(تصاویر) کشف کوزه‌های کنعانی 3000 ساله در اعماق تاریک مدیترانه

  شنبه، 02 تیر 1403
(تصاویر) کشف کوزه‌های کنعانی 3000 ساله در اعماق تاریک مدیترانه
ساعد نیوز: باستان‌شناسان دو مورد از کوزه‌های فراوانی را که در محل غرق شدن کشتی 3300 ساله پراکنده بودند بیرون کشیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، بیش از سه هزار سال پیش، یک کشتی تجاری غرق شد و در عمق حدود 1798 متری زیر سطح دریای مدیترانه آرام گرفت. صدها کوزه‌ی ته باریک موسوم به «آمفورای کنعانی» که بار این کشتی بودند، به کف دریا ریخته شدند.

باستان‌شناسان به تازگی دو کوزه از این کوزه‌ها را که گمان می‌رود مربوط به سال‌های 1400 تا 1300 قبل از میلاد مسیح در اواخر عصر برنز باشند، پیدا کردند. بر اساس گزارش باستان‌شناسان، این قدیمی‌ترین لاشه کشف‌شده در اعماق دریا (عمقی که در آن نور شروع به کاهش می‌کند) است.

مسئول گروه باستان‌شناسان می‌گوید: «کشف این محموله حالا کل درک ما از مهارت‌های ناوبری دریانوردان باستانی را تغییر می‌دهد. این نخستین باریست که در چنین فاصله‌ای [از ساحل] بدون خط دید به هیچ خشکی چنین چیزی یافت می‌شود. از این نقطه جغرافیایی، فقط افق در اطراف قابل‌مشاهده است.»

این محوطه در 88 کیلومتری سواحل فلسطین واقع شده است. به گفتۀ باستان‌شناسان ملوانان باستانی بدون دسترسی به فناوری‌های ناوبری مانند قطب‌نما و اسطرلاب، برای سفرهای بسیار دور از خشکی به درک جامعی از ناوبری آسمانی نیاز داشتند.

اکتشافاتی از این نوع به طرز شگفت‌آوری نادر هستند. تنها دو کشتی غرق‌شده‌ی دیگر عصر برنز در مدیترانه یافت شده‌اند. به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، اما آن دو کشتی صدها سال جوانتر از لاشه‌ی کشتی تازه شناسایی‌شده هستند.

اِنِرجی‌اِن، یک شرکت انرژی مستقر در لندن، این محموله‌ی 3300ساله را طی بررسی بستر دریا در تابستان گذشته کشف کرد. کشتیران‌ها با استفاده از یک وسیله نقلیه کنترل از راه دور (ROV) که از طریق فرمان کشتی از سطح کنترل می‌شود، تصاویری از کوزه‌ها گرفته بودند.

پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی، این شرکت ROV خود را که مجهز به ضمیمه‌های طراحی‌شده ویژه است، به اعماق دریا فرستاد. این ROV پس از سه ساعت پایین رفتن، به قعر دریای مدیترانه رسید. اپراتورهای روی کشتی، ویدیوهایی با وضوح بالا از محوطه گرفتند، سپس دو آمفورا را برای بالا کشیدن انتخاب کردند که ROV به سلامت به سطح آب فرستاد.

هیچ‌کس نمی‌داند چه چیزی سبب غرق شدن کشتی شده است. طوفان؟ نشتی؟ حمله دزدان دریایی؟ یکی از باستان‌شناسان می‌گوید: «هر اتفاقی که افتاده، به نظر می‌رسد سریع بوده. اگر در طوفان غرق می‌شد و شروع به غرق شدن می‌کرد، خدمه سعی می‌کردند با کم کردن وزن کشتی، آن را سبک‌تر کنند تا نجاتش دهند. اما ما هیچ نشانی از این کار ندیدیم.»

به گفته شِلی واکسمَن، باستان‌شناس دریایی در دانشگاه A&M تگزاس که در این تحقیق شرکت نداشته، شاید به دلیل آرامش نسبی در عمق بیش 1798 متری، این لاشه بهتر از سایر لاشه‌ها در اعماق کمتر، حفظ شده است.

واکسمن می‌گوید: «هر چیزی که در این رسوبات دفن شده باشد، سالم می‌ماند و احتمالاً وضعیت بهتری دارد».

در حالی که هیچ بقایایی از کشتی قابل‌مشاهده نیست، محققان تخمین می‌زنند طول آن بین 11 تا 14 متر بوده باشد. از آنجا که ماموریت‌های اعماق دریا بسیار چالش برانگیز و پرهزینه هستند، فعلا هیچ برنامه‌ای برای بازدید مجدد از این محوطه وجود ندارد. با این حال، این احتمال وجود دارد که تیرهای چوبی کشتی زیر آمفوراها پنهان شده و منتظر کشف شدن باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (324 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (162 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (159 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (75 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (53 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (43 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (40 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (32 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (30 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (23 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (19 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (17 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
زاکانی از انتخابات انصراف داد
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد
نامه نامزد انصرافی به خانواده شهید رئیسی/ خداوند شاهد است که تمام توان خود را برای دفاع از خدمات سید محرومان به کار گرفتم
یخ مشارکت در این دوره از انتخابات آب می‌شود
مردی که در زندگی خود یک زن هم از نزدیک ندید +عکس
این بازیگران و اشخاص معروف ایرانی دوقلو زا هستند/ از باربد بابایی تا المیرا شریفی مقدم+عکس
دعوای دهه شصتی‌ها با دهه هشتادی‌ها بالا گرفت!
این پدر و مادر سنگدل نوزادشان را بخاطر آیفون 14 فروختند!
پای زنان به جوکر علیخانی بازشد / کدام بازیگران زن در فصل جدید جوکر هستند؟
یک ایران آماده انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حواشی داغ امروز پنجشنبه 7 تیر 1403
تنها نماینده دولت شهید رئیسی در انتخابات به نفع جبهه انقلاب انصراف داد