ساعدنیوز
ساعدنیوز

2 برابر شدن مهاجرت پرستاران ایرانی

  دوشنبه، 12 شهریور 1403 ID  کد خبر 406570
2 برابر شدن مهاجرت پرستاران ایرانی
ساعدنیوز: رئیس کل سازمان نظام پرستاری از 2 برابر شدن میزان مهاجرت پرستاران خبر داد و گفت:آلمان و دانمارک کشورهایی هستند که اکنون پرستاران ایرانی را با رغبت زیاد پذیرش می کنند.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از فارس، پرستاران به عنوان پیشقراولان نظام سلامت و اولین گروه درمانی در خط مقدم درمان بیماران همواره نقش مهم و تاثیر گذاری در تامین سلامت افراد مختلف جامعه دارند.

جماعتی زحمتکش که هنوز مردم ایران رشادت‌ها و ایثارگری های این یاران نظام سلامت در دوران دهشتناک و سخت شیوع کرونا را به خوبی در ذهن خود به خاطر سپرده و فداکاری های بی مانند آنان در تاریخ این سرزمین به مانند دوران دفاع مقدس به یادگار مانده است.

در این میان، وجود مشکلات متعدد معبشتی،صنفی و...میان پرستاران امروزه به یک مشکل و مسئله مهمی تبدیل شده که از جمله آنها،کمبود پرستار و به تبع آن فشار طاقت فرسا بر کادر پرستاری،معوقات زیاد پرستاران،اضافه کاری های اجباری و در مقابل پرداختی های ناچیز ،فاصله زیاد و تفاوت بسیار بین پرداختی به پرستاران و پزشکان با توجه به اینکه پرستاران بار اصلی درمان بیماران را در مراکز درمانی به دوش می کشند و...جملگی باعث بروز اعتراض آنها شده است.

بر اساس آمار مختلف اعلامی از سوی محمد میرزابیگی، رئیس کل سابق سازمان نظام پرستاری روزانه 5 تا 6 پرستار و بر اساس آمار محمد شریفی مقدم،دبیرکل خانه پرستار، سالانه 2500 پرستار چمدانهای مهاجرت خود را بسته و به خارج از کشور مهاجرت می کنند.سطح کیفی بالا و مهارت قابل توجه پرستاران ایرانی همواره مورد تایید کشورهای مختلف جهان بوده و جایگاه پرستاران ایرانی از جهت علمی در سطح خوب دنیا قرار دارد.

همین موضوع و مهمتر اینکه حقوق قابل توجه پرداختی به پرستاران در کشورهای مختلف سبب شده تا پرستاران ایرانی علی رغم میل باطنی خود جلای وطن کرده و دست به مهاجرت بزنند.

آمار مهاجرت پرستاران رو به افزایش است

احمد نجاتیان ، رئیس کل سازمان نظام پرستاری در خصوص آخرین وضعیت مهاجرت پرستاران ،گفت:‌آمار مهاجرت پرستاران رو به رشد است؛ به طوری که از سال 1400 تا 1402 سالانه میانگین مهاجرت پرستاران دوبرابر شد.

وی ادامه داد: یک آماری داریم که کسانی که از ما در خواست گود استندیینگ (تایید صلاحیت کاری) می کنند که اینها لزوما به معنای مهاجرت نیست ؛برخی نیز بدون این نامه مهاجرت می کنند ؛بنابراین آمار دقیقی نداریم اما آن رشدی که از مهاجرت پرستاران می بینیم، حداقل دو برابر درخواستها، زیاد شده؛ بنابراین می توانیم بگوییم مهاجرت نیز دو برابر افزایش پیدا کرده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: شاید یکی از کارهای ما این باشد که یک تجمیع اطلاعات بین وزارت امور خارجه،وزارت بهداشت و نظام پرستاری داشته باشیم تا بتوانیم آمار دقیق را اعلام کنیم اما این روند روند رو به افزایشی است و نگرانی ما این است تا در سال آینده افزایش پیدا کند.

نجاتیان تصریح کرد: همین آماری که الان داریم نیز نگران کننده است؛ یعنی شاید 20 درصد ظرفیت آموزشی سالانه دانشگاههای علوم پزشکی و دانشکده های پرستاری در کل کشور درخواست مهاجرت دارند؛ این عدد بسیار بزرگی است.وی متذکر شد:پیشنهاد ما این است که دولت باید از فاز انکار مهاجرت خارج شود و وارد مداخله فعال در حوزه مهاجرت شود؛ این به معنای جلوگیری نیست، بلکه مداخله فعال به معنی این است که قبول داشته باشیم مهاجرت در حال اتفاق است و یک امر بین المللی است نه داخلی و این را دولت می تواند به صورت فعالانه وارد شود و ساماندهی و تسهیل کند؛ همچنین کمک کند اگر کسی خواست به کشور برگردد فرصت برایش فراهم شود.

آلمان و دانمارک مقصد بیشتر پرستاران مهاجر

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در پاسخ به این پرسش که اکنون پرستاران بیشتر به کدام کشورها مهاجرت می کنند،ابراز داشت: الان دانمارک و آلمان بیشترین مقصدی است که پرستاران از ما درخواست می گیرند.

وی یادآور شد:این دو کشور برای جذب پرستاران ایرانی شرایط را خیلی تسهیل کردند؛ یعنی الان آلمان و دانمارک سطح درخواست خود را پایین آوردند.نجاتیان بیان کرد: البته اینها که می روند روز اول پرستار نمی شوند؛ چون باید آموزش هایی بینند و همزمان می توانند زبانشان را تکمیل کنند؛ اما فی البدایع برای درخواست مهاجرت و گرفتن ویزای کار پایین ترین سطح و مدرک زبان را می خواهند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری یادآور شد: چون در سطح دنیا بعد از کرونا متوجه شدند که نیاز به پرستار زیاد است؛بنابراین تمام شرایط را کاهش دادند تا بتوانند پرستاران را بهتر جذب کنند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
بهاره رهنما: آدمی که بعد 30 سال کار کردن نتونه رفاه مالی داشته باشه آدم بی دست و پاییه! ما راننده تاکسی‌ها و پاکبان‌ها بابت بی دست و پایی‌مان از شما معذرت می‌خواهیم خانم بهاره رهنما+فیلم (491 نظر) مریم امیرجلالی: داماد و دخترم توی کانادا هر دوتاشون کارمند بانک هستند و تا 5 کار می‌کنند که بعدش نای حرکت ندارند؛ ایران همه چیز سر جای خودشه کارمندا تا 2 کار می‌کنند+ویدیو (303 نظر) بهنوش طباطبایی: کشتن روباه و استفاده از پوست حیوان خیلی هم خوبه برای محیط زیست مفیده چطور گوشت از قصابی میخریم نمیگیم به قیمت کشته شدن حیوانه+فیلم (152 نظر) ارژنگ امیرفضلی در کانادا: آدم‌ها می‌گن بریم خارج عشق و حال کنیم اما وقتی میان اینجا میگن بریم همون ایران، من خودم بخوام نفسی از ته دل بکشم میرم ایران+فیلم (145 نظر) المیرا شریفی مقدم خطاب به شاهزاده امارات: زیاد حرف بزنی باید 2 تا جزیره دیگه رو هم پس بدی +عکس (142 نظر) هادی چوپان در برنامه علی ضیا: قهرمان جهان شدم صبحش رفتم سر ساختمون گچکاری؛ صاحبکارمون بنر یک در یک زده بود آقا قهرمان جهان شدی مبارکه!/ از شیراز تا تهران رو با اتوبوس می اومدم (124 نظر) رهبر معظم انقلاب: 14 ساله که بودم از پدرم اجازه می‌گرفتیم و با برادرم به ییلاق می‌رفتیم شب خسته برمی‌گشتیم و می‌خوابیدیم، پدرم ما را در خواب می‌بوسید چون دلتنگمان می‌شد+عکس (95 نظر) حرف های گنده تر از دهن مهشید حامدی زن ابی خواننده خطاب به محسن چاوشی: عرب پرست!/ مثل سگ افتخار می‌کند به کاباره و شهامتِ تهران ندارد! (88 نظر) محمدرضا شریفی نیا: رهبر معظم انقلاب در زمینه ادبیات متبحّر هستند خصوصا ادبیات روس؛ خیلی جالب بود که یک روحانی چقدر مسلط بر ادبیات کشورهای دیگه هستند+ویدیو (85 نظر) محمدرضا گلزار برای اولین بار با انتشار عکس مادر جوان و باکلاسش در اینستاگرام تولدش را تبریک گفت+عکس/ مادرشوهر جوان آیسان خانوم چه چهره مهربونی داره (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می‌کنم، ده و نیم دلم میخواهد بخوابم +ویدیو/ شرح یک روز کاری پُربار از زبان رهبری (75 نظر) حضور بازیگران مشهور ایرانی در ورژن ایرانی افسانه جومونگ/ رضا عطاران در نقش موپالمو، امین حیایی در نقش یونگ بو، الناز شاکردوست در نقش سوسانو و جواد عزتی در نقش جومونگ+فیلم (70 نظر) حال و هوای کلاس درس در حضور سرزده رهبر معظم انقلاب در یک روستای محروم +عکس؛ از خنده های ریز یک دانش آموز تا نگاه های خیره دانش آموز دیگر (70 نظر) زهرا خواهر رضا داوودنژاد: روز اول مهر صبح با مادرم رفتم مدرسه و بعد از ظهرش دیگه مادرم رو ندیدم، به خاطر اینکه ایشون سکته قلبی کردند و از دنیا رفتند (60 نظر) همسر بیرانوند: علیرضا از غر زدن های من می ترسد/ بعد از 4 بار خواستگاری به علیرضا جواب مثبت دادم/ کافی است چیزی از اشتباه علیرضا بگویم تا فورا عصبانی شود (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
10 دقیقه‌ای برای عصرونه کیک درست کن / طرز تهیه کیک ساده خانگی به صورت مرحله به مرحله و بسیار خوشمزه
آشپزشو؛ 10 دقیقه‌ای کتلت درست کن / آموزش گام به گام طرز تهیه کتلت سیب زمینی ساده و خانگی با طعمی بی نظیر
10 دقیقه‌ای پنکیک درست کن / آموزش طرز تهیه پنکیک خانگی
10 دقیقه‌ای فلافل درست کن / طرز تهیه فلافل ساده به روش خوزستانی با طعم بسیار عالی
آشپزشو؛ 5 دقیقه‌ای سالاد ماکارونی درست کن / طرز تهیه سالاد ماکارونی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی
در عرض 10 دقیقه مثل کافه‌ها چیز کیک درست کن / طرز تهیه گام به گام چیز کیک یخچالی با بیسکویت پتی بور با ساده ترین دستور
فال ابجد روزانه شنبه 5 آبان 1403
فال شمع روزانه امروز شنبه 5 آبان 1403
فال روزانه امروز شنبه 5 آبان ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 5 آبان ماه 1403
رهبر معظم انقلاب: موهای دخترم را شانه کردم، بافتن موی سر را خیلی خوب بلدم اما با یک دست نمیشود؛ دودستی باید ببافند چون باید موها را سه قسمت کنند+عکس/ روایتی از پدرانگیِ شیرین رهبری
فال انبیاء روزانه شنبه 5 آبان 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 5 آبان 1403 + فیلم
شوک خونین در فوتبال اروپا / قطع عضو بازیکن فوتبال در زمین بازی + فیلم
تعجب مقامات مصر از پزشکیان و تیم همراهش / اروپا چهره دیگری از شما نشان می‌دهد
منتخب روز   
رفتار خارج از عرف و بی‌احترامی اردوغان به پزشکیان در اجلاس بریکس+ویدئو (فیلم) کباب بازی مردم لبنان زیر بمباران وحشتناک اسرائیل / انصافاً این روحیه مردم لبنان قابل ستایشه ... عکس دیده نشده از معشوقه یهودی مظفرالدین شاه قاجار / ماشالا مَردیه برای خودش!😂 زوایای پیدا و پنهان سرطان‌های ارثی/آیا سرطان ارثی است؟ بازداشت مردی که به اسیدپاشی روی دوستش متهم است وحشتناک ترین قتل مرد جوان به دست بستگانش / صحنه‌سازی زن و شوهر جوان برای طبیعی جلوه دادن مرگ 4 محکوم پرونده مشروبات الکلی مسموم اعدام شدند مال باخته برای پیدا کردن دزد خودرواش اشتباهی مردی بیگناه را ربود! پذیرایی از مسعود پزشکیان در باند فرودگاه و پس از پیاده شدن از هواپیما با شیرینی های مخصوص و محلی در روسیه+عکس قتل دختر 9 ساله به دست دوست 13 ساله‌اش / جسد در تپه های شهرک مسعودیه پیدا شد! + اعترافات افشای رازهای تاریک قتل داریوش مهرجویی و همسرش/ چه کسانی پشت این جنایت بودند؟ فردی که در فرودگاه امام خمینی مرتکب قتل شد: می‌خواستم کارفرما را بترسانم!