دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند! 

چهارشنبه، 13 تیر 1403
کد خبر: 395547
ساعدنیوز: بدون شک بازدید از جاهای دیدنی کربلا برای کسانی که به سفرهای زیارتی علاقه مند هستند و یا از زائران و توریست های مذهبی به کشور عراق می باشند از جذابیت بالایی برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، احتمالا بارها قصد سفر به کربلا و دیدن مکان های تاریخی و مذهبی این شهر زیبا را داشته اید. همه ما کربلا را به عنوان شهری مذهبی و متبرک می شناسیم. چرا که بارگاه بسیاری از امامان شیعه در این شهر قرار دارند. ایرانیان و سایر زائران جهان جهت زیارت و دیدن از حرم امامان علیه السلام به این شهر سفر می کنند.

اگر شما نیز می خواهید به کربلا سفر کنید، بهتر است ابتدا در مورد مکان های مذهبی و تاریخی آن بیشتر بدانید. زیرا این گونه می توانید از تمامی وقت خود نهایت استفاده را کرده و از بیشتر این مکان ها دیدن کنید. در این مطلب معروف ترین جاهای دیدنی کربلا را معرفی می کنیم.

حرم امام حسین علیه السلام

یکی از بهترین و معروف ترین جاهای دیدنی کربلا که بیشتر زائران به قصد دیدن آن به کربلا سفر می کنند، حرم امام حسین (ع) است. این حرم محل دفن امام حسین، دو تا از فرزندان وی به نام های علی اکبر و علی اصغر می باشد. البته در بخشی از این حرم برخی از یاران امام حسین که در واقعه کربلا شهید شده اند، دفن گردیده اند.

حرم امام حسین (ع) یکی از زیباترین حرم های کربلا است که معماری زیبای آن تمامی نگاه ها را به سوی خود می کشد. این حرم در طول تاریخ بارها تخریب شده و از نو بازسازی شده است. بنابراین قدت دقیق این حرم چندان مشخص نیست و همواره در حال مرمت و بازسازی می باشد.

حرم حضرت عباس علیه السلام

در شمال شرقی حرم اما حسین علیه السلام و در فاصله 400 متری آن، حرم حضرت عباس یا حضرت ابوالفضل (ع) قرار گرفته است. حضرت عباس فرزند اول امام اول شیعیان است که گفته می شود ارادت خاصی به امام حسین و یاران وی داشته است.

همچنین یکی از علمداران و سرداران سپاه اما حسین در واقعه عاشورا بوده است. ایشان جهت رفع عطش کودکان اما حسین به نهر علقمه می رود و توسط دشمنان شهید می شود. قدمت این حرکت به آل بویه بازگشته و دارای معماری کاملا اسلامی و اصیل است. گنبد و گلدسته، سقاخانه و رواق از بخش های مختلف این حرم زیبا هستند.

چشمه امام علی علیه السلام

یکی از زیارتگاه های بسیار مهم که جزء جاهای دیدنی کربلا نیز محسوب می شود، چشمه امام علی (ع) است. بنا بر روایات این چشمه در زمان وقوع یکی از جنگ های مهم مسلمانان پدیدار گشته است

زمانی که حضرت علی بعد از جنگ های مداوم احساس تشنگی کرده سنگی را بلند کرده و از زیر سنگ چشمه آب شیرین بیرون آمده است. به همین دلیل می گویند این چشمه و آب آن بسیار متبرک هستند. بسیاری از مسلمان جهت گرفتن شفا برای بیماری های مختلف به این چشمه مراجعه می کنند. این چشمه در نزدیکی دریاچه رزازه بوده و در وسط بیابان خشک قرار دارد.

بین الحرمین

یکی از زیباترین صحن هایی که هنگام زیارت از حرم اما حسین (ع) و حضرت عباس (ع) با آن برخورد می کنید، بین الحرمین است. بین الحرمین به زمان عربی یعنی مکانی در بین دو حرم.

این صحن زیبا در گذشته محل ساختمان های تجاری و مسکونی زیادی بود. اما در زمان صدام جهت دسترسی بهتر زائران به هر دو حرم، حدفاصل آن ها به یک صحن بزرگ تبدیل شد. در این صحن می توانید نماهای زیبایی هر دو حرم را به صورت همزمان ببینید.

خیمه گاه امام حسین علیه السلام

به غیر از حرم های معرفی شده، خیمه گاه اما حسین (ع) یکی از زیباترین و چشم نوازترین مکان های دیدنی کربلا است. این خیمه گاه در بین الحرمین قرار دارد و و منتسب به خیمه لشکر امام حسین (ع) است.

اولین خیمه و ضریح به حضرت عباس (ع) تعلق دارد. در مرکز خیمه که امان حسین قرار داشته است چندین گنبد بلند و سبز رنگ زیبا به چشم می خورند. در این بنا سازه های آجری به شکل کجاوه ساخته شده اند و نشانگر 16 کجاوه هستند که شهدا را از کربلا به کوفه بردند. در این خیمه گاه چاهی نیز وجود دارد که به چاه حضرت عباس (ع) مشهور است.

قلعه هندی در کربلا

از جاهای دیدنی کربلا که مربوط به تاریخ این کشور است می توان به قلعه هندی اشاره کرد. این قطعه در زمان آقا محمد خان قاجار جهت افزایش راحتی زائران در این شهر ساخته شد. اما پیش از اتمام قطعه، آقا محمد خان فوت کردند. در نتیجه بعد از مرگ وی، سید علی طباطبایی کار اتمام این پروژه را در دست گرفت. قدمت این مکان تاریخی زیبا به دوران اوایل قاجاریه در ایران باز میگردد که بازدید از آن برای گردشگران و زائران عزیز خالی از لطف نیست.

بازارهای قدیمی و بزرگ کربلا

یکی از مکان های دیدنی بسیار زیبا کربلا که برای خرید انواع سوغاتی می توانید به آن ها مراجعه کنید، بازارهای قدیمی هستند.

این بازارها به صورت سرپوشیده و سرباز بوده و انواع سوغاتی ها و صنایع دستی مربوط به کربلا در آن به فروش می رسند. قیمت های این بازار نسبت به مکان های دیگر بسیار کمتر می باشد. همچنین با قدم زدن در این بازار می توانید با معماری قدیمی شهر زیبای کربلا آشنا شوید.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی معروف ترین مکان ها و جاذبه های دیدنی کربلا پرداختیم. بیشتر مکان های دیدنی کربلا مذهبی هستند و زائران برای زیارت به آن سفر می کنند. اما در میان این جاذبه ها، اماکن تاریخی بسیار باارزش نیز به چشم می خورد.

  برچسب ها: زیارت کربلا

1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 13 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی کتاب
پاشا جمالی ریش و سبیلش را زد؛ آقای بازیگر بدون ریش و سبیل در کنار مهتاب کرامتی قابل شناسایی نبود!
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ویراستاری تخصصی مقاله
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ویدیو/ "مجید دلبندم" به اون میگن مرض نه غرض/ خدایی اعصاب حمید لولایی برای تدریس محشره
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
(ویدئو) دلبری تاریخی نقی سریال پایتخت برای هما سعادت/ هیچوقت این فیلم تکراری نمیشه😂❤️