آب رادیاتور خودرو را چگونه عوض کنیم؟

  شنبه، 04 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
آب رادیاتور خودرو را چگونه عوض کنیم؟
زمان تعویض آب رادیاتور در همه خودروها یکسان نیست و بستگی به عوامل مختلفی از جمله: میزان کارکرد آن، کیفیت آب رادیاتور، نوع ساختمان موتور، اقلیمی که خودرو در آن قرار گرفته و…. بستگی دارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، مایع خنک کننده یکی از مواردی در خودرو است که معمولا هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر بهتر است که تعویض شود چراکه خاصیت انتقال حرارت خود را از دسَت داده و دیگر مانند قبل موتور خودرو را خنک نمی کند برای تعویض مایع خنک کننده می توانید به نمایندگی خودرو مراجعه کرده و هزینه ی این سرویس را متقبل شوید و یا پولتان را در جیبتان نگه داشته و خودتان دست به کار شوید. برای فرا گرفتن این کار ساده با ما همراه باشید

اولین موضوع مهم که باید بدانید این است که سیستم خنک کننده ی خودروها ۲ نوع می باشد که معمولا خودروهای تولیدی قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی از سیستم خنک کننده ی قدیمی و خودروهای بعد از آن از سیستم خنک کننده ی جدید و پیچیده تری برخوردار هستند که هوا به هیچ عنوان در چرخه ی این سیستم نباید وجود داشته باشه و برخلاف سیستم های قدیمی پس از تعویض مایع خنک کننده به هواگیری هم نیاز دارند. اما نگران نباشید این کار ساده تر از آن است که فکر می کنید.

در این پست در نظر داریم که روش تعویض آب رادیاتور را به شما عزیزان آموزش دهیم؛ پس اگر تا به حال اقدام به این کار نکرده اید می توانید با مطالعه این مطلب خودتان دست به کار شده و این کار را انجام دهید .

نحوه تخلیه و تعویض آب رادیاتور

برای تخلیه آب رادیاتور و راحتی کار می توانید اتومبیل را بر روی جک قرار دهید.

ابتدا باید یک سطل یا ظرف بزرگی را تهیه کنید که جنس آن در مقابل اسید مقاومت داشته باشد؛ هشدار جدی این است که آب رادیاتور به شدت سمی، اسیدی و خطرناک است؛ خصوصا اگر از تعویض آن مدت زمان زیادی گذشته باشد.

بسیار دقت داشته باشید که حتما باید وسایل ایمنی و محافظتی را برای این کار فراهم کنید.

حالا ظرف مناسبی را در زیر رادیاتور قرار دهید و خیلی به آهستگی و آرامی درب آن را باز کنید و پیچ تخلیه رادیاتور را بچرخانید تا شیر آن باز شده و آب داخل رادیاتور از آن خارج گردد ؛ دقت کنید برخی از این مدل پیچ ها پلاستیکی هستند و کاملاً شکننده می باشند، پس باید کاملاً مراقب باشید.

با کمک انبردست، گیره روی شیلنگ زیر رادیاتور را باز کنید و سپس شیر را از رادیاتور جدا نمایید.

هرگز آب تخلیه شده را به خاطر سمی بودنش به حال خود رها نکنید و برای دور ریختن آن محل مناسبی را پیدا کنید.

حتماً برای ایمنی بیشتر در حین انجام این کار، از دستکش و عینک استفاده کنید؛ ضمن اینکه از شستشوی رادیاتور و بدنه موتور، که در اینگونه مواقع کاری ضروری است؛ غافل نشوید.

تعویض آب رادیاتور خودرو و جایگزینی آب جدید

می دانید که تخلیه آب رادیاتور و حجم آب آن بستگی به اندازه ی موتور خودروی شما دارد که آن را در دفترچه راهنمایی که شرکت سازنده تهیه کرده؛ نوشته شده است.

تعویض آب رادیاتور خودرو باید به طور منظم و در دوره های متناوب صورت گیرد.

زمان تعویض این آب در همه خودروها یکسان نیست و بستگی به عوامل مختلفی از جمله: میزان کارکرد آن، کیفیت آب رادیاتور، نوع ساختمان موتور، اقلیمی که خودرو در آن قرار گرفته و…. بستگی دارد.

آب مقطر و ضد یخ مناسب را مطابق با دستورالعملی که در دفترچه موجود است و به میزانی که گفته شده با یکدیگر ترکیب و مخلوط کنید که معمولاً به نسبت ۵۰ به ۵۰ است.

حالا با دقت و به آرامی ترکیبی را که ساخته اید در داخل رادیاتور بریزید و سعی کنید تا ۲ سانتی متر زیر دهانه رادیاتور را با مایع پر کنید.

وقتی این کار را به پایان رساندید موتور خودرو را خاموش کنید و صبر کنید تا موتور کمی کار کند.

خواهید دید که بعد از چند دقیقه سطح مایع داخل رادیاتور کم شده و تقلیل پیدا خواهد کرد؛ این مسئله نشان دهنده آن است که ترموستات عمل کرده و باز شده است پس آب رادیاتور خودرو به سطح قابل قبول و استانداردی برسانید و بعد هم درب رادیاتور را ببندید.

توجه کنید که از هر ضد یخ و آب مقطری برای این کار استفاده نکنید و هرگز از آب معمولی برای تعویض آب رادیاتور کمک نگیرید.

توصیه دیگر این است که اگر اتومبیل مدل جدیدی را به تازگی خریداری نموده اید و برای اولین بار است که برای تعویض آب رادیاتور می خواهید اقدام کنید بهتر است خودرو خود را به یک مکانیک و متخصص بسپارید تا در انجام آن دچار مشکل نشوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (639 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان