آداب غذا خوردن در فرانسه

  سه شنبه، 06 دی 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آداب غذا خوردن در فرانسه
چگونه غذا خوردن در فرانسه بسیار مهم است، به اندازه ای که آداب مخصوصی دارد که باید رعایت شود. همراه ساعد نیوز باشید تا با این آداب فرانسوی ها آشنا شویم.

آشپزی در نزد فرانسوی ها یک نوع هنر است، غذاهای فرانسوی در سراسر جهان معروف هستند. اولین کتاب آشپزی فرانسویان مربوط به دوره قرون وسطی می باشد و از قدمت زیادی برخوردار است. استانداردهای آشپزی در اندازه ها و پیمانه ها، اولین استانداردهای فرانسوی برای یک آشپزی دقیق و با ظرافت بودند. غذا در نزد مردم فرانسه دارای جایگاه ویژه ای می باشد. آشپزی فرانسوی بسیار با دقت و ماهرانه انجام می شود و در تهیه و تدارک آن دقت زیادی می شود و به طرز تهیه و جزئیات آن و همچنین استفاده از مواد غذایی تازه و سالم توجه زیادی می شود. مناطق مختلف فرانسه غذاهای مختلفی دارند و نوع محصولات کشاورزی و گوشتی موجود در هر منطقه بر غذاهای آن منطقه تأثیر زیادی می گذارد. در هر منطقه انواع و اقسام غذاها وجود دارد. از خوراک های سالم و دلچسب و نه چندان گران گرفته تا غذاهای پر مایه که مواد تشکیل دهنده آنها بسیار گران می باشد و با سس ها و چاشنی های متنوع و از طرفی پر هزینه سرو می شود.

آداب غذا خوردن در فرانسه برای صرف نهار یا شام

زمانی که به میهمانی در فرانسه مخصوصا توسط یک فرانسوی دعوت می شوید آداب خاصی را باید رعایت کنید که به شرح زیر هستند:

  • اگر قصد فرستادن گل را دارید قبل از مهمانی حتما باید در صبح آن روز بفرستید تا میزبان آن گل ها را در میز میهمانی موقع شام به نمایش بگذارد، مخصوصا اگر در پاریس سکونت داشته باشید، زیرا این موضوع در این شهر برای میهمانی های بزرگ بسیار مهم می باشد.
  • در زمان آماده شدنتان حتما به لباسی که قصد پوشیدن آن را دارید حتما توجه کنید زیرا بسیار نوع پوشش شما و مد مورد نظر میزبان می باشد و اهمیت می دهد.
  • برای رسیدن به میهمانی زمانتان را طوری تعیین کنید که درست به موقع به میهمانی برسید نهایتا ده دقیقه تأخیر داشته باشید زیرا زمان و به موقع رسیدن برای فرانسوی ها بسیار مهم است. اما شاید پیش خودتان بگویید ممکن است کار ضروری پیش بیاید خب در آن صورت باید حتما از قبل با یک تماس تلفنی وضعیت را برای میزبان شرح دهید. البته این حساسیت بر روی زمان در شهر های جنوبی فرانسه کمتر به چشم می خورند و از فرهنگ غذا خوردن در فرانسه می باشد.

آداب غذا خوردن در فرانسه

رفتار شایسته در غذا خوردن فرانسوى

  • اول از همه قبل شروع غذا دستمال سفره خود را روى پایتان قرار دهید.
  • بعد از هر لقمه با ظرافت و به آرامى لب یتان را با دست سفره تمیز نمایید، بدون اینکه آثار رژ لب و غذا روى دستمال سفره تان باقى بماند.
  • حتماً به میزبانتان نشان دید که از غذا لذت مى برید و همیشه از میزبان خود در مورد دکور میز، طرز سرو غذا و دست پیش تعریف کنید.

رفتار ناشیایست در غذا خوردن فرانسوى

  • هرگز هورت نکشید بسیار در آداب فرانسوى ناپسند مى باشد و با دهان باز غذا (در حال جویدن) و پر غذا نخوردید و مواظب باشید صدا در نیارید و با دهان پر حرف نزنید، آروغ زدن هم که صد در صد ممنوع است.
  • نوشیدنى تان را به آرامى بنوشید و یک دفعه سر نکشید، که لیوانتان خالى بشود یا اینکه فورى (٢ دقیقه اى) همه غذایتان تمام نکنید و آرام آرام بخورید.

آداب و تنوع غذایی در هر منطقه

در این کشور، منطقه به منطقه، آداب و تنوع غذایی مختلفی وجود دارد. همانگونه که هر منطقه دارای آداب و رسوم و فرهنگ و غذاها و دستورالعمل های خاص خود هستند، فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و گوشه گوشه این کشور، غذاهای خاص و دستور العمل های تاریخی و قدیمی خاص خود هستند. در هر منطقه انواع و اقسام غذاهای گوناگون وجود دارد از خوراک های سالم و دلچسب و نه چندان گران گرفته تا غذاهایی که مواد تشکیل دهنده آنها بسیار گران بوده و با سس ها و چاشنی های متنوع و پر هزینه سرو می شود. همچون دیگر کشورهای جهان، غذاهای سنتی و خاص مناطق مختلف فرانسه تفاوت بسیاری دارند، که نوع محصولات کشاورزی و فرآورده های گوشتی و لبنی موجود در هر منطقه بر غذاهای آن منطقه تأثیر بسیار زیادی می گذارد. برای مثال در بوردو انگورهای ویژه ای پرورش می یابد که از آنها برای عمل آوردن شراب بوردو بهره می برند. شراب های بورگونی و فرانش کنته نیز معروف هستند. شامپانی نیز به نوشیدنی نامدارش شامپاین نامور است.

اگر در پایتخت فرانسه یعنی پاریس باشید، می بینید که غذاهای دریایی مانند صدف و حلزون طرفداران زیادی دارند، اما در جنوب فرانسه به دلیل رواج کشاورزی، علاقه به سبزی ها، میوه ها و به خصوص سیب زمینی بیشتر است و اهالی بخش بزرگی از این کشور نیز به غذاهای گوشتی گرایش دارند. اما به طور کلی محبوب ترین غذاهای فرانسوی ها غذاهای دریایی هستند که با انواع سس سرو می شوند.

بخش های مختلف غذایی

پیش غذاها که برای تحریک کردن اشتها در ابتدای هر وعده غذایی سرو می شوند و متشکل از غذاهای اشتها آور می باشند.

  • پرس ماهی: یک ماهی تزئین شده با انواع سبزیجات که معمولاً بعد از پیش غذا و قبل از پرس اصلی سرو می شود.
  • پرس اصلی: پرس غذای اصلی شامل یک غذا از گوشت قرمز و یا مرغ می باشد که با سبزیجات به طرز زیبایی تزئین شده است.
  • پرس سالاد: در گذشته انواع سبزیجات همراه با سس (دارای روغن زیتون و ادویه و سرکه ) به عنوان سالاد و کمک کننده به هضم غذا سرو می شد اما امروزه آشپزی مدرن فرانسوی انواع متنوع تری از سالادها همراه با انواع سس ها که دارای طعم و مزه عالی می باشند را سرو می کنند.
  • پرس پنیر: فرانسوی ها بیشتر از هر کسی در جهان پنیر می خورند، پس از پرس اصلی غذا انواع مختلفی از پنیر که بر یک ظرف چوبی قرار دارد همراه با برش هایی از میوه سرو می شود و این نشانه پایان یک وعده غذایی کامل می باشد.

فرانسوی ها در مقابل «فست فود ها » غذاهای آماده مقاومت زیادی از خود نشان داده اند، اما علیرغم این مقاومت رستوران هایی که غذاهای آماده و ساندویچ ارائه می دهند، نیز زیاد می باشند. در «فست فودهایی» که قدیمی تر می باشند ساندویچ هایی بفروش می رسند که از فروشگاه ها و کافه ها هم می توان آنها را خریداری نمود. کافه ها نیز همبرگر، چیز برگر و همچنین سبزیجات را در قالب سالاد که در حقیقت یک وعده غذایی سبک می باشد به افرارد ارائه می دهند. فرانسوی ها بیش از همسایگان اروپایی شمالی خود به رستوران می روند.

آداب غذا خوردن

  • آداب غذا خوردن بر سر میز مانند سایر کشورهای اروپایی است. هنگام غذا خوردن چنگال در دست چپ و کارد در دست راست گرفته می شود.
  • قبل از نشستن بر روی صندلی اجازه دهید تا میزبان شما را راهنمایی کند که بر روی کدام صندلی بنشینید.
  • هرگز قبل از اینکه میزبان به شما بگوید «بن اپتات» - بفرمایید- شروع به غذا خوردن نکنید.
  • اگر غذا خوردن شما هنوز تمام نشده کارد و چنگال خود را بصورت ضربدر بر روی بشقاب خود قرار دهید طوری که چنگال بر روی کارد قرار گیرد.
  • هرگز آرنجهای خود را بر روی میز غذا قرار ندهید.
  • هر چه که در بشقاب خود دارید تمام کنید و هرگز نگذارید غذا در بشقاب بماند زیرا بی نزاکتی محسوب می شود.
  • میوه ها را پوست گرفته و برش زده سپس میل کنید.
  • اگر تصمیم ندارید که مجدداً نوشیدنی میل کنید لیوان خود را کاملاً خالی نگذارید بلکه کمی از نوشیدنی در لیوان خود بگذارید!

غذای روزانه فرانسوی ها

در فرانسه، غذا خوردن همچون شیوه ای از زندگی است. فرانسوی ها زمان غذا خوردن گوئی آنرا با تمام وجود حس میکنند و از غذا خوردن لذت کامل می برند. آنها بسیار دوست دارند که روابط خانوادگی شان را به وسیله میز غذا مستحکم تر کنند و و این وعده غذایی ممکن است به مدت زمان طولانی ادامه یابد. حتی گاهی چند ساعت، گوئی غذا خوردن را جشن گرفته اند.

فرانسوی ها صبحانه را سبک می خورند که معمولا متشکل از کروسان ” Croissant “، نان شکلاتی ” Pain au chocolat “، نان “Pain “و یا باگت ” Baguette ”، یک نوشیدنی گرم همچون قهوه، هات چاکلت (شکلات داغ , Chocolat chaud ) و یا چائی است. کره، عسل و مرباهای مختلف را نیز نباید از یاد برد. روزگاری وعده نهار در فرانسه از وعده های اصلی و مهم غذای روزانه بود. اما امروزه بسیاری از مردم بویژه در مناطق شهری نهار را غذایی سبک و سریع خورده و شامی مفصل متشکل از غذایی کامل به همراه سوپ و در نهایت دسر صرف می کنند. البته عادت های غذایی در سال های اخیر بسیار تغییر کرده و با توجه به محل اقامت (شهر کوچک یا بزرگ)، فعالیت های حرفه ای، سن، وضعیت خانوادگی متفاوت است.

زمان صرف غذا

در فرانسه زمان صرف صبحانه در ایام هفته بین ساعات 6 تا 8 و زمان صرف نهار معمولاً ساعت 14-12 بعد از ظهر می باشد و زمان صرف شام ساعت 8 به بعد می باشد. در بعضی مناطق وعده شام را دیرتر می خورند. در فرانسه غذا بسیار با آرامش و با تأنی خاطر صرف می شود به همین دلیل گاهی ممکن است که وعده های غذایی شام و یا نهار که به مناسبت های مختلف بر پا می شود، بیش از 2 ساعت برای صرف غذا طول بکشد. این وعده های غذایی معمولاً شامل: پیش غذا، غذای اصلی که شامل ماهی و گوشت همراه شده با سبزیجات، سالاد، انواع پنیر و میوه باشد، این غذای مفصل اغلب با یک دسر و قهوه به پایان می رسد.
وعده های غذایی (شام و نهار) فرانسوی به چند بخش بودن معروف اند، البته وعده های رسمی که به مناسبت های خاص بر پا می شود. نان همیشه یکی از اجزای ثابت وعده های غذایی در فرانسه است که در هر وعده بر روی میز خودنمائی می کند. بودن نان بر روی میز در نزد فرانسوی ها اهمیت فراوران دارد و این نشانه مهمان نواز بودن می باشد و هرگز وعده غذایی بدون نان سرو نمی شود. اما از طرفی وجود آب بر سر میز بسیار نادر است. همچنین فرانسوی ها تمایل زیادی به خوردن پنیر دارند (بیش از 300 گونه از سراسر کشور وجود دارد)، نان و دسرهای خوشمزه مانند سوفله شکلات و تارتین تارت.

سخن آخر

از بین وعده های موجود یعنی صبحانه، ناهار و شام وعده ناهار در فرهنگ غذا خوردن فرانسه از اهمیت خاصی برخوردار است و آن ها سعی دارند تا بقیه وعده ها را بسیار سبک میل کنند. از آنجایی که وعده های غذایی بسیار مهم هستند گاهی برای دورهمی ها و یا مراسمات خاص برای صرف غذا خانواده ها و یا کارمندان همدیگر را دعوت می کنند و چون آرامش در غذا خوردن برای فرانسوی ها بسیار مهم است، ممکن است، این وعده های غذایی بسیار مهم حتی تا دو ساعت هم به طول بیانجامد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان