آداب نوروز در پاکستان

  سه شنبه، 24 آبان 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آداب نوروز در پاکستان
در پاکستان شاید از هزار سال پیش جشن نوروز برگزار می شود. در پاکستان به نوروز، عالم افروز می گویند؛ یعنی روز تازه رسیده و همه جهان را با ورود خود، روشن و درخشان می کند. با برگزاری نوروز در پاکستان اشنا می شویم با ساعد نیوز همراه شوید.

هر ساله، با فرا رسیدن ماه فوریه و شنیده شدن صدای پای بهار، در كشور های آسیای جنوبی بویژه هند و پاكستان، مراسمی با عنوان «بَسَنت» برگزار می شود كه این روز را با هوا كردن بادبادك های رنگی جشن می گیرند. در پاکستان تقویم نوروز نیز اهمیت ویژه ای دارد و تقویمی تدارک می بینند که در صفحات ابتدایی آن به توصیح نوروز و اهمین آن می پردازند که به این تقویم «جنتری» می گویند. مركز اصلی برگزاری جشن های «بَسَنت» در پاكستان، پایتخت فرهنگی این كشور یعنی شهر لاهور است. در پاكستان، نوروز را «عالم افروز»، به معنای روزی كه با آمدنش جهان را روشن و درخشان می كند، نیز می نامند.
جشن های شروع فصل بهار و عید نوروز سنت مشترك كشورهای جمهوری اسلامی ایران، پاكستان، افغانستان، تاجیكستان، تركیه و برخی از كشورهای آسیای میانه دیگر است.
مجمع عمومی سازمان ملل روز اول فروردین (21 ماه مارس) را به عنوان روز جهانی عید نوروز، با ریشه ایرانی به رسمیت شناخته و آن را در تقویم خود جای داده است.

نوروز در پاکستان

جامعه زرتشتیان و جمعیت زیادی از پناهندگان افغانستان که در مناطق مختلف پاکستان سکونت دارند، نیز عید نوروز را با دید و بازدید های خانوادگی و حضور در پارک ها جشن می گیرند.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۷۷ شمسی (۱۹۹۸ میلادی) , مذهب زرتشتی در پاکستان با جمعیتی حدود ۲۰ هزار نفر به عنوان کم جمعیت ترین گروه اقلیتی این کشور به شمار می رود. این جشن تقریبا در سراسر پاکستان برگزار می شود و بیشتر مردم در آن شرکت می کنند و از نمایش های حیوانات گرفته تا بازی های سنتی، قومی و بین المللی مانند کشتی، دو و میدانی، هاکی، فوتبال، تنیس و همچنین اسب سواری و اسب دوانی و مهمتر از همه نیزه بازی و کبدی و … اجرا می شود.

برگزاری نوروز در پاکستان

برگزاری نوروز در مناطق مختلف پاکستان

جشن های نوروزی و مراسم آغاز فصل بهار در پاکستان در مناطق زیر برگزار می شود:

ایالات بلوچستان (شهر های کویته، جعفرآباد، مکران، گوادر) و شهر های مختلف ایالت پنجاب در شرق این کشور با حضور مردم در دامن سبز طبیعت، اجرای برنامه های سنتی از جمله پریدن از روی آتش به معنای اینکه باعث پاک شدن گناهان می شود، جشن گرفته می شود.
ایالت گلگیت – بلتستان (شهر های گلگیت، اسکردو، هنزه، استور، چیترال)،همراه با اجرای برنامه های آتش بازی و تیراندازی و چوگان می باشد.
ایالت خیبرپختونخوا (شهر های پیشاور، سوات، بنو و برخی از مناطق قبایلی).

ایرانیان مقیم پاكستان نیز در اولین روز بهار پس از تحویل سال نو در مراكز دیپلماتیك كشورمان در شهرهای ˈاسلام آباد، راولپندی، پیشاور، لاهور، كویته، كراچی و حیدرآبادˈ مراسم عید نوروز و تحویل سال نو را با برپایی جشنهایی برگزار می كنند.
هر ساله در زمان تحویل سال نو، به رسم نوروز ایرانی و دید و بازدیدهای عید، همه اعضای خانوداه های كاركنان و روسای نهادهای ایرانی مقیم پایتخت پاكستان با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران، در فضایی كاملا صمیمی و آراسته به سفره هفت سین، فرا رسیدن سال نو را به یكدیگر شادباش می گویند.

نوروز بین مردم

سنت بهاری در پاکستان

هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار، مردم کشورهای آسیای جنوبی و شبه قاره از جمله هند و پاکستان مراسمی با عنوان "بسنت" برگزار می کنند و این روز را با هوا کردن بادبادک های رنگارنگ جشن می گیرند.بسنت به زبان "سانسکریت" به معنای بهار است و مردم این روز را با پوشیدن لباس نو، بادبادک بازی و نواختن موسیقی جشن می گیرند.

در پاکستان فرهنگ برپایی جشن بسنت از قدیم یعنی زمانی که این کشور از هند جدا نشده بود رواج داشت و این جشن در شهر "لاهور" به عنوان قلب فرهنگی پاکستان و مرکز ایالت پنجاب با شکوه خاصی برگزار می شود.

بادبادک بازی جشن بسنت در شهر لاهور شهرت فراوانی دارد. لاهور در حال حاضر با جمعیتی نزدیک به ۱۲ میلیون نفر به عنوان بزرگ ترین برگزارکننده جشن "بسنت" در جهان معروف شده است. برنامه "بسنت" از غروب آغاز می شود و همه مردم از کوچک و بزرگ، پیر و جوان و زن و مرد بر روی پشت بام ها رفته و بادبادک هوا می کنند.این در حالی است که مردم سراسر پاکستان برای برگزاری جشن بسنت و تماشای مهارت بادبادک بازهای این شهر به لاهور سفر می کنند.برخی افراد این شهر مهارت خاصی در ساخت بادبادک و نخ مخصوص آن دارند و در ایام جشن بسنت بادبادک های خود را به قیمت خوبی می فروشند.

نوروز با شیعیان پاکستان

شیعیان پاكستانی نیز عمدتا در ایالت پنجاب بویژه شهر ˈلاهورˈ مركز این ایالت جشن های نوروز را مانند ایران برگزار می كنند.
شیعیان پاكستانی این ایام را منتسب به حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام می دانند كه در حقیقت همان جشن غدیر خم است و بطور معمول در 21 مارس ( اول فروردین ) برگزار می شود.

آنها معتقدند روزی كه پیامبر گرامی اسلامی حضرت محمد(ص) در یك اجتماع 124 هزار نفری از اصحاب خودشان، به حكم پروردگار، حدیث معروف غدیر را خواندند و حضرت امیر را به جانشینی خود معرفی كردند، مصادف با روز 21 مارس همزمان با 18 ذی حجه و مصادف با اول بهار بوده است. لذا در این ایام شادی كرده و لباس نو می پوشند.

همان گونه که "سفره نوروزی "باید پر نعمت و رنگین باشد، "شیرینی های نوروزی "نیز، باید خوش رنگ و خوش شکل و خوشمزه باشد. لدو، گلاب جامن، رس ملایی، کیک، برفی، شکرپاره، کریم رول، سوهن، حلوا و اقسام دیگر از انواع شیرینی هایی است که در هنگام عید نوروز تهیه و آماده می کنند. البته از این شیرینی ها، مقداری باید نذر حضرت امیر المومنین(ع)جداگانه آماده شود. در همین حال فقیران و درویشان و بینوایان را نباید فراموش کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (528 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان