ساعدنیوز
ساعدنیوز

آزمون زبان تافل TOEFL

  شنبه، 09 دی 1396 ID  کد خبر 1422
آزمون زبان تافل TOEFL
ساعد نیوز: با انواع آزمون تافل (کتبی، کامپیوتری و اینترنتی) و بخش های مختلف هر کدام از آنها آشنا شوید.

هر ساله صدها نفر در ایران، بر حسب نیاز خود برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری و یا گرفتن پذیرش و ادامه تحصیل در کشورهای دیگر در آزمون های مختلف زبان از جمله آیلتس، تافل، GRE، MSRT، MHLE، EPT، OET و ... شرکت می کنند. در این میان مدرک زبان تافل تقریبا مورد قبول اکثر دانشگاه های دنیا بوده و معیاری برای سنجش سطح سواد و دانش زبان انگلیسی افراد می باشد.

آزمون تافل TOEFL مخفف کلمات انگلیسی Test of English as Foreign language یکی از معتبر ترین آزمون های زبان خارجی می باشد که به سه صورت تافل کتبی ، تافل کامپیوتری و تافل اینترنتی برگزار می شود.

  • آزمون کتبی تافل (TOEFL PBT)

تافل کتبی از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

۱- بخش شنیداری

۵۰ پرسش

۳۵ دقیقه

۲- بخش ساختار و نگارش

۴۰ پرسش

۲۵ دقیقه

۳- درک مطلب

۵۰ پرسش

۵۵ دقیقه

1.     بخش شنیداری:  توانایی فرد را در نحوه صحبت کردن و مکالمه‌ به زبان انگلیسی و با لهجه آمریکایی می سنجد. این بخش خود به سه قسمت تقسیم می‌شود.

الف) در بخش اول (Part A)  یک مکالمه‌ی کوتاه بین دو نفر انجام می گیرد  و پس از پایان هر مکالمه سوالی در ارتباط با صحبت های رد و بدل شده بین این دو نفر  و یا زمان و مکان این مکالمه پرسیده می شود.

ب) در بخش دوم  (Part B) مکالمه‌های طولانی تری بین دو یا چند نفر انجام می‌شود و سپس سوالاتی پیرامون این مکالمه از افراد پرسیده می شود.

ج) قسمت سوم (Part C) شامل نطق‌ها و سخنرانی‌هایی است که بیشتر در ارتباط با موضوعات دانشگاهی و آکادمیک می‌باشد.

2.     بخش ساختار و نگارش: این بخش شامل دو گروه سوال می باشد.

الف) گروه اول شامل یک متن انگلیسی می باشد تا توانایی فرد را در تشخیص گرامر و ساختار صحیح در یک متن سنجیده شود. این گروه از سؤالات از یک جمله با یک یا چند جای خالی تشکیل شده است و فرد باید گزینه‌ای را که به بهترین نحو جمله را تکمیل می‌کند، انتخاب کنید.

ب)  در گروه دوم سؤالات (نگارش یاWritten Expression ) جملاتی که زیر چهار تا از کلمات آنها خط کشیده شده است به فرد داده می شود تا کلمه یا عبارت نادرست را شناسایی کند.

3.     درک مطلب: در این بخش مهارت فرد در درک متون انگلیسی و دایره لغات وی سنجیده می شود. این قسمت شامل پنج متن در زمینه‌های علمی و دانشگاهی می‌باشد و به دنبال هر متن ۱۰ پرسش مطرح می‌شود.

  • آزمون کامپیوتری تافل  (TOEFL CBT)

تافل کامپیوتری از بخشهای زیر تشکیل شده است:

۱- بخش شنیداری

۵۰-۳۰ پرسش

۶۰-۴۰ دقیقه

۲- ساختار

۲۵-۲۰ پرسش

۲۰-۱۵ دقیقه

۳- درک مطلب

۶۰-۴۴ پرسش

۹۰-۷۰ دقیقه

۴- بخش نوشتاری

۱ انشاء

۳۰ دقیقه

1.     بخش شنیداری. بر خلاف آزمون کتبی، در این آزمون یک گوشی (headphone) در اختیار فرد قرار می دهند تا از طریق آن متن پخش شده را بشنود. همچنیـن در مانیتور نیز یک تصویــر برای فرد نمـایش داده می شود. همراه با پخش متن شنیداری، پرسش  های چند گزینه‌ای در صفحه مانیتور نشان داده می‌شود که بجای حروف A,B,C,D کنار هر گزینه یک بیضی قرار داده می شود. برای مشخص کردن پاسخ صحیح هر سوال بر روی بیضی هر گزینه کلیک می­شود.

بخش شنیداری تافل کامپیوتری شامل دو قسمت می باشد.  قسمت اول شامل مکالمات کوتاهی است که البته کمی از تافل کتبی طولانی‌تر است. قسمت دوم هم شامل مکالمه‌ها و سخنرانی­های طولانی‌تری می­باشد.

نکته) در تافل کامپیوتری گاهی پیش می آید که سوالی بیش از یک پاسخ صحیح داشته باشد. در چنین حالتی اعلام می‌شود که چند پاسخ صحیح باید انتخاب شود.

2.     بخش ساختار. این بخش آزمون تافل کامپیوتری، دقیقا همانند تافل کتبی است، با این تفاوت که بجای علامت زدن با مداد روی کاغذ، با ماوس روی گزینه صحیح کلیک می‌­شود.

3.     درک مطلبدر این بخش یک متن بر روی صفحه مانیتور نمایش دیده می­شود. لازم است برای مشاهده تمام متن از «نوار مرور» استفاده شود (تا زمانیکه «مرور» متن را تمام نشود، کامپیوتر پرسشها را نمایش نمی­دهد). بعد از پایان متن، با کلیک بر روی گزینه  Proceed، متن در سمت چپ و پرسشهای مربوط به متن در سمت راست صفحه نمایش داده خواهد شد. در این مرحله می­توان با کلیک بر روی گزینه Prev به پرسش قبلی بازگشت.

4.     بخش نوشتاری. بخش نوشتاری جدیدا به آزمون کامپیوتری تافل افزوده شده است. در واقع از فرد خواسته می­شود تا در مورد موضوع مشخصی یک انشا بنویسد. این انشاء را هم می‌توان با استفاده از یک قلم روی یک پاسخ‌نامه در مانیتور نوشت و هم می‌توان مستقیماً در کامپیوتر تایپ کرد. در هنگام نوشتن متن می توان از گزینه‌هایی مثل delete، paste، cut و… استفاده کرد.

 ​​​​​آزمون تافل اینترنتی TOEFL IBT

 آزمون تافل اینترنتی (internet based TOEFL) در اواخر سال ۲۰۰۵ معرفی شد و تا حدود زیادی توانست جایگزین دو نوع دیگر «تافل کامپیوتر» و «تافل کاغذی» شود.

این آزمون ابتدا در کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان و ایتالیا برگزار گردید و از سال ۲۰۰۶ به کشورهای دیگر نیز بتدریج راه یافت.

در این نوع آزمون شرکت‌کنندگان در تاریخ‌های مشخصی در محل حوزه آزمون حضور پیدا کرده و از طریق اینترنت آزمون را برگزار کنند. تفاوتی در اعتبار مدرک این آزمون با تافل قدیمی یوجود ندارد، اما این آزمون دارای تفاوت‌هایی با آزمون قبلی می‌باشد.

تفاوت های آزمون تافل اینترنتی با تافل کاغذی و کامپیوتری :

  • برخلاف تافل قدیمی که بیشتر بر روی بخش گرامر تاکید داشت، آزمون تافل اینترنتی تمامی مهارت‌های زبانی را پوشش می‌دهد. 
  • در آزمون تافل اینترنتی فاصله زمانی بین شرکت در آزمون و دریافت نتیجه بر روی اینترنت حدود دو هفته می‌باشد.
  • آزمون تافل اینترنتی در هر ماه چندین بار برگزار می شود و داوطلبان حق انتخاب بیشتری برای تاریخ آزمون دارند.
  • مدت زمان آزمون تافل اینترنتی ۴ ساعت بوده و دارای ۴ بخش می باشد. هر بخش ممکن است یک یا حتی چند مهارت را مورد آزمایش قرار دهد.
  • یادداشت برداری در این روش بر خلاف روش تافل  کاغذی مجاز بوده و انتخاب پاسخ دهی به سوالات تقریبا به صورت تصادفی است. 
  •  آزمون تافل اینترنتی (iBT) بخش جدیدی با عنوان بخش گفتاری یا Speaking دارد و بخش ساختار (Structure) که در آزمون‌های کتبی و کامپیوتری وجود داشت، در آزمون تافل اینترنتی حذف شده است.
  • گرامر به‌طور غیرمستقیم در بخش‌های دیگر این آزمون مورد سنجش قرار می‌گیرد.
  • در آزمون تافل اینترنتی، سخنرانی‌ها و گفتگوهای بخش شنیداری (Listening) طولانی‌تر شده‌اند و خلاصه نویسی (note taking) نیز مجاز است.
  • در بخش درک مطلب (Reading)، نوع سؤالات متنوع‌تر شده و به‌عنوان مثال از شرکت کنندگان خواسته می‌شود اطلاعات را طبقه‌بندی کنند و یا آنها را در داخل جدول پر کنند.
  • تایپ کردن هم در بخش نوشتاری الزامی است.

 ​​بخشهای مختلف تافل اینترنتی و نحوه امتیاز دهی

آزمون تافل اینترنتی از ۴ بخش تشکیل شده است و امتیاز این آزمون بین . تا ۱۲۰ مطابق جدول زیر دارد.

عنوان بخش آزمون

درک مطلب – ۳۰ امتیاز

Reading

شنیداری – ۳۰ امتیاز

Listening

صحبت کردن – ۳۰ امتیاز

Speaking

نگارش – ۳۰ امتیاز

Writing

1.     بخش درک مطلب (Reading) آزمون تافل اینترنتی:

بخش درک مطلب در تافل iBT تفاوت زیای با نسخه کامپیوتری آن (CBT)  ندارد. این بخش شامل سه متن آکادمیک به همراه چندین پرسش می باشد.

 هر کدام از این متن‌ها حدوداً از ۶۵۰ تا ۷۵۰ کلمه تشکیل شده‌اند. نوع سؤالات این بخش ترکیبی از سؤالات درک مطلب تافل کامپیوتری (CBT) و انواع جدیدتری از سؤالات است که در آن شرکت کنندگان باید پاسخ خود را در داخل جدول پر کنند و یا یک نتیجه‌گیری روایی را تکمیل نمایند.

 به بخش درک مطلب تافل اینترنتی (Reading) دو ویژگی جدید اضافه شده که یکی فهرست لغات و دیگری یک گزینه تجدید نظر (review option) است. «فهرست لغات» به داوطلب این امکان را می‌دهد که معنی کلمات کلیدی موجود در متن را بیابد و با «گزینه تجدید نظر »  یا review option) ) می‌تواند در صورت نیاز در پاسخ‌های خود را تغییر دهد. 

2.     بخش شنیداری (Listening) آزمون تافل اینترنتی :

بخش شنیداری آزمون تافل توانایی داوطلب را در درک مکالمات انگلیسی- آن‌گونه که در آمریکای شمالی صحبت می‌شود- ارزیابی می‌کند. بخش شنیداری آزمون تافل اینترنتی (iBT) تفاوت زیادی با نسخه کامپیوتری آن (CBT) ندارد. این بخش از دو مکالمه و چهار سخنرانی درسی همراه با پرسش‌های متعدد تشکیل شده است. 

3.     بخش نوشتاری (Writing) آزمون تافل اینترنتی :

این بخش از آزمون، توانایی داوطلب را در «نوشتن» و همچنین توانایی برقراری ارتباط در یک محیط دانشگاهی مورد سنجش قرار می‌دهد. این بخش خود به دو قسمت تقسیم می‌شود:
الف) قسمت تلفیقی (integrated) : در این بخش داوطلب باید در ابتدا متن کوتاهی را بخواند (۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه) و سپس به یک نطق مرتبط با متن گوش دهد. بعد از آن باید با استفاده از اطلاعاتی که از متن و سخنرانی به‌دست آورده‌ به یک پرسش پاسخ دهد. ۲۰ دقیقه فرصت داده می‌شود که داوطلب پاسخ خود را که باید بین ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه باشد، بنویسد.

ب‌)   قسمت مستقل (independent) : این قسمت مشابه بخش نوشتاری آزمون کامپیوتری تافل می‌باشد؛ در این قسمت ۲۰ دقیقه فرصت داده می‌شود که انشاء کوتاهی در حدود ۳۰۰ کلمه درباره یک موضوع خاص توسط داوطلب نوشته شود.

در هر دو قسمت،  تایپ کردن ضروری است.

4.     بخش گفتاری (Speaking) آزمون تافل اینترنتی :

این بخش جدید از آزمون تافل دارای شش تکلیف (task) می‌باشد که دو تکلیف آن به صورت مستقل (independent) و چهار تکلیف به صورت تلفیقی است. 
الف) دو تکلیف مستقل (independent) درباره موضوعات معمولی و آزاد: شرکت‌کنندگان باید با استفاده از دانش و تجارب شخصی خود در مورد موضوع خاصی توضیح ‌دهند.
ب) دو تکلیف تلفیقی (integrated) بر اساس خواندن و شنیدن: این تکالیف شامل یک متن کوتاه و یک صحبت کوتاه می‌باشد. شرکت کنندگان باید اطلاعاتی را که از این دو طریق به‌دست می‌آورند، با هم تلفیق کرده و در پاسخ خود به‌کار گیرند.

ج‌) دو تکلیف تلفیقی دیگر بر اساس شنیدن یک سخنرانی یا گفتگوی کوتاه: شرکت کنندگان باید نکات کلیدی موجود در آنچه که می‌شنوند را به‌طور خلاصه در پاسخ‌هایشان ارائه دهند.

مدت پاسخ‌گویی به هر کدام از تکالیف از ۴۵ تا ۶۰ ثانیه متغیر می‌باشد. 

اعتبار مدرک تافل

امتیاز کسب شده هر داوطلب تا ۲ سال پس از تاریخ آزمون اعتبار دارد. 

نحوه ثبت نام و پرداخت هزینه آزمون تافل اینترنتی

ثبت نام در آزمون تافل بصورت اینترنتی و از طریق سایت موسسه ETS انجام می شود.
پرداخت هزینه ثبت نام به دو صورت اینترنتی (کارت های اعتباری بین المللی مانند VISA، MASTER و …) و شماره ووچر می باشد.
لازم به ذکر است متقاضیانی که به کارت های اعتباری MASTER و VISA دسترسی ندارند می توانند از طریق سایت فروش ووچر سازمان سنجش، ،اقدام کنند. در این سایت، وجه آزمون بصورت ریالی از کارت عابربانک متقاضی کسر می شود و شماره ای ۱۶ رقمی(ووچر) به داوطلب ارائه می شود و داوطلب می بایست تا قبل از اتمام اعتبار ووچر نسبت به ثبت نام در سایت موسسه ETS اقدام کرده و شیوه پرداخت ووچری را انتخاب و عدد مربوطه را در آن سایت وارد کند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (267 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (234 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (101 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (73 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (61 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (60 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (56 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (48 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (43 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (39 نظر) پاسخهای خنده دار دانش آموز ایرانی به سوالات درس تاریخ مرزهای وقایع تاریخی رو جابجا کرد+عکس/ معلمشون بعد دیدن این جوابها سر به کوه و بیابون گذاشته🤣 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (31 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (31 نظر)
دیگران می‌خوانند   
اولین عکس گرفته شده از مازیار لرستانی بعد از تولد/ چه نوزاد گوگولی و نازی! ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر +ویدئو😂👌 تغییر استایل احسان علیخانی در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس خلاقیت خنده دار راننده ارومیه ای، با نوشته جالب پشت وانت حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی: به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس شباهت بی حد و اندازه رابعه اسکویی به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس عکس تازه منتشر شده از داریوش مهرجویی تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و طبیعی فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس
تیتر امروز   
ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی: به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...