دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

آب رادیاتور خودرو یا مایع خنک کننده را چه زمانی باید تعویض کنیم؟ 

شنبه، 04 بهمن 1399
مایع خنک کننده یکی از مواردی است که باید به موقع تعویض شود؛ چرا که در غیر این صورت خاصیت انتقال حرارتی خود را از دست داده و دیگر قادر نخواهد بود مانند قبل موتور خودرو را خنک نماید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، آیا تا به حال فکر کرده اید که هزاران بار انفجار در موتور رخ می دهد؟​ بیشتر مردم در این مورد اصلاً فکر نمی کنند. هر بار که شمع جرقه می زند، مخلوط سوخت و هوا در آن سیلندر منفجر می شود.​ ​این پدیده در هر دقیقه صدها بار در موتور رخ می دهد. می توانید تصور کنید که چقدر گرما تولید می شود؟ انفجارهای داخل سیلندر نسبتاً کوچک هستند، اما با تعداد زیاد آن ها گرمای شدید تولید می شود.

آب رادیاتور، سیالی است که گرما را از موتور جذب می کند و سپس آن را از طریق رادیاتور دفع می کند. ​همچنین این کار را با وارد کردن جریان هوای گرم توسط بخاری در فصول سرد انجام می دهد.

مایع خنک کننده که به طور معمول به آن ضدیخ نیز می گویند، مخلوطی از اتیلن و پروپیلن گلیکول و آب است که معمولاً در نسبت ۵۰ /۵۰ ساخته شده است.

سیستم خنک کننده را معمولا به دو دسته تقسیم می کنند:

ابتدا سیستم خنک کننده اتومبیل های قدیمی که معمولاً خودروهای تولیدی تا قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی را شامل می شوند و خودروهای سال های بعد از آن، که سیستم خنک کننده در آنها پیچیده تر شده و نکته قابل ملاحظه در آنها این است که در این نوع سیستم، هوا به هیچ عنوان نباید در چرخه، وجود داشته باشد و پس از تعویض مایع خنک کننده و آب رادیاتور، خودرو به هواگیری هم نیاز خواهد داشت.

می دانید که رادیاتور، قسمت اصلی سیستم خنک کننده موتور خودرو محسوب می شود و آب رادیاتور علاوه بر اینکه موتور خودرو را خنک نگه می دارد در مناطق سردسیر و در فصل زمستان از یخ زدن آن هم جلوگیری می کند؛ چون آب رادیاتور در واقع ترکیبی از یک ضد یخ و آب می باشد.

آب رادیاتور یا همان مایع خنک کننده در اتومبیل چون مرتباً در یک چرخه قرار گرفته و با آلاینده های مختلفی در تماس است و با آنها ترکیب می شود؛ بعد از مدتی خاصیت اسیدی پیدا خواهد کرد.

اما باید کاملا مراقب باشید و قبل از اینکه آب خاصیت خود را از دست بدهد و کاملاً اسیدی شود؛ آن را تعویض کنید.

چه زمانی باید اقدام به تعویض آب رادیاتور کنیم؟

با اینکه این زمان برای هر نوع اتومبیل و در هر جایی و با هر نوع کارکردی تغییر می کند؛ اما توصیه می شود که حداقل هر دو سال یکبار و یا با طی هر ۵۷ هزار کیلومتر، اقدام به عوض کردن آب رادیاتور بکنید.

تعویض مایع خنک کننده باعث حذف آلاینده های موجود شده و از مسدود شدن سیستم خنک کننده و ایجاد مشکل در فصل تابستان و حتی در فصل زمستان نیز جلوگیری به عمل خواهد آورد.

موقع تعویض آب رادیاتور دقت کنید که باید مدتی از خاموش بودن موتور گذشته باشد و این کار را با دقت و به آرامی انجام دهید؛ چون احتمال اینکه آب جوش باشد و هنگام باز کردن درب رادیاتور آب به سمت شما پاشیده شده و دچار سوختگی شوید بسیار زیاد است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه