آداب نوشیدن چای در انگلیس

  یکشنبه، 29 آبان 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آداب نوشیدن چای در انگلیس
انگلیس مکانی در روی زمین است که مردم حتی می ­توانند یک لیوان چای را حتی قبل از رفتن به رختخواب بنوشند. با آداب نوشیدن چای در انگلیس آشنا شویم. همراه ساعد نیوز باشید.

ما تنها کشوری نیستیم که علاقه وافری به چای در کشورمان داریم بلکه طبق آمار جهانی چای پس از آب پرمصرف ترین نوشیدنی در تمام جهان است هرچند که برای اولین بار این نوشیدنی در چین مورد استفاده قرار گرفت آن هم در هزاره سوم پیش از میلاد. اما این نوشیدنی از همان موقع به کشورهای دیگر معرفی نشد بلکه کم کم جوامع توانستند با کشور چین ارتباط بگیرند و آرام آرام با این سنت آشنا شدند و این نوشیدنی را به کشورهای دیگر نیز صادر کردند. همانطور که می دانید یکی از مهم ترین کشورهایی که چای را جزء نوشیدنی های مهم محسوب می کند انگلستان است. پیشینه ی چای در انگلستان نشان می دهد این کشور با قدمت چند هزار ساله، این نوشیدنی یکی از بهترین نوشیدنی ها برای مردم انگلستان محسوب می شود البته چای در این کشور مانند ایران چندان قدمتی ندارد و از قرن هفدهم مورد استفاده قرار می گیرد.

چای در انگلستان

مراسم نوشیدن چای در انگلستان شهرت زیادی دارد و تقریبا هیچ داستانی در مورد این کشور نیست که عبارت (نوشیدن چای) در آن به دفعات استفاده نشده باشد. مراسم چای عصرانه انگلیسی یک رسم اجتماعی است که با تشریفات و آداب ورسوم انجام می شود و معمولا با صرف کیک یا ساندویچ همراه است. مراسم چای عصرانه ی انگلیسی که یک سنت ملی فراگیر است، بعد از اضافه شدن به برنامه ی روزانه ی رسمی دربار انگلیس در قرن نوزدهم، مورد استقبال عموم قرار گفت و به جزئی از فرهنگ انگلستان تبدیل شد. در این مراسم ابتدا چای در فنجان ریخته شده و بعد به آن شیر افزوده می شود. در گذشته، این ترتیب به میزبان فرصت می داد تا کیفیت و دوام ظروف چینی خود را در مقابل حرارت به مهمانان نشان دهد.

مراسم چای عصرانه در ابتدا فقط برای نوشیدن چای برگزار می شد ولی امروزه در بیشتر نواحی انگلستان، این عبارت به یک وعده ی غذایی سبک در هنگام عصر اطلاق می شود. به طور کلی در انگلستان پیشنهاد نوشیدن یک فنجان چای در هر شرایطی بسیار مؤدبانه و خوش آیند است و دیگران نیز همیشه از این پیشنهاد استقبال می کنند. حتی کسانی که برای انجام تعمیرات یا ارائه ی خدمات به یک منزل انگلیسی سنتی وارد می شوند نیز معمولا به نوشیدن چای دعوت می شوند.

کافه های لندن

جالب است بدانید که این کافه های لندن بودند که برای اولین بار چای را به انگلستان معرفی کردند. یکی از بازرگان های معروف چای، توماس گاروی بود که یک کافه در کوچه اکسچنج (Exchange Alley) در لندن داشت. او از سال ۱۶۵۷ چای دم کرده و چای خشک را به مشتریان عرضه می کرد. سه سال بعد او یک تبلیغ در مورد فروش چای در میان مردم عرضه کرد. متن این تبلیغ این گونه بود: بدن خود را پر انرژی کنید و از پیری در امان بمانید.
از آن زمان چای در میان کافه ها بسیار محبوب گشت و بسیاری از فروشگاه ها آن را برای خرید مردم فراهم کردند. این امر موجب ناراحتی دیگر صنف ها شد زیرا چای، فروش نوشیدنی های دیگر را کاهش داد و تهدیدی برای دولت شد؛ زیرا آن ها برای چای مالیات نمی گرفتند. تا سال ۱۷۵۰ چای تبدیل به نوشیدنی مورد علاقه مردم با سطح پایین تر در انگلیس شد.

علاقه انگلیسی ها به چای چگونه شروع شد؟

با اینکه اکثر مردم تصور می کنند که انگلیسی ها کشت چای را اولین بار از چینی ها آموختند، ولی شاید کمتر کسی بداند که در واقع این پرتغالی ها بودند که محبوبیت چای را در انگلیس رواج دادند، به خصوص یک زن پرتغالی. در زمان به سال ۱۶۶۲ به عقب بر می گردیم، وقتی که کاترین براگانزا (دختر ژان چهارم پادشاه پرتغال) به کمک مهریه ای سنگین شامل پول، ادویه جات، جواهرات و بنادر سودآور تانگیر و بمبئی با چارلز دوم انگلستان ازدواج کرد. این وصلت او را تبدیل به بانویی مهم کرد: ملکه انگلیس، اسکاتلند و ایرلند. گفته می شود وقتی او به شمال رفت تا به شاه چارلز ملحق شود، برگ چای را نیز به عنوان بخشی از اثاثیه خود به همراه برد که احتمالاً بخشی از جهیزیه او هم بود. روایت جالبی هم وجود دارد که می گوید روی جعبه آن نوشته شده بود Transporte de Ervas Aromaticas (انتقال گیاهان معطر) که بعداً به T.E.A کوتاه شد.

البته این روایت احتمالاً صحت ندارد (زبان شناسان معتقدند که کلمه tea در انگلیسی از ترجمه یک حرف چینی گرفته شده است)، ولی چیزی که مسلم است این است که چای از قبل میان اشراف زادگان پرتغالی به خاطر تجارت مستقیم این کشور با چین از طریق مستعمره ماکائو، محبوب بوده است. پرتغال اولین بار در میانه های قرن ۱۵۰۰ وارد ماکائو شده بود. وقتی کاترین وارد انگلیس شد، چای فقط به عنوان دارو مصرف می شد و ظاهراً گمان می شد که بدن را تقویت می کند و جلوی انسداد مجاری طحال را می گیرد. ولی از آنجایی که ملکه جوان عادت داشت چای را به عنوان نوشیدنی روزانه خود مصرف کند، جای شک نیست که این عادت را در انگلستان نیز ادامه داد و آن را به عنوان نوعی نوشیدنی اجتماعی و نه فقط به عنوان دارو، رواج داد.

 کاترین براگانزا (دختر ژان چهارم پادشاه پرتغال)

زمان نوشیدن چای در انگلیس

زمان خاصی برای نوشیدن آن مقرر نشده است. در هر روزی چه طوفانی، چه سرد و چه آفتابی، انگلیسیها جای دنجی برای نوشیدن چای انتخاب می کنند. در هر زمان از روز که وقت نوشیدن چای باشد چه هنگام صرف صبحانه، جه بعد از ظهر و گاه حتی هنگام غروب یک فنجان چای داغ بهترین وسیله برای رفع خستگی برای آنهاست. اولین بار مراسم چای عصرانه توسط آنا هفتمین دوشس بدفورد برگزار شد. از آنجایی که فاصله زمانی بین ناهار وشام که معمولاً در ساعت ۸ شب برگزار می شود زیاد است. دوشس مراسم چای بعداز ظهر را ابداع کرد که می توان به همراه چای کمی بیسکوئیت و کلوچه خورد. یکی از زمانهایی که نوشیدن چای اجباری است هنگامی است که مهمان به منزلشان می آید و یا اینکه به مهمانی وی روند. صاحبخانه با سرو چای خوش آمدگوئی و مهمان نوازی خود را به مهمانان خود نشان می دهند.

چای با شیر

برگ چای یا چای کیسه ای؟

این امر بستگی به سلیقه شخصی دارد. در حال حاضر نوع کیسه ای آن رواج بیشتری دارند چون سریع تر دم می کشد و باعث ریخت و پاش اضافی نمی شود. اما انگلستان هم مانند مناطق دیگر کارشناسانی دارد که برگ های آن را ترجیح می دهند وچای را بسیار عاشقانه با آن دم می کنند و لذت می برند. باید دانست که هر نوع از این دو روش خاصی برای دم کردن دارند.

چگونگی دم کردن چای

این روش زیاد پیچیده نیست و بسیار سریع انجام می شود.

اکثر انگلیس ها از این ساشه ها در منزل دارند.

این ساشه ها در طعمهای مختلف در بازار موجود است، اما چای ارل گری جایگاه دیگری میان آنها دارد.

روش تهیه چای داغ با ساشه:

  • آب را بجوشانید ( کتری برقی سریعتر است)
  • چای کیسه ای را در فنجان بگذارید و آب داغ روی آن بریزید
  • بگذارید برای ۳ تا ۵ دقیقه بماند تا دم بکشد
  • حال ساشه را از فنجان خارج کنید، روی چای شیر بریزید، شکر اضافه کنید و خوب بهم بزنید

چای آمده است.

چگونگی دم کردن چای انگلیسی با برگ چای

این روش نیاز به آمادگی و لوازم بیشتری دارد.

یک قوری خوب با یک فیلتر مناسب برای قرار دادن برگهای چای در آن آماده کنید.

  • آب را در کتری برقی بجوشانید
  • کمی برگ چای در فیلتر بریزید ( یک قاشق پر برای هر فنجان)
  • اول آب داغ را در قوری بریزید، فیلتر چای را در آن قرار دهید و در قوری را ببندید
  • برگهای چای آهسته آهسته طعم خود را در آب آزاد می کنند. به خاطر داشته باشید برگهای مختلف را امتحان کنید تا زمان دقیق هر نوع چای را متوجه شوید
  • هنگامی که طعم چای تماماً آزاد شد فیلتر را خارج کنید و در قوری را دوباره ببندید
  • چای را فنجان بریزید و سپس شیر و شکر اضافه کنید.

مدت خیس خوردن برگ چای

جواب این سؤال ارتباط مستقیم با نوع چای دارد. اگر از چای چین اول (First Flush) استفاده می کنید ، 4 تا 5 دقیقه زمان برای خیساندن برگها کافی است. این نوع چای طعمی ملایم تر داشته و زمان بیشتری برای دم کشیدن نیاز دارد. چای چین دوم طعمی قوی تر داشته و نباید بیشتر از ۳ دقیقه دم بکشد.

زمان اضافه کردن شیر به چای

ظروف چینی پورسلین (porcelain) که اولین بار در قرن 18 از چین وارد شد بسیار گرانبها بوده و به سختی وارد می شد. این ظروف در مقابل حرارت بالا بسیار مقاوم اند. فنجانهای انگلیسی ممکن است هنگام ریختن آب جوش ترک خورده و سریع بشکنند. به همین دلیل ابتدا کمی شیر سرد داخل فنجان میریزند و سپس چای به آن اضافه می کنند. چای ساشه را در آب داغ دم می کنند و سپس شیر روی آن می ریزند. اما در حالتی که از برگ چای استفاده می شود بهتر است ابتدا شیر در فنجان ریخته و سپس چای روی آن بریزید. چای یک نوشیدنی سالم و مملو از آنتی اکسیدان است و با پیری مقابله می کند. چای مملو از خواص دارویی بوده و بهترین همراه در زمان استراحت است.

با نوشیدن چای اگر خنک باشیم، ما را گرم می­کند، اگر بیش از حد گرم شویم، ما را خنک می­کند و اگر افسرده شویم، ما را تشویق می­کند (علاوه بر این ، دارای چندین مزیت است). چای بعد از آب دومین نوشیدنی پر مصرف در جهان است و ظاهراً راه حل همه شرارت­ ها را دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (501 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان