9 علت تیرگی زیر چشم ها

  دوشنبه، 26 اسفند 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
9 علت تیرگی زیر چشم ها
سیاهی و کبودی دور چشم معمولا در هر فردی دیده می شود و این تیرگی سن شما را بیشتر نشان می دهد اما روش های بسیار موثری وجود دارد که به کمک آن ها می توانید برای همیشه سیاهی اطراف چشم را از بین ببرید.

سیاهی زیر چشم در زیبایی چشمان شما اثر می گذارد. سیاهی زیر چشم باعث از دست دادن شفافیت و زیبایی صورت شما می شود و علت آن تا حدود زیادی به خود شما بستگی دارد. این سیاهی زیر چشم که با شما به همه جا می آیند می توانند واقعا عذاب دهنده باشند. بیشتر مواقع با مالیدن کرم روی این ناحیه آن را پنهان می کنیم، اما آیا نمی خواهید یک روز بدون آرایش بگذرانید؟ تیرگی زیر چشم ها هیچ زیبایی ندارد و بیشتر شبیه کسی می شوید که مدت زیادیست نخوابیده است. می خواهید بدانید چرا دچارش می شویم؟در ادامه به ارائه دلیلی برای سیاهی چشم پرداخته می شود.

خستگی پوست دور چشمتان را پیر و تیره می کند

البته باید توجه داشت که خستگی نیز می تواند یک توضیح منطقی برای بروز تیرگی در دور چشم باشد و این قبیل تیرگی های دور چشم که به دلیل خستگی بروز می کنند، نگران کننده نیستند و به مراقبت پزشکی نیاز ندارند چرا که با استراحت، چشم فرصت پیدا می کند به حالت طبیعی خود بازگردد و عوارضی، چون تیرگی دور چشم در این صورت از بین خواهد رفت.

در صورت خستگی بیش از حد فقط با چند ساعت خوابیدن رنگ پوست دور چشم فرد به حالت عادی خود باز می گردد، اما در کسانی که دچار کم خوابی یا بی خوابی هستند، پوست خسته می شود و در نتیجه بافت های پوستی تیره تر به نظر می آیند و رگ های خونی زیر پوست دیده می شوند. همچنین بی خوابی نیز می تواند باعث ایجاد مایع در زیر چشمان شما شود و پف و سیاهی پوست دور چشم در این صورت سراغ افراد می آید.

مراقب نور خورشید و تاثیر آن در پوست دور چشمتان باشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند بدن شما را به تولید بیش از حد ملانین (رنگدانه که رنگ پوست شما را تعیین می کند) تشویق کند و نور خورشید بیش از حد مخصوصا برای چشم می تواند باعث ایجاد رنگدانه در اطراف پوست چشم شود.

تلویزیون، موبایل و کامپیوتر پوست دور چشم را سیاه و پیر می کند

تماشای تلویزیون یا خیره شدن به صفحه نمایش کامپیوتر می تواند موجب بروز سیاهی و پف و پیری پوست دور چشم شما شود، زیرا در این صورت به چشم شما فشار وارد می شود و این فشار می تواند عروق خونی اطراف چشم شما را بزرگ کند که در نتیجه، پوست اطراف چشم شما تیره تر به نظر می رسد.

تیرگی پوست با آلرژی و خشکی چشم

واکنش های آلرژیک و خشکی چشم می تواند موجب بروز تیرگی و پف پوست دور چشم شود، هنگامی که یک واکنش آلرژیک رخ می دهد، بدن شما هیستامین ها را به عنوان پاسخ به باکتری های مضر آزاد می کند و به دنبال آن علائم آزار دهنده آلرژی چشمی از جمله خارش، قرمزی و سوزش در چشم بروز می کند.

هیستامین ها باعث دیده شدن و برجسته شدن رگ های خونی زیر چشم شما می شوند و به دنبال آن پوست دور چشم شما تیره به نظر می رسد همچنین بسیاری از افراد در زمان بروز آلرژی چشم خود را مدام مالش می دهند و این کار باعث التهاب و تورم رگ های خونی می شود و در بروز چروک و تیرگی پوست چشم موثر است.

برنامه غذایی ضعیف

خوردن غذاهایی که برایتان خوب نیست می تواند باعث ایجاد سیاهی زیر چشم شود. استفاده نکردن از میوه و سبزیجات می تواند در به بوجود آمدن این سیاهی ها کمک کند. غذاهایی انتخاب کنید که ویتامین D بالایی داشته باشند چون کمک می کنند پوستتان بدرخشد. از خوردن فست فودها برای جلوگیری از سیاهی چشم بپرهیزید. فست فودها حاوی مقدار زیادی نمک مخفی هستند. نمک بیش از حد باعث حبس آب می شود که باعث متسع شدن رگ های خونی زیر چشم ها می شود. غذاهایی مانند ماهی تن، تخم مرغ و گربه ماهی چون حاوی ویتامین D هستند، را انتخاب کنید. برای از بین بردن این سیاهی ها مدتی از قهوه نیز دوری کنید.

کم آب شدن بدن

ننوشیدن آب کافی به صورت روزانه عامل دیگری برای ایجاد این دایره های سیاه زیر چشم است. سیاه شدن زیر چشم یکی از علائمی بدن است که به شما بگوید بدنتان کم آب شده است. درگیری های روزانه گاهی باعث می شود فراموش کنیم به اندازه کافی آب بنوشیم. پس اگر به ظاهر چهره خود اهمیت می دهید سعی کنید آب بنوشید و اجازه ندهید احساس تشنگی کنید. ژنتیک در سیاهی زیر چشم ژنتیک وضعیتی است که نمی توانید آن را کنترل کنید. اگر پدر یا مادرتان این سیاهی ها را دارند احتمال دچار شدن شما نیز بالاتر می رود. برای بعضی داشتن سیاهی زیر چشم اصلا مهم نیست و برای بعضی بسیار مهم است اگر از دسته ی دوم هستید و این سیاهی ژنتیکی است بهتر است از لوازم آرایشی کمک بگیرید تا آن را پنهان کنید.

ژنتیک در سیاهی زیر چشم

ژنتیک وضعیتی است که نمی توانید آن را کنترل کنید. اگر پدر یا مادرتان این سیاهی ها را دارند احتمال دچار شدن شما نیز بالاتر می رود. برای بعضی داشتن سیاهی زیر چشم اصلا مهم نیست و برای بعضی بسیار مهم است اگر از دسته ی دوم هستید و این سیاهی ژنتیکی است بهتر است از لوازم آرایشی کمک بگیرید تا آن را پنهان کنید.

بی نظمی در تجمع رنگدانه های زیر چشم

گاهی این سیاهی به دلیل بی نظمی است که در رنگدانه های پوست دارید. یک نوع شایع آن هیپرپیگمانتاسیون است، که در آن نقاطی از پوست تیره می شود. آکنه، لوپوس، اگزما می توانند باعث بی نظمی در تجمع رنگدانه ها شوند. این مشکل در آفریقایی ها، آمریکایی ها و آسیایی ها بیشتر شایع است. این بی نظمی تیرگی زیر چشم را بیشتر در دید قرار می دهد.

کمبود خواب تحقیقات نشان داده است که افراد بالغ باید هر شب حدود ۷ تا ۸ ساعت بخوابند. وقتی زمان خواب را از دست می دهید، زیر چشمانتان سیاه می شود. خواب کم پوستتان را رنگ پریده می کند و وقتی این حالت بوجود می آید رگ های خونی زیر پوستتان مشهودتر می شوند. اگر می توانید برای روز خود برنامه ریزی کنید تا فرصت کافی برای خوابیدن را داشته باشید، با این کار به راحتی میتوانید از شر این مشکل خلاص شوید.

سن

پوست زیر چشمان انسان نازک است، به همین دلیل وقتی این منطقه را لمس می کنید باید خیلی لطیف این کار را انجام دهید. اما با بالا رفتن سن پوست این منطقه نازک تر می شود و به دلیل شکست کلاژن خاصیت ارتجاعی خود را در زیرچشم از دست می دهد. به محض اینکه شکسته شدن کلاژن ها، پوست می افتد در نتیجه سیاهی زیر چشم بیشتر خود نمایی می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (639 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان