روش سریع برای از بین بردن جرم دندان

  سه شنبه، 21 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش سریع برای از بین بردن جرم دندان
پلاک و جرم به تجمع غذا بیرون و درون دندان گفته می شود ، این بیماری دهانی باعث تنفس های بدبو و حتی پوسیدگی دندان میشود . وقتی غذا زیاد در دهان یا لابه لای دندان بماند باعث خونریزی میشود پس این تغییر را باید جدی گرفت و برای درمان آن اقدام کرد .

جرم دندان در حقیقت جرم تجمع محکم و سخت شده پلاک های میکروبی است که به دندانها چسبیده اند و با مسواک زدن نیز تمیز نمی شوند. پلاک میکروبی نه تنها باعث پوسیدگی دندان می شود، بلکه فعالیت میکروب های موجود در آن باعث آسیب به لثه و ایجاد التهاب در ناحیه لثه (ژنژیویت) نیز خواهد شد. اگر شخصی خوب مسواک نزند، پلاکهای میکروبی کاملاً حذف نمی شوند و به تدریج بر ضخامت آنها افزوده می شود، پلاکهای میکروبی ضخیم شده، تحت تأثیر کلسیم بزاقی می توانند به مواد معدنی موجود در دندان اتصال شیمیایی پیدا کنند. این فرایند منجر به تشکیل جرم می شود .

اصطلاحات پلاک دندان و جرم دندان اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند، اما دقیقاً یکسان نیستند. در ادامه درباره تفاوت پلاک دندان و جرم دندان بیشتر توضیح داده ایم.

پلاک دندان چیست؟

پلاک ماده ی چسبناک، بدون رنگ و نرمی است که در اطراف خط لثه جمع می شود. پلاک غشایی از باکتری است که از ذرات غذا و بزاق ساخته شده و هر روز بر روی دندان ها جمع می شود. پلاک سبب آسیب به دندان ها و لثه ها می گردد زیرا می تواند موجب کرم خوردگی دندان، بیماری لثه و التهاب لثه شود و در صورتی که هر روز از بین نرود می تواند سخت تر شده و تبدیل به جرم شود.اگر پلاک دندان از بین نرود می تواند منجر به مشکلات جدی و دردناک دندان شود:

  • پوسیدگی دندان: زمانی که پلاک با قند در دهان ترکیب می شود (ناشی از غذا یا نوشیدنی)، موجب تولید اسید می شود. این اسید سبب پوسیدگی یا ایجاد حفره در دندان ها می گردد.
  • جرم دندان: پلاک با گذشت زمان (پس از چند روز) سخت و آهکی شده و موجب تولید جرم می شود.
  • التهاب لثه: زمانی که پلاک در خط لثه ایجاد شود موجب التهاب لثه می گردد.

خوشبختانه، پلاک به راحتی با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شست شوی روزانه قابل برطرف شدن است. پلاک در هشت ساعت شکل می گیرد، بنابراین حتماً قبل از خوابیدن نیز مسواک بزنید.

جرم دندان چیست؟

جرم به رنگ زرد یا قهوه ای مایل به زرد است و بصورت سخت، متخلل و شکننده می باشد. جرم می تواند ظاهر بسیار ناخوشایندی داشته باشد و در امتداد خط لثه شکل بگیرد. جرم از پلاک سخت شده ای تشکیل شده که از بین نرفته است. دلیل سختی آن این است که از رسوبات معدنی موجود در بزاق، حاصل شده است.اگر جرم دندان از بین نرود، به رشد و آهکی شدن خود ادامه می دهد و می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • پوسیدگی دندان؛
  • بیماری لثه؛
  • افتادن دندان؛

رفع جرم دندان که یک ماده نرم و چسبنده است و حاوی میلیون ها باکتری، کار ساده ای نیست و در طولانی مدت باعث پوسیدگی دندان و بیمار یهای لثه می شود. در ادامه چند روش خانگی برای از بین بردن جرم دندان را توضیح داده ایم که با استفاده از آنها می توانید به راحتی در منزل از دندان های خود مراقبت کرده و از آسیب دیدن دندان ها و یا ایجاد جرم های سنگین بر روی دندان های خود جلوگیری کنید.

نسخه 1 رفع جرم و پلاک دندان

مواد اولیه

  • نصف لیتر آب
  • 60 گرم پودر پوست بادام ، فندوق یا گردو ( به دلخواه)

در ظرف آلومینیومی آب و 60 گرم پودر را بجوشانید و بگذارید 10 دقیقه با حرارت کم بجوشد تا محلول نیمه آبکی مثل خمیر دندان به دست بیاید، این محلول همان درمان سریع جرم و پلاک دندان است که بایستی 5 دقیقه روی دندان ها باقی بماند.

نسخه 2 درمان و رفع جرم و پلاک دندان

مواد اولیه

  • 2قاشق دانه تخم آفتابگردان
  • 2 قاشق آبلیمو
  • نصف لیتر آب

یک ساعت مواد را درظرف آلومینیومی با حرارت پایین بجوشانید ماده به دست آمده را روی مسواک بزنید و دوبار در ماه استفاده کنید.بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است چون می خواهیم بخندیم و صحبت کنیم تجمع پلاک و باره دندان باعث تنفس بدبو و زردی دندان می شود و ب هیچ وجه خوش آیند نیست.

رفع  پلاک دندان

چند ماسک دیگر برای رفع جرم و پلاک دندان

ژل آلوئه ورا و لایه بردار گلیسیرین

مواد لازم:

  • ۱ قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا؛
  • ۴ قاشق چای خوری گلیسیرین گیاهی؛
  • ۴-۵ قاشق غذاخوری جوش شیرین؛
  • ۱۰ قطره اسانس لیمو؛
  • و ۱ فنجان آب.

طرز تهیه:

  • تمام مواد لازم را با هم مخلوط کنید تا خمیر یک دستی تولید شود؛
  • مخلوط را به دندان هایتان بمالید؛
  • دهان را کاملا آب بکشید به طوری که همه ی خمیر کاملا از روی دندان ها پاک بشود.

مدت زمان مصرف:

  • روزی یک مرتبه از این مخلوط استفاده کنید تا پاک سازی پلاک ها شروع شود. بعد از آن، تا زمانی که جرم گیری کاملا نتیجه بدهد از این مخلوط هر ۳-۴ روز، یک بار استفاده کنید.

علت اثرگذاری:

  • آلوئه ورا و جوش شیرین خواص ضد میکروبی دارند. علاوه بر این آلوئه ورا می تواند با رادیکال های آزادی که عامل ایجاد باکتری ها در دهان هستند، مبارزه کند. اسانس لیمو هم خاصیت فوق العاده ای در از بین بردن جرم ها و پلاک های روی دندان دارد.
  • توجه: یادتان باشد به علت وجود گلیسیرین دراین ترکیب نباید در مصرف آن افراط کنید. زیرا گلیسیرین در بلندمدت از مینرالیزه شدن دندا ن ها جلوگیری می کند و در نتیجه استحکام دندان ها کاهش می یابد.

پوست پرتقال

طرز استفاده:

  • تکه ای پوست پرتقال را ۲ تا ۳ دقیقه مستقیما روی دندان بگذارید؛
  • اجازه بدهید آب موجود در پوست پرتقال ۲ تا ۳ دقیقه روی دندان بماند، سپس دندان ها را با آب بشویید؛

مدت مصرف:

  • ۲ یا ۳ بار در هفته این کار را تکرار کنید.

علت اثرگذاری:

  • پوست پرتقال با میکروارگانیسم های موجود در دهان مبارزه می کند. این روش جرم گیری دندان در خانه روشی ارزان، طبیعی و مؤثر است و در سفید کردن و از بین بردن جرم ها کاربرد فراوانی دارد.

جویدن دانه های کنجد

مواد لازم:

  • ۱ قاشق غذاخوری کنجد؛
  • و مسواک.

طرز استفاده:

  • دانه های کنجد را بجوید اما قورت ندهید. وقتی دانه ها را خوب جویدید، آنها را در دهان نگه دارید و با مسواک خشک دندان هایتان را مسواک بزنید.

مدت زمان مصرف:

  • این کار را ۲ بار در هفته تکرار کنید.

علت اثرگذاری:

  • دانه های کنجد لایه بردار جرم هستند. این دانه ها دندان را پاک و تمیز می کنند و پلاک های روی دندان را از بین می برند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (521 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (124 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!