3 راهکار ساده برای پیشگیری از تیره شدن نقره جات

  شنبه، 18 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
3 راهکار  ساده برای پیشگیری از تیره شدن نقره جات
نقره فلزی ضد باکتری است و میکروب ها که در مجاورت هوا قرار دارند با نشستن روی نقره اکسید می شوند و باعث لکه دار شدن شی نقره براق می شوند که البته آن لکه ها به آسانی با استفاده مداوم و لمس کردن شی نقره قابل پاک شدن است.

بر روی سطح همه ی جواهرات نقره ای پس از گذشت مدتی , یک لایه ی سیاه به وجود می آید, که حاصل واکنش شیمیایی بین نقره با هوا یا مواد دیگر است .سیاه شدگی نقره, هم یک نوع خوردگی است. اما بر خلاف زنگ زدگی لایه ی زیرین فلز را ازبین نمی برد و نسبتا راحت از بین می رود.

دلیل سیاه شدن نقره چیست؟

سطح نقره با هوا و اجزای دیگر واکنش شیمایی نشان می دد و به مرور زمان ممکن است دارای کدری به رنگ های زرد و تیره بشود. هرچند که نقره خالص در محیط و دمای منزل تیره نمی شود ولی مس موجود در نقره عیار ۹۲۵، با نمک و گوگرد معلق در هوا ترکیب شده و باعث تیرگی محصول می شود.این تیرگی در زمانی که نقره با مواد شیمیایی شوینده و آرایشی – بهداشتی مانند وایتکس و رنگ مو در تماس باشد حتی سریعتر انجام می شود.بر خلاف بدلیجاتی که پوشیده از آب نقره هستند (که تقریبا نمی توان جلوی خرابی آن را گرفت)، خبر خوب این است که با اندکی مراقبت می توان از تیرگی نقره جلوگیری کرد و یا حداقل آن را به عقب انداخت. حتی اگر نقره دارای لکه های تیره و زرد شد با یک شستشوی ساده با آب می توان آنرا مانند روز اول شفاف و براق کرد. البته که چه بهتر اگر این شستشو (پولیش) توسط متخصص این کار انجام شود.گاهی سموم بدن و تعریق مکرر نیز باعث سیاه شدن زیورآلات نقره می شود که با شستشو با مایع ظرف شویی و مالش با اسفنج نرم آن لکه سیاهی نقره بر طرف می شود و دوباره جلوه و زیبایی اولیه خود را به دست می آورند.

چرا نقره اصل سیاه می شود؟

نقره اصل به مرور زمان ممکن است دارای کدری به رنگ های زرد و تیره بشود. هرچند که نقره خالص در محیط و دمای منزل تیره نمی شود ولی مس موجود در نقره عیار ۹۲۵، با نمک و گوگرد معلق در هوا ترکیب شده و باعث تیرگی محصول می شود.این تیرگی در زمانی که نقره با مواد شیمیایی شوینده و آرایشی - بهداشتی مانند وایتکس و رنگ مو در تماس باشد حتی سریعتر انجام می شود. حتی اگر این ماده شیمیایی، عرق طبیعی بدن ما باشد!بر خلاف بدلیجاتی که پوشیده از آب نقره هستند (که تقریبا نمی توان جلوی خرابی آن را گرفت)، خبر خوب این است که با اندکی مراقبت می توان از تیرگی نقره جلوگیری کرد و یا حداقل آن را به عقب انداخت. حتی اگر نقره دارای لکه های تیره و زرد شد با یک شستشوی ساده با آب می توان آنرا مانند روز اول شفاف و براق کرد. البته که چه بهتر اگر این شستشو (پولیش) توسط متخصص این کار انجام شود.

راهکار پیشگیری از تیره شدن

یادتان باشد که برای تمیز نمودن نقره خویش متد جوشاندن در سرکه و کشیدن روی موکت و از این دست اعمال نروید، چرا که این روش ها غیر علمی و بی فایده بوده و حتی جنس نقره را تضعیف نموده و اثر منفی دارد شیوه حفاظت از نقره و استفاده همیشگی از آن بسیار ساده میباشد.

راه اول :

برای حفظ درخشندگی اکثر زیورآلات اعم از طلا و نقره و… میبایست از مجاورت مستقیم مواد اسیدی مثل ادکلن و عطر با انها خودداری کنید.به طور نمونه در زمان استفاده از سینه ریز یا گردنبند ، اول می بایست عطر را به بدن یا لباس اسپری و سپس از گردنبند استفاده نمایید در ضمن پس از استفاده بلند مدت از زیورآلات، بوسیله دستمال تمیز و مرطوب شده با آب ، آنها را تمیز نموده و در جعبه نگهداری خودش قرار بدهید. عرق به واسطه اسیدی بودنش اگر به طور مداوم بر روی زیورآلات باقی بماند و تمیز نگردد، موجب پایین امدن زرق و برق جواهرات نقره و بدلیجات میگردد.

راه دوم :

یک روش سهل و کم هزینه؛ استفاه از مواد نقره شوی است.با این مواد شیمیایی شما به آسانی میتوانید نقره و طلاهایتان را در مدت یک پلک بهم زدن پاک و درخشنده نمایید.این محلول را به سهولت با مبلغ کم میتوانید از نقره فروشی های شهر خرید بفرمایید. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که دستمالهای خاصی جهت تمیز نمودن نقره جات وجود دارد که با انها می توانید به سادگی هرچه تمام تر زیورآلات خود را درخشان و پاک نمایید.

راه سوم :

نحوه پیشگیری و جلوگیری از این تیره شدن نقره جات این است که زیورالات خود را جهت آبکاری و انجام اقداماتی نظیر پولیش، به افراد با تجربه در این زمینه بسپارید. البته نقره های سیاه قلم را خود شما هم میتوانید به آسانی توسط مایع نقره شوی شسته و پاکیزه نمایید.

نکته :

به این مسأله دقت داشته باشید که “نقره جات به ذات خود سفید رنگ می باشد و مقصود از تیره و کدر شدن نقره در میان عام، کم شدن برق زدن اولیه خود میباشد.که طبق گفته های فوق؛ به سهولت جواهرات نقره و طلایی را میتوان تمیز و همانند لحظه خرید، درخشان نمود.هرگز فراموش نکنید که هر وسیله پس از گذشت زمانی از استفاده، نیاز به تعمیر و نگهداری دارند.حتی طلای سفید بعد از طی مدت زمان طولانی برق آبکار شده اش کاهش یافته و به رنگ واقعی خویش یعنی رنگ طلایی تغییر و مبدل میشود. دلیل این امر اینست که ماهیت فلز طلا زرد است و با آبکاری Rhodium به طلای سفید تبدیل میگردد. در حقیقت عنصر طلای رنگ سفید به هیچ وجه وجود ندارد ولی میان عامه به طلای سفید نامیده شده است. زیورآلات هم همانند همه وسایل مورد استفاده در زندگی (اتوموبیل، تلویزیون و…) بعد از مدتی استفاده دچار استهلاک شده و آن نویی روز اول خود را از دست میدهد. همانند دیگر وسایل هم نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. به همین علت است که پس از گذشت زمانی استفاده نیاز به آبکاری دارند تا همانند روز ابتدایی بدرخشند و زیبا و چشم نواز گردند. به یاد داشته باشید که همزمان با پیشرفت علم و صنعت، کیفیت در ساخت جواهرات و زیورآلات به مراتب پیشرفته تر از گذشته می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (499 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان