ژل رویال و تاثیر آن در زندگی و سلامتی

  پنجشنبه، 16 فروردین 1403   زمان مطالعه 6 دقیقه
ژل رویال و تاثیر آن در زندگی و سلامتی
ژل رویال ماده‌ ای ژلاتینی است که به وسیله زنبورهای عسل برای تغذیه ملکه و بچه ‌های آنها تولید می ‌شود.

این محصول به عنوان یک مکمل غذایی برای درمان انواع بیماری های جسمی و بیماری های مزمن فروخته می شود. ژل رویال حاوی مواد مغذی فراوانی است که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته و برای سلامت کلی بدن مفید هستند. تحقیقات نشان می دهد که ژل رویال خواص زیادی برای انسان دارد. اما رایج ترین خواص ژل رویال چیست؟

1- سرشار از مواد مغذی

ژل رویال از آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است. ترکیب شیمیایی کامل ژل رویال کشف نشده است اما اثر مثبت آن بر سلامتی به پروتئین ها و اسیدهای چرب منحصر به فرد آن باز می گردد.

ژل رویال شامل 9 گلیکوپروتئین و دو اسید چرب به نام های ترانس-10-هیدروکسی-2-دسنوئیک اسید و 10-هیدروکسی دکانوئیک اسید است. همچنین، ژل رویال حاوی چندین ویتامین B و مواد معدنی است. برخی از ویتامین های موجود در ژل رویال عبارتند از:

  • تیامین (B1)

  • ریبوفلاوین (B2)

  • اسید پانتوتنیک (B5)

  • پیریدوکسین (B6)

  • نیاسین (B3)

  • اسید فولیک (B9)

  • اینوزیتول (B8)

  • بیوتین (B7)

این مواد مغذی به طور بالقوه مزایای زیادی برای سلامتی انسان فراهم می کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری درباره این ماده منحصر به فرد مورد نیاز است.

2- اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

ژل رویال، التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. بر اساس مطالعات متعدد آزمایشگاهی و حیوانی، اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی موجود در ژل رویال خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند.

علاوه بر این، بر اساس نتایج چندین مطالعه آزمایشگاهی، میزان انتشار مواد شیمیایی از سلول های ایمنی بدن که موجب التهاب می شوند پس از درمان با ژل رویال کاهش می یابد.

3- کاهش سطح کلسترول و پیشگیری از خطر بیماری قلبی

هم مطالعات حیوانی و هم انسانی نشان می دهد که ژل رویال تاثیر مثبتی بر سطح کلسترول داشته و در نتیجه خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. به نظر می رسد که پروتئین های خاص موجود در ژل رویال به کاهش سطح کلسترول کمک می کنند.

یک مطالعه 12 هفته ای روی خرگوش هایی که مکمل ژل رویال را مصرف می کردند کاهش چشمگیر سطح کلسترول کل و کلسترول بد آنها را به ترتیب 28 و 23 درصد را نشان داد.

به طور مشابه، در یک مطالعه انسانی یک ماهه، کاهش 11 و 4 درصدی سطح کلسترول کل و کلسترول بد LDL در افرادی که روزانه حدود 3 گرم ژل رویال مصرف می کردند مشاهده شد.

برعکس، یک مطالعه کوچک انسانی دیگر هیچ تفاوت معنی ‌داری در سطح کلسترول شرکت‌ کنندگانی که با ژل رویال درمان شدند و افرادی که دارونما دریافت کردند یافت نشد.

4- بهبود زخم و ترمیم پوست

ژل رویال هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی استفاده می شود و زخم و سایر بیماری های التهابی پوست را بهبود می بخشد. این ماده به دلیل اثر ضد باکتریایی می تواند زخم ها را تمیز و عاری از عفونت نگه دارد.

نتایج یک مطالعه حیوانی افزایش تولید کلاژن را در موش هایی که عصاره ژل رویال دریافت کردند، نشان داد. کلاژن یک پروتئین ساختاری حیاتی برای ترمیم پوست است. یک مطالعه آزمایشگاهی نیز نشان داد که این محصول ظرفیت ترمیم بافت سلول های انسانی را دارد.

برعکس،در یک مطالعه انسانی جدیدتر هیچ تفاوتی در بهبود زخم بین گروه کنترل و شرکت‌کنندگانی که زخم پای ناشی از دیابت را به صورت موضعی با ژل رویال درمان ‌می کردند، دیده نشد.

5- کاهش فشار خون

ژل رویال با کاهش فشار خون از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت می کند. چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد که پروتئین های خاص موجود در ژل رویال، سلول های ماهیچه صاف در رگ ها و شریان ها را شل کرده و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد.

کاهش فشار خون با ژل رویال

نتایج یک مطالعه اخیر حیوانی درباره تاثیر استفاده از مکمل حاوی ژل رویال و سایر مواد حاصل از زنبور عسل، کاهش قابل توجه فشار خون را نشان داد.

6- تنظیم قند خون با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب

ژل رویال با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، قند خون را کنترل کرده و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. مطالعات متعدد حیوانی، افزایش حساسیت به انسولین و اثر محافظ ژل رویال بر روی پانکراس، کبد و بافت تولید مثل در موش‌ های چاق دیابتی تحت درمان با ژل رویال را نشان می دهد.

در یک مطالعه کوچک 6 ماهه روی انسان ها نیز کاهش 20 درصدی قند خون ناشتا در افراد سالمی که روزانه ژل رویال مصرف می کردند، مشاهده شد. با این حال، تحقیقات در این زمینه هنوز محدود است.

7- درمان علائم یائسگی

یکی از خواص ژل رویال برای زنان این است که علائم یائسگی را کاهش داده یا درمان می کند. یائسگی باعث کاهش هورمون های در گردش شده و به عوارض جسمی و روحی مانند درد، اختلال حافظه، افسردگی و اضطراب منجر می شود.

یک مطالعه نشان داد که ژل رویال در کاهش افسردگی و بهبود حافظه در موش‌های یائسه نقش مثبتی دارد. بر اساس مطالعه دیگری که روی 42 زن یائسه انجام شد، مصرف روزانه 800 میلی گرم ژل رویال به مدت 12 هفته در کاهش کمردرد و اضطراب موثر است.

8- خواص آنتی اکسیدانی و بهبود عملکرد مغز

ژل رویال ممکن است عملکرد مغز را تقویت کند. نتایج یک مطالعه روی موش ‌هایی که استرس داشته و تحت درمان با ژل رویال قرار گرفتند، سطوح پایین ‌تری از هورمون ‌های استرس و سیستم عصبی مرکزی قوی ‌تری نسبت به گروه کنترل را نشان داد.

محققان در یک مطالعه جداگانه درباره خواص ژل رویال به این نتیجه رسیدند که ژل رویال، حافظه را تقویت می کند. علاوه بر این، ژل رویال، علائم افسردگی را در موش‌ های یائسه که این محصول را مصرف می کردند، کاهش داد.

مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که موش ‌های تحت درمان با ژل رویال بهتر می ‌توانند رسوبات شیمیایی خاص در مغز که با بیماری آلزایمر مرتبط هستند را از بین ببرند. بیشتر این مطالعات، اثر محافظتی بر روی مغز و بافت عصبی را به ظرفیت آنتی اکسیدانی ژل رویال نسبت می دهند.

9- درمان خشکی مزمن چشم

مصرف ژل رویال خوراکی می تواند خشکی چشم را درمان کند. نتایج یک مطالعه حیوانی و یک مطالعه انسانی کوچک، بهبودی خشکی مزمن چشم را در افرادی که با ژل رویال خوراکی درمان شده بودند نشان داد. بر اساس این نتایج، ژل رویال ترشح اشک از غدد اشکی چشم شما را افزایش می دهد.

درمان خشکی مزمن چشم با ژل رویال

هیچ گونه عوارض جانبی در مطالعه انسانی گزارش نشد. بنابراین، ژل رویال را می توان یک درمان کم خطر برای خشکی مزمن چشم محسوب کرد.

10- خواص ضد پیری

یکی از خواص ژل رویال برای مردان و زنان، کاهش سرعت روند پیری است. این محصول به شکل های مختلفی روند پیری را کند می سازد. چندین مطالعه افزایش طول عمر و بهبود عملکرد شناختی را در موش ‌های تحت درمان خوراکی با ژل رویال نشان داده اند.

گاهی اوقات از ژل رویال در محصولات مراقبت از پوست برای حفظ جوانی و سلامت پوست استفاده می ‌شود. تحقیقات حیوانی نیز نشان می ‌دهد که ژل رویال، نقش موثری در افزایش تولید کلاژن و محافظت از پوست در برابر آسیب ‌های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش دارد.

11- تقویت سیستم ایمنی بدن

ژل رویال ممکن است واکنش ایمنی طبیعی بدن شما را در برابر باکتری ها و ویروس های خارجی تقویت کند. پروتئین ها و اسیدهای چرب موجود در ژل رویال فعالیت ضد باکتریایی را تقویت کرده و با کاهش ایجاد عفونت، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

با این حال، بیشتر داده های کاربردی محدود به تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی است. بنابراین، مطالعات انسانی بیشتری برای تایید اثرات آن مورد نیاز است.

12- کاهش عوارض جانبی درمان سرطان

شیمی درمانی و سایر درمان های سرطان با عوارض جانبی قابل توجهی از جمله نارسایی قلبی، التهاب و مشکلات گوارشی (GI) همراه هستند. ژل رویال می تواند برخی از عوارض جانبی منفی برخی درمان های سرطان را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه انجام شده، کاهش چشمگیر آسیب قلبی ناشی از شیمی درمانی را در موش هایی که مکمل ژل رویال مصرف می کردند، نشان داد.

یک مطالعه بسیار کوچک انسانی نشان داد که استفاده از ژل رویال به صورت موضعی ممکن است از موکوزیت، (یک عارضه جانبی درمان سرطان که باعث ایجاد زخم‌ های دردناک در دستگاه گوارش می ‌شود) جلوگیری کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان