10 بازی با قلم و کاغذ برای سرگرمی کودکان

  سه شنبه، 21 تیر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
10 بازی با قلم و کاغذ برای سرگرمی کودکان
همه ما دوست داریم کودکانی با استعداد و باهوش داشته باشیم، اما شاید نمی دانیم که چگونه می توانیم به رشد استعدادهای بالفعل کودکمان، کمک کنیم. مهم ترین راه حل برای کمک به رشد کودک زیر شش سال، بازی کردن است. در این مطلب شما را با چند بازی که با کاغذ و قلم انجام می شود آشنا می سازیم.

سرگرمی در منزل برای کودکان بسیار مهم است. ما به عنوان بزرگ تر باید سعی کنیم سرگرمی های خلاقانه ای برای بازی در محیط خانه برای آن ها فراهم کنیم. بازی تمام دنیای کودکان را در بر میگیرد بازی هایی که خلاقیت کودک را افزایش میدهد بازی هایی که دست ورزی و یدی هستند و حتی بازی هایی که منجر به افزایش هوش و بهبود روابط اجتماعی و موجب تفریح و سرگرمی آنها می شود. استفاده از کاغذ و قلم برای بازی هم ممکن است و اگر در یک جمع باشید تجربه این دست سرگرمی ها می تواند بیش تر از بازی های ویدیویی لذت بخش باشد. بیشتر این بازی ها را می توانید به راحتی با اعضای خانواده تجربه کنید و به افراد زیادی نیاز ندارند، از طرفی برای تجربه آن ها تنها به قلم و کاغذ نیاز دارید که در هر خانه ای پیدا می شود.

بازی های با مداد و کاغذ

طراحی این بازی ها راهی بسیار مناسب اند تا کودکان را وادار کنیم که مدادی به دست گیرند و روی صفحه حرکت دهند. با این کار، آنها ایجاد نقش روی کاغذ را تمرین میکنند، مغزهای کوچکشان را به کار می گیرند تا به چیزی فراتر از صرف طراحی بیندیشند و نیز سرگرم می شوند. در اینجا مجموعه ای ازاین نوع بازیها را آورده ایم که می توانید با کودکانتان آزمایش کنید: در خانه، در ماشین یا در اتاق های انتظار که منتظر بودن در آنها همیشه ناخوشایند است.

طراحی با خطوط درهم

یک مداد و یک برگه کاغذ بردارید و تمام کاغذ را خط خطی کنید. این کار به خودی خود سرگرم کننده است، اما می توان هیجان بیشتری هم به آن افزود. به خط خطی ها نگاه کنید و سعی کنید چیزهایی درون آن ببینید. وقتی شکلی پیدا کردید، با ماژیک سیاه یا خودکار خطهای اطراف آن را پر رنگ کنید. بگذارید بقیه ی خط خطی ها به عنوان پس زمینه باقی بمانند. یا می توانید شکل های بیشتری در خط خط های باقی مانده پیدا کنید. اگر دوست دارید شکلتان را رنگ کنید.

طراحی با خطوط درهم

نقاشی بازی با سایه ها

حتما می دانید که چقد کودکان 2 تا 4 سال علاقه به سایه بازی دارند می توانید این بازی را بعد شام د رفضای دوستانه خانه به همراه کودکان انجام بدهید و از ان لذت ببرید همچنین این بازی برای رفع ترس کودکان از تاریکی بسیار موثر است نکته مهم این است که به هیچ عنوان کودکان را از تاریکی و سایه نترسانید.

اشیایی را جلو دیوار بگذارید. به دیوار یک تکه کاغذ بچسبانید و با چراغ قوه اشیا را روشن کنید تا سایه شان روی کاغذ چسبیده شده به دیوار بیفتد. اطراف سایه ها را خط بکشید. طرحی که به دست می آید، کمی کج و کوله تر از شیء اصلی است. میتوانید به اطراف طراحی تان منظره هایی اضافه کنید یا سایه ی چندین شی را روی همان کاغذ بکشید.

گنج پیدا کردن

همانطور که می دانید بچه ها عاشق تجربه کردن و هیجان هستند، به سادگی می توانید با آن ها بازی جستجوی گنج را در خانه انجام دهید، می توانید شی با ارزشی را در نقطه ای از خانه قایم کرده و نقشه آن را با افزودن کمی چاشنی معما بکشید و به کودک بدهید تا برود و گنج با ارزشش را پیدا کند. همچنین می توانید یک سری نشانه در جاهای مختلف خانه پنهان کنید، در هر نشانه آدرس نشانه بعدی را قرار دهید تا کودک در نهایت به جایزه خود که همان گنج با ارزش است برسد.

این بازی علاوه بر افزایش هوش و خلاقیت کودکان به کمک به ارتباط موثر بین کودکان هم می انجامد و آنها یاد میگیرند چگونه بازی گروهی انجام دهند و به صورت مداوم از تخیلاتشان استفاده کنند. کشیدن نقشه را براساس سن کودکان یا نوجوانتان میتوانید طراحی کنید که برای آنها جذاب باشد.

نقشه گنج کودکانه

اوریگامی

اوریگامی هنریست که در آن، با تا زدن های کاغذ، شکل های بسیار زیبا و خلاقانه می سازند.در حقیقت اوریگامی همان کاردستی های کاغذی است که از تاهای ساده یا پیچیده درست شده است و عموما قیچی یا چسب هیچ کاربردی در ساخت این کاردستی ها ندارد.

اوریگامی ها به علت پیچیدگی نسبی و مرحله به مرحله بودنشان، کمک می کنند تا کودک صبر را تمرین کند و تلاش کند که تا انتهای ساخت کاردستی اش پیگیر باشد، همچنین به علت شباهت بین سازه های کاغذی اوریگامی و اشکال واقعی در دنیای پیرامون، ذائقه بصری کودک پرورش می یابد.

سازه های کاغذی اوریگامی به پرورش خلاقیت در کودکان کمک بسیار زیادی می کند و به کودک شما کمک می کند تا تفکر خلاق تری داشته باشد. همچنین کودک را برای پیروی درست و به ترتیب از دستورالعمل ها آماده می سازد، زیرا که اگر کودک نتواند ترتیب حرکت ها را درست رعایت نماید، نمی تواند شکلی که می خواهد را بسازد، پیروی درست از دستورالعمل ها مهارتی است که لازمه بسیاری از مراحل زندگی برای کودکان و بزرگسالان است.

در صورتی که ساخت اوریگامی به صورت گروهی باشد، می تواند موجب تقویت مهارت های اجتماعی در کودکان شود.

اوریگامی های ساده ای نظیر صورت گربه، سگ، شکل مار، کیف یا لیوان و قایق، حتی گل و گلدون میتواند بسیار سرگرم کننده و لذت بخش باشند.

اوریگامی

کلاژ یا تکه چسبانی

این تکنیک یکی از دروس بسیار مهم در زمینه نقاشی کودک است که در مراحل بالاتر در هنرستان ها و دانشگاه های سراسر دنیا تدریس میشود. در این تکنیک کودک با تکه های مقوا یا کاغذ رنگی در ابعاد مختلف و چسباندن آن ها بر روی مقوای سفید نه تنها مقیاس ها و اندازه ها را می آموزد بلکه هم نشینی رنگها را فرا می گیرد یعنی می آموزد چه رنگی در کنار چه رنگی بیشتر دیده خواهد شد. شما در ابتدا از کودک بخواهید با تکه های رنگی مانند مربع کار خود را شروع کند و در مراحل بعدی از اشکال مستطیل و مثلث و چند ضلعی استفاده کند و تکه ها را با چسب در کنار یکدیگر می چسباند تا صفحه پر شود در مراحل بعدی از کودک بخواهید یک نقاشی را روی مقوا با مداد سیاه بکشد و درون شکل های نقاشی را با تکه های رنگی کاغذ رنگی بچسباند.

اسم فامیل

مثل همه بازی های دورهمی، هر چه تعداد نفرات حاضر بیشتر باشند سرگرمی و هیجان بازی بیشتر خواهد شد. برای تجربه اسم و فامیل کافی است به تعداد همه افراد یک ورق کاغذ و یک قلم تدارک ببینید. سرعت عمل و حضور ذهن اصلی ترین فاکتورها برای پیروزی در این سرگرمی دسته جمعی به شمار می روند.

هر بازیکن می بایست صفحه کاغذش را به تعدادی ستون دسته بندی کرده و بالای هر کدام اسم، فامیل، میوه، غذا، شهر یا کشور، حیوان، اشیا و غیره بنویسد. توجه کنید به جز اسم و فامیل که در این بازی سنت و اجباری است، مابقی دسته ها را می توان به صورت کاملا توافقی انتخاب کرد. برخی علاوه بر گزینه های بالا از قسمت هایی مثل رنگ، ماشین، گل و گیاه، ورزش و غیره استفاده می نمایند که در واقع مسابقات را سخت تر و چالش برانگیزتر می کنند.

پس از آماده سازی لازم یک حرف به صورت تصادفی انتخاب شده و همه می بایست تمام ستون های یاد شده را با استفاده از کلماتی که با آن حرف شروع می شوند پر کنند. هر کسی که زودتر از همه، تمام ستون ها را نوشت می تواند بازی را متوقف کرده و جلوی ادامه بازی بقیه را بگیرد.

هر کس که ستونی را با کلمه ای صحیح پر کرده بود، 10 امتیاز دریافت می کند و اگر ستون خاصی را هیچکس نتوانسته بود بنویسد و فقط یک نفر موفق شده بود ستونش را پر کند، 15 امتیاز نصیبش خواهد شد. اگر هم نفراتی از یک کلمه یکسان استفاده کرده بودند 5 امتیاز خواهند گرفت. پیروز مسابقه دورهمی آن شب هم کسی است که مجموعا امتیازات بیشتری کسب کرده است.

نقطه بازی

یکی از ساده ترین اما جالب ترین بازی های دورهمی همان نقطه بازی است که در دوران مدرسه حتما در انتهای دفترهایتان تجربه کرده اید. ماهیت نقطه بازی دو نفره است، اما طبیعتا می توان آن را با تعداد نفرات بالاتر نیز انجام داد، البته در این صورت باید کاغذ بزرگتری در اختیار داشته باشید تا بازی خیلی زود تمام نشود.

قوانین بازی خیلی ساده هستند، کافی است یک ورق کاغذ را به مقدار دلخواه به صورت منظم نقطه گذاری کنید و هر کس یک رنگ قلم منحصر به فرد را برای خودش انتخاب نماید. به نوبت هر نفر یک خط بین دو نقطه کشیده تا تمام صفحه پر شود. توجه کنید در صورت کنار هم قرار گرفتن 3 خط، نفر بعدی می تواند خط چهارم را رسم کرده و خانه شکل گرفته را مال خود نماید. سپس او جایزه گرفته و می تواند خط دوم را هم خارج از نوبت بکشد.

بنابراین هدف اصلی این است که با زیرکی خطوط را به نحوی رسم کنیم که بیشترین خانه های ممکن نصیب خودتان شده و تا حد امکان شانس خانه درست کردن رقیب تان را کاهش دهید. بدیهی است در نهایت کسی که بیشترین تعداد خانه را در اختیار دارد پیروز رقابت خواهد بود.

نقطه بازی

دوز

دوز یکی از معدود بازی های قلم و کاغذی است که می توان آن را فقط دو نفره بازی کرد، اما در هر صورت یکی از هیجان انگیزترین و محبوبترین روش ها برای سرگرمی است. برای تجربه این بازی کافی است جدولی سه در سه روی کاغذ بکشید و یک نفر شکل دایره و دیگری شکل ضربدر را انتخاب کند. شروع کننده توافقی یا نوبتی است و هر کدام از طرفین می بایست تلاش کنند یکی از ردیف های عمودی، افقی یا اوریب را با شکل انتخابی اش پر کنند. ناگفته نماند احتمال مساوی شدن در این بازی نیز بالا است.

اسم روی پیشانی

در این سبک بازی دورهمی، اکثر جمعیت حاضر در مقابل یک نفر قرار می گیرند و او کسی است که می بایست حدس و گمان خوبی داشته باشد. برای انجام این بازی جمعیت قالب روی یک کلمه خاص به توافق رسیده و آن را روی یک برگه کاغذ کوچک می نویسند و آن را روی پیشانی نفر منتخب می چسبانند.

حال او باید با روشی مشابه با بازی بیست سوالی، به پرسش و کنجکاوی پرداخته و کلمه ای که روی کاغذ روی پیشانی اش نوشته شده را حدس بزند. بهتر است برای اینکه بازی سرگرم کننده تر و بعضا خنده دار شود، کلمه انتخاب شده مضمونی طنز یا یادآور خاطره ای خاص مرتبط به طرف مقابل باشد.

داربازی (حدس حروف کلمه)

یکی از جالب ترین بازی های دورهمی که می توان آن را دو نفره یا بیشتر تجربه کرد، داربازی یا همان بازی حدس حروف تشکیل دهنده یک کلمه یا عبارت است. برای تجربه این سرگرمی جذاب ابتدا یک کلمه را مد نظر قرار داده و روی کاغذ به تعداد حروف آن خط تیره (به عنوان جای خالی) می کشیم. حال طرف مقابل می بایست با انتخاب حروف مناسب جاهای خالی را پر کند تا کلمه نهایی را حدس بزند.

برای چالش برانگیزتر شدن این بازی یک چوبه دار نیز در کنار خطوط می کشند؛ به ازای انتخاب هر حرف اشتباه، یک عضو از بدن انسانی که به دار آویخته شده کشیده می شود. وقتی تمام اعضای بدن این انسان مفلوک تکمیل شود و هنوز کلمه مورد نظر درست حدس نزده شده باشد، طرف مقابل می بازد.

گفتنی است اگرچه این بازی در جهان به داربازی معروف است، می توان به جای استفاده از شمایل چوبه دار، به صورت کاملا توافقی از هر نوع ترفندی برای نمایش محدودیت دفعات انتخاب حرف استفاده نمود. مثلا گاهی اوقات از یک درخت با تعداد معینی از شاخ و برگ یا همان اعضای بدن یک انسان اما بدون چوبه دار استفاده می کنند. علت استفاده از دار در واقع تزریق هیجانی است که مخاطب با حدس دقیق تر و هوشمندانه تر از حلق آویز شدن خودش جلوگیری نماید.

داربازی

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان