5 روش تضمینی برای از بین بردن جرم دندان

  جمعه، 18 مهر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
5 روش تضمینی برای از بین بردن جرم دندان
روغن‌کشی یک روش بسیار قدیمی است که به سلامت دهان کمک کرده و جرم‌های روی دندان‌ها را هم از بین می‌برد. روغن نارگیل طبیعی برای این روش بسیار عالی است زیرا سرشار از اسید لائوریک است که خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد.

صنعت جرم گیری و سفید سازی دندان صنعت بزرگی است. و از آنجا که مدل ها و سلبریتی ها دائما به ما یاداوری می کنند که ما برای زیبا بودن نیاز داریم تا دندان هایمان سفید باشد، این صنعت روز به روز بزرگ تر هم می شود.اگر شما هم تصمیم گرفته اید که دندان هایتان را سفید کنید اما به هر دلیلی نمی خواهید کلی پول خرج کنید، می توانید درباره ی روش سفید سازی در خانه فکر کنید. نوارهای سفید کننده را می توانید از داروخانه های محلتان با قیمتی حدود ۵۵ دلار تهیه کنید، عمل جرم گیری قوی دندان هم می تواند چیزی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار برایتان خرج بر دارد.

درست است که هر دوی این روش ها زحمتی برایتان ندارد، اما یک راه ارزان تر و دوست دار محیط زیست، این است که سفیدکننده ی دندان را خودتان در خانه بسازید. در تمام روش های شیمیایی از پروکسید (آب اکسیژنه) برای از بین بردن لک های دندان استفاده می شود، پس می توانید بجای نوارهای سفید کننده، پروکسید بخرید. سطح دندان های شما رنگ غذا و نوشیدنی ها را به خود جذب می کند و پروکسید می تواند آن رنگ ها را سفید کند.جوش شیرین ماده ی دیگری است که در از بین بردن رنگ دندان مفید است. یادتان باشد که این مواد برای از بین بردن لکه ها از سطح دندان خوبند، اما اگر لایه های داخلی دندان هایتان لک شده باشند، برای سفید کردن آن ها به روش های دیگر نیاز است.هیچ چیز جایگزین جرم گیری دندان ها در مطب دندان پزشکتان نخواهد شد، اما این راه خانگی می توانند لکه های بوجود آمده توسط غذا و نوشیدنی ها را از بین ببرد و احتمالا شما را از مراجعه به پزشک بی نیاز کند.

باید دقت کنید که هر تغییر رنگی بر روی دندانها نشانه جرم دندان نیست بلگه پوسیدگی ها هم در رنگ طبیعی دندان تغییر ایجاد می کنند.گاها لکه هایی هم بر روی دندان وجود دارد که حتی با جرم گیری هم از بین نمی رود که این ممکن است ناشی از مصرف داروهایی در زمان رشد و تکامل دندان باشد. دلایل رایج دیگری که در ایجاد جرم دندان ها نقش دارند مصرف بیش از حد چای و قهوه و بدتر از همه مصرف دخانیات است

جرم دندان چگونه تشکیل می شود؟

از لحظه ای که مسواک زده می شود، حدوداً ۱۰ دقیقه بعد روی سطوح دندانی موادی شروع به تجمع می کنند که اصطلاحاً پلاک دندانی نامیده می شوند. پلاک دندانی از مواد غذایی مصرف شده یا مواد معدنی موجود در بزاق ایجاد میشود، اگر کمی دقت کنیم بعد از مسواک زدن در شب و نخوردن چیزی هنگامی که از خواب بیدار می شویم چنانچه با زبان روی دندانها تماس برقرار کنیم زبری خاصی را احساس می کنیم که در واقع همان پلاک دندانی می باشد.تشکیل جرم دندان در واقع یک فرآیند مخرب می باشد.

جرم دندان باعث تخریب لثه و بافتهای نگه دارنده دندان می شود و لثه سالم را تبدیل به لثه بیمار و پرخون و ملتهب می نماید و باعث افزایش عمق شیار لثه شده و لثه چسبنده که باعث نگهداری دندان در حفرۀ استخوانی است را از بین برده، به دنبال آن تخریب استخوان حادث می شود که در نهایت لقی دندان ایجاد می شود که در اصطلاح به این حالت بیماری پریودنتیت می گویند.

در پریودنتیت از بین رفتن استخوان و متعاقب آن از دست رفتن دندانها بسیار اتفاق می افتد و تخریب استخوان گاهی آنقدر زیاد است که بعد از آنکه دندانها از دست رفتند امکان جایگزینی آنها را بسیار مشکل می کند.بسیاری از مردم می پندارند جرم گیری برای دندانها ضرر دارد. و توجیه آنها این است که بعد از جرم گیری دندانهای ما پوسیده شده یا لثه از بین رفته اند و بعضی حساس شدن دندانها را بهانه کرده، از جرم گیری فرار می کنند و با همین تفکرات غلط به شدت از جرم گیری پرهیز می کنند، باید به این افراد بگویم جرم گیری نه تنها باعث پوسیدگی دندانها نمی شود بلکه لثه ها را هم از بین نمی برد. تازه جرم گیری و حذف جرم مانع تخریب و از دست رفتن لثه ها می شود.لثه ها شاداب و کاملاً صورتی رنگ و بدون خونریزی می شوند و بوی بد دهان که متعاقب التهاب لثه ها ایجاد می شود هم از بین می رود، برای تسریع رفع حساسیت استفاده از دهانشویه توصیه می شود.

روغن کشی

روغن کشی یک روش بسیار قدیمی است که به سلامت دهان کمک کرده و جرم های روی دندان ها را هم از بین می برد. روغن نارگیل طبیعی برای این روش بسیار عالی است زیرا سرشار از اسید لائوریک است که خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد.

یک تحقیق که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت، پیشنهاد می کند که روغن کشی با روغن نارگیل برای کاهش ایجاد جرم دندان بسیار موثر است.

  1. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل طبیعی را در دهانتان بریزید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را در دهانتان بچرخانید و به همه قسمت های آن برسانید.
  2. آن را بیرون بریزید. به هیچ عنوان آن را غرغره نکنید یا قورت ندهید.
  3. دندان هایتان را مثل همیشه مسواک بزنید.
  4. این کار را هر روز صبح قبل از صبحانه تکرار کنید.

بعلاوه بر اینکه می توانید روزانه چند قطره روغن نارگیل را هم روی لثه هایتان ماساژ دهید. روغن کشی را می توانید با روغن کنجد گرم هم انجام دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین که بیکربنات سدیم هم نامیده می شود، روش خانگی عالی برای از بین بردن جرم دندان هاست. این ماده اسید را در دهان خنثی کرده و درنتیجه میزان باکتری های مضر را در دهان کم می کند. همچنین به سفید کردن دندان ها کمک می کند.

در تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفت، مشخص شد که خمیر جوش شیرین یا پودر آن به طور بسیار موثرتری نسبت به سایر محصولات موجب از بین رفتن جرم های دندان می شود.

– مقدار کمی جوش شیرین را روی مسواک خشک خود بریزید و دندان هایتان را با آن مسواک کنید. سپس دهانتان را با آب ولرم بشویید.
– همچنین می توانید، یک قاشق چاخوری نمک را با ۲ قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کنید. مسواکتان را روی این مخلوط بزنید و سپس دندان ها را با آن مسواک بزنید.
– یک روش دیگر این است که یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به میزان کافی آب اکسیژنه ۵ درصد مخلوط کنید تا خمیر درست شود. سپس از آن برای مسواک زدن دندان ها و لثه ها استفاده کنید.

هر کدام از این روش ها را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

نکته: به میزان زیاد از جوش شیرین استفاده نکنید زیرا به مرور زمان موجب از بین بردن مینای دندان می شود.

گواوا

هم میوه و هم برگ های گوارا عوامل فوق العاده ضدجرم به حساب می آیند که به از بین بردن جرم های انباشته شده روی دندان ها و لثه ها کمک می کند. بعلاوه، خاصیت ضدالتهابی و تسکینی هم دارد که به کاهش تورم و درد لثه ها کمک می کند.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام گرفت، مشخص شد که عصاره برگ گوارا موجب کاهش چسبیدن جرم ها به دندان می شود.

– چند برگ لطیف گواوا را بشویید و آنها را به طور کامل در دهانتان بجوید. سپس بیرون بیندازید. اینکار را روزانه برای کاهش خطر ایجاد جرم روی دندان ها تکرار کنید.
– یک تکه گوارا نارس بردارید، روی آن نمک بپاشید و آن را آرام بجوید. اینکار را به مدت چند روز یک تا دو بار در روز تکرار کنید.
– همچنین می توانید از دهان شویی محتوی عصاره برگ گواوا استفاده کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا در مقابله با بیماری های لثه که بخاطر وجود جرم ایجاد می شود، بسیار موثر است. آلوئه ورا که آنتی میکروبی است، باکتری هایی که موجب ایجاد جرم دندان می شوند را از بین می برد. همچنین با بوی بد دهان هم مبارزه می کند.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام گرفت، مشخص شد که آلوئه ورا تاثیری مشابه دهان شوی کلرهکسیدین بر روی جرم دهان دارد.

  1. آلوئه ورا را باز کرده و گوشت آن را بیرون آورید.
  2. گوشت میوه را مستقیم روی دندان ها و لثه هایتان بمالید.
  3. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند، سپس آن را با آب سرد شستشو دهید.
  4. اینکار را دو بار در روز انجام دهید.

سیر

سیر له شده سالهاست که بعنوان یک درمان خانگی برای برطرف کردن دندان درد مصرف می شود. از آن می توان برای مقابله با میکروب های داخل دندان که موجب جرم می شوند هم استفاده کرد.در تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام گرفت، مشخص شد که یک دهان شوی گیاهی که حاوی سیر، روغن درخت چای و ریحان است، ایجاد کولونی های میکروبی را کاهش داده که آن را به یک عامل ضدجرم تبدیل کرده است.

– یک قاشق چایخوری پودر سیر را با کمی روغن زیتون مخلوط کنید. این مخلوط را روی دندان هایتان بمالید، چند دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید. اینکار را دو بار در روز انجام دهید.

– برای سلامت دهان و دندان همچنین می توانید یک یا ۲ حبه سیر را به طور روزانه بجوید. اینکار بوی بد دهان که بخاطر باکتری های دهان ایجاد می شوند را هم از بین می برد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (470 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (370 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (221 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (134 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (110 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (29 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (25 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (11 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده اهوازی، با نوشته جالب پشت آمبولانس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر)
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 18 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 18 تیر 1403+فیلم
تولد نوزادی با جنین دوقلویش درون معده
اشعار شهادت حضرت مسلم (ع) + روضه شب اول محرم
سانسور، یقه مختار را هم گرفت! +فیلم صحنه‌های سانسور شده
پزشکیان در دام تضاد‌های داخلی و خارجی نیفتد
رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت: دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود
شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید کرد
آمار مشارکت مرحله دوم انتخابات منتشر شد / خراسان جنوبی بیشترین مشارکت و کردستان کمترین
سفر به کره شمالی/ رهبری که هیچ وقت سوار هواپیما نشد+عکس
12 حیوان عجیب و غریب دنیا که تا کنون ندیده‌اید! / احتمال اینکه این حیوانات را در طبیعت ببینید صفر است!
بیوگرافی و زندگی خصوصی نیما نادری، سروش سریال لحظه گرگ و میش و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره
پیام احساسی پرویز پرستویی خطاب به پزشکیان از زبان فاطمه همسرش/ مسعود جان...
تیم 8 نفره تروریستی حمله کننده به آراء مردم توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شدند