18 رفتار عجیب وغریب در دنیا

  جمعه، 20 آبان 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
18 رفتار عجیب وغریب در دنیا
در همه کشورها رفتارهایی دیده می شود که هر کس از دور این رفتارها را ببیند برایش عجیب و غریب باشد اما برای مردم آن کشور عادی باشد . با ساعد نیوز همراه باشید تا با تعدادی از این رفتارها آشنا شویم.

هر جامعه ای از سنت های فرهنگی خاص خود برخوردار است که میراث آن جامعه را تشکیل می دهند و آن را از دیگر جوامع متمایز می کنند. با این حال برخی از افراد، به ویژه آنهایی که تازه وارد یک کشور خارجی می شوند؛ از مردم محلی انتظار دارند که مانند آنها رفتار کنند.

سنت های فرهنگی مانند زبان، جزء میراث افراد محسوب می شوند که در وجود مردمان آن نهادینه می گردند. در واقع اینها اعمال و باورهایی هستند که از همان بدو تولد به انسان آموزش داده می شوند. به همین دلیل مردم یک کشور نباید فکر کنند که رفتارهای معقول و مودبانه، حالات چهره، حرکات دست و سایر اعمال فرهنگی که در کشور خودشان هنجار به شمار می آید و پسندیده است؛ در کشورهای دیگر نیز قابل قبول باشد.

1. غذا خوردن مسن ترین فرد در کره جنوبی

در کره ی جنوبی، فرقی نمی کند که چقدر گرسنه باشید، شما نمی توانید غذایتان را قبل از مسن ترین فرد حاضر در جمع شروع کنید. علاوه بر این، اگر نوشیدنی ای بخواهید بخورید، باید از نفر کناری تان بخواهید که برایتان نوشیدنی بریزد. خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید. کره ای ها لیوان یکدیگر را پر می کنند.

2.سر وقت رسیدن در مکزیک دور از ادب

برای یک مکزیکی فرقی نمی کند جایی که باید برود یک جلسه ی کاری است یا یک مهمانی دوستانه، او در هر صورت دیر خواهد رسید. مکزیکی ها سر وقت رسیدن را دور از ادب می دانند. این سنت ملی یک توضیح بسیار ساده دارد: این کشور تا مدت ها مشکلات زیادی در بخش حمل و نقل عمومی داشت، به همین دلیل دیر کردن برای مکزیکی ها تبدیل به یک عادت شده است.

3.رسم افتادن دندان در یونان

در یک سری از فرهنگ ها، دندان افتاده کودک را زیر بالشش قرار می دهند تا کودکان به خیالشان در قبال دندانشان، از یک پری یا یک فرشته پول نقد جایزه بگیرند! در صورتی که یک سری دیگر نیز دندان های کودکانشان را روی پشت بام می اندازند تا خوش شانسی برایشان بیاورد که در نوع خودش یک سنت عجیب و غریب به نظر می رسد.

4.پرش از روی کودکان در اسپانیا

شاید باورتان نشود اما ساکنین یک بخش کوچک از شمال اسپانیا یک فستیوال به نام فستیوال پرش از روی کودکان دارند که در طول آن کودکان خردسالشان را روی زمین می خوابانند و از روی آن ها می پرند! این فستیوال که در زبان اسپانیایی با نام ال کولاچو (El Colacho) شناخته میشود، با هدف دور کردن شیطان از فرزندان برگزار می شود! در این فستیوال عجیب و غریب مردان لباس های شیطانی به تن می کنند و در میان کودکان می دوند و از روی آن ها می پرند که البته کار خطرناکی است و به همین دلیل است که این رسم در میان عجیب و غریب ترین سنت های جهان جای گرفته است.

5. در برزیل زنان ترجیح می دهند موهای بدن خود را بور کنند تا آن ها را بزنند

گرچه زنان سرتاسر دنیا سعی می کنند از همه ی موهای بدن شان خلاص شوند، اما زنان برزیلی، برعکس، داشتن پرز طلایی روی بدن را نشانه ی زیبایی می دانند. آن ها به جای زدن موهای بدن شان، با استفاده از ترکیب ویژه ای که در هر فروشگاه محلی ای پیدا می شود، آن ها را را بور می کنند. زنان برزیلی این کار را اغلب در ساحل انجام می دهند. آن ها ماده ی روشن کننده را مانند ضدآفتاب به پوست خود می زنند.

6.در کلمبیا نوشیدنی شکلات داغ را با چند برش پنیر نمکین در آن سرو می کنند

در کلمبیا مردم نگاه متفاوتی به شکلات دارند. نوشیدن شکلات داغ به همراه پنیر در این کشور امر رایجی است. به گفته ی گردشگران، این ترکیب نه تنها بسیار عجیب، بلکه به شدت خوش طعم است.

7. در تایلند نمی توانید به سر دیگران دست بزنید

تایلندی ها تقریباً همیشه لبخند به لب دارند که مثبت اندیشی آن ها را نشان می دهد. با این حال، رفتاری که در بیشتر کشورها عادی محسوب می شود، می تواند تایلندی ها را فوراً به هم بریزد. در تایلند شما نمی توانید سر کسی را لمس کنید. البته مسأله بر سر موها نیست، بلکه مردم تایلند اعتقاد دارند سر محل قرارگیری روح انسان است.

8.سلام کردن مردها با بینی در عربستان

در عربستان سعودی و امارات متحده ی عربی، مردها به جای دست دادن، وقتی به یکدیگر می رسند، بینی خود را به یکدیگر می مالند. یک روش نامتعارف دیگری هم برای سلام کردن در هند وجود دارد. مردان هندی در حالی که کف دست هایشان را به یکدیگر می فشارند، در مقابل یکدیگر خم می شوند. در فرانسه هم هر منطقه ای رسم و رسوم خاص خودش را دارد. تعداد بوسه های هنگام سلام و احوالپرسی در مناطق مختلف فرانسه، متفاوت است: در پاریس، مردم دو بار یکدیگر را می بوسند و در شهر کورسیکا پنج بار.

9. اشاره با لب در نیکاراگوئه

در حالی که حرکات اشاره با دست اغلب در فرهنگ های مختلف معانی مختلفی دارند؛ اما معدود افرادی می دانند که این حرکات می تواند مخصوص دهان هم باشد. در نیکاراگوئه استفاده از لب به جای انگشت شست یا اشاره بسیار معمول است. واقعا چطور با لب اشاره می کنند؟ اول با جمع کردن لب ها آغاز می شود. وقتی آن نیکاراگوئه ای صورتش شبیه اردک شد، می تواند لب هایش را به سمت موضوع مورد نظر به سمت جلو یا طرفین کج و معوج کند. اشاره با لب معمولا در مکالمات استفاده می شود تا نشان دهند چیزی در آن نزدیکی در حال اتفاق افتادن است.

10. تف کردن به عروس در عروسی در یونان

این حرکت بعد از فیلم «عروسی یونانی پرریخت وپاش و بزرگ من» در سال ۲۰۰۲ باب شد. در فرهنگ یونانی تف کردن نشانه خوش شانسی است؛ زیرا به عقیده آن ها شیطان را دور می کند. امروزه این رسم دیگر مهمان ها را درگیر تف کردن به تازه عروس نمی کند. در عوض آن ها به صورت نمادین و با تولید صدای «فو فو فو» این کار را انجام می دهند. یونانی ها این عمل را در موقعیت های خاص دیگری نیز انجام می دهند مانند غسل تعمید بدین منظور تا زیبایی و سلامت نوزاد را تایید کنند. تف کردن می تواند به شکل خرافات برای دور کردن شیطان حین مکالمات نیز انجام شود.

11. روز موش خرمای کوهی یا روز گراندهاگ در آمریکا

کشورهای مختلف تعطیلی های عجیبی برای زنده نگه داشتن تاریخ منحصربه فرد خود دارند. با اینکه آمریکا یک ملت تقریبا جدید است اما آن قدر قدمت دارد تا یک تعطیلات عجیب به اسم روز گراندهاگ داشته باشد. از ۲ فوریه سال ۱۸۸۷، ملت منتظر می نشینند تا یک موش خرما از نوع Punxsutawney phil، سایه اش را ببیند. اگر دید به این معنا است که زمستان شش هفته دیگر طول می کشد اگر سایه ای نبود (هوا ابری بود) یعنی بهار فرارسیده است! عجیب تر از آن وجود یک کلوب به نام حلقه ی مخفی Punxsutawney Groundhog Club متعلق به افراد مشتاقی است که طبق سنت، هر ساله با کت و شلوار و کلاه مشکی به سمت موش خرما می روند.

12.قرار گذاشتن با دوستان در قبرستان در دانمارک

با اینکه قبرستان ها در کشورهای مختلف دنیا مکانی ترسناک و مرموز به شمار می آیند اما در دانمارک این گونه نیست. خیلی از افراد ترجیح می دهند با دوستان به پارک بروند اما دانمارکی ها ترجیح می دهند قبرستان ها را به محلی برای دورهم جمع شدن تبدیل کنند و از فضای آن نهایت استفاده را ببرند. وقتی هوا شروع به گرم شدن می کند، محلی ها دست به تمیز و مرتب کردن قبرستان می زنند. قبرستان Assistens Kirkegard در پایتخت کشور، کوپنهاگ، بهترین نمونه است. از مزایای گردش در این قبرستان همنشینی با مشاهیر دانمارک مانند هانس کریستیان آندرسن است.

13. اشاره با انگشت شست در مالزی

در برخی کشورها اشاره با انگشت سبابه توهین آمیز است. با اینکه افراد در فرهنگ های مختلف توافق دارند که اشاره با انگشت کار مودبانه و خوبی نیست، در کشورهایی مانند مالزی و اندونزی این کار به شدت توهین آمیز است. در عوض افراد می توانند با استفاده از شست خود به اشیاء اشاره کنند که مودبانه به نظر می رسد. در بسیاری از کشورهای آفریقایی تنها اشاره به اشیای بی جان مجاز است و نه انسان ها.

14.هورت کشیدن در ژاپن

بسیاری از کشورها آداب خاصی برای غذا خوردن دارند. در فرهنگ غرب با صدا غذا خوردن کار مودبانه ای نیست. اما در ژاپن صدای هورت درآوردن هنگام غذا خوردن معنای کاملا متفاوتی دارد. شاید یک جورهایی مربوط به این قضیه باشد که در غرب نودل را پیش از خوردن با قاشق یا چنگال جمع می کنند و بعد می خورند. این در حالی است که ژاپنی ها نودل ها را بدون کنترل با قاشق یا چنگال هورت می کشند؛ کاری که بسیار پر سروصدا است. صدای هورت درآوردن هنگام خوردن نودل به این معنا است که شما از آن لذت می برید. برخی دانشمندان معتقد ند که هورت کشیدن باعث وارد شدن هوا به کام و مزه دار شدن نودل می شود.

15. استفاده از دست چپ برای اشیاء

در برخی کشورها استفاده از دست چپ برای خوردن یا دیگر فعالیت ها غیرمودبانه و توهین آمیز است. گاهی در برخی از این کشورها استفاده از دست چپ هنگام رفتن به توالت استفاده می شود بنابراین آن را کثیف می پندارند. این قانون در بسیاری از کشورهای خاورمیانه، سریلانکا، هند و بخش هایی از آفریقا انجام می شود. برای اینکه در امان باشید همیشه از دست راست برای احوالپرسی، برداشتن اجناس، خرد کردن پول و البته غذا خوردن استفاده کنید.

16. عدم درخواست نمک در هنگام صرف غذا

در بسیاری از فرهنگ ها درخواست نمک در حال سرو غذا یک چیز طبیعی است. اما اگر با دوستان و همکارانتان در مصر غذا خوردید؛ به یاد داشته باشید که درخواست نمک نکنید. زیرا این امر توهین به میزبان تلقی می شود. در واقع این اقدام از نظر مصری ها بدان معنی است شما از مزه غذایی که برایتان سرو شده خوشتان نمی آید.

17. مجرد ماندن بعد از 25 سالگی در آلمان ریسک است

در بسیاری از فرهنگ ها رسم بر این است که جوانان در سنین پایین ازدواج کنند. به عنوان مثال در آلمان اگر فردی بعد از 25 سالگی همچنان مجرد باشد؛ دوستانش با پودر دارچین از او پذیرایی می کنند. در آلمان اگر فرد در سن 25 سالگی همچنان مجرد باشد؛ دوستانش با جوراب یک طناب درست می کنند و یک طرف آن را به خانه او و یک طرفش را به محلی که جشن تولد در آن برگزار می شود می بندند. سپس در امتداد این طناب حرکت می کنند و پس از گذشتن از چند جوراب، با صدای بلند تولد فرد را تبریک می گویند.

18. ورزشی به نام حمل همسر در فنلاند

چه کسی باور می کند که حمل همسر در گوشه ای از جهان یک ورزش باشد! در فنلاند مسابقه حمل همسر موسوم به Eukonkanto یک ورزش مرسوم و مورد تائید است و زوج های زیادی از مناطق مختلف جهان سالیانه به Sonkajarvi سفر می کنند تا در این رویداد ورزشی که قدمت آن به قرن نوزدهم می رسد شرکت کنند. این رویداد از سال 1992 مسابقات جهانی حمل همسر (Wife Carrying World Championships) نامیده می شود. این مسابقه از سال 2005 در کشورهای دیگر منجمله استرالیا، ایالات متحده، انگلستان و برخی کشورهای آسیایی نیز برگزار می شود.

سخن آخر

سنت های فرهنگی از کشوری به کشور دیگر متفاوت هستند و معمولاً باعث سردرگمی افراد در هنگام سفر به کشورهای مختلف می شوند. هر چند برخی از این سنت ها بسیار جالب هستند؛ اما بهتر است قبل از سفر به یک سرزمین، آداب و رسوم کشور مقصد را مطالعه کنید تا مرتکب اقداماتی که از نظر آنها توهین به شمار می آید، نشوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس گریه های دلخراش مادر عزادار ابراهیم رئیسی: امام زمان! ابراهیم را کجا بردی؟ هدیه خاص ابراهیم رئیسی به این دختر بچه 5 ساله تبریزی+عکس خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان