دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

(عکس) کشف یک «قلّک پول خرد» با قدمت 1400 سال در ترکیه 

جمعه، 15 دی 1402
کد خبر: 369815
ساعد نیوز: ده سکه 1400 ساله در یک کوزه در محوطۀ شهر باستانی هادریانوپلیس (اِسکی‌پازار امروزی) در سواحل دریای سیاه در ترکیه کشف شده است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نویز به نقل از فرادید، ده سکه 1400 ساله در یک کوزه در محوطۀ شهر باستانی هادریانوپلیس (اِسکی‌پازار امروزی) در سواحل دریای سیاه در ترکیه کشف شده است.

قدمت این سکه‌ها به دوران سلطنت امپراتور بیزانس، کنستانس دوم (641-668) می‌رسد. اما باستان‌شناسان معتقدند این کوزه یک گنجینه که به صورت عمدی پنهان و مدفون شده باشد نیست، بلکه بیشتر شبیه یک قلک یا صندوق پول خرد خانگی است.

سکه‌ها در ساختمانی پیدا شدند که عملکرد کلی آن هنوز مشخص نیست. از آنجا که تعدادی ظرف سفالی با اشکال مختلف و ظروف پخت و پز داخل این سازه پیدا شدند، باستان‌شناسان بر این باورند که اینجا شاید یک آشپزخانه بوده است. از این بنا قرن‌ها، دست‌کم 300 یا شاید 400 سال استفاده شده است و در طول این دوران، بارها تعمیر و بازسازی شده است. سکه‌ها مربوط به آخرین مرحله استفاده از این سازه هستند.

هادریانوپلیس که به افتخار امپراتور روم، هادریان در قرن دوم پس از میلاد تغییر نام داده شد، در اصل توسط هیتی‌ها حدود سال 1300 قبل از میلاد تاسیس شد. بقایای این شهر از سال 2003 تاکنون گاه و بیگاه حفاری شده و 14 بنای عمومی از جمله دو حمام، یک تئاتر و دو کلیسا در آن کشف شده است.

در حفاری سال 2018، بقایای یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای آناتولی، متعلق به قرن پنجم و تزئین‌شده با کف‌پوش‌های موزاییک نفیس، کشف شد. این شهر مرکز مهم اداره کلیسایی بود و چندین شخصیت مذهبی برجسته نیز در آن متولد شده یا زیسته‌اند و این ویژگی‌ها هادریانوپلیس را به مکان محبوبی برای زیارت تبدیل کرده است.

در همان حفاری در سال 2018، شواهدی پیدا شد که نشان میداد هادریانوپلیس به طور ناگهانی در قرن هفتم پس از میلاد به حال خود رها شده است. به نظر می‌رسد این شهر تقریباً یک‌شبه به دلایل نامعلوم کاملاً خالی از سکنه شده است. شاید این کوزه سکه از این رویداد به جا مانده باشد.


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 26 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
صحبت های شنیدنی حاج آقا قرائتی در شبکه 3 سیما +فیلم/ من نمیتونم روی زلیخا را زمین بندازم
شوخی کنایه‌آمیز و تلخ یک پزشک با درخواست جنجالی مبینا نعمت‌زاده برای پذیرش در رشته پزشکی!+ویدیو
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
(ویدئو) خاطره جالب و عجیب مهران مدیری در سریال “خائن کشی” به کارگردانی مسعود کیمیایی / یه چیزایی سر صحنه میگفت قند تو دل آدم آب میشد