آداب و رسوم مردم کشور قبرس شمالی

  جمعه، 20 آبان 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آداب و رسوم مردم کشور  قبرس شمالی
مردم قبرس شمالی چگونه زندگی می کنند؟ با ساعد نیوز همراه باشید تا در مورد کشور قبرس بیشتر بدونیم.

قبرس جزیره ای سرشار از افسانه ها می باشد که در تمام طول سال غرق در نور و آفتاب تابان خورشید مدیترانه می باشد و با تاریخی چند هزار ساله که شاهد بوجود آمدن تمدن های گوناگون و فرمانروایان مختلف از اسکندر کبیر تا کلوپاترا بوده است و هیچ جای تعجب نیست چرا که زیبایی های آن ناخدا گاه به انسان حس خواستن و عشق و وابستگی می دهد؛ آفرودید الهه زیبایی در قبرس مسکن گزید و گردشگران قبرس در طول تاریخ برای دیدن منطقه منحصر به فرد هرساله سفر می کنند.

آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم قبرس

امروزه قبرس کشوری است بسیار مدرن با فرهنگ اروپائی اما با هویت تاریخی یگانه که غرق در طبیعت بکر و منحصر به فرد مدیترانه ای است؛ قبرس دارای سواحل کم نظیر و رنگارنگ ، کوهپایه های سرسبز ، خرابه های تاریخی رویایی ، مزارع گسترده، درختان زیتون، روستاهای سنگی با تولید شراب شیرین و گوارا و کافه های محلی می باشد و مکانی مناسب و راحت که در پمان اقامت در اینجا بیش از پیش با فرهنگ غنی و مهربانی مردمانش همراه می شوید؛ لازم به ذکر است که کشور قبرس از نظر صنعت گردشگری منطقه جدیدی نیست بلکه قبرس دارای تمدنی 9000 ساله می باشد و در ضمن این کشور از نظر تاریخی، آداب و رسوم، اسطوره شناسی و فرهنگی دارای نکات مهم و چشمگیری بوده و آن را به منطقه ای زیبا با آداب و رسوم خاص خود مزین کرده است؛ این نکته قابل ذکر است که اگرچه مردم این منطقه با زندگی مدرن امروزی آشنا بوده اند و خوگرفته و به این روال عادت کرده اند اما به آداب و رسوم گذشته و فرهنگ خود بسیار پایبند بوده و احترام می گذارند و این را نیز به فرزندان خود می آموزند؛ قبرس مکان تولد " آفرودیت" الهه عشق و زیبایی است و به همین علت است که به آن سرزمین یا جزیره عشق گفته نیز می گویند و یکبار بازدید از قبرس برای شما گردشگران قبرس باعث می شود که شما خیلی دقیق تر با مردمان و فرهنگ جذابشان آشنا شوید.

مردم قبرس

دین مردم قبرس

گرچه مردم قبرس شمالی عمدتا مسلمان هستند، با این وجود آزادی مذهب در قانون اساسی قبرس وجود دارد و بسیار کم دیده میشود،که در صف رفتن به مساجد قرار گرفته و یا لباس های مذهبی بر تن کنند. زیرا آنها به این جمله که دین من در قلب من است اعتقاد دارند. مردم در انتخاب دین خود مختار بوده و آزادی عمل کامل دارند. در میان تعهدات خاصی برای مسلمانان پنج بار در روز در سپیده دم، ظهر، بعد از ظهر، غروب، و شب از مساجد اذان پخش میشود و مردم میتوانند برای نماز خود را آماده کنند.در طول ماه مبارک رمضان، همه مسلمانان بطور منظم روزه گرفته و در هنگام افطار در مساجد و رستوران های سطح شهر مراسم افطاری برگزار میشود. همچنین به منظور رعایت حال روزه داران ساعت کاری در ماه مبارک رمضان 2 ساعت کمتر از حالت عادی است.

زبان مردم قبرس

زبان یونانی و ترکی، دو زبان رسمی قبرس به شمار می روند. البته لازم به ذکر است که یونانی با لهجه صحبت می شود و حدود 15% کلمات آن فقط به قبرس اختصاص دارد. گروه های کوچک تر دیگری نیز در این کشور هستند که به زبان ارمنی و عربی صحبت می کنند. علاوه بر این زبان ها، تقریباً 76% قبرسی ها به زبان انگلیسی، 12% به زبان فرانسوی و 5% به زبان آلمانی مسلط هستند.

سلام و احوال پرسی در فرهنگ مردم قبرس شمالی

مردم قبرس شمالی در سلام و احوال پرسی کردن نیز مانند ایرانیان دارای فرهنگ جالبی هستند. در میان مردم قبرس شمالی چهار شکل و ادبیات برای سلام و احوال پرسی وجود دارد و این تنوع در زمان های مختلف و با توجه به جایگاه اشخاص متفاوت است. سن و سال، رتبه و درجه و … در انتخاب کلمات در فرهنگ سلام و احوال پرسی مردم قبرس شمالی بسیار اهمیت دارد.

آداب معاشرت

خانواده از جایگاه ویژه ای در قبرس برخوردار است و باید به بزرگ ترها احترام گذاشت. معمولاً پدربزرگ مادری و پدری، هر دو ارتباطی صمیمی با نوه هاشان دارند. بهتر است این نکته را به خاطر بسپارید که مردم قبرس دوست ندارند کسی اشتباهاتشان را در جمع به روی آن ها بیاورد. اگر کسی شما را به خانه اش دعوت کرد، می توانید هدیه ای خوردنی مثل شیرینی با خود ببرید. معمولاً هدایا را همان موقع باز نمی کنند و یادتان باشد که به آن ها گل سوسن سفید ندهید؛ زیرا به مراسم ختم اختصاص دارد. لباستان هم بهتر است معمولی اما تمیز باشد و بعد از رسیدن و هنگام ترک کردن آن ها، ترجیحاً با همه دست بدهید و از خانه تعریف کنید.

خانواده و معاشرت در قبرس شمالی

اهمیت خانواده در قبرس بسیار زیاد است. به دلیل فرهنگ ترکیه ای و باستانی غالب بر فرهنگ این کشور، اصالت خانواده اهمیت زیادی دارد. بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی که ارتباطات کاری و دوستانه بیشتر در مرکز توجگه افراد قرار دارد؛ در قبرس شمالی شاهد ارتباطات ویژه خانوادگی هستیم.

به همین علت است که جشن های خانوادگی مثل عروسی ها، مهمانی ها و… با شور و شوق فراوان برگزار می شود. مهمانی در خانه بزرگان فامیل نیز بسیار مرسوم است و خانواده ها به دیدار پدربزرگ و مادربزرگ خود می روند.

حجم مهمانی ها در قبرس زیاد است. بسیاری از معاشرت های دوستانه یا خانوادگی در قبرس، بیرون از خانه انجام می شود. به همین علت است که تعداد کافه ها و رستوران ها در قبرس شمالی زیاد است و عموما هم شلوغ هستند.

اگرچه در آپارتمان ها همسایه ها ارتباط زیادی با همدیگر ندارند؛ اما در صورت نیاز می توانید با همسایگان خودتان ارتباط برقرار کنید. به طور کلی با افرادی خونگرم و مهمان دوست طرف هستید که می توانید از هم صحبتی و معاشرت با آن ها لذت ببرید.

به طور کلی می توان گفت که دیدگاه مردم قبرس شمالی در مورد خانواده و معاشرت بسیار شبیه ما ایرانی ها است. یکی از مواردی که باعث می شود بگوییم فرهنگ مردم قبرس شمالی بسیار مشابه است، همین ویژگی های معاشرتی آن ها است. در نتیجه احساس غربت کمتری خواهید داشت.

خونگرمی در فرهنگ مردم قبرس شمالی

از ویژگی بارز مردم قبرس شمالی خونگرمی ساکنان این جزیره است. مردم قبرس شمالی با توجه به مهاجرت تعداد زیادی از مردم سراسر دنیا سالهاست که میزبان گردشگران و توریست های فراوانی هستند. از این رو اکثر مردم می توانند در برقراری ارتباط با مردم دیگر کشورها بدون مشکل موفق باشند.

لباس

غالب مردم قبرس شمالی مسلمان هستند؛ اما طرز پوشش و لباس پوشیدن آن ها کاملا اروپایی است. به ویژه جوان ترها اصولا تیپ های مدرن اروپایی را بیشتر می پسندند. البته در محیط های اداری پوشش ها کمی متفاوت است.

شما کمتر در قبرس شمالی مشاهده می کنید که کسی با لباس محلی در خیابان حاضر شود. بیشتر افراد لباس های محلی خود را در مراسم های عمومی یا عروسی ها می پوشند. حتی پیرترها هم به جای لباس های محلی از لباس های مدرن استفاده می کنند. لباس سنتی آقایان «وراکاس» (Vrakas) نام دارد که آن را با جلیقه ی تیره رنگ و طرح های روشن می پوشند.

یکی از مهمترین قوانینی که باید بدانید این است که در هنگام ورود به خانه مردم قبرس شمالی باید کفش های خود را دم درب منزل دربیاورید. این یکی از فرهنگ و آداب و رسوم قبرس شمالی است. علت نیز این است که بسیاری از مردم در خانه های خود روی زمین و بر روی فرش می نشینند. طبیعی است که ورود شما با کفش به داخل منزل، باعث آلودگی محل نشستن و یا حتی غذا خوردن افراد شود.

اگر به مراسم خاصی دعوت می شوید، بهتر است حتما قبل از حضور در مراسم نسبت به آداب و رسوم آن مراسم به ویژه در بخش پوشش، آگاه شوید. ممکن است عدم پوشش مناسب باعث بی احترامی به میزبان آن مراسم خاص شود.

آداب غذا خوردن

ویژگی مهم رستوران ها در قبرس شمالی این است که گوشت مصرف شده در آن ها با ذبح اسلامی است. برای افرادی که به ذبح اسلامی اهمیت می دهند، این کشور مکان مناسبی برای زندگی خواهد بود. غذاهای قبرس نیز با غذاهای یونانی ارتباط تنگاتنگی دارد. غذاهای این کشور، متنوع است و از پیش غذا گرفته تا غذای اصلی، دسر و شیرینی جات را دربرمی گیرد. قهوه ی سنتی قبرس هم طعم به خصوصی دارد که پیشنهاد می کنیم آن را حتماً امتحان کنید. اگر برای صرف غذا به خانه ی مردم در قبرس دعوت شدید، بهتر است موقع آماده کردن میز، از میزبان بپرسید که به کمک احتیاج دارد یا نه. هنگام ایستادن کنار میز غذاخوری باید صبر کنید تا میزبان از شما دعوت کند و بعد سرجایتان بنشینید و تا خودش شروع به غذا خوردن نکرده، دست به غذایتان نزنید. طبق رسم احترام به بزرگ ترها، ابتدا غذا را به افراد میانسال تعارف می کنند و یادتان باشد که با دست راست ظرف را به دیگران تحویل بدهید و تا جایی که ممکن است، همه ی غذایتان را تا آخر بخورید. هر وقت غذا را تمام کردید، چاقو و چنگالتان را کنار هم در سمت راست بشقابتان بگذارید تا میزبان متوجه آن شود.

ترک های قبرس ترک زبان هستند، خود را مسلمان سکولار می دانند و به میراث عثمانی خود افتخار می کنند. هویت و فرهنگ ترک قبرس به شدت بر پایه پیوندهای خانوادگی مرتبط با والدین، خواهران و برادران و خویشاوندان است. بیشتر زندگی آنها حول محور فعالیت های اجتماعی می چرخد ​​و غذا یکی از ویژگی های اصلی گردهمایی ها است. رقص محلی، موسیقی و هنر نیز بخش جدایی ناپذیر فرهنگ ترک های قبرس هستند.

برای ترک های قبرسی، زندگی خانوادگی از اهمیت بسیار برخوردار است و بنابراین مقدار زیادی از اوقات فراغت آنها در جمع های خانوادگی صرف می شود. آنها بسیار اجتماعی هستند و دوست دارند بیرون بروند. همه شهرها و برخی روستاها جشنواره هایی را معمولا در اوایل تابستان برگزار می کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (530 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (38 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان