آب رادیاتور خودرو را چگونه عوض کنیم؟

  شنبه، 04 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
آب رادیاتور خودرو را چگونه عوض کنیم؟
زمان تعویض آب رادیاتور در همه خودروها یکسان نیست و بستگی به عوامل مختلفی از جمله: میزان کارکرد آن، کیفیت آب رادیاتور، نوع ساختمان موتور، اقلیمی که خودرو در آن قرار گرفته و…. بستگی دارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، مایع خنک کننده یکی از مواردی در خودرو است که معمولا هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر بهتر است که تعویض شود چراکه خاصیت انتقال حرارت خود را از دسَت داده و دیگر مانند قبل موتور خودرو را خنک نمی کند برای تعویض مایع خنک کننده می توانید به نمایندگی خودرو مراجعه کرده و هزینه ی این سرویس را متقبل شوید و یا پولتان را در جیبتان نگه داشته و خودتان دست به کار شوید. برای فرا گرفتن این کار ساده با ما همراه باشید

اولین موضوع مهم که باید بدانید این است که سیستم خنک کننده ی خودروها ۲ نوع می باشد که معمولا خودروهای تولیدی قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی از سیستم خنک کننده ی قدیمی و خودروهای بعد از آن از سیستم خنک کننده ی جدید و پیچیده تری برخوردار هستند که هوا به هیچ عنوان در چرخه ی این سیستم نباید وجود داشته باشه و برخلاف سیستم های قدیمی پس از تعویض مایع خنک کننده به هواگیری هم نیاز دارند. اما نگران نباشید این کار ساده تر از آن است که فکر می کنید.

در این پست در نظر داریم که روش تعویض آب رادیاتور را به شما عزیزان آموزش دهیم؛ پس اگر تا به حال اقدام به این کار نکرده اید می توانید با مطالعه این مطلب خودتان دست به کار شده و این کار را انجام دهید .

نحوه تخلیه و تعویض آب رادیاتور

برای تخلیه آب رادیاتور و راحتی کار می توانید اتومبیل را بر روی جک قرار دهید.

ابتدا باید یک سطل یا ظرف بزرگی را تهیه کنید که جنس آن در مقابل اسید مقاومت داشته باشد؛ هشدار جدی این است که آب رادیاتور به شدت سمی، اسیدی و خطرناک است؛ خصوصا اگر از تعویض آن مدت زمان زیادی گذشته باشد.

بسیار دقت داشته باشید که حتما باید وسایل ایمنی و محافظتی را برای این کار فراهم کنید.

حالا ظرف مناسبی را در زیر رادیاتور قرار دهید و خیلی به آهستگی و آرامی درب آن را باز کنید و پیچ تخلیه رادیاتور را بچرخانید تا شیر آن باز شده و آب داخل رادیاتور از آن خارج گردد ؛ دقت کنید برخی از این مدل پیچ ها پلاستیکی هستند و کاملاً شکننده می باشند، پس باید کاملاً مراقب باشید.

با کمک انبردست، گیره روی شیلنگ زیر رادیاتور را باز کنید و سپس شیر را از رادیاتور جدا نمایید.

هرگز آب تخلیه شده را به خاطر سمی بودنش به حال خود رها نکنید و برای دور ریختن آن محل مناسبی را پیدا کنید.

حتماً برای ایمنی بیشتر در حین انجام این کار، از دستکش و عینک استفاده کنید؛ ضمن اینکه از شستشوی رادیاتور و بدنه موتور، که در اینگونه مواقع کاری ضروری است؛ غافل نشوید.

تعویض آب رادیاتور خودرو و جایگزینی آب جدید

می دانید که تخلیه آب رادیاتور و حجم آب آن بستگی به اندازه ی موتور خودروی شما دارد که آن را در دفترچه راهنمایی که شرکت سازنده تهیه کرده؛ نوشته شده است.

تعویض آب رادیاتور خودرو باید به طور منظم و در دوره های متناوب صورت گیرد.

زمان تعویض این آب در همه خودروها یکسان نیست و بستگی به عوامل مختلفی از جمله: میزان کارکرد آن، کیفیت آب رادیاتور، نوع ساختمان موتور، اقلیمی که خودرو در آن قرار گرفته و…. بستگی دارد.

آب مقطر و ضد یخ مناسب را مطابق با دستورالعملی که در دفترچه موجود است و به میزانی که گفته شده با یکدیگر ترکیب و مخلوط کنید که معمولاً به نسبت ۵۰ به ۵۰ است.

حالا با دقت و به آرامی ترکیبی را که ساخته اید در داخل رادیاتور بریزید و سعی کنید تا ۲ سانتی متر زیر دهانه رادیاتور را با مایع پر کنید.

وقتی این کار را به پایان رساندید موتور خودرو را خاموش کنید و صبر کنید تا موتور کمی کار کند.

خواهید دید که بعد از چند دقیقه سطح مایع داخل رادیاتور کم شده و تقلیل پیدا خواهد کرد؛ این مسئله نشان دهنده آن است که ترموستات عمل کرده و باز شده است پس آب رادیاتور خودرو به سطح قابل قبول و استانداردی برسانید و بعد هم درب رادیاتور را ببندید.

توجه کنید که از هر ضد یخ و آب مقطری برای این کار استفاده نکنید و هرگز از آب معمولی برای تعویض آب رادیاتور کمک نگیرید.

توصیه دیگر این است که اگر اتومبیل مدل جدیدی را به تازگی خریداری نموده اید و برای اولین بار است که برای تعویض آب رادیاتور می خواهید اقدام کنید بهتر است خودرو خود را به یک مکانیک و متخصص بسپارید تا در انجام آن دچار مشکل نشوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (38 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (29 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (29 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (28 نظر) تور عروس و آرایش شبیه عروس، ترکیب جدید بهاره رهنما برای جدیدترین استوری اش بعد از بازگشت از کربلا+ عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (24 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (20 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (19 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (17 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (16 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) رونمایی شهاب حسینی از جدیدترین عکس فرزاندان خودش و همسر سابقش/ آقا پسرشون بزرگ تر از خودشونن (13 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) جشن تولد مفصل و شاهانه بهاره رهنما با حضور دختر اروپا نشینش+عکس/ از تدارک کیک به شکل قو تا چیدمان میزها با انواع و اقسام خوردنی ها به شکل سوپرمارکتی😍 (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 3 تیر 1403
محسن تنابنده: برای صحنه های کُشتی گرفتنم در سریال پایتخت 11 کیلو وزن کم کردم!/ روایت نقی معمولی از آسیب های وارده بر بدنش طی فیلمبرداری از کُشتی گرفتنش
مرگ 2 کودک هنگام تمرین تیراندازی پسر جوان
فال ابجد روزانه یکشنبه 3 تیر 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 3 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید «میزنم قدم» مسعود صادقلو+فیلم/ ببین هم واسه تو آدم زیاده هم واسه من ...
نگاهی به اتاق خواب هنری و ساده نیما شعبان نژاد+عکس/چقدرم شلخته و شلوغ و پلوغه...
حکم اعدام توماج صالحی لغو شد
عیادت رهبر معظم انقلاب از همسرشان در بیمارستان دولتی/ 20 روز بستری به صورت ناشناس و احوالپرسی رهبری در آخرین روز حضور همسرشان در تخت بیمارستان
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
تذکر جدی رهبر انقلاب به هر 6 کاندیدای ریاست جمهوری: از اظهارات دشمن شادکن پرهیز کنید
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 3 تیر 1403 + فیلم
بیوگرافی و زندگی نامه شخصی مسعود پزشکیان/روایتی از دنیای پزشکی تا دنیای سیاست+ فیلم و عکس‌های جالب
این زن خاطرات دوران جنینی‌ خود را در شکم مادرش به یاد دارد😲