آشنایی با رشته مهندسی معدن و بازار کار آن

  سه شنبه، 25 اردیبهشت 1397 ID  کد خبر 6693
آشنایی با رشته مهندسی معدن و بازار کار آن
ساعد نیوز: معرفی رشته مهندسی معدن و موقعیت های شغلی آن

معرفی رشته مهندسی معدن

معادن سرشار منيزيم، زغال سنگ،‌ مس و آهن هند يكي از دلايل اصلي سيطره انگلستان بر كشور هند بود. دليل هجوم مهاجر نشينان فرانسوي، اسپانيايي،‌ پرتغالي و انگليسي به قاره آمريكا نيز معادن غني طلا،‌ نقره، الماس، مس و زغال سنگ اين قاره بود. سوداگران پرتغالي،‌ هلندي،‌انگليسي و فرانسوي نيز به عشق تصرف معادن طلا و الماس آفريقا به اين قاره روي آوردند و امروزه نيز دانشمندان به اميد دست‌يابي به معادن پربار و فلزات ناياب و گرانبهاي موجود در فضا پروژه‌هاي بسياري را در دست بررسي دارند. اما چرا در گذشته يكي از دغدغه‌هاي اصلي كشورهاي صنعتي،‌ دست‌يابي به معادن غني كشورهاي ديگر بود و چرا امروزه دانشمندان به اميد دست يافتن به ذخاير جديد معدني چشم به فضا دوخته‌اند؟پاسخ اين سؤال را بايد در صنعت جست. چون براي هر فعاليت صنعتي نياز به مواد معدني داريم و به عبارت ديگر مبناي اصلي توليد و توسعه صنعتي، مواد معدني است. موادي كه كشف و استخراج آنها نياز به كارشناساني متخصص دارد و به همين دليل امروزه در بسياري از دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي جهان، رشته‌اي به نام مهندسي معدن وجود دارد. رشته‌اي كه در كشور ما نيز با دو گرايش اكتشاف و استخراج در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي ارائه مي‌شود.

گرايش‌ اكتشاف‌ معدن‌:

مهندس‌ معدن‌ در گرايش‌ اكتشاف‌ پس‌ از كشف‌ معدن‌، نوع‌ و شكل‌ مواد معدني‌ را تعيين‌ كرده‌ و به‌ ارزيابي‌ اقتصادي‌، ميزان‌ ذخيره‌ و همچنين‌ چگونگي‌ استخراج‌ منابع‌ معدني‌ مي‌پردازد. در اين‌ گرايش‌ دانشجويان‌ درباره‌ مكانيك‌ سنگ‌، زمان‌شناسي‌ ساختماني‌، ژئوفيزيك‌ و زمين‌شناسي‌ معدني‌ مطالعه‌ مي‌كنند.

درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل‌ :

دروس‌ مشترك‌ در‌ گرايش‌هاي‌ مختلف‌ مهندسي‌ معدن :
رياضي‌، معادلات‌ ديفرانسيل‌، آمار و احتمالات‌ مهندسي‌، برنامه‌نويسي‌ كامپيوتر، فيزيك‌، محاسبات‌ عددي‌، شيمي‌ عمومي‌، نقشه‌كشي‌ صنعتي‌، اجزاء ماشين‌، استاتيك‌، ديناميك‌، مقاومت‌ مصالح‌، مكانيك‌ سيالات،‌ شيمي‌ فيزيك‌، نقشه‌برداري‌ عمومي‌، عمليات‌ نقشه‌برداري‌، زمين‌شناسي‌ عمومي‌، زمين‌شناسي‌ ساختماني‌، زمين‌شناسي‌ اقتصادي‌، مكانيك‌ سنگ‌، اقتصاد معدني‌، كانه‌آرايي‌.
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ اكتشاف‌ معدن :
اصول‌ استخراج‌ معدن‌، برداشت‌ زمين‌شناسي‌، كاني‌شناسي‌ توصيفي‌، سنگ‌شناسي‌ ، كارتوگرافي‌ و كاربرد عكس‌هاي‌ هوايي‌، كاني‌شناسي‌ نوري‌، مينرالوگرافي‌، زمين‌شناسي‌ ايران‌، تجزيه‌ مواد معدني‌، ژئوفيزيك‌ اكتشافي‌، حفاري‌ اكتشافي‌، چاه‌پيمايي‌، ژئوشيمي‌ اكتشافي‌، ژئوتكنيك‌، آب‌هاي‌ زيرزميني‌، نقشه‌برداري‌ معدني‌، ارزيابي‌ ذخاير معدني‌.

گرايش‌ استخراج‌ معدن‌:

گرايش‌ استخراج‌ شامل‌ عمليات‌ حفاري‌ و آتشباري‌ به‌ منظور خردكردن‌ سنگ‌، بارگيري‌ و باربري‌ و در اغلب‌ اوقات‌ سنگ‌شكني‌ به‌ منظور رساندن‌ ابعاد "كان‌سنگ‌" به‌ اندازه‌ مناسب‌ است‌. اين‌ عمليات‌ مي‌تواند در معادن‌ روباز، زيرزميني‌ و در موارد محدودي‌ در دريا انجام‌ گيرد.

دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ استخراج‌ معدن‌:

مباني‌ مهندسي‌ برق‌، ماشين‌هاي‌ حرارتي‌، كاني‌شناسي‌، سنگ‌شناسي‌، برداشت‌ زمين‌شناسي‌، كارتوگرافي‌ و فتوژئولوژي‌، اصول‌ اكتشاف‌ و ارزيابي‌ ذخاير، بازديد معدن‌، چالزني‌ و آتشباري‌، حفره‌ چاه‌ و تونل‌، ترابري‌ در معادن‌، نگهداري‌ در معادن‌، تهويه‌ در معادن‌، روش‌هاي‌ استخراج‌ روباز، روش‌هاي‌ استخراج‌ زيرزميني‌، نقشه‌برداري‌ معدني‌، آبكشي‌ در معادن‌، كانه‌آرايي‌، خدمات‌ فني‌ در معادن‌، اصول‌ طراحي‌ معادن‌

توانايی های لازم‌

چون‌ بخشي‌ از كار مهندسي‌ معدن‌ مانند نقشه‌برداري‌ در زيرِزمين‌ انجام‌ مي‌شود، دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ بايد از نظر جسمي‌ توانايي‌ خوبي‌ داشته‌ و قدرت‌ كار در معدن‌ را كه‌ بيشتر در خارج‌ از شهر و گاه‌ در نقاط‌ دور افتاده‌ قرار دارد، داشته‌ باشد. به‌ همين‌ دليل‌ بيشتر دانشجويان‌ دختر اين‌ رشته‌ ـ به‌ غير از تعداد معدودي‌ از آنها كه‌ در آزمايشگاه‌ها و مراكز طراحي‌ معدن‌ فعاليت‌ مي‌كنند ـ با مشكلات‌ كاري‌ روبرو مي‌شوند. گفتني‌ است‌ رياضي‌ در اين‌ رشته‌ از اهميت‌ زيادي‌ برخوردار است‌ زيرا بدون‌ استفاده‌ از مدل‌هاي‌ رياضي،‌ محاسبات‌ استخراج‌ و اكتشاف‌ معدن‌ را نمي‌توان‌ انجام‌ داد.

موقعيت‌ شغلی رشته مهندسی معدن 

در حال‌ حاضر ما در بخش‌ معدن‌ بطور متوسط‌ داراي‌ رشد 5/6 درصدي‌ هستيم‌ كه‌ بايد در اين‌ زمينه‌ به‌ رشد 15 درصدي‌ برسيم‌ و براي‌ رسيدن‌ به‌ اين‌ رشد به‌ كارشناسان‌ تكنولوژي‌آفرين‌ بخصوص‌ در زمينه‌ فرآوري‌ نياز مبرم‌ داريم‌. چرا كه‌ راه‌ يافتن‌ به‌ بازارهاي‌ جهاني‌ تنها از طريق‌ كنترل‌ كيفيت‌ و استاندارد كردن‌ محصولات‌ معدني‌ مقدور خواهد بود. امروزه‌ ما نيازمند فارغ‌التحصيلان‌ علاقه‌مند و خلاق‌ مهندسي‌ معدن‌ هستيم‌ تا بتوانيم‌ بدون‌ وابستگي‌ به‌ كارشناسان‌ خارجي،‌ شاهد رونق‌ و افزايش‌ صادرات‌ اين‌ بخش‌ باشيم‌. فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ علاوه‌ بر وزارت‌ معادن‌ و فلزات‌ مي‌توانند در وزارت‌ نفت‌ در زمينه‌ حفاري‌، وزارت‌ نيرو در زمينه‌ آب‌هاي‌ زيرزميني‌، كارگاه‌هاي‌ وزارت‌ راه‌ و ترابري‌ براي‌ حفاري‌ راه‌ها و تونل‌ها، شركت‌ مترو و سازمان‌ انرژي‌ اتمي‌ مشغول‌ به‌ كار شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان