زمان تست شنوایی نوزادان

  دوشنبه، 30 دی 1398   زمان مطالعه 3 دقیقه
زمان تست شنوایی نوزادان
بیماری‌های گوش نوزادان در برخی موارد در سونوگرافی و پیش از تولد قابل‌تشخیص و غربالگری است که تعداد آن بسیار کم است؛ چراکه در بیشتر موارد این بیماری با عارضه بیرونی و قابل‌مشاهده همراه نیست و به‌صورت طبیعی بهترین زمان برای تشخیص این اختلالات در زمان تولد و در روز اول پس از زایمان است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت،

رئیس انجمن گوش و حلق و بینی ایران، گفت: بهترین زمان برای تشخیص اختلالات شنوایی نوزادان، در زمان تولد و در روز اول پس از زایمان است؛ نوزاد تازه متولدشده به اندازه یک فرد بالغ شنوایی دارد و می توان تست شنوایی را انجام داد.محمد خواجوی رئیس انجمن گوش و حلق و بینی ایران گفت: بیماری های گوش کودکان در دو نوع است که یک نوع از آن کم شنوایی ارثی است؛ یعنی کم شنوایی که از پدر یا مادر به صورت فامیلی در ژن کودک وجود داشته و باعث کم شنوایی نوزاد از همان روز پس از تولد می شود.

وی ادامه داد: اما نوع دیگر کم شنوایی و بیماری های گوش به شرایط مادر در دوران بارداری بستگی دارد، عواملی مثل بیماری مادر در این دوران می تواند بر سلامتی جنین اثر گذار باشد. همچنین مصرف برخی مواد و داروها نیز بر روی رشد و تکامل گوش نوزاد مؤثر است.رئیس انجمن گوش و حلق و بینی ایران با اشاره به بیماری های خطرناک برای مادران باردار، گفت: بیماری هایی مثل سرخجه و برخی بیماری های ویروسی و عفونی ممکن است موجب کم شنوایی کودک شوند. همچنین برخی داروها مثل آنتی بیوتیک ها و برخی گیاهان دارویی نیز می توانند بر روی سیستم شنوایی کودک تأثیرگذار باشند.


این متخصص گوش و حلق و بینی توصیه کرد: به مادران هشدار می دهم تا از مصرف خودسرانه هرگونه دارو چه شیمیایی و چه گیاهی خودداری کرده و به لحاظ گیاهی بودن یک دارو به آن اعتماد نکنند و حتماً با مشورت و نظر پزشک متخصص نسبت به استفاده از دارو اقدام کنند.وی افزود: همچنین برخی مشکلات تغذیه ای نیز احتمال آسیب و اختلال در روند رشد سیستم شنوایی نوزاد را افزایش می دهد. مصرف برخی ویتامین ها در این دوره مورد نیاز مادر و جنین بوده و کمبود آن خطرآفرین است که این هم باید توسط پزشک تجویز شود. کم کاری و پرکاری تیروئید نیز از جمله علل مشکل ساز برای شنوایی نوزاد است.

خواجوی در پایان یادآور شد: بیماری های گوش نوزادان در برخی موارد در سونوگرافی و پیش از تولد قابل تشخیص و غربالگری است که تعداد آن بسیار کم است؛ چراکه در بیشتر موارد این بیماری با عارضه بیرونی و قابل مشاهده همراه نیست و به صورت طبیعی بهترین زمان برای تشخیص این اختلالات در زمان تولد و در روز اول پس از زایمان است. گوش نوزاد در هفته بیست و هشتم بارداری کامل است و نوزاد تازه متولدشده به اندازه یک فرد بالغ شنوایی دارد و می شود تست شنوایی و میزان آن را مشخص کرد. متخصصان شنوایی شناس معتقدند؛ کم شنوایی از جمله شایع ترین اختلالات مادرزادی است که بدون علائم ظاهری بروز می کند. اختلال شنوایی یک مشکل آرام و پنهان است و کودکانی که مبتلابه آسیب شنوایی هستند در بدو تولد از نظر ظاهر قابل شناسایی نیستند؛ بنابراین تشخیص آن در ابتدای تولد بدون استفاده از انجام غربالگری شنوایی ممکن نیست.

به گفته این متخصصان، تأخیر در تشخیص کم شنوایی به قابلیت درک گفتار و زبان آسیب می زند و به تبع آن مشکلات تحصیلی، اجتماعی و شغلی برای این دسته از کم شنوایان به وجود خواهد آمد. به همین دلیل است که سن تشخیص کم شنوایی (قبل از 3 ماهگی) و شروع توان بخشی (قبل از 6 ماهگی) در بهبود رشد گفتار و زبان در کودکان کم شنوا نقش مهمی ایفا می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (540 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (162 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (99 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (94 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (35 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 13 تیر ماه 1403
نحوه رسوب گیری اتو بخار در منزل
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 13 تیر ماه 1403
بچه خوشگلی که شاه از او متنفر بود، مورد حمایت فرح بود!
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 13 تیر 1403 + فیلم
خروج تومور 11 کیلویی از شکم بیمار در استان فارس +عکس
چرا مردان خیانت می‌کنند؟
ماجرای رقص و آواز داملا، خواننده مشهور باکویی با پوشش نیمه‌عریان و... | برخورد شدید دادستان
20 رسم عجیب عروسی از سراسر دنیا؛ از دزدین عروس تا تف کردن پدر روی عروس!!
فرجام تلخ عشق پسر جوان به زنی که 12 سال بزرگ‌تر از خودش بود/ پیکر سوخته پسرم را در بیمارستان پیدا کردم
اجاره رحم زن مسیحی، یهودی و زرتشتی برای فرزندآوری جایز است؟
نظر رهبر انقلاب در خصوص ازدواج مسلمانان با مسیحیان
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم
دلیل پوشیدن لباسهای رنگ روشن و شاد ملکه انگلیس چه بود؟
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس