آداب عروسی در کره جنوبی

  چهارشنبه، 30 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آداب عروسی در کره جنوبی
آداب و رسوم عروسی در کشورهای مختلف بستگی به فرهنگ آن کشور دارد. می خواهیم آدای عروسی در کشور کره جنوبی را بررسی کنیم. همراه ساعد نیوز باشید.

مراسم عروسی در کره، جشنی سرشار از رنگ در کنار سنت های جالب توجه می باشد. در دهه های اخیر، مراسم عروسی کره ای تا حد زیادی از آداب مراسم ازدواج غربی تاثیر گرفته و تغییرات زیادی را به خود دیده است. با این وجود، بسیاری از سنت های مراسم ازدواج کره ای هنوز هم در جشن ها رعایت می شود. در یک مراسم ازدواج کره ای، شما با سنت هایی نظیر هدیه دادن، آوازخوانی، تعظیم و ادای جملات خاص برای اعلام پیوند ازدواج مواجه خواهید شد. البته این آداب مراسم عروسی در میان زوج های کرده ای با اندیشه ی مدرن و امروزی نیزطرفداران زیادی دارد. شاید سی سال پیش کره ای ها فکر می کردند جشن عروسی سنتی دیگر منسوخ شده است. اما امروزه عروس و داماد ها علاقه دارند سنت های مراسم ازدواج کره ای تا حد ممکن در نظر بگیرند. حتی زوج های کره ای با تفکرات غربی هم از سمبل های قدیمی در مراسم عروسی استفاده می کنند تا پیوند خود را با اجداد و رسوم کهن این کشور حفظ نمایند. عروس و داماد کره ای که در کشورهای مختلف، خصوصا امریکا، زندگی می کنند نیز نسبت به پیشینه ی هر یک از آداب و رسوم مراسم عروسی و حتی نوع غذایی که به صورت سنتی در جشن سرو می شود کنجکاو بوده و درباره ی آن تحقیق می کنند. معمولا کره ای ها ازدواج فامیلی ندارند. مراسم ازدواج کره ای ها بسیار ساده است.

لباس سنتی کره ای

عروس در مراسم عروسی هانبوک، یا همان لباس سنتی و رسمی کره ای را به تن می کند. این لباس معمولا از جنس ابریشم است. داماد نیز می تواند هانبوک را برای پوشیدن در مراسم ازدواج انتخاب کند و یا کت و شلوار دامادی بپوشد. در طول مراسم ازدواج رسمی کره ای، عروسف لباسی به اسم وونسام، یک کت زنان ی جلیقه مانند، همراه با دامن بلد و کامل به نام چیما را روی هانبوک می پوشد. لباس عروس با نخ ابریشم سوزن دوزی و تزیین می شود.

لباس سنتی کره ای

استفاده از رنگ های خاص

رنگ لباس عروس و داماد در مراسم ازدواج کره ای با توجه به “تیگاک” ( همان علامتی که در مرکز پرچم کره ی جنوبی وجود دارد) انتخاب می شود. این یعنی هانبوک عروس معمولا به رنگ قرمز و لباس داماد به رنگ آبی است. تیگاک در واقع نمادی است از دو مخلوق خداوند که مکمل یکدیگر هستند. به طور سنتی مراسم عروسی کره ای هنگام غروب و زمانی که هوا گرگ و میش است برگزار می شود، زیرا در این وقت از شبانه روز بین تاریکی و روشنایی تعادل برقرار است. مادر عروس معمولا لباسی با رنگ های گرم تر مثل صورتی، بنفش و یا نارنجی می پوشد. این در حالی است که مادر داماد رنگ های سرد مانند آبی، خاکستری و یا سبز را برای لباس خود در جشن عروسی انتخاب می کند.

رژه هماهنگ

در مراسم ازدواج کره ای، موزیک سنتی کره ای نیز پخش خواهد شد. در گذشته داماد با اسب تا خانه ی عروس رژه می رفت. اما امروزه مسئول اجرای مراسم عقد، جملاتی را پیش از شروع جشن می گوید و مهمانان را دعوت می کند تا در صفوف منظم وارد سالن عروسی و یا محل برگزاری مراسم شوند. همچنین ببینید : آداب و رسوم مراسم ازدواج مسیحیت و کاتولیک مادر عروس یک شمع قرمز و مادر داماد یک شمع آبی رنگ در دست خواهند داشت. این شمع ها با رنگ های متضاد نیز نشان دهنده ی وجود تعادل در میان نیروهای کیهانی می باشند. مادر داماد و مادر عروس هر کدام یک شمع دیگر را به وسیله ی شعله ی شمعی که در دست دارند روشن می کنند و بدین وسیله شروع مراسم ازدواج کره ای را اعلام می نمایند.

پیوند بین زوجین

عروس و داماد، هر دو از یک فنجان و یا دو فنجان جداگانه که با نخ به هم وصل شده چای می نوشند. نوشیدن چای از یک فنجان، در واقع نشان دهنده ی تکمیل ازدواج و یکی شدن عروس و داماد است. نوشیدن اولین جرعه یعنی، کامل شدن پیوند بین زوج و بعد نوشیدن جرعه ی دوم، عروس و داماد فنجان ها را با هم عوض می کنند. پس از نوشیدن چای عروس و داماد به نشانه احترام، به یک دیگر، والدین خود و مهمانان جشن تعظیم می کنند.

میز مخصوص عروس و داماد

روی میز مخصوص عروس و داماد، وسایل مختلفی قرار می دهند که شامل: اردک های چوبی ماندارین، خرما، بلوط، لوبیت قرمز، مخروط کاج، چوب بامبو، خرمالو، شاه بلوط و کاسه ی مسی است. کاسه ی مسی در واقع، برای شست و شوی دست های عروس و داماد است. (این کار در واقع سمبلی از پاکی و صداقت است.) خرمالو و چوب درخت بامبو نیز، نشان از وفاداری عروس و داماد به یکدیگر دارد. از بلوط و خرما هم در مراسم های عروسی، به عنوان نشانه ی باروری یاد می شود.

میز مخصوص عروس و داماد

غاز وحشی

به طور سنتی در مراسم عروسی کره ای، داماد به مادرزن خود یک غاز وحشی هدیه می دهد، تا تعهد و وفاداری خود به عروس را ثابت کند. زیرا غاز در طبیعت همیشه به همسر خود متعهد بوده و به همین دلیل در فرهنگ کره ای به عنوان نمادی از وفاداری زن و شوهر به یکدیگر شناخته می شود. امروزه اما خانواده ی داماد به جای غاز زنده، یک غاز ساخته شده از چوب را به خانواده ی عروس هدیه می دهند.

هدیه پول نقد

پول نقد برای هدیه ی مراسم ازدواج در کره، بسیار مرسوم است.مهمانان هدایای نقدی خود را در پاکت های سفید قرار می دهند. در برخی از جشن های ازدواج کره ای، کیسه های ابریشمی وجود دارند که مهمانان می توانند پاکت های هدیه را در آن قرار دهند. بعد از دادن هدیه برای عروس و داماد آرزوی خوشبختی می کنند.

مراسم سنتی ازدواج

این قسمت در واقع مهمترین و جالب ترین بخش تشکیل دهنده ی مراسم عروسی کره ای است که اهمیت خانواده در فرهنگ کره را به نمایش می گذارد. در گذشته، هنگام گفتن جملات پیوند ازدواج ( چیزی شبیه به مراسم عقد در فرهنگ ما)، تنها مادر و پدر داماد همراه عروس و داماد بودند. اما امروزه تمامی مهمانان اجازه دارند مراسم را تماشا کنند. مادر و پدر عروس و داماد پشت میز کوتاه چوبی می نشینند. مواد غذایی مختلف نظیر گوشت گاو، خرما و شاه بلوط روی میز چیده می شود. البته این مواد غذایی معمولا واقعی نیستند و از پلاستیک ساخته شده اند. عروس و داماد وارد سالن پذیرایی می شوند، به هم تعظیم می کنند و برای یکدیگر چای میریزند. از مادر و پدرهای خود هدیه دریافت می کنند. عروس و داماد اول به صورت نشسته و سپس ایستاده به یکدیگر تعظیم می کنند. آنها پارچه ی سفید گلدوزی شده ای را در دست دارند که به وسیله ی آن خرما و شاه بلوط هایی که پدر و مادر به سمتشان پرتاب می کنند را می گیرند. تعداد خرماها و شاه بلوط هایی که عروس و داماد جمع می کنند در واقع نشان دهنده ی تعداد فرزندان آنها در آینده است.

سخن آخر

در گذشته، ازدواج زن و مردی که دارای یک نام خانوادگی و از یک جد بودند امری تابو و ممنوع تلقی میشده است. به همین دلیل ماده 809 قانون مدنی کره ازدواج های درون قبیله ای را تنظیم کرد، زیرا تلقی آنها از این گونه ازدواج “برون همسری” بود. یعنی این که مرد و زنی که از یک قبیله هستند به هم محرم نیستند و این دلیلی بر امکان پذیر بودن ازدواج آنهاست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان