جرم گیری دندان + نکات مهم

  یکشنبه، 05 بهمن 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
جرم گیری دندان + نکات مهم
باورهای متفاوتی دررابطه با جرم گیری دندان وجود دارد. برخی می‌گویند جرم‌گیری دندان راضعیف وحساس می‌کند و برخی دیگر معتقدند که جرم‌گیری دندان برای سلامت و زیبایی مفید است. بهتراست نظر متخصصان را بدانیم.

باورهای متفاوتی دررابطه با جرم گیری دندان وجود دارد. برخی می گویند جرم گیری دندان راضعیف وحساس می کند و برخی دیگر معتقدند که جرم گیری دندان برای سلامت و زیبایی مفید است. بهتراست نظر متخصصان را بدانیم. حتما شما هم شنیده اید که جرم گیری مضر است و دندان را از بین می برد. بهتراست قبل از اینکه کسی این باور را بپذیرد به این بیندیشد که باقی ماندن جرم چقدر می تواند در نابودی سلامت و زیبایی دندان ها تاثیرگذار باشد.

عدم رعایت بهداشت دهان باعث ایجاد جرم دندانی و بیماری های دهان می شود و مشکلات ناشی از آن تاثیر بسیاری بر کیفیت زندگی افراد می گذارد و می تواند آنها را دچار گرفتاری و ناراحتی کند. درمان آن نیز معمولا نیازمند هزینه های گزاف، مواد و تجهیزات دندانپزشکی و نیروی انسانی است. بنابراین پیشگیری از این بیماری یکی از نیازهای جامعه است و داشتن اطلاعاتی در مورد عامل ایجاد کننده جرم دندانی می تواند بسیار موثر باشد.در محیط دهان، میکروارگانیسم های مختلفی وجود دارد. پس از صرف هر وعده غذایی، این میکروارگانیسم ها همراه با مواد قندی روی سطح دندان تجمع می کنند و باعث تشکیل لایه ای چسبنده و بی رنگ به نام پلاک میکروبی می شوند که به راحتی و با استفاده از مسواک و نخ دندان برداشته می شود.

جرمگیری؛ هر چند وقت یک بار؟

بسیاری از افراد با یک بار جرمگیری و رعایت همیشگی بهداشت دهان و دندان ممکن است تا مدت ها نیازی به جرمگیری مجدد نداشته باشند، اما برخی دیگر که به صورت مداوم از مسواک و نخ دندان استفاده نمی کنند، چندان توجهی به زیبایی و سلامت دندان هایشان ندارند و شب ها به یک مسواک زدن 15 ثانیه ای اکتفا می کنند زودتر دچار جرم دندانی خواهند شد. حتی ممکن است ادامه این روند عفونت دندان را در پی داشته باشد.

بروساژ یعنی چه؟

احتمالا شما هم واژه بروساژ را همراه با جرمگیری دندان دیده یا شنیده اید. بد نیست بدانید دندانپزشکان با آغشته کردن دندان ها به خمیر مخصوص و نصب برس کوچکی روی یک وسیله خاص چرخشی اقدام به بروساژ سطوح دندانی می کنند که این کار معمولا بعد از جرمگیری و برای ایجاد سطح صیقلی روی دندان و همچنین حذف رنگ ها و لکه هایی که چسبندگی زیادی ندارند، استفاده می شود.این روزها یکی از درمان های زیبایی که مردم از دندانپزشکان می خواهند، سفید کردن دندان است. یادتان باشد دندانپزشک شما هنگام جرمگیری، رسوبات رنگی و املاح ته نشین شده روی دندان ها را برمی دارد و در نتیجه رنگ داخلی دندان تغییر نخواهد کرد و نباید انتظار سفیدی و درخشندگی داشته باشید؛ هر چند به دلیل از بین رفتن لایه جرم، کمی تغییررنگ را احساس می کنید ولی در بلیچینگ (روشی برای سفید کردن دندان ها) ماده ای به نام پراکسید هیدروژن به درون ساختار مینایی دندان نفوذ کرده و باعث اکسید شدن رنگدانه ها و در نتیجه سفید شدن دندان ها می شود. از طرفی این کار بیشتر جنبه زیبایی دارد، در حالی که جرمگیری یک اقدام درمانی است.

طرز تهیه محلول خانگی برای جرمگیری دندان

چند عدد پوست سخت گردو را برداشته و داخل آب بیندازید تا حدود 20 دقیقه جوش بخورد. پس از خنک شدن آب، آن را از صافی بگذرانید. آب به جای مانده همان محلول جادویی است.دندان هایتان را به کمک آن آب سه مرتبه در روز مسواک بزنید. اگر این کار را دو هفته انجام دهید، به راحتی می توانید از شر جرم و پلاک دندان راحت شوید. علاوه بر آن، اگر با مشکل خونریزی لثه ها نیز مواجه هستید، به کمک این روش می توانید مانع خونریزی لثه ها شوید، چرا که خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد. به این نکته نیز توجه داشتید حفظ سلامت دهان و دندان باید همواره در اولویت باشد تا از این طریق بتوان مانع هزینه های گزاف دندانپزشکی شد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (184 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (171 نظر) از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (126 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (109 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (96 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (89 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (76 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (68 نظر) ژیلا صادقی : شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم (67 نظر) مسعود پزشکیان: برای ثبت نام بچه هایم در مدرسه هر جای که می‌رفتیم پول می‌خواستند؛ خب پول نداشتیم و با همان حقوقی که داشتیم به زور می‌توانستیم زندگی را بگذرانیم+ویدیو (66 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری رشت برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ ایستاده باید تشویقش کرد+عکس (50 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای متین سیروسی رقیب مشهدی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد مشهدی و گرگ پارسی (47 نظر) مهمانی تمام و کمال الهه منصوریان برای اعضای خانواده اش بعد از آشتی با پدرشان+ویدئو/سنگ تمام خواهران ووشوکار در میزبانی از پدر (45 نظر) (فیلم) رونمایی از شعری که خود آیت‌الله خامنه‌ای سرودند (با صدای ایشان) / از شوق شکر خنده لبش جان نسپردم، شرمنده جانان ز گران جانی خویشم ... (34 نظر)
تیتر امروز   
کشف قدیمی ترین گنجینه طلای جهان در گورستان باستانی/ یک گور پر از طلای خالص+عکس
فال ابجد روزانه سه شنبه 13 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 13 شهریور 1403+فیلم
فال روزانه امروز سه شنبه 13 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 13 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 13شهریور ماه 1403
فال انبیاء روزانه سه شنبه 13 شهریور 1403
(عکس) بی اطلاعی رضا رشیدپور از منتشر کننده عکس بچگی‌هاش / خبری از رشیدپور که وایرال شد
مهران غفوریان از شغل اصلی پدر مرحومش پرده برداشت/ خسرو غفوریان عضو ساواک بود!+عکس
نیوشا ضیغمی: نمی خواهم بگویم لحظه لحظه زندگی ام پر از عشق و خوبی بوده/ هیچ وقت از مادرشدن نمی ترسم
کشیده شدن پای خواهر پژمان جمشیدی به ماجرای تهدید مادر علی انصاریان جنجالی شد +عکس/ پست معنادار مامک جمشیدی چه معنایی دارد؟
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او
(عکس) بوسه پدرانه سید محمد خاتمی بر گونه دخترش نرگس / نرگس خاتمی عروس کیست؟
(ویدئو) حقایق جالب و دیدنی از طلای شناور نایاب در سطح دریا/ با دیدن این شیء در دریا سریعا آنرا بردارید!
(ویدیو) یادی کنیم از گفتگوی جنجالی مرحوم آزاده نامداری با یک مرد 3 زنه 😱/ شنیدین چی گفت؟ تنها سرگرمیش همینه!
منتخب روز   
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید