نگاهی به 10 سفر خارجی رهبر معظم انقلاب/ از آمریکا تا چین از کره شمالی تا هند+عکس های دیدنی

  شنبه، 03 شهریور 1403 ID  کد خبر 405038
نگاهی به 10 سفر خارجی رهبر معظم انقلاب/ از آمریکا تا چین از کره شمالی تا هند+عکس های دیدنی
ساعد نیوز: آیت‌الله خامنه‌ای به چندین کشور جهان سفر کرده‌اند، که یکی از مهم‌ترین این سفر‌ها به آمریکا جهت سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فارس، آیت‌الله خامنه‌ای تا قبل از اینکه به رهبری منصوب شوند، چندین سفر خارجی به کشور‌های آمریکا، چین، کره شمالی، عراق، عربستان، الجزایر، لیبی، سوریه، هند و پاکستان داشته‌اند. در این گزارش همه‌ی این سفر‌ها را بررسی کرده و به برخی جزئیات و حواشی جذاب آن‌ها می‌پردازیم.

آمریکا

آیت‌الله خامنه‌ای در دوره ریاست جمهوری در سال 1366 به آمریکا سفر و در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کردند که در این سخنرانی صدام را به هیتلر تشبیه کرده و گفتند: «انقلاب ما ثابت کرد که می‌توان قدرت‌های سلطه‌گر را به خود راه نداد و قلدری آنان را جدی نگرفت و به آنان باج نداد!». به اعتراف انگلیسی‌ها این سخنرانی باعث تحقیر غرب بود. هاوک وزیر امور خارجه انگلیس، این نطق را سراسر تحریک و تحقیر غرب توصیف کرد. جو کلارک وزیر امور خارجه کانادا نیز این نطق را ویران کننده خواند.

سوریه

در سال 1364 نیز به دعوت حافظ اسد رئیس جمهور فقید سوریه، نخستین سفر خارجی یک رئیس جمهور در تاریخ ایران، توسط آیت‌الله خامنه‌ای صورت گرفت که علاوه بر اهداف دوجانبه سیاسی و نظامی، هدف اصلی این مذاکرات، منزوی کردن رژیم صهیونیستی و مقابله با روند سازش در میان کشور‌های عربی بود. ایشان در ادامه این سفر، حرم حضرت زینب (س) را نیز زیارت کردند.

الجزایر

رهبری به الجزایر نیز سفر کردند که در این سفر با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه شدند. ایشان در رابطه با سفر الجزایر، در سال 1383، خاطره جالبی نقل می‌کنند: «من از سفر الجزایر برگشته بودم و منظره‌ای که در آن کشور دیده بودم، برای امام تشریح کردم و گفتم این استقبال مربوط به شخص من نبود؛ تکریم شما بود. الان هم نه شخص من، نه شخص آقای خاتمی، نه هیچکدام از مسئولان کشور که به دیگر کشور‌ها می‌روند و این‌گونه مورد استقبال قرار می‌گیرند، مورد نظر نیستند؛ مردم اشخاصِ ما‌ها را نمی‌شناسند؛ شاید اسم مارا بدانند، اما امام و انقلاب را می‌شناسند؛ همان شخصیتی که مثل خورشید می‌درخشید و همه آن را لمس می‌کردند.»

لیبی

آیت‌الله خامنه‌ای در سال 1363 نیز سفری به لیبی داشتند که در این سفر اتفاق بسیار جالبی رخ داده است. آیت‌الله خزعلی در این مورد می‌گوید: «در لیبی، خیمه‌ای بر پا کرده بودند که ارتفاع درب ورودی آن خیمه کوتاه بود و به ناچار هرکس می‌خواست وارد بشود، باید خم می‌شد. از طرفی داخل خیمه، روبه‌روی در، عکس قذافی بود، یعنی هرکس که وارد می‌شد ناخواسته در مقابل عکس قذافی سر خم می‌کرد. اما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وقتی می‌خواستند وارد خیمه شوند، به پُشت وارد می‌شوند تا در مقابل عکس قذافی سر خم نکنند.» این نشان‌دهنده آن است که ایشان بر سر مسائل ملی به جزئی‌ترین نکات توجه دارند و در حفظ منافع ملی و آبروی ایران هرگز کوتاهی نمی‌کنند.

چین

رهبر معظم انقلاب در سال 1368 و حدوداً یک ماه قبل از رحلت امام خمینی (ره) نیز به چین و کره شمالی سفر کردند. اما سفر چین هم مانند دیگر سفر‌های ایشان، اتفاقات و حواشی جالب به همراه داشت. قبل از نشستن هواپیمای حامل هیئت ایرانی به فرودگاه پکن، اعلام می‌شود به دلیل بیماری رهبری چین، دیدار وی با رئیس جمهور ایران لغو شده است. از ابتکارات آیت‌الله خامنه‌ای این بود که پس از اطلاع از این موضوع، دیدار با دیگر مقامات چینی را لغو کردند تا به صورت غیرمستقیم این پیام را به چینی‌ها بدهند که سطح نمایندگان ملت ایران کم‌تر از رهبر چین نیست. همین مسئله باعث شد که نخست‌وزیر چین شخصاً برای عذرخواهی به حضور آیت‌الله خامنه‌ای برسد. بروجردی، سفیر وقت ایران در چین، در این رابطه می‌گوید: «نخست‌وزیر چین از محل کنگره خلق به محل اقامت رئیس‌جمهور ایران آمد و از همان دور، با صدای بلند گفت: کوچک‌تر به دیدار بزرگ‌تر آمده است! بعد وارد اتاق شد. حدود یک ربع با آقا صحبت کرد و گفت: ما نهایت احترام به مهمان را به خصوص شخصیتی مثل جناب‌عالی، وظیفه خود می‌دانیم. مشکل بیماری رهبر چین جدی است و پزشکان، ایشان را ممنوع‌الملاقات کرده‌اند. با این حال، ما موضوع ملاقات را پیگیری می‌کنیم تا حل شود.» جالب اینجاست که این عملکرد هوشمندانۀ آیت‌الله خامنه‌ای باعث عزت و احترام برای تیم ایرانی در چین شد و همچنین رهبر چین به صورت جداگانه و دو برابر زمان تعیین شده با رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفتگو کرد.

کره شمالی

در اردیبهشت ماه سال 1368 و قبل از سفر آیت‌الله خامنه‌ای به چین، سفر دیگری به کره شمالی توسط ایشان انجام شد که استقبال بی‌نظیر و با شکوه کشور کره شمالی را به دنبال داشت. ایشان در مجلس کره نیز سخنرانی بی‌نظیری داشتند که همه‌ی حضار از جمله رهبر کره شمالی را به وجد آورد و باعث شد مقامات کره، ایشان را به طور ایستاده تشویق کنند. حاج احمد خمینی در آن ایام گوش به زنگ بود که اگر امام زنگ خطر اتاق‌شان را فشار دادند فوراً به اتاق ایشان برود. یک روز ساعت 7 غروب صدای زنگ خطر اتاق امام بلند شد. احمد آقا ابتدا فکر کرده بود که امام سکته کرده‌اند؛ اما امام در اتاق نشسته بودند و هر دو دست را جلوی زانویشان گرفته بودند و تلویزیون را تماشا می‌کردند. تلویزیون در حال پخش صحنه‌های سفر آیت‌الله خامنه‌ای به کره شمالی بود. امام بعد از دیدن این صحنه‌ها گفته بودند: «نگذارید دیر شود! چند بار من به شما و آقای هاشمی گفتم مطرح کنید آقای خامنه‌ای را؟ این عظمت را آدم می‌بیند، کِیف می‌کند!».

پاکستان

سفر پاکستان نیز که در سال 1364 صورت پذیرفت، یکی از سفر‌هایی است که آیت‌الله خامنه‌ای مورد احترام مردم و مقامات پاکستان قرار گرفتند. ایشان همان ابتدای سفر در فرودگاه، با استقبال رسمی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پاکستان مواجه شدند. اما بعد که به خیابان آمدند با استقبال انبوهی از مردم روبه‌رو شدند. خبرگزاری فرانسه در این باره می‌نویسد: «هزاران استقبال کننده که تعداد زیادی از آن‌ها کیلومتر‌ها را با اتوبوس و خودرو‌های مزیّن به عکس آیت‌الله خمینی پیموده بودند کاملا کنترل مراسم را از دست نیرو‌های انتظامی پاکستان خارج کرده بودند». همچنین ایشان به مزار اقبال لاهوری نیز رفته بودند و برای بازدید از مزار اقبال لاهوری، 15 دقیقه پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده بود؛ اما به علت استقبال مردم و ازدحام جمعیت، 4 ساعت به طول انجامید! و این در حالی بود که خبر بازدید از مزار اقبال لاهوری، به هیچ‌وجه رسانه‌ای نشده بود.

هند

آیت‌الله خامنه‌ای در سال 1359 به عنوان رئیس شورای عالی دفاع، برای دفاع از منافع ملی ایران عازم هند شدند. ایشان در این سفر با خانم ایندیرانا گاندی نخست‌وزیر وقت هند دیدار و در رابطه با جنگ عراق علیه ایران، شروط ایران برای پایان جنگ گفتگو کردند. خانم گاندی پس از شنیدن مواضع ایران در مورد جنگ تحمیلی، از موضع گیری درباره مسائل عراق طفره رفت و گفت: «ما از بروز این جنگ ناراحت هستیم، زیرا خسارت‌های فراوانی را ساخته و باید سعی کنیم تا جنگ را متوقف کنیم. گاهی محکوم کردن ما، باعث تشدید جنگ خواهد شد.» آیت‌الله خامنه‌ای باز هم تأکید کردند که: «حکومتی مانند حکومت هند، باید بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای این تجاوز را محکوم کند. البته محکوم کردن یا نکردن عراق در سرنوشت جنگ هیچ تأثیری ندارد. سرنوشت جنگ را مردم ما تعیین خواهند کرد!».

عراق

آیت‌الله خامنه‌ای در سن 7 سالگی و در سال 1325 همراه با خانواده به عراق سفر کردند و به مدت شش ماه در آنجا اقامت داشتند. همچنین گفتنی است که ایشان در سن 18 سالگی نیز به عراق سفر کرده‌اند.

عربستان

سفر عربستان که در سال 1358 به منظور حج صورت گرفت نیز جالب است. نکته مهم درباره این سفر این است که هم‌زمان با اشغال سفارت آمریکا و یا هما حادثه تسخیر لانه جاسوسی در تاریخ 13 آبان 1358 می‌شود و آیت‌الله خامنه‌ای همراه با هاشمی رفسنجانی در مکه این خبر را می‌شنوند.

آیت‌الله خامنه‌ای در سال 1368 عهده‌دار رهبری انقلاب اسلامی شدند، به سفر خارجی نرفتند و سیاستمدارن مطرح جهان برای دیدار و گفتگو با ایشان به تهران آمدند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (129 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (110 نظر) سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (77 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (75 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (63 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (62 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (55 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (51 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (41 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (39 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (39 نظر) الهام چرخنده: همکارانم در سینما 10 سال من را بلاک کرده بودند+ویدیو (38 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (37 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (36 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (35 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ حاشیه‌های ناتمام قهرمان المپیک/ قانون تکلیف تحصیلات "مبینا نعمت‌زاده" را مشخص کرد
فراخوان هنرمندان مرندی برای خلق مجسمه‌ بر تنه درختان خشکیده
برخورد شاخ به شاخ دو موتورسیکلت اورژانس را به محل کشاند
5 اتفاق بد که بعد از طلاق در بدن شما رخ می دهد!
نگاهی به 10 سفر خارجی رهبر معظم انقلاب/ از آمریکا تا چین از کره شمالی تا هند+عکس های دیدنی
رابطه عجیب گسترش انگور در زمین با انقراض دایناسور‌ها!
زندگی مخفیانه محمد اصفهانی به خاطر امضای جعلی و شکایت همسرش از او! / هاشمی رفسنجانی او را توصیه به پزشکی کرد!
نفرینی از زندان 1600 ساله در یونان باستان؛ «الهی به طرز وحشتناک بمیرند»!
زمان انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری مشخص شد/ جزئیات اعلام کارنامۀ رتبۀ متقاضیان کنکور
ویدیو/ شبیه‌سازی محل دقیق تاج‌گذاری پادشاهان ساسانی توسط هوش مصنوعی
ویدیو/ رونمایی از فرش دستبافتِ ابریشمی چند میلیاردی؛ با طرح سه‌بعدی و منقش به تاریخ پادشاهان ایران
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای تضمینی برای نگهداری طولانی مدت گوجه فرنگی؛ از کمپوت تا پوره
ویدیو/ داستان انگلیسی «پادشاه گوش‌دراز و کلاه جادویی» با زیرنویس فارسی چسبیده
ویدیو/ خطر انفجار! از زیر درخت بمب‌انداز رد نشوید/ میوه‌های دینامیتی درخت جعبه‌شنی را ببینید
غوغای جشن لاکچری زنوزی در کمپ تراکتور بعد از تساوی تیمش با تیم 10 نفره پرسپولیس در تبریز در حضور 100 هزار تماشاگر! +تصاویر/ به نظرتون اگه میبردن چه اتفاقی می افتاد؟
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی