دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

(تصاویر) سنگ قبرهای متفاوتی که 800 سال در اعماق دریا مانده بودند 

چهارشنبه، 06 تیر 1403
ساعد نیوز: باستان‌شناسان بریتانیایی به تازگی حین جستجو در اطراف یک کشتی شکسته قرون وسطایی، سنگ قبرهای متفاوت و حکاکی‌شده‌ای متعلق به دورۀ قرون وسطی را کشف کردند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، دانشگاه بورن‌ماوث روز جمعه در یک بیانیه مطبوعاتی این کشف را اعلام کرد. این سنگ قبرها در خلیج اِستادلَند، در سواحل دورست پیدا شدند و گمان می‌رود 800 سال است که پایین کانال انگلیس غرق شده باشند.

در بیانیه مطبوعاتی توضیح داده شده: «این تخته‌ سنگها که از سنگ مرمر پوربِک حکاکی شدند، از محموله‌های قدیمی‌ترین کشتی غرق‌شده تاریخی انگلستان بودند که در طول سلطنت هنری سوم در قرن سیزدهم در سواحل دوُرسِت غرق شدند. هنری سوم که پسر شاه جان بود سال 1216 بر تخت سلطنت نشست و تا زمان مرگش در سال 1272 سلطنت کرد.

در تصاویر مشخص است که سنگ قبرها در طول قرن‌ها سالم ماندند، با وجود اینکه یکی از آن‌ها از پوشیده از کشتی‌چسب (نوعی جانور بندپا) شده است.

باستان‌شناسان دریایی، سه‌شنبه گذشته بیش از دو ساعت برای بازگرداندن این سنگ قبرها به سطح زمین کار کردند.

«یکی از سنگ قبرها که کاملاً سالم بود، یک و نیم متر طول و حدود 70 کیلوگرم وزن داشت. دیگری که بسیار بزرگتر و دو تکه بود دو متر طول و حدود 200 کیلوگرم وزن داشت. این تخته سنگ‌ها به ترتیب حدود 154 پوند و 440 پوند وزن دارند.

این سنگ قبرهای سنگین احتمالاً برای روحانیون والامقام در نظر گرفته شده بودند که در جامعه انگلستان قرون وسطی محترم شمرده می‌شدند.

«هر دو دارای حکاکی‌هایی از صلیب‌های مسیحی هستند که در قرن سیزدهم مرسوم بودند و تیم تحقیقاتی معتقد است این صلیب‌ها به عنوان درب تابوت یا بنای یادبود گوردخمه برای افراد بامنزلت روحانی در نظر گرفته شدند.»

تام کازینز، باستان‌شناسی که این مطالعه را رهبری کرده، توضیح داده نوع سنگی که این سنگ قبرها از آن ساخته شدند در کلیسای وِست‌مینستِر، کلیسای جامع کانتربری و کلیسای جامع سالزبری نیز یافت شده است: «این لاشه در اوج صنعت سنگ پوربِک غرق شد و سنگ قبرهایی که ما اینجا داریم یک یادبود بسیار محبوب برای اسقف‌ها و اسقف‌های اعظم تمام کلیساها و صومعه‌های انگلستان آن زمان بودند.

کازینز افزود: «اگرچه سنگ مرمر پوربک نزدیک قلعه کورفه در دورست استخراج شد، همیشه این بحث وجود داشته که چقدر از کار اینجا و چقدر در لندن انجام شده است. اکنون می‌دانیم این سنگ قبرها قطعاً همینجا حکاکی شدند، اما زمان غرق شدن به شکل براق معمولی پرداخت نشدند.»

باستان‌شناسان دانشگاه بورن‌ماوث اکنون در تلاشند پیش از اینکه این سنگ قبرها سال آینده در معرض دید عموم قرار بگیرند، آن‌ها را نمک‌زدایی کنند.

کشف مستمر آثاری از این دست به تیم بورن‌ماوث فرصت می‌دهد درباره زندگی قرن سیزدهم و هنر باستانی سنگ‌تراشی بیشتر بیاموزند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هزینه چاپ یک کتاب
هندی بازی‌های عموپورنگ تمومی نداره! / عکس دو نفره داریوش فرضیایی با لباس هندی و امیرمحمد متقیان با کت و شلوار شیک و لاکچری
اولین عکس از فیلم جدید رامبد جوان با گریم فوق‌العاده خنده دار محسن تنابنده و نوید محمدزاده / فقط فوکول و پشت موهاشون😁
ترجمه تخصصی کتاب
گشت و گذاری در خانه مجلل و رویایی رضا صادقی، خواننده مشکی پوش و محبوب ایرانی +عکس/ سلیقه بی نظیر همسر آلمانی آقای خواننده در چیدمان و انتخاب دکوری👌
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده
(تصاویر) شگفت انگیزترین پرندگان نایاب جهان با خاصترین ظاهر و رنگ هایی که شبیهشان را نمیتوان یافت