دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رشته های دانشگاهی / کارشناسی ارشد /

آشنایی با رشته باستان شناسی و بازار کار آن 

سه شنبه، 22 اسفند 1396
کد خبر: 3713
ساعد نیوز: معرفی رشته باستان شناسی و موقعیت های شغلی آن

معرفی رشته باستان شناسی

رشته باستان شناسی به عنوان یکی از زیر شاخه های رشته علوم انسانی به شمار می رود. البته قابل ذکر است که دانشجویان می توانند تا مقطع کاردانی به تحصیل این رشته در دانشکده های هنر نیز بپردازند. مجموع دروس رشته باستان شناسی به 130 واحد می رسد و شامل مطالعاتی در مورد دوره های قبل از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی می شود. دانشجویان رشته باستان شناسی بعد از گذراندن این 130 واحد به مدرک کارشناسی نائل می شوند.

یکی از مهم ترین کارهایی که دانشجویان رشته باستان شناسی می بایست در طول تحصیل خود انجام بدهند، حفاری در بخشی است که محل آن توسط دانشگاه تعیین گردیده و سپس دانشجویان در آن جا مهارت های کسب شده خود در طول ترم های گذرانده را محک می زنند. قابل ذکر است که این درس در دو ترم پایانی ارائه می شود و دانشجویان ملزوم به برداشت آن هستند.

به جرئت می توان علم باستان شناسی را مادر علم تاریخ دانست. همچنین از جمله اصلی ترین اهداف این رشته می توان به روشن و واضح نمودن گذشته فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی و … هر جامعه ای اشاره نمود. به طور متوسط سالانه چیزی حدود 95 نفر در رشته باستان شناسی پذیرفته می شوند.

در سال 1314 درست یک سال بعد از افتتاح دانشگاه تهران، رشته باستان شناسی نیز در دانشکده ادبیات برگزار شد.

بازار کار رشته باستان شناسی

از جمله مراکز شغلی برای باستان شناسان عبارتند از سازمان ها و شرکت های دولتی مرتبط با بازار کار رشته باستان شناسی مثل سازمان میراث فرهنگی و موزه ها. از جمله دیگر آینده شغلی که در انتظار دانشجویان رشته باستان شناسی است می توان به انجام امور تحقیقاتی در زمینه مرتبط با رشته اشاره نمود. همچنین کسانی که از علم و مهارت بالایی در زمینه باستان شناسی برخوردار هستند، می توانند در رشته مرتبط با آن در دانشگاه ها به تدریس بپردازند.

قابل ذکر است که تعداد مشاغل موجود در سطح لیسانس برای رشته باستان شناسی بسیار محدود است و کسانی که به دنبال آینده شغلی در زمینه رشته تحصیلی خود دارند می بایست در مقاطع بالاتری به تحصیل بپردازند. البته تعداد افرادی که پس از فارغ التحصیلی از رشته باستان شناسی در زمینه شغل مرتبط با رشته خود مشغول به کار می شوند بسیار اندک است، به طوری که سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی باستان شناسی تعداد اندکی از فارغ التحصیلان را جذب می کند.

همچنین دیگر سازمان هایی که به جذب نیرو از میان فارغ التحصیلان باستان شناسی می پردازند، عبارتند از سازمان ایران گردی و جهان گردی، وزارت ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و نقشه برداری.


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی