پلاک دندان و زیبایی دندان ها

  شنبه، 10 آبان 1399   زمان مطالعه 2 دقیقه
پلاک دندان و زیبایی دندان ها
پلاک دندان در قسمت‌های بین لثه و دندان جای گرفته و به مروز زمان منجر به آسیب جدی به آنها می‌شود. ایجاد آبسه و آماس لثه و همین طور پوسیدگی و خرابی دندان‌ها گاها از عوارض ایجاد پلاک دندان است

پلاک دندان در قسمت های بین لثه و دندان جای گرفته و به مروز زمان منجر به آسیب جدی به آنها می شود. ایجاد آبسه و آماس لثه و همین طور پوسیدگی و خرابی دندان ها گاها از عوارض ایجاد پلاک دندان است. امروزه برای درمان پلاک دندان در طب سنتی و همین طور علم پزشکی نوین راهکار های بسیاری در نظر گرفته شده است.

اصطلاحا به این عارضه دندانی پژک دندان نیز گفته می شود. محل تجمع باکتری ها روی دندان و لثه که به مرور زمان رنگ سفید یا زرد رنگ را به خود می گیرد، پلاک دندان می گویند. تشکیل این لایه بر روی دندان امری اجتناب ناپذیر است و تنها با پاک کردن روزانه این لایه از روی دندان بوسیله نخ دندان و مسواک می توان از ماندگاری پلاک دندان و ایجاد پوسیدگی و بیماری های لثه و دهان جلوگیری کرد.

پلاک چیست؟

پلاک از توده های نامرئی میکروب های مضر تشکیل شده است که در دهان زندگی می کنند و به دندان ها می چسبند.برخی از انواع پلاک ها باعث پوسیدگی دندان می شوندسایر انواع پلاک ها می توانند باعث ایجاد بیماری های لثه شوند

لثه های قرمز، پف کرده یا خونریزی آنها می تواند اولین علائم بیماری های لثه ای باشند. اگر بیماری های لثه ای درمان نشوند، بافت هایی که دندان ها را در جای خود نگه می دارند از بین می روند و در نهایت دندانها از دست خواهند رفت.

پلاک دندان به سختی قابل دیدن است، مگر آنکه رنگ آمیزی شوند. شما می توانید پلاک را با جویدن نوعی آدامس قرمز ” قرص افشاگر” که در فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها یافت می شوند نشانه گذاری کنید. رنگ قرمز یا سبز که بر روی دندانها باقی می ماند به شما نشان می دهد که پلاک ها در کدام ناحیه تشکیل شده اند و باید کدام ناحیه را با مسواک بسابید تا آنها را پاک کنید.دندان هایتان را بطور مرتب بشویید و دقت کنید تا اطمینان حاصل شود که تمام پلاک ها از بین رفته است.از دندانپزشک یا کارشناس بهداشت دهان و دندان خود بپرسید تا مطمئن شوید روش حذف پلاک ایجاد شده بر روی دندان شما مناسب است.

چه عواملی باعث ایجاد پلاک دندان می شود؟

دهان انسان یک دنیای بزرگ و بهتر بگوییم یک اکوسیستم پر رونق است. با هر بار خوردن، آشامیدن و بلعیدن هزاران هزار باکتری، میکروارگانیسم و موجوادت ریز دیگر وارد دهان شما میوشند.به طور معمول در بیشتر اوقات، تعادل ظریف و خوبی در اکوسیستم دهان شما برقرار است. اما هنگامی که سویه های و انواع خاصی از باکتری ها در دهان شما بیش از حد تجمع پیدا کنند، ممکن است دست به خرابکاری بزنند.با خوردن برخی مواد غذایی مثل کربوهیدرات در قالب نوشیدنی و خوراکی های دیگر، باکتری ها از قندها تغذیه می کنند. طی این فرآیند اسید تولید میشود. این اسیدها می توانند مشکلاتی زیر را به وجود بیاورند:

  • ایجاد حفره در دندان
  • ساییدگی و فرسایش دندان ها
  • آسیب به بافت لثه

شما فکر میکنید که تنها سطح قابل دید دندان میتواند پوسیده شود. اما حقیقت این است که پوسیدگی دندان ناشی از پلاک، حتی می تواند در زیر لثه های شما نیز اتفاق بیا فتد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (551 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (545 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (220 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (30 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...