آب‌انبار قوام کجاست؟

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
 آب‌انبار قوام کجاست؟
آب‌انبار قوام (بوشهر)، واقع در بخش مرکزی شهرستان بوشهر یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.ساختمان «آب‌انبار قوام» در محوطه باری در جانب غربی شهر بوشهر و در (کنار دریا) قرار گرفته است. تاریخ بنای این آب‌انبار (برکه) به صد و پنجاه سال بیش بر می‌گردد.

هر سفری جذابیت های خاص خودش را دارد و بخشی از سفر، خو گرفتن با آدم هایی است که حس و حال زندگی در شهری دیگر را برای ما تداعی می کنند. مردم جنوب همیشه به خونگرمی و مهمان نوازی شهرت داشتند. جاهای دیدنی بوشهر آن قدر زیاد است که در یک سفر چند روزه نمی توان به همه آن ها سر زد، پس چه بهتر که طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید در هر سفر بخشی از زیبایی های این شهر را ببینید.

آب انبار چیست؟

آب مهم ترین عامل طبیعی برای حیات بشر بوده و نقش بسزایی در ایجاد سکونتگاه های نخستین داشته است. در ایران به دلیل کمبود بارندگی، در مناطق مختلف برای تامین آب از روش های سنتی مانند قنات، چشمه، چاه و آب انبار استفاده می شد.

توزیع آب و احداث آب انبار امری اعتقادی بود و ریشه در ارزش ها و باورهای اسلامی داشت. آب انبارها معمولا در مراکز شهر و محل تجمع مردم و همچنین در کاروان سراها تاسیس می شدند تا دسترسی به آب برای همگان آسان تر باشد. معماری آب انبارها در مناطق مختلف تحت تاثیر معماری های محلی قرار گرفته است. آب انبارهایی که در سواحل جنوبی کشور ساخته می شدند، به نام برکه و آبگیر نیز خوانده می شوند. مخزن این آب انبارها اگرچه درون زمین واقع است، محفظه بالای مخزن آن محصور نیست و اهالی از طریق بازشوهای اطراف مستقیما به داخل آن می روند و آب را برداشت می کنند. آب این برکه ها عمدتا از طریق جمع آوری آب باران از روی سطح زمین تامین می شود.

در سواحل جنوبی کشور هوا مرطوب است؛ ولی به دلیل میزان بسیار اندک بارندگی و شوری آب های زیرزمینی، وجود این برکه ها امری ضروری بود و در اغلب موارد دسترسی به آب شیرین فقط از طریق آب برکه ها میسر می شد. در بندر لنگه و بندر بوشهر، با حفر چند متر از زمین به آب شور یا تلخ می رسیدند و از این آب فقط جهت شستشو و آبیاری استفاده می کردند.

معرفی آب انبار قوام

آب انبار قوام بیش از ۱۵۰ سال عمر دارد و قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی گردد. این بنای تاریخی با معماری شگفت انگیز از آثار تاریخی بوشهر به شمار می آید. در گذشته آب شرب مردم بوشهر از این آب انبار تامین می شد و هم اکنون نیز به عنوان رستوران سنتی، پذیرای اهالی شهر و گردشگران است.

معماری آب انبار قوام

آب انبار قوام یکی از جاهای دیدنی بوشهر است که معماری جالبی دارد. از بنای این آب انبار فقط بخش کوچکی از آن روی زمین قرار دارد که حدود ۲ متر است. اما بخش اصلی آب انبار قوام در زیر زمین قرار دارد که حدود ۶۰.۲ متر عمق دارد. در زمان های قدیم این آب انبار ۲۹ اتاق داشت که همه آن ها با آب باران پُر می شدند و حجم آب آنقدری بوده که برای ۶ ماهه اول سال آب آشامیدنی مورد نیاز بوشهری ها را تامین کند.اسکلت اصلی و طاق آب انبار از سنگ های رسوبی ساخته شده و بخش درونی آن را با ساروج بسیار مقاوم ساخته اند تا از نشتی آب جلوگیری شود. دور تا دور آب انبار قوام پنجره هایی به ابعاد ۱۲۰ در ۹۰ سانتی متر قرار گرفته اند که از داخل با سنگ پوشیده شده اند.

بازدید از آب انبار زیبای بوشهر

برای بازدید از نمای بیرونی آب انبار قوام نیازی نیست هزینه ای پرداخت کنید؛ اما برای بازدید از بخش درونی آن با توجه به کاربری فعلی آب انبار، باید غذا سفارش دهید؛ چون این آب انبار در حال حاضر به عنوان رستوران فعالیت دارد.اگر می خواهید در ظهر روزهای تعطیل به رستوران قوام بروید باید بدانید که رستوران خیلی شلوغ است و ممکن است نتوانید از بخش درونی آب انبار قوام دیدن کنید. یکی از نکات جذاب این آب انبار تزئین دیوارها با وسایل قدیمی و تابلوهای متفاوت است.

بهترین زمان بازدید از آب انبار

بوشهر شهری گرم است، بنابراین بازدید از جاهای دیدنی بوشهر در فصل تابستان برای بعضی از گردشگران سخت خواهد بود. پیشنهاد می کنم برای بازدید از این آب انبار تاریخی، فصل پاییز یا زمستان را انتخاب کنید که هوای بوشهر مطبوع و خنک است.

روزهای تعطیل رستوران قوام بسیار شلوغ است و امکان دارد نتوانید وارد رستوران شده و از آن بازدید کنید. برای بازدید از بنای خارجی آب انبار قوام نیازی به پرداخت هزینه نیست؛ اما برای بازدید از فضای داخلی آن با توجه به نوع کاربری فعلی باید غذا سفارش دهید.

آب انبار تاریخی بوشهر، از برکه تا رستوران

آب انبار قوام یکی از جاهای دیدنی بوشهر است که از چند وقت قبل تغییر کاربری داده و به رستوان قوام تبدیل شده است. این آب انبار نقشی حیاتی در تامین آب آشامیدنی مردم خونگرم بوشهر داشته و قدمت آن هم به بیش از ۱۷۰ سال پیش یعنی دوران قاجار برمی گردد.

آب انبار قوام که به همت و با هزینه شخصی یکی از دولتمردان دوره قاجار ساخته شده در اصل عامل مهمی در آبادانی بخش غربی شهر بوشهر بوده است. این بار که به بوشهر سفر کردید، بازدید از این آب انبار قدیمی را در برنامه سفر خودتان قرار دهید و از دیدن این مکان تاریخی و خوردن غذاهای سنتی بوشهر در رستوران قوام لذت ببرید.

 آب انبار قوام بوشهر

کاربری کنونی آب انبار قوام بوشهر

اگر امروزه به بازدید از این آب انبار بروید، دیدنش شما را متعجب می کند. می توانید با رفتن به این بنای قدیمی یک تیر و دو نشان بزنید. آب انبار قوام بوشهر هم مثل خیلی از بناهای قدیمی تغییر کاربری داده است. این آب انبار قدیمی را به کافه رستورانی سنتی و اصیل تبدیل کرده اند. رستوران قوام از بهترین رستوران های بوشهر است که طرف دارهای زیادی دارد. خوردن غذاهای سنتی در این فضای قدیمی و معماری زیبایش روزتان را می سازد. فضای داخلی این رستوران را با عکس های قدیمی و صنایع دستی جنوب تزیین کرده اند. یادتان باشد در رستوران قوام غذاهای اصیل جنوبی مثل قلیه ماهی، دم پختک ماهی و میگو سوخاری را دارند. اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید، خوب است به رستوران قوام سری بزنید.

 آب انبار قوام بوشهر

جاهای دیدنی نزدیک به آب انبار قوام بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر کم نیست. برای تماشای بخش های مختلف شهر بهتر است چند روزی را برای سفر به بوشهر، برنامه ریزی کنید. بعد بازدید از جاهای دیدنی، سری به مراکز خرید بوشهر هم بزنید. صنایع دستی های جنوب دیدن دارد. از آب انبار قوام تا ساحل خلیج فارس فاصله ای نیست و به راحتی می تونید ساعتی را کنار ساحل قدم بزنید. اسم چند جای دیدنی دیگر در اطراف آب انبار را برایتان می گذارم. بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

  • مدرسه تاریخی سعادت : یکی از نزدیک ترین جاهای دیدنی در اطراف آب انبار، مدرسه سعادت بوشهر است. قدمت این مدرسه به دوره قاجار می رسد. مدرسه سعادت جزء مدارسی بود که رو ش های نوینی را در آن اجرا می کردند. به همین خاطر این مدرسه را مادر مدرسه های جنوب می دانند. خوب است در سفرتان از این مدرسه و معماری زیبایش دیدن کنید.
  • کلیسای گئورگ مقدس (کلیسای گریگوری ارامنه): یکی از جذاب ترین بناهای تاریخی بوشهر، کلیسای گئورگ است. ساخت این کلیسا به دوره قاجار برمی گردد. خانواده آوادیان یکی از سرشناس ترین خانواده های بوشهری بود که این کلیسا را با کمک انگلیسی ها ساخت. معمار ی بیرونی و داخلی کلیسا بسیار زیباست و توجه گردشگرها را جلب می کند.
  • موزه های بوشهر: بخشی از زیبایی ها و فرهنگ بوشهر در موزه هایش خلاصه می شود. اگر دلتان خواست سری به موزه های بوشهر بزنید. عمارت دهدشتی بوشهر و موزه رئیس علی دلواری از معروف ترین موزه های شهر است. عمارت دهدشتی از بناهای قدیمی شهر بود که آن را به موزه تاریخ پزشکی تبدیل کرده اند. از آب انبار تا این موزه ها فاصله ای نیست.
  • بازار قدیم بوشهر: گشت وگذار در بازارهای قدیمی صفای دیگری دارد. بازار قدیمی بوشهر در محله دهدشتی است. به این بخش از شهر که بروید، بافت قدیمی بوشهر را می بینید؛ اما فقط تعدادی از حجره های این بازار هنوز فعال است. کافی است بازار را ادامه بدهید تا به بازار مرکزی بوشهر برسید. اینجا می توانید سوغات بوشهر را هم تهیه کنید.

بازدید از آب انبار قوام

  • بازدید از نمای بیرونی آب انبار قوام بدون هیچ هزینه ای میسر است؛ اما برای بازدید داخلی بهتر است کاربری کنونی آن را در نظر داشته باشید و سفارش غذا را در برنامه بازدید خود بگنجانید.
  • اگر قصد دارید به رستوران قوام بروید، در نظر داشته باشید که ظهرهای روزهای تعطیل این رستوران بسیار شلوغ است.
  • پیش از بازدید سعی کنید درباره آب انبار قوام و معماری آن مطالعه کنید.
  • فضای داخلی بنا را با وسایل قدیمی تزیین کرده اند؛ بنابراین بازدید از آن می تواند یک تیر و چند نشان باشد.

بهترین مسیر دسترسی آب انبار

بهترین مسیر برای دیدن آب انبار قوام حرکت به سمت غرب بوشهر است. این آب انبار در خیابان ساحلی و در نزدیکی پارک پرندگان قرار گرفته است. اگر می خواهید با تاکسی یا وسایل نقلیه عمومی بروید باید تاکسی های خیابان ساحلی بوشهر را سوار شوید.

از اینکه در این مطلب همراه ما بودید متشکریم...


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان