ساعدنیوز
ساعدنیوز

6 باور نادرست که هنگام خرید عسل باید به آنها دقت کنیم

  شنبه، 09 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
6 باور نادرست که هنگام خرید عسل باید به آنها دقت کنیم
ساعدنیوز: متاسفانه در مورد خرید عسل طبیعی باورهای غلط بسیاری وجود دارد که همین امر باعث شده که افراد هنگام خرید این ماده ی ارزشمند دچار اشتباه شوند. در زیر به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد تا بتوانید با پرهیز از آن ها خرید بهتری داشته باشید.

اگر شما هم به سلامت خود اهمیت می دهید، قطعا عسل یک پای ثابت صبحانه شماست و شما هم یک عسل خور حرفه ای هستید.

اما یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن هم پیدا کردن و خرید عسل طبیعی است. مشکل بزرگتر اما این است که متاسفانه برخی از اطلاعات و باورهای نادرست که از سوی دوستان و آشنایان و سایت های مختلف به ما می رسد باعث می شود عملا در انتخاب و خرید عسل اشتباه کنیم.

در زیر به ۶ اشتباهی که ممکن است شما هم هنگام تهیه عسل با آن روبه رو شوید می پردازیم.

۶ اشتباه مهلک و باور نادرست هنگام خرید عسل طبیعی

برای اینکه مطلب طولانی نشود در اینجا تنها به ۶ مورد از مهمترین اشتباهات رایجی که هنگام خرید عسل ممکن است مرتکب شوید اشاره می کنیم.

1.عسل طبیعی شکرک نمی زند!

یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین دغدغه های افراد هنگام خرید عسل همین شکرک زدن عسل است. بسیاری از افراد به اشتباه باور دارند که عسل طبیعی شکرک نمی زند! و هر جا هم که می روند این را می گویند و یک باور غلط را ترویج می دهند.

به طور کلی شکرک زدن عسل ربطی به طبیعی بودن یا نبودن آن ندارد. به این معنی که چه عسل طبیعی باشد چه تغذیه ای باشد (عسلی که در آن زنبور به جای شهد گل از شکر تغذیه کرده باشد) و چه حتی کاملا تقلبی باشد ممکن است شکرک بزند.

در اینجا ذکر چند نکته الزامی است

  • عسل طبیعی قطعا شکرک می زند اما بسته به اینکه زنبور از شهد چه گیاهی تغذیه کرده باشد ممکن است مدت آن متفاوت باشد. مثلا عسل هایی که از گل های پنبه و کلزا حاصل می شود به سرعت رس می بندند در حالی که عسل کُنار ممکن است بعد از یکسال رس بندد.
  • از روی بافت شکرک عسل نیز نمی توان پی به طبیعی یا تقلبی بودن عسل برد. مثلا نمی توان گفت که عسلی که شکرک آن بافت نرمی دارد طبیعی است و عسلی که شکرک درشت تری دارد تقلبی است. بلکه اندازه شکرک کاملا وابسته به منبع شهد است. شکرک عسل هایی مانند عسل گشنیز بسیار درشت هستند در حالی شکرک عسل هایی مثل عسل پنبه بافت نرم و لطیف دارند.
  • بسیاری از زنبورداران و فروشندگان برای اینکه عسلشان شکرک نزند و به اصطلاح خودشان مشتری پسندتر شود آن را حرارت می دهند که این کار اگر به صورت درست انجام نشود می تواند باعث از بین رفتن خواص عسل شود. به عبارتی شکرک زدن یا نزدن عسل فقط می تواند نشان دهد که عسل حرارت دیده است یا نه.

2. عسل طبیعی را می توان با تست های خانگی تشخیص داد!

حتما شما هم در بین دوستان خود کسانی را دیده اید که می گویند عسل طبیعی را به راحتی می تواند در خانه و با یک لیوان آب سرد و یا کبریت و یا دستمال کاغذی و ... تشخیص داد.

استفاده از این شیوه ها نه تنها به ما در تشخیص طبیعی بودن عسل کمک نمی کند بلکه قطعا گمراه کننده نیز هستند.

چرا که بخش زیادی از عسل موجود در بازار، عسل تغذیه ای است که در آن زنبور به جای شهد گل از آب و شکر تغذیه کرده است. این نوع عسل را درست مثل عسل طبیعی زنبور تولید کرده است با این تفاوت که منبع شهد یکی طبیعی و دیگری مصنوعی است.

در نتیجه عسل تغذیه ای با عسل طبیعی از نظر بافت و سایر خواص فیزیکی یکسان است و به هیچ وجه با چنین تست های قابل تشخیص نیست. تنها راه تشخیص عسل طبیعی، بردن آن به یک آزمایشگاه تخصصی عسل و آزمایش پارامترهای مهم آن مثل پرولین، ساکارز، دیاستاز، نسبت فروکتوز به گلوکز است.

یک نمونه برگه آزمایش عسل طبیعی را در زیر می بینید

تصویر

3. عسل هرچقدر کهنه تر بهتر!

این حرف چندسالی است که در ایران مد شده است و برخی از فروشندگان و افراد با بیان اینکه عسل هر چه کهنه تر باشد بهتر است، عسل های قدیمی را به قیمت هایی حتی بالاتر می فروشند.

اما باید بدانیم که اگر چه عسل طبیعی فاسد نمی شود اما هرچه زمان بیشتری از آن بگذرد خواص خود را از دست می دهد و آنزیم های آن که بیشتر خواص عسل از آنها ناشی می شود رو به کاهش می رود.

پس این را در نظر داشته باشید که عسل، سیر ترشی نیست که هرچه زمان بیشتری از روی آن بگذرد قیمتی تر باشد. سعی کنید تا جای ممکن عسل تازه مصرف کنید و حداکثر عسل های یک یا دو سال پیش را مصرف کنید.

4. اصلا عسل طبیعی وجود ندارد!

حتما شما هم افرادی را دیده اید که می گویند اصلا عسل طبیعی وجود ندارد و تمام عسل هایی که در بازار وجود دارد تقلبی است و فقط بحث سر این است که چه کسی کمتر تقلب کرده است.

این حرف هم مانند سه مورد گذشته کاملا اشتباه است، همه ما قبول داریم که در بازار عسل تقلب های بسیاری وجود دارد و عده ای با فروختن عسل های تغذیه و تقلبی با عنوان عسل های کاملا طبیعی سعی در فریب مشتریان را دارند اما هنوز هم هستند زنبورداران مطمئن و صادقی که عسل طبیعی تولید می کنند.

قطعا اگر شما هم یک مشتری عادی هستید که در ماه مثلا یک یا دو کیلو عسل می خرید آزمایش عسل برای شما مقرون به صرفه نیست چرا که به اندازه قیمت خود عسل هزینه خواهد داشت. اما شناخت و اعتماد به فروشنده و زنبوردار هنوز هم یک راه منطقی برای خرید عسل طبیعی است.

5. عسل طبیعی باید تیره رنگ باشد!

این حرف هم یکی از آن باورهای اشتباهی است که از خیلی از مشتریان عسل شنیده می شود.

به طور کلی رنگ عسل هیچ ارتباطی به طبیعی یا غیر طبیعی بودن عسل ندارد. عسل بسته به اینکه از شهد چه گیاهی باشد می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد که از رنگ سفید و آبگون گرفته تا سیاه رنگ متغیر است.

به عنوان مثل رنگ عسل اقاقیا به طور طبیعی روشن و بی رنگ است در حالی که رنگ عسل آویشن کهربایی تیره است.

تصویر

تنها نکته ای که وجود دارد این است که تحقیقات نشان می دهد که عسل هایی که رنگ تیره تری دارند خواص آنتی اکسیدانی بیشتری دارند. همین و بس

6. عسل های کندو فایده ای ندارد فقط عسل وحشی خواص دارد!

طی سال های اخیر خرید و فروش عسل های وحشی رونق زیادی پیدا کرده است و علت آن هم شایعه ایست که در مورد خواص شگفت انگیز این نوع عسل ها وجود دارد که باعث شده برخی از این نوع عسل ها حتی تا کیلویی چندین میلیون معامله شود.

همانطور که گفتیم کیفیت عسل بستگی به این دارد که آیا زنبور از شهد گل تغذیه کرده است یا به صورت مصنوعی تغذیه شده است. در نتیجه اگر شما یک نمونه عسل کاملا طبیعی کندو و یک نمونه عسل وحشی طبیعی را به آزمایشگاه ببرید عملا تفاوتی در ویژگی های آن مشاهده نخواهید کرد.

ضمن اینکه حتی گاهی کسانی که اقدام به شکار عسل وحشی می کنند به این علت که به شیوه ی درستی از آن نگهداری نمی کنند (در معرض آلودگی و گرمای بیش از حد قرار می دهند) این نوع عسل در انتها حتی کیفیت پایین تری نسبت به عسل کندو دارد.

این نکته را هم باید بدانیم که هرچه تقاضا برای عسل وحشی بیشتر شود قطعا برداشت این نوع عسل هم بیشتر می شود که این باعث از بین رفتن نسل زنبور وحشی و در نتیجه ی آن از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق به خاطر عدم گرده افشانی خواهد شد. به طوری که کل اکوسیستم طبیعت با برداشت ها بیش از حد این نوع عسل به خطر خواهد افتاد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (80 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (40 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (29 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
جمع و جور کردن بدون عیب و نقص اتاق به سبک نبات خانوم، دختر بانمک شاهرخ استخری+ویدیو/ بیچاره اون عروسکا که دست و پاشون له شد😂 ماجرای بدن رنجور سردار آزمون چیست؟ شناور سپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی + فیلم شلیک موشک بالستیک از این شناور ماجرای مفقود شدن کارگر شهرداری؛ جستجو ادامه دارد خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...