ساعدنیوز
ساعدنیوز

(تصویر) کشف شگفت انگیز جسد «تاجدار» 600 ساله در زیر یک پارک

  جمعه، 01 تیر 1403
(تصویر) کشف شگفت انگیز جسد «تاجدار» 600 ساله در زیر یک پارک
ساعد نیوز: گنجینه‌های فراموش شده‌ای متعلق به قرن‌های گذشته، درست در نزدیکی یک مسیر پیاده روی در پارکی در لیتوانی دفن شده بودند. چمن سبز عالی و خاک نارنجی، این اسرار 600 ساله را تا به امروز در خود پنهان کرده بودند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، موزه ملی لیتوانی اعلام کرد که باستان‌شناسان بخشی از پارک منطقه‌ای Verkių را بهار امسال حفاری کردند. این پارک که در حومه شهر ویلنیوس، پایتخت این کشور اروپایی قرار دارد، دارای فضای سبز، جنگل و یک عمارت قدیمی بزرگ است.

کاوش‌های این پارک در سال 2008 منجر به کشف ده‌ها قبر و آثار باستانی مربوط به قرون وسطی شد. گستره این گورستان قرون وسطایی از آن زمان، یک معما باقی مانده بود و باستان‌شناسان امیدوار بودند که سرانجام این معما را حل کنند.

حین حفاری‌های اخیر، باستان‌شناسان یک جفت گور دیگر با قدمت 600 سال یافتند. قدمت این گورها به همان دوره قرن سیزدهم تا چهاردهم مانند باقی گورستان بازمیگردد.

اشعه ایکس زینت‌های این زن 600ساله را نشان می‌دهد. سر تاج دار او سمت راست تصویر است.

یکی از گورهای قرون وسطایی متعلق به زنی میانسال است. باستان‌شناسان آن را غنی و استثنایی توصیف کردند.

اشعه ایکس جواهرات 600 ساله‌ای را نشان می‌دهد که جسد این زن را تزئین کرده‌اند. تاجی از برنج مارپیچ بر سر اوست. گردنبندی از صدف، مهره و قلاب‌های فلزی گردنش را تزئین کرده و یک دستبند و انگشتر نیز در دستان اوست.

 یکی از گورهای قرون وسطایی که در ویلنیوس کشف شده است.

این زن احتمالاً با شنل دفن شده است. باستان‌شناسان می‌گویند دو کلید و یک گلدان سرامیکی کنار او قرار داده شده و یک زنگ نیز نزدیک پای اوست. در قرون وسطی، اعتقاد بر این بود که زنگ‌ها وسایل محافظتی هستند و معمولاً با زنان دفن می‌شدند.

دومین گور 600 ساله آثار باستان زیادی نداشت.

 یک گلدان شکسته در یکی دیگر گورهای قرون وسطایی پیدا شد.

باستان‌شناسان بخش بزرگی از گورها را برداشته و آن‌ها را در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل کردند. این یافته‌ها بازسازی و به موزه ملی لیتوانی منتقل خواهند شد.

 باستان شناسان در حال حفاری گورهای 600 ساله در ویلنیوس هستند.

لیتوانی کشوری در شمال شرقی اروپا است که از شمال با لتونی، از شرق با بلاروس، از جنوب با لهستان و کالینینگراد و روسیه و از غرب با دریای بالتیک همسایه است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام حمیدی: ما مستاجریم برعکس ستاره‌های کاخ‌نشین آن سوی آب‌ها، ما در حسرت یک خانه‌ایم که مال خودمان باشد! (322 نظر) مریم امیرجلالی: داماد و دخترم توی کانادا هر دوتاشون کارمند بانک هستند و تا 5 کار می‌کنند که بعدش نای حرکت ندارند؛ ایران همه چیز سر جای خودشه کارمندا تا 2 کار می‌کنند+ویدیو (248 نظر) داریوش ارجمند: روزی که تندیس حاج قاسم را بوسیدم به من گفتند بت پرست! گفتم هستم 100 بار دیگر هم می بوسم+فیلم (161 نظر) سیدجواد هاشمی: آقای پزشکیان باسوادترین رئیس‌جمهور ایران بوده اما آیا باید ایشون رئیس‌جمهور بشه؟؛ چرا منو فقط به چشم شهید سینمای ایران می‌بینید+ویدیو (160 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به سوال چالشی: آیا شرکت در عروسی که در آن رقصیدن وجود دارد، اشکال شرعی دارد؟ (145 نظر) نگاهی به میز عزای ساده و بدون تجملات مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی/ تزئین زیبا و اصیل با گل، خرما و شمع+عکس (144 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (142 نظر) مقام معظم رهبری: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده که نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست (133 نظر) نگاهی به سینی های تزئین شده خرما و حلوای هنرمندان پیشکسوت ایرانی روی میزهای عزای شیک و زیبایشان/روحشان شاد و یادشان گرامی+عکس (115 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای طراحی و ساخت خانه 2 طبقه حماسه ساز شد+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (113 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا سیم کش برای طراحی پریز در توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (104 نظر) خلاقیت خنده دار پدران ایرانی برای ثبت نام دخترشان در ثبت احوال حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (96 نظر) مهرانه مهین ترابی: شاید خلاف مسیر زندگی باشم ولی از اینکه مادر نیستم خوشحالم+ویدئو (90 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی فاطمه دانش پژوه برای تولد سید احمد خمینی با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (83 نظر) رضا گلزار: هنوزم کسی باور نمیکنه من ازدواج کرده باشم/ دستپخت آیسان محشره برای همین فست فود خیلی کم میخورم+فیلم (81 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز