دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

7 دلیل محبوبیت چاپ پلات در خدمات چاپی 

دوشنبه، 11 تیر 1403
از ویژگی‌های چاپ پلات می‌توان به سرعت چاپ، کیفیت بالا، قابلیت چاپ در اندازه عریض و طولانی، و امکان چاپ در تیراژهای کم اشاره کرد. این روش چاپ برای تولید تصاویر بزرگ و تابلوهای تبلیغاتی بسیار مفید است و امکانات بیشتری نسبت به روش‌های سنتی چاپ فراهم می‌آورد.

چاپ پلات یکی از روش‌های چاپ دیجیتال است که برای چاپ تیراژهای کم و به ویژه برای چاپ عریض مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع چاپ عریض که به نام چاپ عریض هم شناخته می‌شود، قابلیت چاپ به طول حدود 30 متر را دارد. قبل از رونق دستگاه‌های پلاتر، چاپ عریض و بیلبوردهای بلند بسیار دشوار بودند، اما اکنون با استفاده از این دستگاه‌ها تمام بنرها و تابلوهای بلند و عریض تولید می‌شوند.

از ویژگی‌های چاپ پلات می‌توان به سرعت چاپ، کیفیت بالا، قابلیت چاپ در اندازه عریض و طولانی، و امکان چاپ در تیراژهای کم اشاره کرد. این روش چاپ برای تولید تصاویر بزرگ و تابلوهای تبلیغاتی بسیار مفید است و امکانات بیشتری نسبت به روش‌های سنتی چاپ فراهم می‌آورد.

چاپ پلات به‌طور معمول برای تولید تصاویر بزرگ و تبلیغات فضاهای بزرگ مانند نمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد چاپ پلات این است که هر چقدر عرض کار چاپ بیشتر باشد، کیفیت تصویر حفظ می‌شود و هیچ‌گاه افت کیفیت اتفاق نمی‌افتد. این روش چاپ امکان تنظیم رنگ، تمیزکاری و اتصال بنرهای جدا را بدون مشکل فراهم می‌کند.

بنابراین، با استفاده از چاپ پلات، می‌توان به سرعت و با کیفیت انواع بنرها، تابلوهای تبلیغاتی و تصاویر بزرگ را تولید کرد. این روش از اهمیت ویژه‌ای برای تبلیغات فضاهای بزرگ برخوردار است و امکان ایجاد تصاویر با رزولوشن بالا و جزئیات دقیق را فراهم می‌کند.

انواع چاپ پلات

  • چاپ پلات لمینت مات

چاپ پلات لمینت مات یک نوع چاپ دیگر است که از روش پلات برای تولید تصاویر با کیفیت و زیبا استفاده می‌کند، با این تفاوت که در این نوع چاپ، هیچ بازتابی در تصویر مشاهده نمی‌شود. این روش چاپ بسیار محبوب برای کمترین تعداد کارت ویزیت یا برچسب‌ها است، بخصوص در حالت مات.

استفاده از پلات لمینت مات به علت جذابیت رنگ‌ها و جزئیات که توسط این نوع چاپ به خوبی نمایان می‌شوند، برای تمرکز بر روی طراحی و محتوا مناسب است. این نوع چاپ به دلیل مات بودن، توانایی ایجاد تصاویر جذاب و چشمگیر را دارد و برای برپایی نمایشگاه‌ها نیز استفاده می‌شود. از آنجایی که پلات لمینت مات فاقد بازتاب است، امکان فیلم‌برداری با کیفیت بالا وجود دارد که این امر برای برخی مواقع بسیار حیاتی است.

  • پلات لمینت براق

پلات لمینت براق یک نوع خاص دیگر از چاپ است که با تاثیر سری و جذابیت خود، مخاطبین را به خود جلب می‌کند. در مقایسه با لمینت مات، این نوع چاپ باعث می‌شود که تصویر براق‌تر و زنده‌تر به نظر بیاید، که می‌تواند توجه بیشتری را به خود جلب کند. به عبارت دیگر، این نوع چاپ مناسب افرادی است که به دنبال جلوه‌ای زنده و پرشور برای نمایشگاه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی خود هستند.

انتخاب بین پلات لمینت براق و مات به طور کامل به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اگر شما به دنبال یک ظاهر پرشور و براق هستید که بتواند توجه مخاطبین را به خود جلب کند، پلات لمینت براق گزینه مناسبی خواهد بود. همچنین برای چاپ تراکت‌های ارزان، انتخاب پلات لمینت براق نیز یک ایده جذاب و جالب است.

  • پلات سلفون ماسه ای

پلات سلفون ماسه ای یک روش چاپ با استحکام و مقاومت بالا است که برای خصوصیات جذاب آن شناخته شده است. در این نع چاپ، جنس کاغذ به صورت مات شبیه به سطح ماسه با فراز و نشیب است که یک طرح منحصر به فرد و جذاب به تصویر می‌دهد. علاوه بر این، پلات سلفون مات از نظر کیفیت تصویر هیچ تفاوتی با مدل‌های دیگر ندارد و توانایی ارائه تصاویر با کیفیت و جذاب را دارد.

استفاده از پلات سلفون مات به علت استحکام و مقاومت بالا، مناسب برای چاپ مواد تبلیغاتی، بروشورها و بسته‌بندی‌های خاص است. این روش چاپ به علت جلوه مات و جذابیت منحصر به فرد خود، می‌تواند محتوای تبلیغاتی را به نحوی تازه و جذاب به مخاطبین ارائه کند.

  • پلات سلفون مخمل

پلات سلفون مخمل یک روش چاپ که هنگام لمس با دست، نرمی و لطافت خاصی ایجاد م‌کند، همانطور که از نام آن پیداست. این نع چاپ، برای طراحی برخی کارت‌های ویزیت و مواد تبلیغاتی دیگر، بسیار مناسب و جذاب است. از نظر خوانایی و کیفیت تصاویر، پلات سلفون مخملی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و به خوبی قابل استفاده است، اما از نظر ظاهری بسیار جذاب و کاربرپسند است.

با استفاده از پلات سلفون مخملی، می‌توانید به طرح‌ها و متن‌های خود یک لمس لطیف و زیبا بدهید که مخاطبین را جذب خواهد کرد. این نوع چاپ، یک پوشش مخملی و لطیف دارد که احساس لذت و تمیزی را به مخاطبین القا می‌کند و ظاهری بسیار شیک و خاص به محصولات چاپ شده می‌بخشد.

پلاتر چیست؟

پلاتر یکی از دستگاه‌های چاپ دیجیتال است که برای انجام عمل چاپ با استفاده از روش پلات و لمینت به کار می‌رود. این دستگاه نیز یکی از دستگاه‌های جوهرافشانی است، با این تفاوت که جوهر مورد استفاده آبی است، به این معنی که ماده حلال جوهر در آن آب است.

دستگاه پلاتر به صورتی برنامه‌ریزی شده است که پردازنده‌های آن هد‌های داخل دستگاه را مجبور به دریافت رنگ از مخازن رنگ می‌کنند تا بتوانند عمل چاپ را انجام دهند. این روش چاپ، یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین روش‌های چاپ است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

می‌توان به جرات گفت که چاپ انجام شده توسط دستگاه پلاتر کیفیت بهتری نسبت به چاپ افست دارد. این دستگاه می‌تواند تا طول 30 متر را چاپ کند و مشکلی در این زمینه ندارد، اما این دستگاه نمی‌تواند از عرض 1 و 1.5 متر بیشتر پشتیبانی کند.

اگر به نمایشگاه‌های معروف رفته باشید، ممکن است به وجود پوسترها و تبلیغات به صورت بنر در سراسر نمایشگاه برخورد کنید. نقشه‌های بزرگ، تخته‌شاسی و سایر محتواهای بزرگ با کیفیت از طریق روش چاپ پلات تهیه شده‌اند.

مهم ترین دلایل محبوبیت

  • چاپ پلات به طور عمده برای استفاده در فضاهای داخلی و چاپ‌های عرضی که نیاز به کیفیت بالا دارند، استفاده می‌شود.

  • زمانی که به چاپ عریض، اشاره می نماییم، منظورمان چاپ با عرضی بین یک تا 1.5 متر است. پلاتر یک نوع دستگاه چاپ دیجیتال است که برای انجام عمل چاپ پلات و لمینت استفاده می‌شود.

  • پلاتر یکی از انواع دستگاه‌های چاپ دیجیتال است که از جوهر آبی استفاده می‌کند. در عملکرد پلاتر، طرح‌هایی که توسط کامپیوتر طراحی شده‌اند، به ریزپردازنده‌های داخلی دستگاه منتقل می‌شوند. سپس هد‌های دستگاه از مخازن رنگ مربوطه رنگ را بر اساس طرح بر روی کاغذ آورده و تصویر با کیفیت و رنگ بندی مطابق با طرح اولیه به وجود می‌آید. این فرآیند باعث ایجاد تصاویر با کیفیت و دقت بالا می‌شود که به طور کامل با طرح اولیه تطابق دارند.

  • در چاپ پلات و لمینت، محدودیتی برای طول مورد چاپ وجود ندارد و می‌توان حتی تا طول‌های 30 متر نیز چاپ انجام داد. اما عرض بیش از 1.5 متر با چاپ پلات و لمینت امکان‌پذیر نیست.

  • یکی از کاربردهای بسیار متداول چاپ پلات لمینت، استفاده برای چاپ انواع استندهای نمایشگاهی، پوسترها و تبلیغات چاپی روی بوم می‌باشد.

  • از چاپ پلات و لمینت می‌توان برای تهیه نقشه‌های سایز بزرگ، تخته‌شاسی‌ها و موارد مشابه استفاده کرد.

  • در چاپ پلات و لمینت از کاغذ کوتد استفاده می‌شود، که این نوع کاغذ دارای بافت و مواد پوششی خاصی است که جلوی پخش شدن جوهر را می‌گیرد تا زمانی که آب آن تبخیر شود و خشک شود.

مراحل چاپ پلات چگونه است؟

در فرآیند چاپ پلات، ابتدا فایل طرح مورد نظر باید از طریق کامپیوتر به دستگاه پلاتر منتقل شود. سپس از هدای دستگاه پلاتر، رنگ بر روی متریال انتقال خواهد یافت. در این فرآیند از دستگاه‌های با کیفیت برای چاپ استفاده می‌شود.

بعد از انجام چاپ پلات، لازم است طرح را لمینت کرد تا استحکام پلات افزایش یابد و از پریدگی رنگ جلوگیری شود. لمینت کردن علاوه بر افزایش استحکام، باعث ایجاد براقیت، جلا و بهبود تضاد رنگی در چاپ می‌شود که در نهایت باعث زیباتر شدن چاپ پلات می‌شود.

پس از دریافت فایل از مشتری، طرح توسط رایانه به دستگاه‌های indoor منتقل می‌شود و رنگ از مخزن به وسیله هدا روی کاغذ انتقال می‌یابد. سپس طرح روی کاغذ چاپ می‌شود و سپس با استفاده از دستگاه لمینیتور، روکشی از لمینت یا سلفون بر روی طرح قرار داده می‌شود تا پلات از حفظ شدن از پاره شدن، پریدگی رنگ، رطوبت و صدمات دیگر محافظت شود.

پس از چاپ و لمینت، می‌توان با استفاده از دستگاه برش، پلات لمینت شده را در اندازه‌های مختلف برش داد و اگر لازم با درخواست مشتری، طرح چاپ شده را روی فوم برد یا انواع شاسی قرار داد.

ویژگی های چاپ پلات

ویژگی‌های چاپ پلات بسیار جذاب و حائز اهمیت هستند. این نوع چاپ برخاسته از تکنولوژی پیشرفته‌ای است که به سرت و کیفیت بی‌نظیری دست یافته است. علاوه بر این، دستگاههای چاپ پلاتر به طور روان عمل کرده و تصاویری یکدست و بدون هیچ گونه ایرادی ایجاد می‌کنند.

از اهم ویژگی‌های این نوع چاپ، محیط‌زیست‌پسند بودن جوهر استفاده شده است. این جوهرها بر پایه آب تهیه می‌شوند که این موضوع به حفظ محیط زیست کمک بسزایی می‌کند. همچنین نوع کاغذ استفاده شده در چاپ پلات نیز بسیار حائز اهمیت است؛ از کاغذی به‌نام کود برای افزایش کیفیت تصاویر استفاده می‌شود. این نوع کاغذ باعث کاهش احتمال پخش جوهر شده و افزایش کیفیت چاپ به شکل چشمگیری می‌شود.

همچنین خشک کردن جوهر در چاپ پلات با تاباندن نور ماورای‌بنفش انجام می‌شود که این فرآیند به سرعت و با بهترین کیفیت ممکن انجام می‌شود. این ویژگی‌ها به‌طور کلی باعث ایجاد تصاویر با کیفیت و زیبا در فرآیند چاپ پلات می‌شود.

کاغذ های چاپ پلات

در چاپ پلات، انتخاب کاغذ مناسب بسیار حائز اهمیت است زیرا هر نوع کاغذ دارای ویژگی‌ها و شرایط خاصی برای چاپ است. انواع مختلفی از کاغذها برای این منظور استفاده می‌شود، از جمله کوتد، گلاسه و فتو گلاسه که هر یک با روش‌ها و ویژگی‌های خاص خود برای چاپ استفاده می‌شوند.

کاغذ کوتد معمولاً برای چاپ پلات استفاده می‌شود و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که می‌تواند به بهبود کیفیت چاپ کمک کند. کاغذ گلاسه نیز برای برجسته کردن جزئیات و ایجاد اثرات ویژه مناسب است. از سوی دیگر، کاغذ فتو گلاسه برای تصاویر با کیفیت عالی و رنگارنگ به کار می‌رود و در مواردی که نیاز به وضوح و رنگ زیادی است، مناسب است. انتخاب درست کاغذ برای چاپ پلات کلیدی است و به تولید نتایج با کیفیت بالا کمک زیادی می‌کند.

کلام پایانی

با تمام این تفاسیر، مهم ترین فاکتور در چاپ پلات انتخاب چاپخانه آن است. برای چاپ پلات در مجموعه مدرن یاس با بیش از 15 سال سابقه در زمینه چاپ این مطلب را دنبال کنید.

  برچسب ها: چاپ چاپخانه

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(ویدئو) بازی صبحگاهی گربه زیبای محمدرضا گلزار / وقتی گلزار سر به سر گربه اش میذاره
ستاره معصومی همسر سابق مهدیی قائدی عاشورا وتاسوعای حسینی را اینگونه تسلیت گفت + عکس
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
ترجمه تخصصی کتاب
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
شاعرانه ترین سکانس عاشقانه سینمای ایران/ عاشقانه بی تکرار پارسا پیروزفر و نیکی کریمی/ عاشقانه ای که رودست نداره
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند