(ویدئو) شامپانزه‌ای که 3 ماه است نوزاد مرده خود را رها نمی‌کند

  یکشنبه، 06 خرداد 1403
(ویدئو) شامپانزه‌ای که 3 ماه است نوزاد مرده خود را رها نمی‌کند
ساعد نیوز: شامپانزه‌ها مانند انسان‌ها، نهنگ‌ها یا فیل‌ها ممکن است برای مرگ نزدیکان خود سوگوار باشند، اما غیرعادی است که این روند تا این حد شدید یا طولانی باشد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرارو، بازدیدکنندگان باغ وحش بیوپارک در شهر والنسیا اسپانیا در سه ماه گذشته شاهد منظره‌ای تکان‌دهنده بوده‌اند؛ شامپانزه‌ای غمگین که نوزاد مرده‌اش را با خود به اطراف حمل می‌کند.

به گزارش فرارو، این شامپانزه ماده که ناتالیا نام دارد در اوایل فوریه 2024 نوزادی را در این باغ وحش به دنیا آورد، اما این نوزاد تنها 14 روز بعد از تولد از دنیا رفت. شامپانزه مادر از آن زمان به لاشه بی‌جان فرزندش چسبیده و ظاهراً تمایلی به جدایی ندارد.

میگل کاسارس، رئیس باغ وحش، به خبرگزاری رویترز می‌گوید: این رفتاری است که قبلاً در شامپانزه‌ها، نه فقط در باغ‌وحش‌ها بلکه در طبیعت نیز مشاهده شده است.

شامپانزه‌ها مانند انسان‌ها، نهنگ‌ها یا فیل‌ها ممکن است برای مرگ نزدیکان خود سوگوار باشند، اما غیرعادی است که این روند تا این حد شدید یا طولانی باشد.

کاسارس با این وجود می‌گوید که درست مانند انسان‌ها باید به شامپانزه مادر و رفتارش احترام گذاشت: بازدیدکنندگان ما ابتدا از دیدن یک نوزاد مرده کاملاً شوکه می‌شوند، اما وقتی به آن‌ها توضیح می‌دهیم که چرا آن را رها کرده‌ایم و شامپانزه مادر را تحت نظر نگه داشته‌ایم مطلب را می‌فهمند.

ناتالیا قبلاً یکی از بچه‌هایش را در سال 2018 از دست داده بود، به همین خاطر این بار او از نزدیک تحت نظر قرار گرفته است.

اگرچه مرگ و میر نوزادان در شامپانزه‌ها بسیار زیاد است، اما می‌تواند برای گروه آسیب‌زا باشد، زیرا پیوند‌های اجتماعی و انسجام در این دسته حیوانات از اهمیت بالایی برخوردار است.

شامپانزه‌ها یکی از معدود حیواناتی هستند که تصور می‌شود درک درستی از مرگ و میر دارند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که شامپانزه‌ها به مرگ اعضای گروه واکنش نشان داده و رفتاری از خود بروز می‌دهند که یادآور عزاداری است.

پیش از این در حین مطالعه روی یک گروه وحشی شامپانزه‌ها در جنوب شرقی گینه، محققان متوجه شدند که دو عدد از مادران بقایای خشک‌شده نوزادان مرده خود را حمل می‌کنند.

دورا بیرو، زیست‌شناس رفتاری، می‌گوید: شامپانزه‌ها نزدیک‌ترین خویشاوندان تکاملی انسان‌ها هستند و قبلاً نشان داده شده است که در بسیاری از عملکرد‌های شناختی‌شان شبیه ما هستند: آن‌ها با یکدیگر احساس همدلی می‌کنند، انصاف دارند و می‌توانند برای رسیدن به اهداف با هم همکاری کنند.

وی اضافه می‌کند: اینکه آن‌ها چگونه مرگ را درک می‌کنند یک سوال جذاب است. تاکنون اطلاعات کمی در مورد واکنش شامپانزه‌ها به مرگ آشناهایشان در اسارت یا در طبیعت وجود داشته است. مشاهدات ما وجود یک پیوند بسیار قدرتمند بین مادران و نوزادان را تایید می‌کند؛ پیوند‌هایی که حتی پس از مرگ نوزاد می‌توانند به طرز قابل توجهی باقی بمانند.

شامپانزه‌ها از جمله نخستی‌سانان در آفریقا محسوب می‌شوند؛ جایی که جمعیت وحشی 100 تا 200 هزارتایی از آن‌ها به خاطر از دست دادن زیستگاه و انواع بیماری‌ها در خطر انقراض قرار گرفته است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (330 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (83 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (63 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (52 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (44 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (35 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (34 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: گاهی وقتا حرفمون خوبه اما بد تحویل میدیم مثل شربتی که بکنیم تو آفتابه +ویدئو😂👌 (34 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (28 نظر) در آستانه عید قربان یادی کنیم از خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (27 نظر) شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا (24 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (16 نظر) (ویدئو) یادی بکنیم از شوخ بمب خنده ی علی انصاریان با حامد آهنگی 🤣/ بالاخره یکی ام سربه سر حامد گذاشت (13 نظر) صحبت های تامل برانگیز آقای قرائتی: نکته سنجی های مسعود پزشکیان از زبان ایشان+ویدئو/ وقتی انگشت های دست به ده تا رسید نیاز به حساب و کتاب نداره... (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 29 خرداد 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 29 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 29 خرداد 1403
اولین جزئیات از شرایط جسمانی آیت الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید عالیقدر بعد از انتقال به بیمارستان
رهبر معظم انقلاب چندبار به سفر حج مشرف شده‌اند؟+عکس ایشان در لباس احرام
سوابق علمی 6 کاندیدای چهاردهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری
فراخوان دانشگاه تهران برای جذب سرباز امریه در شهریور ماه
آچمز شدن دوباره منافقین با دو ضربه مهلکی که خوردند / بدبخت ترین گروه تروریستی دنیا!
زنده بیرون درآوردن نوزادان دوقلوی یاسوجی از سردخانه!
تبلیغات نامزدها در صداوسیما با اولین مناظره/ دوشنبه 28 خرداد
سیدحسن خمینی: هر کس دلش برای مملکت می‌سوزد، نسبت‌ به حضور در انتخابات مسئول است
دخترِ جوان تهرانی در حالت مستی تصادف کرد و مرد!
قربانیان تجاوز راز خود را به خواستگارشان بگویند؟
خرید و فروش میلیونی همستر کامبت و معاوضه با خودرو!
سرانجام مجلل‌ترین عروسی قرن در ایران به کجا کشید؟ ترس عروس از سوار شدن بر «فیل» تا...