۲۱ آبان و تازه‌ترین خبرهای کرونایی استان‌ها

  چهارشنبه، 21 آبان 1399 ID  کد خبر 113457
۲۱ آبان و تازه‌ترین خبرهای کرونایی استان‌ها
ساعد نیوز: حدود ۹ ماه است که ویروس کرونا در کشور می تازد و به مدد رعایت نشدن تدابیر بهداشتی، نفس‌ها را به شماره انداخته است و جان می‌ستاند؛ حالا اما محدودیت های جدیدی اعمال شده و ممنوعیت‌های دیگری نیز در راه است تا با همکاری یکایک مردم زنجیره شیوع این بیماری قطع شود .

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایرنا، داستان کووید ۱۹ پس از ورود ویروس آن به بدن، عموما از یک تب و لرز ساده شروع می شود که با پیشرفت بیماری، به بستری شدن فرد مبتلا منجر می شود و در موارد حاد، ناقوس مرگ را به صدا در می آورد.

بی تردید، این داستان واقعی و پرتکرار عادی شدنی نیست و آمار صعودی مبتلایان و جان باختگان هم صرفا یک عدد و رقم نیست. در حقیقت، فارغ از تمامی تبعات منفی شیوع کرونا شامل پیامدهای اجتماعی و اقتصادی، شمار زیادی هموطن هر روز جان می بازند و یا در معرض انواع آسیب هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد که با فوت ۴۶۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۳۹ هزار و ۲۰۲ نفر رسید.

به گفته سیما سادات لاری، در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۱ آبان ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و سه هزار و ۳۳۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۱۵ هزار و ۶۸ نفر رسید.

پیگیری خبرنگاران ایرنا از تازه ترین وضعیت کرونایی استان ها هم نشان می دهد که از جمله در استان های خراسان جنوبی، هرمزگان ، آذربایجان غربی ، اردبیل ، البرز ، شهرستان های مهاباد در آذربایجان غربی، زاهدان در سیستان و بلوچستان ، تایباد و جوین در خراسان رضوی و سلسله در لرستان موارد بستری مبتلایان به کرونا سیر صعودی فزاینده ای دارد و در مهاباد هم سطح درگیری ریه بیماران کرونایی به نزدیک ۵۰ درصد رسیده که نسبت به ماه های نخست شیوع این بیماری افزایش محسوس یافته است. این وضعیت که می تواند خستگی و فرسودگی توان کادر درمان را به دنبال داشته باشد، نتیجه بی توجهی به رعایت پروتکلهای بهداشتی و جاصل سفرهای غیرضروری و برگزاری مراسم جشن و عزا و دورهمی های خانوادگی در این شرایط بحرانی است.

بر این اساس به گفته کارشناسان، اقدامات پیشگیرانه جهت مقابله با این ویروس باید افزایش یابد و لازم است مردم، سمن ها، ادارات و نهادها در این زمینه بسیار جدی عمل کنند و از همه ظرفیت های موجود در حوزه مقابله با این بیماری استفاده شود.

محدودیت های کرونایی جدید

سخنگوی وزارت بهداشت امروز همچنین از قرار داشتن چهار استان هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی و زرد و قرمزپوشی ۲۷ استان دیگر خبر داد.

در همین حال، عبور اغلب استان های کشور از خیز سوم شیوع کووید ۱۹ و سیر صعودی شمار مبتلایان و فوتی ها، اعمال محدودیت های کرونایی جدید را اجتناب ناپذیر کرد به گونه ای که بیشتر مناطق کشور از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذرماه شیوه تازه ای از فعالیت روزانه را تجربه خواهند کرد.

تازه ترین تدابیر مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا شامل تعطیلی فعالیت تمامی گروه های شغلی به جز ارائه دهندگان خدمات سطح یک مانند داروخانه ها و نانوایی ها از ساعت ۱۸ به بعد در مراکز استان ها و شهرستان های پرجمعیت است. این محدودیت با هدف جلوگیری از تجمعات غیرضروری و برای حفظ سلامت شهروندان اعمال شده که با وجود دغدغه اقتصادی اصناف، ضروری است.

مشاهدات میدانی خبرنگاران ایرنا در شهرهای مختلف مازندران نشان می دهد که اصناف استان در نخستین روز اجرای محدودیت های جدید کرونایی همراهی نسبتا خوبی داشتند و تقریبا بیش از ۸۰ درصد مشاغل غیرضروری و خارج از سطح یک در برخی از شهرها مانند ساری از ساعت ۱۸ تعطیل شد.

فرماندار همدان نیز اعلام کرد که ۸۰ درصد کسبه و بازاریان به این قانون تمکین کرده اند.
شهر همدان ۳۰ هزار واحد صنفی دارد و به گفته حسین افشاری ، در بازدید از سطح شهر، مشاغل و کسبه مشمول طرح به خوبی مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا را رعایت کرده اند.

همچنین از مرکز استان خراسان شمالی گزارش رسیده است که بیش از ۹۵ درصد اصناف بجنورد با دستورالعمل محدودیت فعالیت بازار همراهی کردند

۹۰ درصد مردم و اصناف در مرکز استان مرکزی هم پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند و به گفته فرماندار اراک، طرح تعطیلی سراسری گروه های شغلی ۲، سه و چهار در شهرستان اراک از ساعت ۱۸ عصر روز گذشته (سه شنبه) در این شهرستان اجرایی شد و در نخستین روز همکاری خوبی صورت گرفت و انتظار پیش بینی شده محقق شد.
حسین بختیاری تصریح کرد: صنوفی که در اجرای این طرح همکاری لازم را نداشته باشند، نخستین بار به آن ها تذکر داده می شود و بار دوم اخطار و برای سومین بار مهر و موم می شود و در این مسیر تعارفی با اصناف متخلف وجود ندارد.

در مرکز استان کرمانشاه هم محدودیت ها، ممنوعیت ها و تعطیلی های کرونایی تا روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه تمدید شد و به گفته استاندار، مشاغل غیرضروری شهرستان کرمانشاه تا ۲۰ آذرماه از ساعت ۱۸ به بعد تعطیل است.
«هوشنگ بازوند» افزود: ۲۲ محدودیت و ممنوعیتی که از سوم آبان آغاز و یک بار تمدید شده بود برای بار دوم تمدید و چند محدودیت و ممنوعیت جدید هم به آن اضافه شده است.

محدودیت های جدید از دیروز در شهر اردبیل هم به اجرا درآمد و به گفته بهروز ندایی معاون سیاسی استاندار، ایجاد قرارگاه نظارتی با هدف رصد فضای عمومی استان و تشدید بازدیدها از صنوف بطور مداوم ادامه می یابد.

در مشهد هم دبیر ستاد مقابله با کرونا گفت: با اعمال محدودیت های جدید یک ماهه برای فعالیت شبانه برخی اصناف و فعالیت های عمومی در این کلانشهر ۲۷ تیم مشترک بر اجرای این محدودیتها و مصوبات نظارت می کنند.

احمد ریواده افزود: نمایندگانی از فرمانداری مشهد، مراکز پنجگانه بهداشت شهرستان، اتاق اصناف، اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره اماکن نیروی انتظامی در ۲۷ تیم نظارتی مشترک حضور دارند.

محدودیت های کرونایی جدید در هشت منطقه اهواز آغاز شده و دستگاه های مختلف نیز نمایندگانی را در این مناطق مستقر خواهند کرد.
به گفته جمال عالمی فرماندار اهوار، برخی اصناف اهواز در ابتدای اجرای این طرح نمره منفی گرفته اند که ابتدا تذکر لازم به اصناف داده، و در صورتی که رعایت نکنند با آنها بر اساس قانون برخورد، و فروشگاه پلمب می شود.

اما در شیراز ، ظاهرا تعطیلی عصرگاهی مشاغل با ناخرسندی برخی مواجه شده است. به واقع، عصر دیروز برخی اصناف در شیراز داوطلبانه با تبعیت از ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا و با هدف کمک به ریشه کن کردن این بیماری راس ساعت ۱۸ فعالیت خود را تعطیل کردند و به خانه رفتند. اما بازدیدهای میدانی خبرنگار ایرنا نشان داد که در گوشه و کنار کلانشهر شیراز بسیاری از فعالان صنفی تا پایان شب به فعالیت خود ادامه دادند.

در تهران هم تا ساعت ها پس از آغاز طرح، برخی از مغازه ها در چشم و همچشمی صاحبانشان با یکدیگر تعطیل نشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان