دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رشته های دانشگاهی / کارشناسی ارشد /

آشنایی با رشته مدیریت و بازار کار آن 

شنبه، 05 اسفند 1396
کد خبر: 3056
ساعد نیوز: معرفی رشته مدیریت و موقعیت های شغلی آن

معرفی رشته مدیریت

بدون شک مدیریت برای پیشرفت و حل مشکلات سازمان‌ها و جوامع امری ضروری است و هر واحد کوچک یا بزرگی نیازمند یک مدیر توانا می‌باشد. کارشناسی ارشد مدیریت از رشته‌های پرطرفدار در کشور ما می‌باشد. البته بعضی می‌گویند مدیریت امری ذاتی است و برای تایید این مطلب مدیران موفق زیادی را مثال می‌زنند که بدون آموختن مواد درسی رشته مدیریت به این امر نائل آمده‌اند. ولی به هر حال یادگیری دروس کارشناسی ارشد مدیریت توان تشخیص راه صحیح و تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر را بالاتر می‌برد. البته امروزه با توجه به پیشرفت جوامع و پیچیده شدن امور یک مدیر خوب لازم است به علوم مختلف از جمله اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی، روانشناسی نیز آشنا باشد. قدرت رهبری، اعتماد به نفس، روابط عمومی خوب، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل در شرایط عادی و غیرعادی و قدرت تصمیم‌گیری از جمله خصایص یک مدیر خوب می‌باشد.

گرایش های مجموعه مدیریت

این رشته در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 دارای 15 گرایش زیر است:

1. مدیریت بازرگانی: فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد در گرایش مدیریت بازرگانی باید بتوانند طراحی سیستم‌های فروش و بازاریابی برای کالاهای موجود، ایجاد بازار جدید برای محصولات در چرخه سیستم‌های دولتی و خصوصی و همچنین ارایه خدمات جدید و متنوع در زمینه تولید را انجام دهند. وزارت بازرگانی، واحدهای تولیدی بزرگ، ادارات دولتی و هر واحد صنفی که نیاز به مدیر بازاریابی و فروش داشته باشد، از مراکز جذب فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌باشد.

مدیریت بازرگانی خود دارای گرایش های: 1- بازاریابی، 2- بازرگانی بین المللی، 3- تجارت الکترونیکی، 4- مدیریت استراتژیک، 5- بازرگانی داخلی و 6- کارآفرینی می باشد.

2. گرایش مدیریت دولتی: فارغ‌التحصیلان گرایش مدیریت دولتی باید دارای توانمندی‌هایی نظیر برنامه‌ریزی و اجرای آن، سازمان‌دهی کارکنان، تعیین عملیات استخدامی پرسنل و نظارت و رهبری واحدها باشند. معمولاً فارغ‌التحصیلان این گرایش در موسسات دولتی و خدمات عمومی مشغول به کار می‌شوند.

مدیریت دولتی خود دارای گرایش های: 1- توسعه منابع انسانی، 2- طراحی سازمان های دولتی، 3- بودجه و مالی عمومی، 4- خط مشی گذاری عمومی، 5- مدیریت پیشرفت و توسعه شهری و روستایی، 6- مدیریت تحول و 7- مدیریت رفتار سازمانی می باشد.

3. مدیریت صنعتی: شاید یکی از دلایلی که صنایع کوچک و بزرگ ما دچار مشكلات عدیده می‌باشند، عدم وجود مدیران صنعتی در رأس این واحدها باشد. فارغ‌التحصیلان گرایش مدیریت صنعتی با استفاده از شناخت خود از مسائل مالی و همچنین رفتاری نیروهای سازمان‌ها، می‌توانند در هدایت واحدهای صنفی مختلفی مفید باشند و راندمان واحدهای تحت نظر خود را بالا ببرند.

مدیریت صنعتی خود دارای گرایش های: 1- تحقیق در عملیات، 2- تولید و عملیات، 3- مدیریت عملکرد، 4- مدیریت زنجیره تامین، 5- مدیریت کیفیت و بهره وری و 6- مدیریت پروژه می باشد.

4. مدیریت فناوری اطلاعات دارای گرایش های: 1- کسب و کار الکترونیک، 2- مدیریت منابع اطلاعاتی، 3- سیستم های اطلاعاتی پیشرفته و 4- مدیریت دانش می باشد.

5. مدیریت تکنولوژی دارای گرایش های: 1- نوآوری تکنولوژی، 2- انتقال تکنولوژی، 3- استراتژی های توسعه صنعتی و 4- سیاست های تحقیق و توسعه است.

6. گرایش مدیریت مالی: با توجه به تجارت جهانی و اقتصاد در حال رشد کشورها و همکاری و معاملات بین کشورها، نظام‌های مالی و روش‌های سرمایه‌گذاری از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد، به طوری که حتماً باید مدیران مالی توانایی در واحدهای مالی و تجاری حضور یابند سازمان‌های بورس و اوراق بهادار، بانک‌ها و موسسات اعتباری، وزارت بازرگانی، سازمان‌های اقتصادی بزرگ از مراکز جذب فارغ‌التحصیلان گرایش مدیریت مالی هستند.

7. کارآفرینی دارای گرایش های: 1- کسب و کار جدید، 2- گردشگری، 3- فناوری اطلاعات، 4- سازمانی، 5- بین الملل، 6- توسعه، 7- کسب و کار الکترونیکی است.

8. مدیریت منابع انسانی دارای گرایش های: 1- مدیریت منابع انسانی اسلامی، 2- مدیریت منابع انسانی بین الملل، 3- مدیریت عملکرد و بهره برداری منابع انسانی و 4- مدیریت استراتژیک منابع انسانی است.

9. مدیریت نشر

10- مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای

11. مالی دارای گرایش های: 1- مهندسی مالی و ریسک، 2- بانکداری، 3- بیمه، 4-مستغلات، 5- حقوق مالی و 6- تأمین مالی و سرمایه گذاری در نفت و گاز است.

12. مدیریت بازرگانی دریایی

13. مدیریت بحران

14. مدیریت سازمان های دولتی دارای گرایش های: 1- مالی و اقتصادی، 2- منابع انسانی و روابط کار و 3- برنامه ریزی و نظارت است.

15. مدیریت اماکن متبرکه مذهبی

بازار کار کارشناسان ارشد مدیریت

به جرات مي‌توان گفت چنانچه يك فارغ‌التحصيل کارشناسی ارشد مديريت، طي تحصيل به خوبي مطالعه و تحقيق كرده و مهارتهای رشته اش را آموخته باشد، هرگز بيكار نخواهد ماند و بازار کار برای وی اشباع نخواهد شد؛ چرا كه امروزه سازمان ها براي اين كه در مقايسه با رقيبان بتوانند، كالا يا خدمات را در زماني كمتر، با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت به مشتريان تحويل دهند، به مديراني لایق نياز دارند و این امر مستلزم فعالیت صحیح در شرایط و حوزه های مختلف تصمیم گیری است. فارغ‌التحصيلان کارشناسی ارشد مدیریت با گرايشهاي متفاوت مي‌توانند پس از اتمام تحصيلات، مسئوليتهاي متفاوت مديريتي را در سطوح مختلف سازمانی به عهده گیرند و با اتكاء به دانش و مهارتی که کسب نموده اند می تواند در طيف وسيعي از سازمانها مانند سازمان هاي تجاري، توليدي، مالي ، بانك‌ها ، شرکت های بيمه، سازمانهاي حسابرسي و موسساتي كه با تجارت خارجي سر و كار دارند فعالیت نمایند. نکته اینجاست که با توجه به اقبال عمومی که در سال های اخیر نسبت به رشته مدیریت وجود داشته است، تعداد زیادی تحصیل کرده هستند که اسماَ مدیریت خوانده اند اما اینکه رسماَ مدیر هستند یا خیر کاملاً بسته به دانش و مهارت هایی است که در دوران تحصیل می آموزند!


3 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل اکسپت مقاله
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !