اصلا چرا باید جرم گیری کنیم؟

  یکشنبه، 05 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
اصلا چرا باید جرم گیری کنیم؟
این جمله ای است که عموم افراد به آن اعتقاد دارند و به همین دلیل علی رغم توصیه دندانپزشکان، از این عمل دوری می کنند. بیشتر افراد بر این باورند که جرم گیری موجب تحلیل مینای دندان و در نهایت افزایش خطر پوسیدگی آن می شود.

هر ۶ ماه یکبار و یا حداکثر سالی یکبار جرمگیری دندانها کافی است. برای بیشتر مردم که سنگ دندان به صورت نرمال و طبیعی دارند ۶ ماه یکبار پولیش و جرمگیری لازم میباشد ولی برای اشخاصی که لثه کاملا سالم دارند و تولید سنگ دندان آنها در دهان کم است سالی یک بار هم کافی است. اگر در زمان مسواک زدن ناحیه ای از لثه شما خونریزی کرد نگران نباشید. بهتر است یک ویزیت کوچک با دندانپزشک خود داشته باشید که مشخص شود چرا خونریزی دارید ولی بیشتر موقع ها فقط با مسواک زدن بیشتر لثه قوی تر میشود و خونریزی به صورت اتوماتیک بند میاید. اب نمک و یا دهان شویه و ماساژ لثه ها در یکی دو هفته بعد از خونریزی کمک بسزایی دارند. بعد از جرمگیری، معمولا دندانها و لثه ها کمی حساس میشوند که طبیعی بوده و به مرور زمان یعنی ۱ تا ۲ روزه رفع میشود. استفاده از دارو و یا انتی بیوتیک برای جرمگیری نیاز نیست. کسانی که دریچه مصنوعی در قلب خود دارند و یا اندوکاردیت چرکی در جداره قلب داشته اند و یا متخصص قلب و عروق ایشان توصیه انتی بیوتیک قبل از جرم گیری را داده اند باید طبق دستور دندانپزشک مقداری مشخص انتی بیوتیک (معمولا ۲ گرم) جهت پیشگیری میل کنند.

این جمله ای است که عموم افراد به آن اعتقاد دارند و به همین دلیل علی رغم توصیه دندانپزشکان، از این عمل دوری می کنند. بیشتر افراد بر این باورند که جرم گیری موجب تحلیل مینای دندان و در نهایت افزایش خطر پوسیدگی آن می شود. علت ایجاد این تصور این است که پس از جرم گیری، حساسیت دندان ها افزایش می یابد. حساسیت دندان که در قسمت عاج آن حس می شود، به معنی درد و یا تیر کشیدن دندان ها پس از خوردن غذا و مایعات سرد و گرم و یا حتی تنفس دهانی است.
اما علت این حساسیت پس از جرم گیری به این دلیل است که در واقع هنگامی که جرم روی دندان ها تشکیل می شود، لایه ای روی دندان ها قرار گرفته و آن را از تحریکات سرما و گرما حفظ می کند. به هنگام جرم گیری این لایه برداشته می شود و حساسیت به سرما و گرما در دندان ها رخ می دهد و این تصور غلط را به وجود می آورد که مینای دندان ها در اثر جرم گیری تحلیل رفته است. خوشبختانه این حساسیت دایمی نیست و به تدریج رفع می شود. این نکته را باید بدانید که تجهیزات جرم گیری قادر به سایش دندان نیستند و هیچ ضرری به همراه نخواهند داشت.
جرم گیری در حقیقت از بین بردن پلاک های موجود در لثه ها و دندان هاست و یکی از اقدامات دندانپزشکی ضروری به شمار می رود. زیرا این پلاک ها با مسواک از بین نمی روند و از آنجایی که جسم خارجی و مزاحم بر روی دندان ها هستند در طولانی مدت موجب تحلیل لثه ها و آسیب های دندانی می شوند.در پایان توصیه می کنیم که از خمیر دندان ها یا پودرهایی که به عنوان محصولات جرم گیری معرفی می شوند، بدون تجویز دندانپزشک استفاده نکنید، زیرا این محصولات اغلب حاوی مواد ساینده و اسیدی هستند و موجب صدمه به مینای دندان می شوند. جرم گیری یک اقدام درمانی تخصصی است و باید حتما توسط دندانپزشک انجام شود.

مهمترين علت تشكيل سريع جرم در دهان ما اين است كه مسواك مناسبي نداريم يا به روش درستي مسواك نمي زنيم!در بعضي مناطق دهان (مثل جايي كه در تصوير بالا نشان داده شده) دسترسي خوبي براي مسواك وجود ندارد. در اين مناطق استفاده از مسواك كودكان با سر هاي كوچكتر توصيه مي شود. علاوه بر اين شما مي توانيد مسواك را به طور عمودي در دست بگيريد تا بخوبي همه نقاط دندان را پوشش دهد.دقت كنيد كه تنها با صرف زمان كافي است كه مي توان مطمئن بود تمام دندانها به خوبي تميز شده اند. براي يك مسواك كامل حداقل ٥ دقيقه زمان لازم است.

بعضي افراد هم داراي بزاقي هستند كه مواد معدني زيادي دارد و تشكيل جرم را سرعت مي بخشد. براي اين دسته از افراد تناوب بيشتر مسواك زدن توصيه مي شود.نياز به جرمگيري و بروساژ در افراد متفاوت است. در صورتي كه مسواك و نخ دندان مرتب باشد و مصرف موادرنگي مثل چاي و قهوه و… و سيگار كنترل شده باشد، معمولا فواصل بيشتري براي انجام جرمگيري مد نظر است. اما در افرادي كه عادات بالا را دارند يا بزاق جرم سازي دارند با فاصله كمتر ٦-٩ ماه بايد جرمگيري انجام شود. در معاينات دوره اي (چكاپ ) از دندانپزشك خود در مورد زمان بعدي جرمگيري لازم براي خود سوال كنيد.

الزاما هميشه نياز به دهانشويه وجود ندارد اما گاهي در صورتي كه لثه هاي شما التهاب داشته باشند ممكن است دندانپزشك برايتان دهانشويه تجويز كند. زمان استفاده دهانشويه بعد از مسواك و نخ دندان است و تا چند ساعت بايد از خوردن و آشاميدن خودداري كرد. بهمين خاطر معمولا توصيه ميشود كه شب قبل از خواب مصرف شود.بعضي از دهانشويه هاي رايج را بايد فقط براي مدت مشخصي استفاده كرد و كاربرد بيشتر از اين زمان داراي عوارضي مثل رنگ گرفتن دندانهاست. بنابراين حتما طبق دستور پزشك استفاده كنيد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (725 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (312 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (184 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (171 نظر) از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (111 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (93 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (89 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (84 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (71 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (68 نظر) ژیلا صادقی : شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم (65 نظر) مسعود پزشکیان: برای ثبت نام بچه هایم در مدرسه هر جای که می‌رفتیم پول می‌خواستند؛ خب پول نداشتیم و با همان حقوقی که داشتیم به زور می‌توانستیم زندگی را بگذرانیم+ویدیو (60 نظر)
تیتر امروز   
کشف قدیمی ترین گنجینه طلای جهان در گورستان باستانی/ یک گور پر از طلای خالص+عکس
فال ابجد روزانه سه شنبه 13 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 13 شهریور 1403+فیلم
فال روزانه امروز سه شنبه 13 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 13 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 13شهریور ماه 1403
فال انبیاء روزانه سه شنبه 13 شهریور 1403
(عکس) بی اطلاعی رضا رشیدپور از منتشر کننده عکس بچگی‌هاش / خبری از رشیدپور که وایرال شد
مهران غفوریان از شغل اصلی پدر مرحومش پرده برداشت/ خسرو غفوریان عضو ساواک بود!+عکس
نیوشا ضیغمی: نمی خواهم بگویم لحظه لحظه زندگی ام پر از عشق و خوبی بوده/ هیچ وقت از مادرشدن نمی ترسم
کشیده شدن پای خواهر پژمان جمشیدی به ماجرای تهدید مادر علی انصاریان جنجالی شد +عکس/ پست معنادار مامک جمشیدی چه معنایی دارد؟
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او
(عکس) بوسه پدرانه سید محمد خاتمی بر گونه دخترش نرگس / نرگس خاتمی عروس کیست؟
(ویدئو) حقایق جالب و دیدنی از طلای شناور نایاب در سطح دریا/ با دیدن این شیء در دریا سریعا آنرا بردارید!
(ویدیو) یادی کنیم از گفتگوی جنجالی مرحوم آزاده نامداری با یک مرد 3 زنه 😱/ شنیدین چی گفت؟ تنها سرگرمیش همینه!
منتخب روز   
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید