آداب غذایی در مالزی چگونه است؟

  یکشنبه، 18 دی 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آداب غذایی در مالزی چگونه است؟
مردم در هر گوشه ای از دنیا سبک متفاوتی از زندگی را برای خودشان ایجاد کرده اند که رفته رفته تبدیل به هنجار و آداب شده و به بخشی از فرهنگشان تبدیل شده است و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. فرهنگ غذایی یکی از این آداب است که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم. همراه ساعد نیوز باشید.

تنوع فرهنگی در بین مردم مالزی، تنوع غذایی بالایی در پی دارد. فرهنگ غذایی در این کشور از غذاهای چینی و هندی نیز الهام گرفته و طیف گسترده ای از طعم ها و مزه ها را در بر می گیرد. امتحان همه خوراکی ها در سفر چند روزه به این کشور غیر ممکن است؛ اما با انتخاب غذاهای معروف مالزی، تا حدود زیادی با فرهنگ این کشور آشنا می شوید. غذا از مهم ترین دغدغه های مردم در مالزی محسوب می شود؛ به طوری که در مهمانی ها حضور غذاهای لذیذ از اهمیت بالایی برخوردار است. غذا خوردن در رستوران ها و غذاخوری ها در این کشور یک فرهنگ محسوب می شود. غالبا مالایی ها بیرون از خانه غذا را میل می کنند؛ زیرا تهیه غذای خانگی قیمت بیشتری از قیمت همان غذا در رستوران دارد. همچنین غذا خوردن در رستوران ها می تواند دلیل خوبی برای دورهمی های خانوادگی و دوستانه باشد. بیشتر غذاهای مالزی با برنج همراه بوده و شامل گوشت، ماهی یا مرغ است. غذاهای هندی در مالزی عموما گیاهی بوده و فاقد گوشت یا مرغ هستند. اغلب غذاها با سبزیجات معطر سرو می شوند.

فرهنگ غذایی مالزی

مالزی سه قوم اصلی دارد: مالایی، چینی و هندی. هر کدام این قوم ها فرهنگ منحصربفرد خود را دارند که در غذاهایشان هم به کاملا مشهود است. البته چندین قوم دیگر هم در مالزی زندگی می کنند که شامل مهاجرین می شود. بخشی از سوی اوراسیا هر ساله به کشور مالزی مهاجرت می کنند و هر کدام ساکنان منطقه ای بوده اند که با ورود خود آداب و فرهنگ های غذایی خود را هم وارد این کشور می کنند. در حقیقت در مالزی چندین فرهنگ غذایی چینی، هندی، تایلندی، هلندی، مالایی و ... را در کنار هم خواهید دید. ولی معمولا برخی از اقلام غذایی آن ها ثابت است و در بیشتر غذاهای مالزیایی وجود دارند.

  • فلفل تند: انواع متفاوتی از فلفل های تند را بسیار زیاد در غذاهای خود استفاده می کنند، مالزیایی ها به ادویه های تند همچون زنجبیل و سیر بسیار علاقمند هستند و حتما از این چاشنی ها در غذاهای خود استفاده می کنند.
  • نارگیل: مردم مالزی از تمام بخش های موه نارگیل در طبخ غذاهای خود استفاده می شود. بویژه آب این میوه که خواص زیادی دارد و معمولا برای طبخ برنج و سوپ از آن استفاده می کنند.
  • سس سویا: در خوراک های مالزیایی سس سویا بسیار پرکاربرد است.
  • گیاهان پر مصرف: گیاهانی همچون سنبل هندی، انواع ساقه ها، برگ درختان گوناگون و... در غذاهای مالزیایی نقش مهمی را ایفا می کنند.
  • برنج: در مالزی هم مثل خیلی از سرزمین های آسیایی برنج بسیار پرطرفدار و پرمصرف است و در اغلب اوقات کنار غذاها برنج سرو می شود. پرطرفدار ترین و خوشمزه ترین نوع برنج، نوع پخته شده با آب نارگیل است که توصیه می کنیم حتما یکبار هم شده آن را میل کنید. ناسی لماک و کایو از غذاهای برنجی بسیار محبوب کشور مالزی محسوب می شوند.

فرهنگ غذایی مالزی

رژیم غذایی در بخش های مختلف مالزی

رژیم غذایی مردم مالزی مانند کشورمان ایران، در بخش ها و مناطق مختلف جغرافیایی متفاوت بوده و متناسب با مواد غذایی موجود و فرهنگ مردم آن منطقه تهیه می گردد. علاوه بر این، ترکیب فرهنگ های مناطق مختلف عطر و طعم های متفاوتی ایجاد نموده که در ادامه به هریک از آن اشاره می کنیم:

مردم بخش شمالی مالزی معمولا از ادویه های تایلندی در غذاهایشان استفاده می کنند. در گذشته مردم جنوب کشور تایلند به شمال کشور مالزی مهاجرت نموده و با مردم این منطقه ازدواج کردند. در نتیجه بخشی از فرهنگ غذایی تایلندی وارد آداب و رژیم غذایی مردم مالزی شد و غذاهایشان عطر و طعم تایلندی به خود گرفت.

بخش دیگری از مالزی که طعم و عطر غذاهایش تغییر نموده، استان نگری سمبیلان (Negri Sembilan) در غرب این کشور می باشد. استان نگری سمبیلان دارای 9 منطقه است که هرکدام از آن ها حاکم جداگانه ای داشته و به صورت محلی اداره می شوند. حاکمان این استان در گذشته بر مهاجران مینانگ کابائو (Minangkabu) فرمانروایی می کردند. مردم سوماترای غربی شیره نارگیل را برای تهیه کردن غذاهایی که در آن از گوشت گاو نر یا گوشت گوساله استفاده می شد، بکار می بردند. همچنین از نوعی فلفل چیلی با نام cili padi در غذاهای خود استفاده می کردند. این فلفل به رنگ های سبز و قرمز بوده و بسیار تند بود. از این رو غذاهای سوماترایی ها طعمی تند داشت. کم کم این چاشنی ها و غذاها وارد رژیم غذایی استان نگری سمبیلان شده و تغییراتی در فرهنگ غذایی مردم مالزی به وجود آورد.

ورود مردم کشور هند به مالزی نیز باعث شد تا بخش دیگری از آداب و رژیم غذایی مردم مالزی تحت تاثیر قرار گرفته و تغییراتی در آن ایجاد گردد. زمانی که هند مستعمره دولت بریتانیا شد، تعدادی از هندی ها مجبور به کار در مالزی شدند. آن ها در بخش فراوری و تهیه لاستیک کار می کردند. کارگران هندی بخشی از چاشنی ها و ترکیبات اصلی آشپزی خود را وارد فرهنگ غذایی مردم مالزی نموده و حتی روش های آشپزی را نیز تا حدی تغییر دادند. به عنوان مثال موادی مانند اکرا (نوعی بامیه)، بادمجان بنفش، شنبلیله، خردل قهوه ای و برگ کاری از جمله موادی بود که از آشپزی جنوب هند وارد مالزی شدند. این تغییرات در بخش های مختلف مالزی باعث شده تا رژیم غذایی این کشور متنوع تر شده و چاشنی ها و طعم های جدیدی به آن اضافه گردد.

ادویه جات و چاشنی ها در غذاهای مالزی

کشور مالزی دارای آب و هوا و موقعیت جغرافیایی خاصی است که باعث رشد گیاهان و سبزیجات مختلف در این کشور شده است. مردم مالزی از ترکیب این گیاهان و ریشه های خوراکی برای تهیه سس ها و چاشنی های مختلفی استفاده می کنند تا غذاهایشان را خوشمزه تر و خوش عطرتر کنند. از این رو غذاهای مالزیایی یکی از پرادویه ترین غذاهای جهان محسوب می گردد. یکی از معروف ترین سس های مالزی در فرهنگ غذایی مردم مالزی، سس سامبال (Sambal) است. برای تهیه سس سامبال ابتدا موادی چون شکر، آب لیمو، پیاز، سیر، موسیر، پیاز، زنجبیل، جوانه برنج یا گندم، سس ماهی، گوجه فرنگی و انواع فلفل های تند را باهم ترکیب نموده و در روغن سرخ می کنند. سپس آن را بر روی گوشت یا مرغ پخته شده می ریزند تا طعم بگیرد. سس سامبال بلکان (Sambal Blacan) سس دیگری است که برای طعم دادن سبزیجات، گوشت یا مواد غذایی دریایی از آن استفاده می گردد. برای تهیه سامبال بلکان، برگ های لیموی کفیر، برگ های لاکسا (LAKSA)، ریشه جوز، زردچوبه، جوانه های گل زنجبیل وحشی و برگ های کاج یا صنوبر را باهم ترکیب نموده و با استفاده از ادویه ای با نام بلکان به آن طعمی تند می دهند. لیموی کفیر (Kaffir Lime) نوعی میوه از خانواده لیموست که در کشورهای جنوب شرقی آسیا رشد می نماید. نارگیل یکی از میوه های بومی کشورهای گرمسیری است که در مالزی نیز به وفور یافت می گردد. مردم مالزی از تمامی بخش های میوه نارگیل استفاده می کنند. آن ها از گوشت نارگیل برای پخت کیک های سنتی و از شیره آن برای تهیه انواع چاشنی های خوش طعم استفاده می کنند. ترکیب شیره نارگیل یا سانتان، خامه و ادویه کاری، یک ترکیب فوق العاده ای را ایجاد می نماید که عطر و طعمی بی نظیر به غذا می دهد. علاوه بر این شیره نارگیل یک نوشیدنی لذیذ و پرطرفدار در مالزی است که فواید بسیاری نیز برای بدن دارد. ماکالا، بزرگترین مرکز تجاری ادویه جات و چاشنی های مالزی در قرن 15 است که در 200 کیلومتری جنوب شهر کوالالامپور قرار گرفته است. ادویه جاتی مانند زیره، رازیانه، گشنیز، هل، میخک، تخم بادیان، چوب دارچین، شنبلیله، درخت جوز، تخم درخت خردل از جمله مواردی هستند که در ماکالا خرید و فروش می شوند.

معروف ترین غذاهای مالزی

  • ناسی لماک (NASI LEMAK) : در این غذا از برنج و انواع گوشت به عنوان ترکیبات اصلی استفاده می شود. مردم مالزی برنج را در شیره ی نارگیل خیس می کنند و زمانی که برنج برای پختن آماده شد، آن را بخارپز کرده و از ادویه ی مخصوصی برای طعم و عطر بهتر استفاده می کنند. آن ها برنج پخته شده را با تخم مرغ آب پز شده، سس سامبال و نوعی ماهی خشک شده، سرو می کنند. البته ممکن است که این غذا را با غذاهای دریایی مثل ماهی نیز میل کنند.
  • لاکسا (LAKSA) : لاکسا سوپی بسیار لذیذ است که به خاطر وجود چاشنی های تند، به عنوان یکی از غذاهای بسیار تند مالزی شناخته می شود. این سوپ با ترکیباتی مثل شیره ی نارگیل، رشته فرنگی (نودل)، گوشت مرغ، میگو، صدف و توفو تهیه می شود. در حقیقت می توان از این غذا به عنوان غذای چینی مالزی نام برد.
  • روجاک(ROJAK) : روجاک نوعی سالاد خوش طعم است که به عنوان غذایی ساده و کامل مورد مصرف قرار می گیرد. این سالاد از خیار، تخم مرغ پخته شده، چغندر و ساقه ی لوبیا تهیه می شود. استفاده از مخلوط سس بادام زمینی و پودر میگو، طعم فوق العاده ای به این غذا می بخشد.
  • ساتای (SATAY) : ساتای غذایی بسیار لذیذ و پرطرفدار در کشور مالزی است. مردم مالزی این غذا را با ترکیباتی چون گوشت مرغ یا انواع گوشت قرمز، زردچوبه، شیره ی نارگیل، برگ بامبو، پیاز و سس تند بادام زمینی تهیه می کنند. گوشت ها پس از این که چند ساعتی درون مخلوط زردچوبه و شیره ی نارگیل خوابانده شدند، به سیخ های کوچکی کشیده شده کباب می شوند. سپس گوشت های کباب شده را بر روی برگ بامبو قرار می دهند و با سس بادام زمینی تند سرو می کنند. سالیانه مردم زیادی از ایران به کشور مالزی سفر می کنند و به نظر می رسد چشیدن طعم غذاهای رنگارنگ این کشور، بخش مهمی از برنامه ی سفر آنها را تشکیل می دهد.

نارگیل در غذاهای مالزی

نارگیل میوه بومی مالزی است که در همه جای این کشور به وفور یافت می شود. مردم مالزی از همه بخش های نارگیل استفاده می کنند و غذاها، دسرها و چاشنی های مختلفی از آن تهیه می کنند.

  • از گوشت نارگیل در پخت کیک سنتی استفاده می کنند.
  • از شیره آن چاشنی های خوش طعم تهیه می شود.
  • دسری که از ترکیب شیره نارگیل، خامه و ادویه کاری آماده می شود، یکی از بی نظیرترین دسرهای مالزی است که طرفداران زیادی دارد.
  • شیره نارگیل هم یک نوشیدنی محبوب در مالزی است که فواید دارویی بی شماری دارد.

سخن آخر

مردم مالزی مردمی خونگرم، مهربان و ساده و میهمان نواز هستند که رژیم غذایی و آداب غذا خوردن ویژه ای دارند. جالب است بدانید مردم مالزی غذا را با دست می خورند و از قاشق و چنگال برای غذاخوردن استفاده نمی کنند. به این ترتیب که تکه ای گوشت یا مرغ را در کف دست خود گذاشته و نوش جان می کنند. البته این سبک غذاخوردن در بیشتر کشورهای آسیای جنوبی رایج است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (600 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان