چطور جرم دندان ها را کم کنیم؟

  یکشنبه، 05 بهمن 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چطور جرم دندان ها را کم کنیم؟
اگر متوجه شده اید که دندان هایتان با سرعت بیشتری جرم می گیرد و ناراحت هستید، باید به جای یکبار، دو بار در روز و هر بار به مدت حدودا دو دقیقه با مسواکی نرم یا متوسط مسواک بزنید که این باکتری ها نتوانند به راحتی روی دندان و لبه لثه تمرکز کنند.

هرگاه برای مدت کوتاهی مسواک نزنیم همه روزه یک لایه چسبنده بر روی دندان ها بخصوص در خط لبه لثه رسوب می کند که این لایه پلاک نام دارد.

اگر پلاک دندانی روزانه با مسواک و نخ دندان از روی دندان ها و لثه برداشته نشود بعد از مدتی به رسوبات آهکی سفید، زرد یا تیره رنگی تبدیل می شود که با مسواک قابل برداشتن نیست. به این رسوبات آهکی در اصطلاح دندانپزشکی جرم می گویند.

جرم هایی که در بالای لثه بر روی دندان ها تشکیل می شوند قابل رویت هستند بیشتر در اطراف طوق دندان ها نمایان می شوند. ولی جرم هایی که در نواحی زیر لثه تشکیل می شوند بمراتب خطرناکترند.جرمی که بر روی دندانها تشکیل میشود چیزی شبیه جرم های دور جدار داخلی سماور است . با این تفاوت که ترکیباتی پیچیده تر داشته و روند تشکیل آن اندکی متفاوت است . بزاق ما به طور معمول دارای املاح زیادی است که قدرت رسوب کردن را دارند . این املاح معمولا در جاهائی که با غذا و مسواک کمتر در تماس است رسوب میکنند.رسوب این املاح همراه است با ایجاد بستر مناسب برای جایگزینی میکروبهائی که به طور طبیعی در دهان وجود دارد و رشد و تکثیر آن است . اضافه شدن پروتئین های موجود در غذا و بذاق و همچنین لاشه سلولهای مرده بافت های مختلف دهان در مجموع باعث افزایش حجم این رسوبات شده و به مرور جرم تشکیل میشود.این جرم های تشکیل شده پر از میکروب های مختلف است و با مسواک زدن هم تمیز نمیگردد و بافت چسبنده لثه را که محکم به دندان چسبیده را بمرور تخریب کرده و بافت نگهدارنده حیاتی لثه را تخریب کرده و باعث سست شدن پایه های دندان میشود .با جرم گیری و تمیز کردن این جرم های تشکیل شده بر روی دندان، از روند تخریب لثه جلو گیری می کنیم .

این موضوع که جرم گیری ضرر دارد کاملا اشتباه است و ریشه یابی علت این نوع افکار این است که جرم های تشکیل شده بر روی دندان به مرور لثه را خراب کرده و خود جایگزین میشود . این امر چون به مرور اتفاق میفتد و بیمار متوجه عقب نشینی لثه نمیشود و لثه ای که عقب نشینی کرده با جرم جایگزین میشود فضای خالی که بین دندانها در اثر عقب نشینی لثه هم که ایجاد میشود از دید بیمار پنهان میماند .

بروساژ دندان به مجموعه عملکرد هایی گفته می شود که منجر به از بین بردن زردی و جرم های موجود بر روی دندان می شود؛ این روش به براق و سفید کردن دندان ها کمک چشمگیری می کند. اغلب بروساژ یا پولیش دندان بعد از عمل جرمگیری انجام می گیرد.

بهداشت دهان و دندان تنها توسط نخ دندان یا مسواک و جلا دادن حفظ نمی شود. همواره جرم هایی بر روی دندان تشکیل می شود که به شدت بوی بدی داشته و سلامت دندان ها را تهدید می کنند. یکی از بارزترین روش ها برای از بین بردن رفع زردی و جلا دادن، جرم گیری به وسیله بروساژ است. اما بروساژ دندان چیست و چگونه دندان ها را زیبا و براق می کند؟جرم ها در محل هایی تشکیل می شوند که بیشترین تماس را با بزاق دارد

جرم در واقع همان باقیمانده مواد غذایی، میکروب های باقیمانده در سطح دندان، مواد حاصل از تجزیه کربوهیدرات ها چربی ها، پروتئین ها و ... است که اگر برای رفع آن ها اقدامی صورت نگیرد می تواند باعث معدنی شدن دندان ها و به اصطلاح ایجاد رسوب شود و عمر دندان ها را بسیار کوتاه کنددندان ها به صورت پیوسته با بزاق دهان در تماس هستند. بزاق دندان به دلیل داشتن مقادیر بالای کلیسم و سایر موارد معدنی، می تواند به تقویت و محافظت دندان ها کمک شایانی کند. با این که این امر یک مزیت بزرگ است اما در عین حال سبب رسوب شدید کلسیم بر روی دندان می شود. این رسوبات مثل همان رسوباتی که در ته کتری یا روی لوله دیده اید، هستند. بسیاری از افراد تصور می کنند چون رنگ رسوبات همرنگ دندان است، پس جزئی از ساختار آن است ، اما رنگ این رسوبات به مرور زمان به قهوه ای یا سیاه تبدیل می گردد.

چطور باکتری، سنگ دندان و جرم دندان ها را کم کنیم

مسواک زدن ما ایرانی ها باید بهتر ، بیشتر و زمان بیشتری داشته باشد. ما در مطب دندانپزشکی از ۱۰۰ بیمار خود آمار گرفتیم و تقریبا نیمی از بیماران ما فقط روزی یک بار مسواک میزدند ولی با توجه به اینکه ۲ بار مسواک زدن در تمیزی دندان ها و سلامت لثه سهم به سزایی دارد و باعث می شود که پلاک های دندانی که نرم و چسبنده بوده، و از بزاق، باقیمانده مواد غذایی و باکتری ها تشکیل شده اند، با دو بار مسواک خیلی راحت تر از بین بروند. اگر این پلاک ها به خوبی از سطح دندان پاک نشوند که با یک بار مسواک تقریبا غیر ممکن است، کلسیفیه شده (رسوب املاح کلسیم) و به جرم دندان نرم و بعد از مدتی سنگ دندان که خیلی مضر میباشد تبدیل می شوند.

اگر متوجه شده اید که دندان هایتان با سرعت بیشتری جرم می گیرد و ناراحت هستید، باید به جای یکبار، دو بار در روز و هر بار به مدت حدودا دو دقیقه با مسواکی نرم یا متوسط مسواک بزنید که این باکتری ها نتوانند به راحتی روی دندان و لبه لثه تمرکز کنند.. لازم است که این کار را با دقت انجام دهید چون هر دندانی پنج سطح دارد. دندان های بالا و پایین را به طور جداگانه مسواک بزنید و همیشه از طرف لثه ها به سمت دندان ها با زاویه ۴۵ درجه مسواک بزنید که باعث فروکش شدن لثه ها نشوید. نباید مسواک زدن بخش داخلی و پشتی دندان ها را فراموش کنید.

مواد غذایی شیرین و چسبناک زیادی مصرف نکنید

مواد غذایی چسبناک و شیرین مانند شکلات تافی، گز و ابنبات های چسبناک باعث تشکیل پلاک دندان می شوند، چون به سطح دندان ها خیلی راحت می چسبند و پلاک میسازند. هر چه مقدار این پلاک ها بیشتر شود، به این معنی است که احتمال جرم گرفتن دندان ها نیز بالا می رود که این خود مسواک زدن را بسیار مشگل تر میکند. پس مواد غذایی خوب بخوریم.

برای داشتن جرم روی دندان ها و لثه ها واقعا لازم است که هر نیم سال یکبار و در برخی موارد که مشگل لثه و یا بیماری پریودنتال وجود دارد، سه ماه یکدفعه دندان هایتان را جرمگیری کنید.جرم گیری سالی چند بار هم برای دندان اصلا ضرری ندارد و این گفته که جرم گیری به دندان صدمه میزند کاملا اشتباه است.

از مصرف زیاد مواد غذایی شیرین و چسبناک مانند شکلات و پاستیل های مضر، میوه های خشک، تافی و غیره بپرهیزید و بعد از مصرف مواد چسبناک، چند دقیق ای صبر کنید و بعد دندان هایتان را مسواک بزنید. اگر مسواک زدن امکانش نیست حداقل بعد از مصرف این مواد غذایی، دهانتان را با آب و یا اب نمک شستشو دهید تا بقایای مواد غذایی از روی دندان ها پاک شوند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (184 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (171 نظر) از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (126 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (109 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (96 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (89 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (76 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (68 نظر) ژیلا صادقی : شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم (67 نظر) مسعود پزشکیان: برای ثبت نام بچه هایم در مدرسه هر جای که می‌رفتیم پول می‌خواستند؛ خب پول نداشتیم و با همان حقوقی که داشتیم به زور می‌توانستیم زندگی را بگذرانیم+ویدیو (66 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری رشت برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ ایستاده باید تشویقش کرد+عکس (50 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای متین سیروسی رقیب مشهدی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد مشهدی و گرگ پارسی (48 نظر) مهمانی تمام و کمال الهه منصوریان برای اعضای خانواده اش بعد از آشتی با پدرشان+ویدئو/سنگ تمام خواهران ووشوکار در میزبانی از پدر (45 نظر) (فیلم) رونمایی از شعری که خود آیت‌الله خامنه‌ای سرودند (با صدای ایشان) / از شوق شکر خنده لبش جان نسپردم، شرمنده جانان ز گران جانی خویشم ... (34 نظر)
تیتر امروز   
کشف قدیمی ترین گنجینه طلای جهان در گورستان باستانی/ یک گور پر از طلای خالص+عکس
فال ابجد روزانه سه شنبه 13 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 13 شهریور 1403+فیلم
فال روزانه امروز سه شنبه 13 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 13 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 13شهریور ماه 1403
فال انبیاء روزانه سه شنبه 13 شهریور 1403
(عکس) بی اطلاعی رضا رشیدپور از منتشر کننده عکس بچگی‌هاش / خبری از رشیدپور که وایرال شد
مهران غفوریان از شغل اصلی پدر مرحومش پرده برداشت/ خسرو غفوریان عضو ساواک بود!+عکس
نیوشا ضیغمی: نمی خواهم بگویم لحظه لحظه زندگی ام پر از عشق و خوبی بوده/ هیچ وقت از مادرشدن نمی ترسم
کشیده شدن پای خواهر پژمان جمشیدی به ماجرای تهدید مادر علی انصاریان جنجالی شد +عکس/ پست معنادار مامک جمشیدی چه معنایی دارد؟
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او
(عکس) بوسه پدرانه سید محمد خاتمی بر گونه دخترش نرگس / نرگس خاتمی عروس کیست؟
(ویدئو) حقایق جالب و دیدنی از طلای شناور نایاب در سطح دریا/ با دیدن این شیء در دریا سریعا آنرا بردارید!
(ویدیو) یادی کنیم از گفتگوی جنجالی مرحوم آزاده نامداری با یک مرد 3 زنه 😱/ شنیدین چی گفت؟ تنها سرگرمیش همینه!
منتخب روز   
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید