ساعدنیوز
ساعدنیوز

6 روش کاربردی نگهداری از سیب زمینی

  شنبه، 23 دی 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
6 روش کاربردی نگهداری از سیب زمینی
سیب زمینی، یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در تمام دنیا است و بسیاری از مردم به دنبال راهی برای نگهداری طولانی مدت سیب زمینی هستند. که ساعد نیوز در این مقاله روش نگهداری سیب زمینی در خانه را برای شما آموزش میدهد.

در مقایسه با سایر سبزیجات، نگهداری سیب زمینی خیلی خاص است. با روش صحیح نگهداری، سیب زمینی سالم می تواند تا چند ماه دوام بیاورد. دانستن زیر و بم نحوه صحیح نگهداری سیب زمینی ضروری است تا بتوانید از سبزیجات خود بیشترین بهره را ببرید، چه آنها را از سبزی فروشی خریده باشید یا خودتان کاشته باشید.

نکاتی برای نگهداری سیب زمینی


نگهداری سیب زمینی ممکن است کار ساده ای به نظر برسد، اما نکات علمی پشت آن وجود دارد. هیچ کس دوست ندارد مواد غذایی را هدر بدهد، مخصوصا سیب زمینی ! نگهداری مناسب اولین قدم برای جلوگیری از هدر رفت است. حتی چند روش مختلف برای نگهداری سیب زمینی و چند ترفند برای استفاده بیشتر از آن ها وجود دارد.

نگهداری در مکان های سرد، تاریک و خشک


  • از سیب زمینی در یک جعبه چوبی در مکانی تاریک نگه داری کنید، نگه داشتن سیب زمینی در مکانی سرد، تاریک و خشک اساس ذخیره کردن آن است. دمای ایده آل برای نگهداری از سیب زمینی بالاتر از دمای یخچال است، تقریبا بین 40 تا 50 درجه فارنهایت (4 تا 10 درجه سلسیوس ما ایرانی ها). از آنجایی که برخی از محصولات مانند سیب زمینی کال برداشت می شوند، مقدار کمی گاز اتیلن آزاد می کنند که به روند رسیده شدن آن ها کمک می کند.این گاز باعث می شود که سیب زمینی تا زمانی که دیگر برای مصرف مناسب نباشد به رسیده شدن خود ادامه دهد. اگرچه ما نمی توانیم از این اتفاق جلوگیری کنیم اما دمای سرد به کند شدن این روند کمک می کند. علاوه بر این دمای خنک از رشد میکرو ارگانیسم هایی جلوگیری می کند تا به کند شدن فرایند رسیدن و تجزیه کمک کند.

  • تاریک بودن مکان نگهداری به همان اندازه سرد بودن آن مهم است. به دلایل مختلف، سیب زمینی هایی که در معرض نور خورشید یا نور فلورسنت قرار دارند؛ ممکن است شروع به تولید کلروفیل در پوست اطراف خود کنند. کلروفیل باعث می شود که پوست سیب زمینی سبز شود، این علامتی است که نشان می دهد این سیب زمینی نباید خورده شود.علت بد بودن سیب زمینی سبز این است که سیب زمینی در معرض نور خورشید مستعد تولید سولانین است، یک ماده شیمیایی سمی که نباید خورده شود. با وجود این که همه سیب زمینی های سبز بد نیستند، اما بهتر است از مصرف آن ها به طور کامل خود داری کنید.

  • نگهداری از سیب زمینی در مکان خشک هم می تواند عمر مفید آن ها را افزایش دهد. وقتی سیب زمینی در معرض رطوبت بیش از حد قرار بگیرد، به محلی برای رشد قارچ و باکتری تبدیل می شود. هنگامی که سیب زمینی در معرض قارچ یا باکتری خاصی قرار بگیرد. ممکن است دیگر برای مصرف مناسب نباشد.

    سیب زمینی

    افزایش گردش هوا (در توری نگهداری کنید)


    بهتر است سیب زمینی ها را در یک کیسه توری بریزید تا جریان خالص هوا برقرار شود و رطوبت وارد آن نشود و از خراب شدن آن در قفسه های چوبی جلوگیری کرده باشید.

    وقتی به دنبال یک ظرف برای نگهداری از سیب زمینی ها می گردید، به دنبال چیزی باشید که جریان هوا را افزایش دهد و رطوبت را در خود نگه ندارد. چند نمونه از ظروف مناسب عبارتند از سبد ها، کیسه های کاغذی، کیسه های توری، یا حتی یک کاسه باز که خیلی عمیق نباشد.

    ظروفی که برای نگهداری سیب زمینی مناسب نیستند؛ عبارتند از: کیسه های پلاستیکی، کیسه های بزرگ، به ویژه کف درب دار و کشو های بسته. این محیط ها بخاطر محبوس کردن رطوبت و خراب شدن سریع سیب زمینی و . . . معروف هستن

    سیب زمینی

    با سبزیجات مختلف مانند پیاز و سیر نگهداری نکنید


    اکنون زمان جدا کردن پیاز، سیر و سیب زمینی است که معمولاً به مقدار زیاد خریداری می شوند و در نزدیکی یا یک مکان نگهداری می شوند. اگر می‌خواهید سیب‌زمینی‌هایتان مدت طولانی‌تری سالم بمانند، نباید آن‌ها را در جعبه‌هایی با پیاز یا سیر یا در جعبه‌هایی در کنار هم نگهداری کنید. زیرا این امر باعث تسریع زمان بلوغ آنها می شود. سیب زمینی هایی که زود می رسند به همان سرعت شروع به پوسیدگی و خراب شدن می کنند.

    سیب زمینی

    عدم شستشوی سیب زمینی


    ازآنجایی‌که سیب زمینی در زیر زمین کشت می‌شود، اغلب روی پوست آن کثیفی وجود دارد. اگرچه ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که کثیفی‌ها را قبل از ذخیره‌سازی بشویید، اما اگر آن‌ها را به همین شکل نگه دارید، ماندگاری بیشتری خواهند داشت؛ زیرا شست‌وشو باعث افزایش رطوبت می‌شود که باعث رشد قارچ و باکتری خواهد شد. شما باید هر بار تنها تعدادی که نیاز دارید را بلافاصله قبل از استفاده بشویید. اگر آفت‌کش‌های روی آن برایتان نگران‌کننده هستند، شستشو با سرکه یا محلول نمک 10 درصد می‌تواند بیش از دو برابر آب به‌تنهایی مواد بیماری‌زای باقیمانده را از بین ببرد.

    شستن

    عدم نگهداری سیب زمینی در یخچال یا فریزر


    با اینکه دمای خنک برای نگهداری سیب زمینی ایده‌آل است، اما دمای یخچال و فریزر برای آن مناسب نیست؛ زیرا دمای بسیار پایین می‌تواند باعث «شیرینی ناشی از سرما» شود. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که مقداری از نشاسته به قندهای کاهنده تبدیل می‌شود. قندهای کاهنده در هنگام سرخ کردن یا قرار گرفتن در معرض دمای پخت بسیار بالا می‌توانند مواد سرطان‌زا به نام آکریل آمیدها را تشکیل دهند، بنابراین بهتر است سطح آن را با نگهداری سیب زمینی به‌طور مناسب پایین نگه دارید.

    همچنین وقتی سیب زمینی خام در فریزر قرار داده می‌شود آب درون سیب زمینی منبسط می‌شود و کریستال‌هایی تشکیل می‌دهد که ساختار دیواره سلولی را می‌شکنند. این امر باعث می‌شود در هنگام آب شدن برای مصرف، نرم و غیرقابل استفاده شوند.

    از طرفی به‌احتمال‌زیاد رنگ آن به قهوه‌ای تغییر خواهد کرد. پس از پختن کامل یا جزئی، فریز کردن آن‌ها اشکالی ندارد، زیرا فرآیند پخت آنزیم‌های قهوه‌ای شدن را غیرفعال می‌کند و از تغییر رنگ آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. همچنین در صورت فریز کردن سیب زمینی پخته تغییرات سیب زمینی خام در آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

    یخچال

    سیب زمینی بریده شده را در فضای باز نگه ندارید


    پس از برش زدن سیب زمینی آن را در اسرع وقت بپزید. گوشت سیب زمینی در معرض هوا به خوبی پوست آن که سفت تر است، باقی نمی ماند. اگر نمی توانید سیب زمینی را بلافاصله پس از پوست کندن یا بریدن بپزید، آن را درون آب سرد نگهدارید. به این ترتیب می توان سیب زمینی را بدون تغییر بافت و رنگ تقریباً برای یک روز نگه داشت.

    سیب زمینی

کلام آخر


همان‌طور که ملاحظه کردید روش‌های مختلفی برای نگهداری سیب زمینی مانند محیطی با دما و شرایط مناسب، یخچال و فریزر وجود دارد که برای هرکدام باید شرایط خاصی را فراهم کنید. دانستن بهترین روش‌های نگهداری سیب ‌زمینی می‌تواند عمر و خواص سیب زمینی را افزایش داده و ضایعات مواد غذایی را کاهش دهد.


پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (417 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (170 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (151 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (145 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (44 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (38 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (29 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (27 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (27 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (27 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (23 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (19 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (18 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس (تصاویر) عجیبت ترین زن جهان با دو لگن و چهار پا که 5 فرزند بدنیا آورد/ نمونه نادری از یک انسان با دو بدن (فیلم) به دام انداختن الکتریسیته داخل شیشه و خلق اثر هنری خارق العاده / لحظه ای هیجان انگیز ولی مرگبار سکانس خنده دار برنامه "اسکار"/ وقتی نیما شعبان نژاد، نعیمه نظام دوست رو سرگرم میکنه که بقیه بتونن تمرکز داشته باشن، ولی بدتر شد همه چی🤣 خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از مارشملو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (ویدئو) خواستگاری شهاب حسینی، شمس تبریزی فیلم "مست عشق" از هانده ارچل / ترکی حرف زدن دیدنی پارسا پیروزفر (ویدئو) علت بامزه علاقه روناک سریال "نون خ" به زبان کره ای و تسلطش به این زبان/ میبینین چقدر بیرون سریال متفاوته حتی مدل حرف زدنش دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! عجیب ترین لوازم تحریر جهان که از دیدنشون شاخ درمیارین (ویدئو) آهنگ جدید منوچهر هادی برای دخترش سوفیا از شدت دلتنگی اش خلاقیت منحصربفرد رامبد جوان برای دلبری کردن از همسرش با الهام از اسم نگار+عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس... هنرنمایی دیدنی حامد آهنگی و یوسف صیادی با یکی از معروفترین آهنگهای جهانی/ رسما سالن رفت هوا صدای خاصی که داورهای "صداتو" با دلیل حذفش کردند ولی غوغایی به پا کرد که فَکِ همه خورد زمین/ ببین چه ترانه ای هم خوند چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال نون خ، بدون گریم قدرت بازیگری خیره کننده مریلا زارعی در سکانسی از سریال افعی تهران/ ببینین چطور در چند لحظه با لحن و نگاه و زبان بدن قدرت بازیگریشو به رخ میکشه! قاب سه نفره و عاشقانه محمدرضا گلزار با مادربزرگ و خواهرزاده نازش در خانه پدربزرگش +عکس/ ثبت این لحظه به دست آیسان خانوم بوده😍 نسبت شیدا خلیق و ناهید مسلمی بازیگران سریال زوج یا فرد در واقعیت چیست؟ اوج تعهد و وفاداری محسن تنابنده، نقی پایتخت به زنش+ویدیو/ اگه تو بمیری یه زن دیگه میگیرم! روش های تشخیص زیپو اصل از تقلبی ماجرای شنیدنی آیت الله هاشمی رفسنجانی با زن ژاپنی در ضیافت 5 روزه توکیو+عکس خلاقیت پدر ایرانی در پیوند موفقیت‌آمیز ادکلن با اسپری شیشه‌شور حماسه آفرید+عکس/ مغز این هموطن بوسیدن داره😂 انواع سقف متحرک و مزایا آن در تمام فصول عاشقانه های مینا خانوم برای تولد همسرش بهرام رادان/ اولین تولد آقای بازیگر بعد از بابا شدنش +عکس سورپرایز هوش پران یک پسربچه با ساختن مجسمه زیبای رونالدو، ابرستاره فوتبال جهان/ چه ذوق و استعداد بی‌نظیری+عکس تولد حیرت انگیز یک سگ عجیب الخلقه با 8 پا و دو بدن مجزا/ سرنوشت این حیوان چه شد؟+عکس
تیتر امروز   
9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! ماجرای شنیدنی آیت الله هاشمی رفسنجانی با زن ژاپنی در ضیافت 5 روزه توکیو+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد زمان قطعی پخش سریال پایتخت 7 مشخص شد مرد بی‌دماغ و ماجرای عجیب استجابت دعای باران! ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودش را نکشت/ بانی این قتل مشکوک کیست؟ سقوط مرگبار شهردار سابق دیواندره از پل +جزئیات اقدام تحسین برانگیز پاکبان زنجانی در برگرداندن کیف پر از طلا و دلار به صاحبش/ درود به شرفت خاطره فریدون زندی از اتفاق عجیب و منشوری یک بازیکن در رختکن تیم ملی! جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف! پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف ناگفته های زندگی شخصی علی دایی که شوکه تان خواهد کرد/ از دانشگاه شریف تا گیتارنوازی قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه/ ثروت فاتحه علم را خواند؟
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده