زمان اعلام نتایج سه آزمون مهم وزارت علوم

  شنبه، 09 مرداد 1400 ID  کد خبر 160902
زمان اعلام نتایج سه آزمون مهم وزارت علوم
ساعد نیوز: زمان اعلام نتایج اولیه و نهایی سه آزمون شامل "کنکور سراسری"، "کارشناسی ارشد" و "دکتری تخصصی" سال ۱۴۰۰ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مشخص شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایسنا، کنکور ۱۴۰۰ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از صبح روز چهارشنبه ۹ تیر با برگزاری آزمون داوطلبان گروه آزمایشی هنر آغاز شد و به مدت چهار روز و با شرکت داوطلبان سایر گروههای آزمایشی ادامه یافت. بر این اساس کنکور گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی در صبح روز پنجشنبه ۱۰ تیرماه، کنکور گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح روز جمعه ۱۱ تیرماه و کنکور گروه آزمایشی زبان های خارجی در صبح روز شنبه ۱۲ تیرماه برگزار شد.

نتایج اولیه آزمون سراسری به صورت کارنامه تنظیم شده و تا روز دوشنبه این هفته بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از نیمه اول مرداد ماه می توانند نسبت به انتخاب رشته در آزمون سراسری اقدام کنند.

تعداد ۶۶۲ هزار و ۱۱۴ داوطلب زن و تعداد ۴۴۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب مرد در آزمون سراسری ۱۴۰۰ ثبت نام کرده اند که برای آنها با احتساب گروه آزمایشی دوم برخی داوطلبان، تعداد یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۳۱ کارت ورود به جلسه صادر شد.

اسامی پذیرفته شدگان نهایی کنکور ۱۴۰۰ هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد و بر اساس این نتایج، تعداد یک میلیون و ۹۰ هزار داوطلب در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور پذیرش خواهند شد.

آزمون کارشناسی ارشد

آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ نیز روزهای چهارشنبه ششم مرداد با شرکت بیش از ۷۲ هزار داوطلب و پنج شنبه هفتم با شرکت بیش از ۳۰۰ هزار و ۲۵۵ و سر انجام روز گذشته جمعه هشتم مرداد با شرکت ۲۵۵ هزار و ۸۳۵ داوطلب برگزار شد.

در آزمون کارشناسی ارشد امسال، تعداد ۶۳۴ هزار و ۵۴ داوطلب شرکت کردند و حدود ۵۳ درصد داوطلبان را زنان تشکیل می دهند.

آزمون کارشناسی ارشد در ۶ گروه آموزشی برگزار می شود که در گروه علوم انسانی با شرکت بیش از ۴۰۸ هزار نفر در گروه علوم پایه بیش از ۳۵ هزار نفر در گروه فنی و مهندسی بیش از ۱۲۵ هزار نفر، در گروه کشاورزی و منابع طبیعی ۱۴ هزار و ۶۷۲ نفر، در گروه هنر ۴۶ هزار و ۸۵۶ نفر ، در گروه دامپزشکی ۲ هزار و ۵۴۵ نفر و مجموعا ۶۳۴ هزار و ۵۹ داوطلب در این آزمون شرکت کردند.

تعداد رشته های امتحانی آزمون کارشناسی ارشد ۱۳۱رشته است که تعداد ۶۴ عدد آن "بین رشته ای" هستند و داوطلب می تواند به جز رشته اول خود در این رشته ها نیز شرکت کند.

نتایج اولیه آزمون دهه اول شهریور اعلام می شود که داوطلبان بعد از مشاهده نتایج اولیه خود می توانند انتخاب رشته کنند. همچنین به تدریج تا اوایل مهر ماه نتایج رشته های مصاحبه دار و آزمون های عملی نیز اعلام می شود در نهایت نتایج نهایی آزمون اواخر مهر یا اوایل آبان ماه اعلام شود .

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور همچنین، ظرفیت پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ سال گذشته حدودا ۱۴۷ هزار نفر بود و حدودا ۱۳۰ هزار ظرفیت نیز در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت و با توجه به ضریب ریزش ها، امسال ظرفیت پذیرش داوطلب ارشد در کل زیر نظام ها حدود ۳۰۰ هزار نفر پذیرش می شود و تقریبا ۵۰ درصد داوطلبان می توانند در این رشته ها پذیرش شوند.

آزمون دکتری تخصصی ۱۴۰۰

فرآیند برگزاری آزمون دکتری(Ph.D) سال ۱۴۰۰ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از ساعت هشت صبح روز جمعه مورخ ۱۵ اسفند ماه سال ۹۹ در حوزه های امتحانی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی آغاز شد. بر اساس اعلام فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور، آمار تعداد ثبت نام کنندگان در کنکور دکتری تخصصی سال ۱۴۰۰ برای ورود به دانشگاه ها ۱۸۵هزار و ۶۹ نفر عنوان شد.

به طور کلی حدود ۱۲ هزار داوطلب این آزمون در دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی پذیرفته می شوند و در مجموع امسال حدود ۲۵ هزار نفر از ۱۸۵ هزار داوطلب دکتری وارد دانشگاه ها می شوند.

نتیجه اولیه آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در هفته اول فروردین اعلام شد و داوطلبان از هفته اول اردیبهشت ماه انتخاب رشته خود را آغاز کردند.

مصاحبه های تخصصی پذیرفته شدگان آزمون دکتری ۱۴۰۰ از اوایل خرداد ماه آغاز شد و به تدریج دو تا دو ماه و نیم ادامه دارد و در نهایت نتایج نهایی این آزمون هفته اول شهریور ماه اعلام می شود.

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، بیش از سه برابر ظرفیت، داوطلب برای مصاحبه به دانشگاه ها و موسسات آموزشی معرفی می شود و بر اساس حدنصابی که دانشگاه ها تعیین می کنند حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار نفر داوطلب برای مصاحبه معرفی خواهند شد.

تعداد ۱۳۶ هزار و ۶۶۵ داوطلب در آزمون دکتری ۱۴۰۰ مجاز شدند و۵۰ درصد نمره داوطلب براساس آزمون و ۵۰ درصد نیز از مصاحبه خواهد بود و با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مرحله اول معرفی و مرحله مصاحبه، حدنصاب نمره لحاظ خواهد شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (528 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان