زمین زیر پای مدارس سست است!

  یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403 ID  کد خبر 387013
زمین زیر پای مدارس سست است!
ساعدنیوز از ابرچالش فرونشست زمین و زنگ خطر برای مراکز آموزشی و بافت های فرسوده گزارش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از نورنیوز، صدای وحشتناک فرونشست زمین این بار از مدارس و میراث فرهنگی شنیده می شود. این روزها دانش آموزان اصفهانی که باید با خیالی آسوده فقط به تحصیل فکر کنند با ترس و دلهره از خالی شدن زمین زیر پای شان به کلاس درس می روند. مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان خبر داده که در این استان حدود 150 مدرسه تحت‌تأثیر فرونشست قرار گرفته‌ و 42 مدرسه از روند آموزشی خارج شده اند.

فرونشست زمین یکی ازمهم ترین ابرچالش های کشور است که هر روز بی سروصدا بخشی از زمین را می بلعد . بعد از خشکسالی های چند سال اخیر بخصوص در مناطق مرکزی کشور بحران فرونشست به عنوان یکی از چالش های اساسی گریبان بسیاری از شهرهای پرجمعیت مرکز کشور بخصوص استان اصفهان و حتی پایتخت را گرفته است. علاوه بر مراکز آموزشی و تجاری این بار میراث فرهنگی نصف جهان با بحران فرونشست درگیر شده است. آژیر قرمز برای شهری که تمام هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود می‌گیرد، به صدا درآمده است. گردشگرانی که این روزها از سی و سه پل و یا مسجد سید اصفهان بازدید می کنند از دیدن ترک های روی دیوارهایی که قدمت چند هزار ساله دارند تعجب می کنند. سرعت تخریب طی دو سال اخیر شدت بیشتری داشته تا آنجا که ستون‌‌‌های اصلی مسجد جامع که یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی در نقش جهان است به طرفین کج شده است و ترک‌‌‌های پیشرونده در تمام این معماری عظیم به چشم می‌‌‌خورد؛ فرونشستی که از 2 سانتی‌متر طی حدود چهار سال اخیر به 17 سانتی‌متر رسیده است. به گفته بهرام نادی، کارشناس حوزه فرونشست و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد، در برخی از قسمت‌‌‌های اصفهان فرونشست سالانه 5 سانتی‌متر و دربرخی نقاط سالانه 7 سانتی‌متر افزایش پیدا می‌کند. این فرونشست ها در کاهش گردشگران این استان نیز اثر گذاشته واصفهانی که همیشه رتبه اول جذب گردشگر را داشت، امسال به رتبه پنجم رسید.

فرونشست، مدارس را هدف گرفت

غیر از بناهای تاریخی، مراکز آموزشی این شهر نیز از بلای فرونشست در امان نمانده اند. اواسط سال 1401 بود که خبرهای نگران کننده ای از وضعیت مدارس شهر اصفهان به دلیل اثرات فرونشست منتشر شد. اردیبهشت آن سال، استاندار اصفهان از تخلیه 100 مدرسه به دلیل فرونشست زمین خبر داد؛ خبری هولناک که البته بلافاصله تصحیح شد و گفته شد تمام این تعداد مربوط به فرونشست نیست بلکه مدارس خطرآفرین را هم که به خاطر قدمت، فرسوده شده اند شامل می شود.

سال 1402 خبری دیگر آمد که با قطعیت هشدار می داد 40 مدرسه به خاطر فرونشست تعطیل شده اند. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان، آبان پارسال گفت:« در زمان حاضر 40 باب مدرسه با 408 کلاس درس و 18 هزار دانش‌آموز در اصفهان و همچنین شهرستان‌های شاهین شهر، بُرخوار و فلاورجان بدلیل فرونشست زمین از مدار بهره‌برداری خارج شده است و دانش‌آموزان آنها به مدارس دیگر منتقل شده‌اند.» وی بااشاره به اینکه این جابه‌جایی سبب افزایش تراکم کلاس‌ها یا 2 نوبته شدن مدارس شده است، گفت: در مجموع برای مقاوم‌سازی، استحکام‌بخشی، جابه‌جایی و هر اقدام دیگری برای 40 مدرسه در معرض فرونشست استان به پنج هزار میلیاد ریال اعتبار نیاز است. او یادآور شد: «سال گذشته با تامین منابع مالی در حد 800 میلیارد ریال، عملیات مقاوم‌سازی و استحکام‌بخشی 23 پروژه از مجموع 40 باب مدرسه در معرض فرونشست آغاز شد که بین 20 تا 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. مقرر شده بود که امسال نیز 2 هزار میلیارد ریال از محل مدیریت بحران و منابع دولتی برای مدارس در معرض فرونشست استان تخصیص یابد که تا این لحظه هیچ مبلغی واریز نشده است.»

به این ترتیب، مشکل حادّ فرونشست زمین، که بناهای تاریخی اصفهان را تحت تأثیر قرار داده به مراکز آموزشی این منطقه نیز تسری پیدا کرده است. اما این فقط مدارس اصفهان نیست که از فرونشست آسیب دیده اند. معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفته است:« هم اکنون در 6 استان کشور مدارس ما بیشترین آسیب‌پذیری را به دلیل فرونشست زمین دارند که شامل استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، یزد، فارس و قزوین می‌شود. بیشترین مدارس ما از منظر آسیب‌پذیری در اثر فرونشست زمین در همین استان ها قرار دارند ضمن اینکه حدود 24 استان در کشور به صورت جدی با پدیده فرونشست مواجه هستند. از این تعداد نیز در حدود 14 استان موضوع فرونشست زمین در کاربری‌های مسکونی و فضاهای آموزشی نیازمند توجه بیشتری است.»

زنگ خطر فرونشست

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که ایران دومین کشور دنیا از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در جهان است و مساحتی معادل 5 درصد از خاک ایران (حدود 80 هزار کیلومتر مربع) با 360 منطقه دچار فرونشست است . در حالی که اتحادیه اروپا 4 میلی‌متر فرونشست زمین در سال را طبیعی اعلام کرده است؛ اما میانگین فرونشست در ایران 15 برابر نرخ اعلام شده از سوی اتحادیه اروپا است و‌ در برخی از دشت‌ها حتی به 36 سانتی‌متر می رسد. بحران فرونشست در جهان به اندازه ای است که سازمان ملل از فرسایش خاک با عنوان «جذام زمین» یاد می‌کند . بیماری ای که در آن بخش هایی از زمین بلعیده می‌شود.

گزارش های مدیریت بحران کشور نشان می دهد در بسیاری از نقاط ایران زنگ هشدار درباره فرونشست زمین به صدا درآمده است. از مجموع 609 دشت در ایران 409 دشت با مخاطره فرونشست زمین مواجه هستند. در این میان دشت اصفهان به‌عنوان یکی از پرخطرترین مناطق ایران در زمینه وقوع فرونشست معرفی شده است. جایی که هر سال میزان فرونشست زمین بیشتر می شود و در بخش هایی از آنها فروچاله های تمام میراث و حتی خانه‌‌‌های مردم پس از فرونشست دچار ترک‌هایی شده‌‌‌اند که نه‌تنها میراث ملی و جهانی اصفهان بلکه کل اصفهان را مورد تهدید قرار داده است و آسیب جدی سازه‌‌‌ای در شرف اتفاق است. مسعود ترابی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان، چندی قبل در گفت و گو با شرق با اشاره به اینکه 42 درصد چا های کشور غیر مجاز هستند گفت: فرونشست مرگ پنهان زیست است. این فاجعه آرام اتفاق می افتد و شرایط زیست انسان و سایر موجودات را با مخاطره جدی روبه رو می کند چراکه ابتدا منابع آب نابود می شود و در ادامه فرونشست زمین با از بین رفتن سازه ها، ابنیه، مزارع و دامداری ها زمین را زیر پای بشر سست می کند.

بررسی علت فرونشست زمین در دشت های ایران حکایت تلخی را نمایان می کند. چاه های مجاز و غیر مجاز هر روز در حال بلعیدن آب سفره های زیر زمینی هستند و همین کار باعث سست شدن خاک و فرونشست زمین می شود.

دکتر بهروز گتمیری استاد دانشگاه تهران با بیان این که نرخ برداشت آب‌های زیر زمینی در دنیا 60 درصد است اما این میزان در ایران 90 درصد اعلام شده می گوید : «از حدود یک میلیون و 24 هزار چاه حفر شده برای استخراج آب زیر زمینی در کشور، مجموع چاه‌های غیر مجاز کشور به حدود 422 هزار حلقه رسیده که از این تعداد 160 هزار حلقه چاه بعد از سال 85 حفر شده است. از مجموع حدود 601 هزار حلقه چاه دارای پروانه و مجاز، 500 هزار حلقه مربوط به بخش کشاورزی است. کل تخلیه مجاز و غیر مجاز چاه‌ها حدود 49 میلیارد متر مکعب در سال است که از این مقدار 40800 میلیون متر مکعب مربوط به بخش کشاورزی، 2514 میلیون متر مکعب سهم بخش صنعت و 5738 میلیون متر مکعب سهم بخش شرب و بهداشت و خدمات شهری می‌شود. وی با اشاره به اضافه برداشت آب در 5 دهه اخیر از ذخیره آب استاتیک گفت: حجم اضافه برداشت حدود 143 میلیارد متر مکعب است که حدود 90 میلیارد متر مکعب آن متعلق به 30 سال اخیر می‌شود و این حجم از گستره اضافه برداشت از منابع آب زیر زمینی، موجب فرونشست زمین در 421 دشت از 609 دشت کشور شده است.»

رتبه دوم فرونشست جهان

فرونشست در کشورمان 40 برابر میانگین جهانی است و 40 میلیون نفر از جمعیت کشورمان در محدوده تحت‌تأثیر این پدیده زندگی می‌کنند. نرخ‌های فرونشست در ایران سرسام‌آور است و همراه با هند و برخی از ایالات آمریکا و چین بالاترین نرخ فرونشست را دارد. یک مطالعات جهانی درخصوص نرخ فرونشست زمین در کشورهای مختلف انجام شده و نشان می‌دهد حدود 3 تا 5 درصد پهنه‌های فرونشستی زمین در کل دنیا دارای نرخ فرونشست بین 10 تا 15 سانتیمتر است. این میزان فرونشست و پهنه فرونشستی در دنیا به ندرت دیده می‌شود و نرخ فرونشست عمده پهنه‌ها زیر 10 سانتیمتر است. اما در ایران نرخ فرونشست در این پهنه‌ها به بالای 15 سانتیمتر می‌رسد. نرخ فرونشست در برخی از نواحی استان کرمان به 40 سانتیمتر می‌رسد و در جنوب استان البرز و در نزدیکی پایتخت نرخ فرونشست بالای 30 سانتیمتر در سال است. همچنین در برخی از نواحی استان اصفهان نرخ فرونشست به بیش از 15 سانتیمتر در سال می‌رسد. در جنوب تهران نرخ فرونشست بالای 20 سانتیمتر در سال ثبت شده‌ و برخی از نواحی ورامین نرخ فرونشست بالای 20 سانتیمتر در سال دارد. در مناطقی مانند نیشابور و کاشمر هم اعداد به مراتب بالاتر است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍
دیگران می‌خوانند   
نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس آموزش کشیدن مرحله به مرحله خط چشم برای تازه کارها واکنش های جالب کودک یک ساله ای که برای اولین بار دنیا را دید! از ذوقش بغضم ترکید+ ویدئو تصویری زیرخاکی از مهدی قایدی در سال 1386 سکانس خاطره انگیزی که مادر لیلا حاتمی نقش همسر امیر کبیر را ایفا کرد/ روحش شاد+فیلم
تیتر امروز   
نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم
ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب
تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو
نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس
فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد!
عشق عمیق این پسر 19 ساله به پیرزن 76 ساله میلیاردر به ازدواج ختم شد! +عکس
جورجینا رودریگز با جدایی از رونالدو صاحب این چیزها می‌شود!!
وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد
پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس
(ویدئو) آهنگ جدید "میخانه " حمید هیراد +لینک دانلود و متن آهنگ/تو مرا پیرم کردی ز جهان سیرم کردی...
منتخب روز