12 بیماری رایج و خطرناک مرغ مینا

  چهارشنبه، 08 تیر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
12 بیماری رایج و خطرناک مرغ مینا
آیا تا بحال میدانستید 12 بیماری خطرناک در بین پرندگان از جمله مرغ مینا وجود دارد، که علت 90 درصد مرگ و میر پرندگان توسط این بیماری ها است. برای کسب اطلاعات و درمان این بیماری ها با ما همراه شوید.

در میان پرندگانی که توانایی حرف زدن دارند و به عنوان حیوان خانگی خریداری می شوند، مرغ مینا یکی از محبوب ترین ها در میان ایرانی هاست. جثه ی این پرنده کمی کوچکتر از یک کبوتر بوده و پر های آن سیاه خاکستری و یا قهوه ای رنگ هستند. پرورش مرغ مینا چالش های خاص خود را دارد و یکی از آنها مقابله با بیماری های احتمالی این پرنده است. در ادامه این مقاله رایج ترین بیماری های مرغ مینا را بررسی می کنیم.

بیماری رایج و خطرناک در مرغ مینا

مرغ مینا جزء پرندگانی است که نسبت به بیماری، مقاومت دارند. با این حال، باز هم امکان دارد که این پرنده به بیماری­ های مختلف مبتلا شود ﻣﻴﻨﺎی ﻣﺮﻳﺾ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻋﻼﻳﻢ ﺑﻴﻤﺎری را ﺑﺮوز ﻣﻲ دﻫﺪ. آوﻳﺰان ﺑﻮدن ﺑﻴﺶ از اﻧﺪازه ﭘﺮﻫﺎ ﻳﻚ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻣﺸﺘﺮک ﺑﻴﻦ اﻛﺜﺮ ﭘﺮﻧﺪه ﻫﺎ و از روی ﭘﺎ ﻫﺎ ﻫﻢ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ ﺑﻴﻤﺎر ﺑﻮدن ﭘﺮﻧﺪه ﭘﻲ ﺑﺮد.بیشترین بیماری ها در این پرنده و علت های مرگ آن ها از شک دمایی، بیماری های عفونی و باکتریایی است.

مرغ مینا

1.کلامیدیوز

کلامیدیوز بیماری عفونی مشترک بین انسان و پرندگان است. این بیماری بر اثر باکتری کلامیدیا پسی تاسی بوجود می آید. شرایط نا مساعد محیطی و استرس حمل و نقل و دستکاری پرنده موجب افزایش شدت بیماری می گردد و عامل بیماری زا از طریق مدفوع پرنده دفع می شود و معمولا انتقال بیماری با استنشاق ذرات خشک شده مدفوع آلوده انجام می گیرد و این امکان وجود دارد که بیماری از طریق خوردن و یا نوشیدن آب و غذای آلوده منتقل شود.

بیماری به دو شکل حاد و تحت حاد بروز می کند. در شکل تحت حاد بیماری، نشانه های بالینی بیماری ممکن است تشخیص داده نشود و یا اینکه ممکن است نشانه های خفیف تنفسی و یا اسهال جلب نظر نماید. در شکل حاد بیماری نشانه هایی نظیر : کز کردن، لاغری، بی اشتهایی، اسهال زرد متمایل به سبز، صداهای تنفسی، تورم ملتحمه چشم و ترشحات بینی دیده می شود.دامپزشک ممکن است از تتراسایکلین برای درمان پرنده استفاده کند. استفاده از هر گونه دارو بدون مشورت دامپزشک خودداری کنید.

2. آﻧﻔﻠﻮاﻧﺰا

تمام پرندگان نسبت به ویروس آنفلوانزا حساس هستند؛ اما پرندگان زینتی مانند طوطی، مینا، و سهره از بقیه حساس ترند.وﻳـﺮوس ﺑـﻪ ﺗﻌـﺪاد زﻳـﺎد از ﻃﺮﻳـﻖ ﺗﺮﺷﺤﺎت ﭼﺸﻢ و ﺑﻴﻨﻲ و دﺳﺘﮕﺎه ﮔﻮارش (ﻣﺪﻓﻮع) ﭘﺮﻧﺪه ﺑﻴﻤﺎر ، در ﻣﺤﻴﻂ ﭘﺨﺶ ﻣﻲ ﺷﻮد و ﺗﻮﺳـﻂ ﻣـﻮاد آﻟـﻲ در ﻣﺤﻴﻂ ﺣﻔﻆ ﻣﮔﺮدد. ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ وﻳﺮوس آﻧﻔﻠﻮاﻧﺰا ﺟﺰء وﻳﺮوﺳﻬﺎی ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺣﺴﺎس ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺎ اﻧﻮاع ﺿـﺪ ﻋﻔـﻮﻧﻲ ﻛﻨﻨﺪه ﻫﺎ از ﺑﻴﻦ ﻣﻲ رود و ﻣﻴﻨﺎ ﭘﺮﻧﺪه ﻣﻘﺎوﻣﻲ اﺳﺖ و ﺑﻪ راﺣﺘﻲ ﺑﻪ ﺑﻴﻤﺎری ﻣﺒﺘﻼ ﻧﻤﻲ ﺷﻮد.

3. ﺑﻴﻤﺎری ﻧﻴﻮﻛﺎﺳﻞ

ﺑﻴﻤﺎری واﮔﻴﺮ و ﺣﺎدی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن و ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﻴﻨﺎ را ﻣﺒﺘﻼ ﻣﻲ ﺳﺎزد و ﺑﺎ ﻋﻼﻳﻢ ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ در ﺑﻴﻦ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن ﺗﻈﺎﻫﺮ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ . ﺑﺮﺧﻲ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﺪه ﺑﺎ وﻳﺮوس ﻧﻴﻮﻛﺎﺳﻞ ﺑﻪ روش اﺳﺘﻨﺸﺎﻗﻲ ﺳـﻪ روز ﺗـﺎ دوﻫﻔﺘـﻪ ﭘﺲ از آﻟﻮدﮔﻲ ژوﻟﻴﺪﮔﻲ ﭘﺮ ، ﺗﻮرم ﻣﻠﺘﺤﻤﻪ ﭼ ﺸﻢ ، و ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎی آﺳﻴﺐ دﺳﺘﮕﺎه ﻋﺼﺒﻲ ﻣﺮﻛﺰی ﺑـﺮوز دادﻧـﺪ . دوره ﻛﻤﻮن ﺑﻴﻤﺎری از ۲ ﺗﺎ ۱۵ روز ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ و ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺑﻴﻤﺎری در ﻣﻴﻨﺎ ﺑﻲ اﺷﺘﻬﺎﻳﻲ ،اﻓـﺴﺮدﮔﻲ ، ﻓﻠـﺞ ، ﻋﻼﻳـﻢ ﺗﻨﻔﺴﻲ ، ﭘﻴﭽﺶ ﮔﺮدن ، ﻛﺎﻫﺶ ﺷﺪﻳﺪ وزن ﻛﻪ اﻟﺒﺘﻪ اﻳﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ را در ﺑﻴﻤﺎری ﻫﺎی دﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺗﻮان ﻣـﺸﺎﻫﺪه ﻛﺮد.

4. ﺑﻴﻤﺎرﻳﻬﺎی ﺑﺎﻛﺘﺮﻳﺎﻳﻲ ( ﻛﻼﻣﻴﺪﻳﻮز)

ﺑﻴﻤﺎری ﻋﻔﻮﻧﻲ ﺣﺎد ﻳﺎ ﻣﺰﻣﻨﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎری از ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺮغ ﻣﻴﻨﺎ را ﻣﺒﺘﻼ ﻣﻲ ﺳﺎزد و ﺑـﺎ ﻧـﺸﺎﻧﻪ ﻫـﺎﻳﻲ ﻧﻈﻴﺮ ﻛﺰ ﻛﺮدن ، ﺑﻲ اﺷﺘﻬﺎﻳﻲ ، ﺿﻌﻒ ، ﻛﺎﻫﺶ وزن ، ﺗﺮﺷﺤﺎت ﺑﻴﻨﻲ ، ﻣﺸﻜﻼت ﺗﻨﻔﺴﻲ ، اﺳﻬﺎل زرد ﻣﺘﻤﺎﻳـﻞ ﺑـﻪ ﺳﺒﺰ ، ﻋﺪم ﺗﻌﺎدل و ﺗﻮرم ﻣﻠﺘﺤﻤﻪ ﭼﺸﻢ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻳﻚ ﻳﺎ دوﻃﺮﻓﻲ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻲ ﺷﻮد .اﻳﻦ ﺑﻴﻤـﺎری ﺟـﺰئ ﺑﻴﻤﺎرﻳﻬـﺎی ﻣﺸﺘﺮک اﻧﺴﺎن و ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن ﺑﻮده و ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ از ﭘﺮﻧﺪه ﺑﻪ اﻧﺴﺎن ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪه و ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺮوز ﺑﻴﻤﺎری در اﻧﺴﺎن ﮔﺮدد.میزان شیوع کلامیدیوز تقریبا بالاست از طرفی با مشترک بودن آن بین انسان و پرنده ها نیازمند پیشگیری میباشد لذا افرادی که تمایل به نگه داری از طوطی سانان و پرندگان در خانه خود دارند، باید برای تشخیص این بیماری به آزمایشگاه های مجهز جهت انجام آزمایشات دقیق و سریع کلامیدیوز مراجعه کنند.

5. اﻧﮕﻞ ﻫﺎی داﺧﻠﻲ

در ﻃﺒﻴﻌﺖ ﻣﻴﻨﺎ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺧﻮردن ﺣﺸﺮات از ﻗﺒﻴﻞ ﻛﺮم ﻫﺎی ﺧﺎﻛﻲ و ﻏﻴـﺮه ﻛـﻪ ﻣﻴﺰﺑـﺎن واﺳـﻂ ﺑـﺴﻴﺎری از اﺗﻜﺎﻫـﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻳﺎ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺑﻠﻊ ﺗﺨﻢ ﺑﺴﻴﺎری از ﻛﺮم ﻫﺎ ، ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ اﻧﻮاع ﻛﺮم ﻫﺎی اﻧﮕﻠﻲ از ﻗﺒﻴﻞ ﻛﺮم ﻫﺎی ﮔ ﺮد ﻛﺮم ﻫﺎی ﭘﻬﻦ ، ﻛﺮم ﻫﺎی ﻧﻮاری و … آﻟﻮده ﺷﻮﻧﺪ در ﺻﻮرت ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺗﺨﻢ اﻧﮕـﻞ در ﻣـﺪﻓﻮع ﭘﺮﻧـﺪه ﺑﺎﻳـﺪ ﭘـﺲ از ﺗﺸﺨﻴﺺ اﻧﮕﻞ از داروی ﻣﻮﺻﺮ ﺑﺮ ﻋﻠﻴﻪ اﻧﮕﻞ ﻣﺬﻛﻮر اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮد.

6. اﻧﮕﻞ ﻫﺎی ﺧﺎرﺟﻲ

ﻛﻨﻪ از ﺑﻨﺪ ﭘﺎﻳﺎن اﺳﺖ و ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن ﻣﺨﺘﻠﻒ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻴﻨﺎ ﺑﻪ ﻣﻜﻴﺪن ﺧﻮن ﭘﺮﻧﺪه ﭘﺮداﺧﺘﻪ و اﺣﻴﺎﻧﺎ ﺑﺎﻋﺚ اﻧﺘﻘﺎل ﺑﺮﺧﻲ از ﺑﻴﻤﺎرﻳﻬﺎ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﺷﻮد . ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺗﻌﺪاد ﻛﻨﻪ زﻳﺎد ﺑﺎﺷﺪ ﻋﻮارﺿﻲ ﻧﻈﻴﺮ ﺑﻲ ﻗﺮاری ، ﻛﺎﻫﺶ ﺷـﺪﻳﺪ اﺷﺘﻬﺎ ، ﻛﻢ ﺧﻮﻧﻲ ، و ﺿﻌﻒ را در ﭘﻲ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ . ﻣﻴﻨﺎ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ از دﺳﺖ دادن ﻣﻘﺪار زﻳﺎدی ﺧـﻮن ﺗﻠﻒ ﺷﻮد و در ﻣﺤﻞ ﻧﻴﺶ ﻛﻨﻪ ﺗﻮرم و ﻋﻔﻮﻧﺖ ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ ﺑﺎﻛﺘﺮﻳﺎﻳﻲ رخ دﻫﺪ و ﻛﻨﻪ ﻣـﻲ ﺗﻮاﻧـﺪ ﺑـﺴﻴﺎری از ﺑﻴﻤﺎرﻳﻬـﺎی ﺑﺎﻛﺘﺮﻳﺎﻳﻲ و وﻳﺮوﺳﻲ را ﺑﻪ ﻣﻴﻨﺎ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻧﻤﺎﻳﺪ.درمان انواع جرب و همچنین شپش مگس استفاده از داروهای ضد انگل عمومی و یا سموم با توجه به نظر دکتر دامپزشک معالج انجام می پذیرد.

7. ﺑﻴﻤﺎری ﻗﺎرﭼﻲ (آﺳﭙﺮژﻳﻠﻮز)

ﺑﻴﻤﺎری ﻗﺎرﭼﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ دﺳﺘﮕﺎه ﺗﻨﻔﺲ و از ﺟﻤﻠﻪ ﻛﻴﺴﻪ ﻫﺎی ﻫﻮاﻳﻲ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن اﻫﻠﻲ و و ﺣـﺸﻲ و از ﺟﻤﻠـﻪ ﻣﺮغ ﻣﻴﻨﺎ را ﻣﺒﺘﻼ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ و ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﮔﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن ﺑﻪ اﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎری ﺣﺴﺎس ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺑﻴﻤﺎری در ﭘﺮﻧﺪه ﺗﻨﮕﻲ ﻧﻔﺲ ، ﺗﻨﻔﺲ ﺑﺎ دﻫﺎن ﺑﺎز ، ﺳﻴﺎﻧﻮز و ﺗﻨﻔﺲ ﺳﺮﻳﻊ دﻳﺪه ﻣﻲ ﺷﻮد و ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫـﺎی دﻳﮕﺮ ﺷﺎﻣﻞ اﺳﻬﺎل ، ﺑﻲ اﺷﺘﻬﺎﻳﻲ ،ﺧﻮاب آﻟﻮدﮔﻲ ، ﻻﻏﺮی ، و اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﺸﻨﮕﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

8. ﺑﻴﻤﺎری ﻫﻤﻮﻛﺮوﺗﻮز

ﻧﺎم دﻳﮕﺮ اﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎری ذﺧﻴﺮه آﻫﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ در اﺛﺮ ﺗﺠﻤﻊ آﻫﻦ در ﺑﺪن ﺑﻮﺟﻮد ﻣﻲ آﻳﺪ و ﺑﻴﻤﺎری ﻣﻌﻤـﻮﻻ در ﺻـﻮرت ﺧﻮردن ﻣﻮادﻏﺬاﻳﻲ و ﻳﺎ ﻣﻴﻮه ﺟﺎت ﺣﺎوی ﻣﻘﺎدﻳﺮ زﻳﺎدی آﻫﻦ در ﺑﺪن ﭘﺮﻧﺪه ﻛﻪ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺑﻴﺮون راﻧـﺪه آﻫـﻦ اﺿـﺎﻓﻲ ﻧﺒﻮده و در ﻛﺒﺪ ﭘﺮﻧﺪه ذﺧﻴﺮه ﻣﻲ ﺷﻮد ﺑﻮﺟﻮد ﻣﻲ آﻳﺪ و اﺣﻴﺎﻧﺎ در ﻗﻠﺐ و ﺳﺎﻳﺮ اﻧﺪام ﻫﺎ ﻣﻨﺠـﺮ ﺑـﻪ ﻣـﺴﻤﻮﻣﻴﺖ و ﻓﻴﺒﺮوزه ﺷﺪن ﺳﻠﻮل ﻫﺎی ﻛﺒﺪی و ﻣﺮگ ﻣﻲ ﮔﺮدد . ﻣﻘﺎدﻳﺮ زﻳﺎدی وﻳﺘـﺎﻣﻴﻦ C ( اﺳـﻴﺪ ﻣﻴـﻮه ) ﻣـﻲ ﺗﻮاﻧـﺪ ﻋﺎﻣـﻞ ﻣﺴﺎﻋﺪ ﺑﺮای اﻳﺠﺎد اﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎری ﺑﺎﺷﺪ.

9.هایپر کراتوز

این بیماری مستقیما با رژیم غذایی پرنده در ارتباط است. کمبود ویتامین ها می تواند باعث بروز این بیماری شود. نام این بیماری دلالت بر رشد بیش از حد کراتین دارد و کراتین معمولا به لایه پوششی پوست، مو، منقار و پنجه پای پرنده اطلاق می گردد این بیماری در میناها و سارها شایع می باشد و نباید با بیماری جرب اشتباه گرفته شود.درباره رژیم غذایی پرنده با دامپزشک مشورت کنید.میناها نیاز به ۱۸ تا ۲۰ درصد پروتئین در رژیم غذایی دارند. استفاده از پلت مخصوص مرغ مینا می تواند ویتامین A مورد نیاز بدن پرنده را تامین کند.

10.سرماخوردگی

قرار گرفتن پرنده در معرض مستقیم وزش باد، تجربه نمودن اختلاف دمایی در یک روز، خوردن مواد خوراکی سرد و یخی مثل بستنی و غیره می تواند باعث سرماخوردگی مرغ مینا شود.علائم سرماخوردگی در پرنده ها معمولاً به شکل بی حالی، کم اشتهایی، مصرف زیاد آب، آبریزش و غیره است. می توان با گرم نگه داشتن پرنده و استفاده از مولتی ویتامین و آنتی بیوتیک های مخصوص مرغ مینا را درمان نمود.

11.اتصال تخم

زمانی که پرنده ماده قادر به بیرون راندن تخم نیست. اتصال تخم که یکی از بیماری های مرغ مینا است، پیش می آید. اتصال تخم می تواند تهدیدی جدی برای پرندگان ماده باشد.ماده های جوان به دلیل اتصال تخم در معرض خطر مرگ هستند.درصورتی که مینای ماده به طور ناگهانی پف کند و بی حال شود، یعنی این مشل برای او پیش آمده است.در این حالت، ماده باید بلافاصله در یک قفس کوچک یا جعبه کفش قرار گیرد و گرمای اضافی برای او فراهم شود.روش درمان این بیماری، روغن کرچک یا حتی روغن پخت و پز است. یک قطره روغن کرچک به صورت خوراکی نیز به عبور تخمک کمک می کند.

12.بیماری کبد

بیماری کبد یکی از بیماری های مرغ مینا به حساب می آید. بیشترین علت بروز این بیماری در خوراک مرغ مینا است. شما اگر غذای آهن دار، پلت ( زیاد از حد) و غذاهای چرب به پرنده بدهید، کبد پرنده به مرور زمان نابود می کنید. با بزرگ شدن پرنده کبد از بین می رود و پرنده می میرد. پس تا می توانید غذای بدون چربی و آهن و نمک به او بدهید.مهمترین و ابتدایی ترین نشانه ی این بیماری فضله ی سبز رنگ می باشد. دلیل این رنگ از فضله در مرغ مینا درگیری کیسه صفرا با بیماری و ترشح از آن می باشد . فضله سبز رنگ در بیش از 90 درصد مواقع در مرغ مینا ناشی از بیماری کبدی است . توجه ویژه ای به این مورد داشته باشید . ضربه های محکم پرنده به پای خود ، بی حالی ، عدم تعادل ، بی حوصلگی بسیار زیاد و … در صورتی که همراه با فضله ی سبز باشند نشانه ای از بیماری کبدی پرنده می باشند.

دلیل ایجاد این بیماری تغذیه ی نامناسب است. اصطلاحا گفته میشود مرغ مینا پرنده ای همه چیز خوار است که این مورد برای مرغ میناهایی درست می باشد که به صورت آزادانه در محیط بیرون در حال گردش می باشند و برای مرغ میناهای محصور در خانه که فعالیت بسیار کمی دارند نادرست است. خوردن مواد غذایی حاوی آهن سبب تجمع این مواد در کبد شده و ایجاد بیماری خواهد کرد . پس تنها راه جلوگیری از این بیماری بسیار خطرناک، عدم استفاده از مواد غذایی حاوی آهن است . همچنین پیشنهاد میشود در مرغ مینا از مواد غذایی و میوه هایی که حاوی مقادیر بالایی ویتامین C نیز می باشند جلوگیری کنید چرا که ویتامین C قدرت جذب آهن در بدن را افزایش می دهد.نان ، کشمش ، گردو ، گوشت ، دل مرغ و … از مهمترین موارد حاوی آهن می باشند که بسیاری از کاربران به اشتباه انها را به پرنده های خود می دهند.تغذییر کامل رژیم غذایی همراه با استفاده از داروهای تقویتی تجویزی دامپزشک می تواند پرنده را به سرعت به زندگی بازگرداند به شرطی که بموقع متوجه بیماری مذکور شده باشید .

نتیجه گیری

در این مطلب به آشنایی با بیماری­های مهم مرغ مینا پرداختیم. این پرنده، علی­رغم مقاومت بالایی که دارد، در صورت قرار گرفتن در محیط آلوده، به انواع بیماری­ها مبتلا می­شود.منشاء بیماری­ های مهم مرغ مینا، ویروسی، قارچی، باکتریایی و انگلی هستند. با رعایت بهداشت و توجه به تغذیه پرنده، احتمال بروز انواع بیماری­ ها در این پرنده، به طور چشمگیری کاهش می­یابند.همچنین پرندگانی که در قفس و در اسارت زندگی میکنند بیشتر در معرض مشکلات تغذیه ای و کمبود مواد معدنی و ویتامین ها و بیماری های مختلف قرار میگیرند. در این زمینه نیز لازم است که پرورش دهندگان با استفاده از غذاهای مخصوص پرندگان و انواع میوه ها و مواد غذایی یک رژیم غذایی بالانس شده برای پرنده های خود تأمین نمایند.

یک پیمانه از ریدول، کالتین، ترامایسین یا هر قرص آنتی بیوتیک دیگر را با مشورت دام پزشک می توانید در یک نصف ظرف آب حل کنید. احتمالاً طی یک یا دو روز عفونت فروکش کرده و باید یک روز پس از بازگشت پرنده به سلامتی، دارو قطع شود.از قرار دادن پرندگان در معرض نسیم یا باد سرد، به ویژه در شب خودداری کنید، زیرا این امر باعث لرز و سایر مشکلات سلامتی می شود. در این زمان از دادن میوه خودداری کنید. در عوض برنج پخته شده و تخم مرغ آب پز گزینه خوبی است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (452 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (316 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (293 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (242 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (209 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (176 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (107 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو