دندانپزشکی زیبایی شامل چه درمان‌هایی می‌شود؟

  شنبه، 10 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
دندانپزشکی زیبایی شامل چه درمان‌هایی می‌شود؟
در ابتدا باید گفت که دندانپزشکی ترمیم و زیبایی را می توان در دو بخش بررسی کرد. یکی دندانپزشکی ترمیمی و دیگری دندانپزشکی زیباییاقداماتی که در جهت بهبود ظاهری دندان ها، لثه ها یا کام، انجام می شود دندانپزشکی زیبایی نامیده می شود.

در ابتدا باید گفت که دندانپزشکی ترمیم و زیبایی را می توان در دو بخش بررسی کرد. یکی دندانپزشکی ترمیمی و دیگری دندانپزشکی زیباییاقداماتی که در جهت بهبود ظاهری دندان ها، لثه ها یا کام، انجام می شود دندانپزشکی زیبایی نامیده می شود.با این حال برخی از درمان های زیبایی دندان باعث افزایش سلامت دندان نیز می شوند.به عنوان مثال پرکردگی های سرامیکی رنگ دندان ظاهر بهتری دارند و حتی در مقایسه با پرکردگی های فلزی، نیازمند تراشیدن مقدار کمتری از مینای دندان می باشند.دندانپزشکی زیبایی ممکن است شامل اضافه کردن یا حذف موادی از دندان باشد.برخی از دندان پزشکان، تمایل به دندانپزشکی زیبایی از نوع ((دوستار دندان)) دارندو این به معنی پرهیز از هر اقدام غیر قابل بازگشتی است که روی دندان ها انجام می شود.اقدامات دوستار دندان شامل سفید کردن دندان، برخی ارتودنسی های کوتاه مدت و رزین کامپوزیت می باشد.

دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

به طور کلی دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی اشاره دارد به هرکاری که باعث بهبود ظاهر دندان ها و لثه ها ی فرد شود .

هدف از دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی :

  • بهره گرفتن از روش های طراحی برای جایگزینی دندان های از دست رفته
  • ترمیم دندان های آسیب دیده
  • جایگزینی دندان های فرسوده و از کار افتاده
  • درمان بیماری لثه و در برخی از موارد درمان بیماری های دهان است .

ونیر

ونیر لایه ی بسیار نازکی از مواد است که روی سطح دندان قرار داده می شود تا ترک و شکستگی های دندان را برطرف کند و یا ظاهری زیبا به آنها ببخشد.این ونیرها یا از جنس پرسلین و یا رزین کامپوزیت می باشند.رزین ماده ی مایعی است که می تواند تبدیل به جامدی سخت و دائمی شود.این ماده به دلیل توانایی در پیوند قوی با دندان و همچنین رنگ دندان بودن، در دندانپزشکی بسیار پر کاربرد است.این ونیر ها در مطب دندانپزشک مستقیما روی دندان قرار می گیرند و توسط دندانپزشک شکل می گیرندو سپس با اشعه مخصوص محکم می شوند.نوع دیگری از ونیر ها لمینت یا ونیر سرامیکی نام دارند که حالت پوسته دارند.این پوسته های سرامیکی بر اساس قالب دندان های بیمار در آزمایشگاه تولید می شوندو سپس روی دندان ها چسبانده می شوند.روند لمینت کردن دندان ها دو یا چند جلسه به طول می انجامددر حالی که ونیر کامپوزیت طی یک جلسه قابل انجام است.

روکش و بریج

بریج ها فضای خالی بین دندان ها و یا جای دندان از دست رفته را پر می کنند و تنها جنبه ی زیبایی ندارند.بریجها به عنوان روشی مقرون به صرفه تر و اجمالی تر از ایمپلنت و ارتودنسی، می توانند ظاهر دندان ها را بدون جاگذاری (ایمپلنت) یا صاف کردن (ارتودنسی) بهبود بخشند.وکش نیز مانند بریج به اصلاح دندان های شکسته یا ترک خورده کمک می کند و آنها را به شکل طبیعی شان باز می گرداند.روکش های سرامیکی می توانند در یک جلسه روی دندان نصب شوند.همچنین می توان از آنها در پرکردگی های بزرگ نیز استفاده کرد.

سفید کردن دندان ها با لیزر

سفید کردن لیزری یک تکنیک برای سفید کردن دندان ها است.در این روش دندان ها به وسیله یک صمغ لاستیکی پوشانده می شود.یک ماده شیمیایی سفید کننده بر روی دندان ها به کار گرفته می شود .سپس پرتویی از آرگون برای سرعت بخشیدن به روند سفید کردن دندان ها به کار برده می شود .گفته می شود که سفید کردن دندان ها به روش لیزری در مقایسه با روش های دیگر شش برابر موثر تر است.سفید کردن دندان ها با لیزر نیز یکی از وظایف دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است.

اینویزالاین (ارتودنسی نامرئی)

محبوب ترین جایگزین بریس های ارتودنسی، بریس های نامرئی هستند زیرا همانطور که نام آن ها نشان می دهد، این بریس ها دیده نمی شوند. این بریس ها نیز دندان ها را به همان روش بریس های معمولی ارتودنسی مرتب می کنند، با این تفاوت که هنگام استفاده از آن ها، لبخند ظاهر طبیعی خود را از دست نمی دهد.

پروتزهای دندان

نصب پروتز یک عمل دندانپزشکی زیبایی است که از آن برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته استفاده می شود. پروتزهای دندانی راه حل بلند مدتی هستند که بیمار با استفاده از آن ها صاحب لبخندی با ظاهری طبیعی و سالم می شود. این پروتزها به روش جراحی در استخوان فک کاشته شده و می توانند راه حل مناسبی برای تمام افرادی باشند که خواهان جایگزینی دندان های از دست رفته و به دست آوردن یک لبخند زیبا هستند (البته به جز کودکان).

لومینیرز و ونیرهای بدون نیاز به آماده سازی

لومینیرز و ونیرهای «بدون نیاز به آماده سازی» ونیرهای بسیار نازکی هستند که با آماده سازی خیلی کم یا بدون نیاز به آماده سازی روی دندان ها نصب شده و قادرند ظاهر دندان هایی که دچار لک، لب پریدگی، تغییر رنگ یا عدم هم ترازی هستند، را به طور دائم تغییر دهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (243 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (58 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (50 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (20 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (12 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر) رونمایی از مادر جوان و محجبه زهرا گونش، ستاره محبوب والیبال ترکیه/ چقدرم کم سن و سال+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز