آبشار گورگور خیاوچای، طبیعت زیبای مشکین شهر

  دوشنبه، 17 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آبشار گورگور خیاوچای، طبیعت زیبای مشکین شهر
آبشار گورگور سبلان در دره آلوارس قرار گرفته و در ارتفاع دو هزار و چهار صد متری نسبت به سطح دریا واقع شده است. چشمه آبشار گورگور سبلان از آبدهی بالایی برخوردار است و ارتفاعی در حدود دوازده متر را ایجاد می کند. زیباترین نقطه دره آلوارس در سبلان همین جاست، آبشاری که از فشار آب از لای به لای سنگ ها به پایین می سد منظره ای فوق العاده به دره می بخشد.

مشگین شهر یکی از شهرهای استان اردبیل در ایران است که جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. این شهر در گذشته خیاو نام داشته است. واژه خیاو در زبان ، محل پرآب و پردرخت و محل گذر از میان آب و درخت را تداعی می کند. مشگین شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در ارتفاع ۱۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و دارای چهار اقلیم مدیترانه ای گرم و خشک، مدیترانه ای معتدل، استپی سرد و کوهستانی سرد است. طول ماه های خشک و نیمه خشک و یخبندان آن پنج تا هشت ماه است. از جاذبه های طبیعی گردشگری این شهر می توان به انواع چشمه ها و آبشار گورگور خیاوچای اشاره کرد.

استان اردبیل یکی از مناطق گردشگری در ایران است. یکی از ویژگی های این استان آب و هوای مطبوع و خنک این منطقه در فصل های بهار و تابستان است. مجتمع های آبگرم سرعین و مشگین یکی از مشهورترین مناطق گردشگری استان اردبیل است که در فصل های گرم، به خصوص تابستان میزبان ده ها هزار نفر گردشگر از اقصی نقاط ایران و کشورهای خارجی است. آبشار گورگور خیاوچای در جنوب روستای موییل، در چند کیلومتری جنوب شهرستان مشگین شهر در استان اردبیل قرار دارد. این آبشار در حدود ۱۲ متر ارتفاع و ۲۰۰ مترمربع محوطه گردشگاهى دارد و در دامنه شمالى کوه سبلان واقع شده است. سبلان سومین قله بلند ایران است که به خاطر آبگرم های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است. کوه سبلان در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین شهر واقع است. روستای موییل نیز به داشتن آب گرم های جوشان در دامنه سبلان معروف است.

در زیر این آبشار حوضچه ای دایره ای شکل و زیبا ایجاد شده و ماهی قزل آلای قرمز در آب آن گزارش شده است. آبشار گورگور به علت منظره جالب طبیعی و وجود ماهی قزل آلای قرمز در رودخانه و حوضچه و برخورداری از موهبت آبگرم معدنی ملک سویی و چشم اندازی از کوهستان سبلان، ارتفاعات دلی آلی، آیتار، هرم و کسری جذاب و دیدنی است. هرم و کسری دو قلع مشهور سبلان هستند. دسترسى به این آبشار تا دامنه هاى کوه با ماشین و بقیه با پاى پیاده امکان پذیر است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۲۲۲۳ متر است. فاصله این آبشار تا پل معلق مشگین شهر ۱۴۴ کیلومتر است.

تاریخچه آبشار گورگور

سبلان سومین قله مرتفع ایران است. کوهی افسانه ای که دومین کوه آتشفشانی خاموش ایران محسوب می شود. اطراف این کوهستان زیبا را دشت ها و دامنه های وسیع و چشم نوازی فرا گرفته اند که طبیعت گردان بسیاری را به سوی خود جلب می نماید. یکی از این دره ها دره مشهور آلوارس است که در میان مردم با نام قزل گوللر یا دره گل­های سرخ شناخته می شود. دره آلوارس به عنوان عریض ترین دره دامنه سبلان شناخته می شود. این دره در 35 کیلومتری شهر اردبیل و بیست کیلومتری شهر سرعین و در مجاورت روستای مشهور آلوارس قرار گرفته است. در این دره به غایت زیبا و سرسبز با انبوه گل های وحشی بهاره چشمه ای پرآب قرار دارد که یکی پرآب ترین چشمه های دامنه سبلان است که از میان شکاف صخره ها به بیرون می زند.

 آبشار گورگور

جاذبه های دیدنی آبشار گورگور مشگین شهر

آبشار گورگور یکی از زیباترین آبشارهای ایران به حساب می آید. این آبشار حدود 12 متر ارتفاع دارد. آبشار گورگور محوطه ای با مساحت 200 مترمربع را به خود اختصاص داده است. این آبشار در دامنه شمالی کوه سرسبز و زیبای سبلان در شمال غرب ایران واقع شده است. سبلان سومین قله مرتفع در تمام ایران به حساب می آید. طبیعت تابستان این منطقه به نوبه خود تماشایی و خیره کننده است. در طول زمستان نیز می توانید بسیاری از علاقه مندان به ورزش اسکی روی برف را در این منطقه مشاهده کنید.

آب این آبشار از قلب سنگی صخره ای بزرگ در دامنه شمالی کوه سبلان به بیرون می ریزد. یکی از زیبایی های این آبشار، تغییر زاویه جریان آب در هر پله از صخره است؛ یعنی آب روی صخره هایی با زاویه های مختلف جریان پیدا می کند و مسیر آن ناگهان تغییر می یابد. به همین خاطر نهایتاً آب به صورت زیگزاگ وارد حوضچه ای که در پایین آن قرار دارد، می ریزد. این آبشار آبی زلال، خنک و گوارا دارد. در زیر این آبشار، حوضچه ای کوچک نیز به وجود آمده است. این حوضچه مکانی عالی برای آب تنی گردشگران محسوب می شود. در آب این حوضچه نه چندان عمیق، ماهی های قزل آلای قرمز نیز به چشم می خورند. ماهی گیری از این حوضچه هیچ محدودیتی ندارد؛ پس اگر هوس ماهی قزل آلای بومی کرده اید، بهتر است همراه خود چوب ماهیگیری ببرید.

امکانات موجود در نزدیکی آبشار گورگور خیاوچای مشگین شهر

خوشبختانه در محوطه این آبشار خبری از هیچ گونه امکانات و خدمات رفاهی نیست؛ پس اگر قصد بازدید از این آبشار را دارید، لیستی از وسایل و ملزوماتی که به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد را تهیه کنید و پیش از رسیدن به محدوده آبشار همگی را فراهم نمایید. توصیه ما به شما این است که حتماً میان وعده و آب همراه داشته باشید. فراموش نکنید از مشگین شهر باک بنزین خودروی خود را پر کنید. به این ترتیب در طول مسیر دچار مشکل نخواهید شد.

 آبشار گورگور خیاوچای مشگین شهر

بهترین زمان بازدید از آبشار گورگور مشگین شهر

پیش از این اشاره کردیم که آبشار گورگور در مناطق کوهستانی سبلان قرار دارد. سبلان سومین قله مرتفع ایران است. پس همان طور که انتظار می رود، آب وهوایی سرد و کوهستانی در این منطقه حاکم است. به همین خاطر اگر قصد بازدید از آبشار را دارید، باید شش ماه اول سال را برای سفر خود انتخاب کنید. البته در شش ماه دوم سال نیز، این منطقه جاذبه های گردشگری خاص و منحصر به فردی دارد. پیست اسکی آلوراس یکی از جاذبه های گردشگری نزدیک این آبشار است. اگر به ورزش اسکی علاقه مند هستید، می توانید در طول زمستان سری به این پیست بزنید. لازم به ذکر است اسکی در این منطقه جذابیت بسیاری دارد و می توانید از مناظر بکر طبیعی دیدن کنید.

اقامت در نزدیکی آبشار گورگور مشگین شهر

بیشتر گردشگران در قالب توری یک روزه از آبشار گورگور دیدن می کنند. در نزدیکی خود آبشار که هیچ گونه اقامتگاهی وجود ندارد. برای اقامت می توانید به مشگین شهر بازگردید. در محدوده مشگین شهر، اقامتگاه های متعددی حضور دارند. همچنین در روستای موییل نیز چند خانه روستایی به اقامتگاه بوم گردی تبدیل شده اند. البته اینکه بتوانید این خانه ها را پیدا کنید و فضای کافی برای اقامت شما داشته باشند، حتمی نیست. پیش از سفر به موییل، می توانید در اینترنت به دنبال خانه های بوم گردی بگردید و رزرو خود را به صورت تلفنی انجام دهید.

کمپ زدن در کنار آبشار نیز یکی از گزینه هایی است که پیش رو دارید. لازم به ذکر است برای کمپ زدن در طبیعت باید مهارت کافی داشته باشید. همچنین باید تجهیزات لازم را همراه ببرید. در ضمن به یاد داشته باشید که حداقل باید با همراهی 2 تا 3 نفر دیگر کمپ بزنید. کمپ زدن به تنهایی می تواند بسیار خطرناک باشد. البته خوشبختانه خبری از حیوانات وحشی در این منطقه نیست.

محل قرارگیری آبشار گورگور

آبشار گورگور در فاصله ی بیست دقیقه ای از شهر سرعین و در سی و پنج دقیقه ای نسبت به اردبیل واقع شده است و با طی زمان کمی می توانید به این مقصد زیبا برسید. اگر علاقمند به برپایی کمپ و تور در دل طبیعت هستید و قصد سفر به سرعین را نیز دارید حتما به سمت دره آلوارس حرکت کنید، در این دره می توانید مجموعه ای بی نظیر از کوه و دشت و دره را در کنار یکدیگر مشاهده کنید. با سفر به سرعین و استان اردبیل خواهید توانست از مناطق جذابی دیدن کنید. آبشار گورگور سرعین با اینکه وسعت آنچنانی ندارد اما از دیرباز یکی از مناطق پر طرفدار در بین طبیعت گردان بوده است. برای رسیدن به آبشار گورگور سبلان می توانید تا قسمتی از راه را به وسیله ی ماشین طی کنید، این آبشار که با پسوند خیاوچای نیز در شهرهای استان اردبیل شناخته می شود از جنوب شهر مشگین شهر بیست کیلومتر فاصله دارد. آب گرمی که در نزدیکی آبشار گورگور وجود دارد آب گرم ملک سوئی است که نمایی زیبا از دامنه های دلی آلی، آیتار، هرم و کسری را نمایان می سازد. بعد از اینکه از آبشار گورگور بازدید کردید با طی نمودن فاصله ای صد و چهل کیلومتری خواهید توانست به پل معلق مشگین شهر برسید و از این جاذبه ی توریستی زیبا نیز بازدید کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو
دیگران می‌خوانند   
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند فیلم لحظه شروع سیلاب در بلوار نماز مشهد را ببینید /آب، این‌گونه سیل شد نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش عکس‌های «یانگوم» در کنار پدر و مادر واقعی‌اش به مناسبت «روز والدین» آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان (عکس) سرگرمی جالب و جدید «دنیز دایی دختر علی دایی» در لندن مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ... ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب! سردارسلیمانی فردای‌عروسی خود راهی جبهه شد ویدئویی دیده نشده از حضور مجتبی خامنه ای پسر رهبر انقلاب در جبهه جنگ/ دفاع از وطن و ناموس و اسلام +فیلم از فیلم جدید مدیری تا کار کردن عطاران در سوپر مارکت در حواشی داغ امروز جمعه 28 اردیبهشت 1403 تنها تصویر از پدر و مادر عرفان طهماسبی، نابغه عصر جدید/ آقای خواننده رو اون گوشه دیدین؟ دورهمی دونفره و دلنشین یوسف تیموری به همراه مادرش در رستورانی شیک+عکس/ و آقای بازیگری که کپی مامانشه امضای جهانبخش بر روی پای شکسته دختر هلندی!+ عکس قاب اختصاصی نجم الدین شریعتی و جواد نکونام در یک مکان مذهبی خوانندگی زیبا و پراحساس مرد خوش صدای روشندل با یک آهنگ عاشقانه/ همه محو اجراش شدن+ویدیو انتشار عکس پسر جوان مریم کاویانی، عمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ خیلی شبیه مامانشه+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 آخرین سلفی نرگس محمدی با برادرزاده ی نازش امیرعلی که بر اثر بیماری فوت شد +عکس/ روحش شاد نگاهی به گران ترین جشن عروسی سال با تجملات چشم نواز+تصاویر نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد پسری که شاگرد باباش بود ماشین سنگین میخره و تو جاده پدرش و میبینه+ ویدئو/فقط واکنششو ببین... هیجان و خوشحالی نصف شبی مجید صالحی با شنیدن جواب مثبت زیبا بروفه به خواستگاریش+ ویدئو/ من با واکنش پدرش 2 ساعت خندیدم😂 استایل جذاب نوید محمدزاده و صدرای پوست شیر در عروسی شلوغ حسین سلیمانی/ فریبرز نون خ هم دعوت بود!+عکس 2 کودک جانباخته در حادثه سیل مشهد+عکس/ خدا به خانواده هاشون صبر بده عشق و حال جورجینا همراه با شازده پسر و پرنسس های نازش در دنیای جادویی دیزنی‌لند/ کودک درونشم فعال شد+عکس برگردان هندی دیالوگ ماندگار الناز شاکردوست و نوید محمدزاده از زبان هانیه غلامی! +ویدئو مراسم باشکوه ازدواج دو میمون بامزه با لباس عروس و کت وشلوار در باغ وحش تهران+عکس
تیتر امروز   
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر
کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر
پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب!
سردارسلیمانی فردای‌عروسی خود راهی جبهه شد
از فیلم جدید مدیری تا کار کردن عطاران در سوپر مارکت در حواشی داغ امروز جمعه 28 اردیبهشت 1403
نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد
فال روزانه امروز دوجمعه 28 اردیبهشت ماه 1403