(تصویر) کشف شگفت انگیز جسد «تاجدار» 600 ساله در زیر یک پارک

  جمعه، 01 تیر 1403
(تصویر) کشف شگفت انگیز جسد «تاجدار» 600 ساله در زیر یک پارک
ساعد نیوز: گنجینه‌های فراموش شده‌ای متعلق به قرن‌های گذشته، درست در نزدیکی یک مسیر پیاده روی در پارکی در لیتوانی دفن شده بودند. چمن سبز عالی و خاک نارنجی، این اسرار 600 ساله را تا به امروز در خود پنهان کرده بودند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، موزه ملی لیتوانی اعلام کرد که باستان‌شناسان بخشی از پارک منطقه‌ای Verkių را بهار امسال حفاری کردند. این پارک که در حومه شهر ویلنیوس، پایتخت این کشور اروپایی قرار دارد، دارای فضای سبز، جنگل و یک عمارت قدیمی بزرگ است.

کاوش‌های این پارک در سال 2008 منجر به کشف ده‌ها قبر و آثار باستانی مربوط به قرون وسطی شد. گستره این گورستان قرون وسطایی از آن زمان، یک معما باقی مانده بود و باستان‌شناسان امیدوار بودند که سرانجام این معما را حل کنند.

حین حفاری‌های اخیر، باستان‌شناسان یک جفت گور دیگر با قدمت 600 سال یافتند. قدمت این گورها به همان دوره قرن سیزدهم تا چهاردهم مانند باقی گورستان بازمیگردد.

اشعه ایکس زینت‌های این زن 600ساله را نشان می‌دهد. سر تاج دار او سمت راست تصویر است.

یکی از گورهای قرون وسطایی متعلق به زنی میانسال است. باستان‌شناسان آن را غنی و استثنایی توصیف کردند.

اشعه ایکس جواهرات 600 ساله‌ای را نشان می‌دهد که جسد این زن را تزئین کرده‌اند. تاجی از برنج مارپیچ بر سر اوست. گردنبندی از صدف، مهره و قلاب‌های فلزی گردنش را تزئین کرده و یک دستبند و انگشتر نیز در دستان اوست.

 یکی از گورهای قرون وسطایی که در ویلنیوس کشف شده است.

این زن احتمالاً با شنل دفن شده است. باستان‌شناسان می‌گویند دو کلید و یک گلدان سرامیکی کنار او قرار داده شده و یک زنگ نیز نزدیک پای اوست. در قرون وسطی، اعتقاد بر این بود که زنگ‌ها وسایل محافظتی هستند و معمولاً با زنان دفن می‌شدند.

دومین گور 600 ساله آثار باستان زیادی نداشت.

 یک گلدان شکسته در یکی دیگر گورهای قرون وسطایی پیدا شد.

باستان‌شناسان بخش بزرگی از گورها را برداشته و آن‌ها را در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل کردند. این یافته‌ها بازسازی و به موزه ملی لیتوانی منتقل خواهند شد.

 باستان شناسان در حال حفاری گورهای 600 ساله در ویلنیوس هستند.

لیتوانی کشوری در شمال شرقی اروپا است که از شمال با لتونی، از شرق با بلاروس، از جنوب با لهستان و کالینینگراد و روسیه و از غرب با دریای بالتیک همسایه است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (142 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (121 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (69 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (40 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (36 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (34 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (13 نظر) خوانندگی و کنسرت معرکه و عاشقانه رضا گلزار/ چه قدرت صدای محشری تو اجرای زنده داره+ویدیو (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز