دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

بازسازی چهره حیرت انگیز زن 2600 ساله مصر باستان با هوش مصنوعی +عکس 

دوشنبه، 16 بهمن 1402
کد خبر: 374124
ساعدنیوز: بازسازی چهره مومیایی 2600 ساله به نام «شپ- ان- ایسیس» توسط هوش مصنوعی نشان داد که او بانوی زیبای جوانی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعد نیوز به نقل از همشهری آنلاین، دانشمندان با بازسازی صورت یک زن مومیایی‌شده مصر باستان 2600 سال پیش به «چهره یک بانوی جوان» رسیدند که با وجود دندان‌های بالایی اندکی جلوآمده‌اش زیبا به نظر می‌رسد. این مومیایی به نام «شپ- ان- ایسیس» در سال 1819 در «دیر البحری»، مجموعه‌ای از معبدها و آرامگاه‌ها در غرب رود نیل یافت شد. این مومیایی یکی از مشهورترین مومیایی‌های مصر باستان است که از سال 1820 در سوئیس نگهداری می‌شود.

بازسازی صورت این زن مومیایی‌شده با استفاده از روش‌های پزشکی قانونی نشان داد که او «بانوی زیبای جوانی» با چشم‌های درشت قهوه‌ای و دندان‌های بالایی اندکی جلوامده است. دانشمندان ماه‌ها را برای بازسازی صورت این زن با استفاده از سی‌تی‌اسکن و داده‌های ریخت‌شناسی به دست آمده از اسکلت او وقت صرف کردند. حکاکی‌های روی تابوت او نشان می‌دهد که او به یک خانواده ثروتمند و از طبقات بالا تعلق داشته است و در طول زندگیش در قرن هفتم قبل از میلادی تحصیلاتی رسمی داشته است.

به گفته کارشناسان، این زن دختر یک کاهن در شهر «تبس» بوده است و در آخرین سال‌های دوران باستانی مصر، در اوایل دوران حکومت خاندان بیست‌وششم فراعنه پیش از حمله ایرانیان آنجا زندگی می‌کرده و در سال 610 قبل از میلاد درگذشته است.

کارشناسان می‌گویند با توجه جمجمه هماهنگ و متناسب او احتمالا در دوران خودش بانوی زیبایی بوده است.

یکی از خصوصیات این مومیایی که به بازسازی صورت آن کمک کرد، حفظ شدن خوب و کامل دندان‌های آن بود. گروه بین‌المللی متخصصانی که این بازسازی را انجام دادند، لایه به لایه بافت، چشم‌ها و پوست را به جمجمه افزودند و بعد جزئیاتی مانند مو و کک‌ومک‌های ریز اطراف بینی را به آن افزودند.

همچنین با توجه به مومیایی‌شدن گوش این جنازه، شکل گوش او هم به طور کاملا دقیق بازسازی شد، در حالیکه در بازسازی اسکلت‌های دیگر از یک گوش عمومی استفاده می‌شود.

البته برخی از جزییات مانند رنگ دقیق چشم یا پوست را از روی مومیایی این زن نمی‌شد به دست آورد، اما با توجه به نیاکان مصری‌اش حدس زده شد که رنگ چشم‌های او قهوه‌ای و رنگ پوستش زیتونی رنگ باشد

نتایج تلاش این متخصصان به شکل یک تک‌نگاری با عنوان «بازسازی چهره شپ‌-ان-ایسیس با پزشکی قانونی» منتشر شده است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ویراستاری تخصصی مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
ترجمه تخصصی متن
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
ویدیو/ شعر حماسی استاد شهریار، در وصف اسطورهٔ دینی تاریخ اسلام، امام حسین (ع) و روز عاشورا از زبان رئیس جمهور ایران دکتر پزشکیان
ستاره معصومی همسر سابق مهدیی قائدی عاشورا وتاسوعای حسینی را اینگونه تسلیت گفت + عکس
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب