آداب و رسوم مردم آذربایجان شرقی

  جمعه، 20 آبان 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
آداب و رسوم مردم آذربایجان شرقی
مردم آذربایجان مردمی اصیل هستند. آنها در دوستی ثابت قدم، در برابر مشکلات شجاع و مقاوم ، و به غیرت شهره اند. از جمله خصلت های این مردم مهمان نوازی، سلحشوری، آزادمنشی، راستگویی، مرزداری و پایبندی به اعتقادات مذهبی است. در ادامه به بررسی آداب و رسوم مردم آذربایجان خواهیم پرداخت. با ساعد نیوز همراه باشید.

آذربایجان شرقی همچنان سایر استان های ایران دارای آیین های کهن نورورزی بوده که به مرور زمان برخی از این سنت های کم رنگ تر شده و در انزوای فراموشی قرار گرفته است. آذربایجان شرقی همواره زیستگاه مجموعه فرهنگ های مختلف بوده است، فرهنگ مردم این خطه در ارتباط با عوامل جغرافیائی، تاریخی، مذهبی و تحت تأثیر گرایش های متعدد اجتماعی، فرهنگی شکل گرفته و نوع مستقلی از فرهنگ های فولکلوریک را به وجود آورده است. از دیرباز رفتارهای پسندیده ای از نیاکان ما سینه به سینه و نسل به نسل تا عصر حاضر انتقال یافته که امروز بخش اعظمی از حلقه های فرهنگی مردم آذربایجان شرقی را تشکیل می دهد و شناسایی ریشه ها و خاستگاه هر کدام قصه ای شیرین و شنیدنی دارد.

سنت های کهن آذربایجان شرقی

سنت هایی مانند زیارت اهل قبور، رویش سبزه، بایرام پایی، شال اندازی، تکم چی ها، جشن محصول، جشن انگور آذربایجان، چهارشنبه سوری، خرید لباس، سفره هفت سین عید، دید و بازدید در عید نوروز و سیزده بدرکه بعضی از این رسوم و جشن ها را متاسفانه گرد و غباری از فراموشی پوشانده است مانند جشن زیبای تکم چی ها و جشن انگور آذربایجان.

خانه تکانی

با فرا رسیدن ایام عید اغلب خانم های آذربایجانی به فکر خانه تکانی، شستشو و گردگیری خانه و وسایل آن می افتند؛ خانه تکانی یکی از رسوم بسیار قدیمی عید نوروز بوده که در طول سالیان سال در جامعه کهن ایرانی به ویژه آذربایجان باقی مانده است و علاوه بر اعتقادات مذهبی هویت ملی ما را نشان می دهد.

خانه تکانی

زیارت اهل قبور

سنت زیارت قبور درگذشتگان در دهه پایانی سال، سنت ریشه دار دیگری است که تازه و مکرر می شود و نمادین و رازآلود فرآیند نو شدن هستی را با رویکرد به پیشینه ها و در پیوند با روان خردورز و دانای گذشتگان به دید نوجوانان و جوانان می گذارد تا بدانند آیندگان و نیامدگان که از چه سرزمینی برخاسته اند و پدرانشان با چه فرهنگی زیسته اند.در این سنت پرمعنا با حضور در گورستان و نذر احسان، به این سنت ارجمندی می بخشند و بدین سان نوروز را از یک جشن ساده به بلندای یکی از بزرگ ترین و زیباترین سنت های ماندگار بشری می رسانند، سنتی که همسو با رستاخیز هستی، افزون بر کودکان و نوجوانان و سالخوردگان، روان درگذشتگان نیز اکرام می شوند.

زیارت اهل قبور

رویش سبزه

کاشتن دانه، غلات و حبوبات در چند روز پیش از آمدن نوروز و نگریستن به رویش دانه ها از آیین های کهن ایرانیان بوده است. سنت رویاندن سبزه در حال حاضر همچون گذشته در میان مردم وجود دارد و هر خانواده ده روز مانده به نوروز، حبوباتی چون گندم، جو، عدس، ماش، نخود و سیر را درون بشقاب ریخته و سبز می کنند.

رویش سبزه

بایرام پایی

کی از مهم ترین رسوم عید در آذربایجان شرقی که هم اکنون نیز در اغلب خانواده ها حفظ شده است فرستادن غذا از خانه پدری به خانه دختران شوهر کرده است.«بایرام پایی» به عبارتی تبریک عید مادر به دختران شوهر کرده است که نه تنها در سال های نخست ازدواج دختر بلکه تا زمانی که والدین در قید حیات اند به جا آورده می شود. از ۲۰ روز قبل از عید تا چهارشنبه سوری در یکی از شب ها از طرف هریک از خانواده های پدری دختر مانند عموها و دایی ها و برادران به ویژه خود خانواده پدری غذاهایی پخته و به خانه دختر فرستاده می شود. مادران با پختن غذاهایی مانند پلو، مرغ، کوکو، قیمه گوشت و ماهی دودی آب پز به تناسب تعداد اعضای خانواده به همراه هدایایی مانند پارچه در مجموعه های مسی بایرام پایی را روانه خانه دختر می کنند.

بایرام پایی

شال اندازی

مفصل ترین مراسم، متعلق به آخرین چهارشنبه سال است که در آن شب، برنج سفید پخته و به همراه آجیل و شیرینی بر سفره می گذارند. پسران جوان یا نوجوان شالی برداشته و از سوراخ بالای بام خانه شال خود را پایین و به خانه همسایه می اندازند. صاحبخانه نیز به فراخور حال خود، مقداری آجیل، شیرینی یا تخم مرغ در گوشه شال می بندد تا پسر آن را بالا بکشد. چنانچه پسر، خواهان دختر خانواده باشد، شال را بالا نمی کشد و در این میان چنانچه خانواده دختر راضی باشد، نشانه ای از دختر را به شال می بندند. رسم شال اندازی در بیشتر نقاط آذربایجان رایج بوده و هنوز هم در بعضی از روستاها انجام می شود.

تکم چی ها

موسیقی یکی از ارکان جشن هاست و بدون موسیقی هم مگر می شود جشن گرفت! تکم چی ها و سایاچی ها نیز در اصل به عنوان نوازندگان و خوانندگان اصلی این جشن زیبا محسوب می شوند. این افراد را در خطه آذربایجان به عنوان خنیاگران، راویان و آوازخوانان دوره گردی می شناسند که در آخرین روزهای سرد سال، با صدای گرم خود نوید بهاری را می دهند که سرسبزی را به ارمغان می آورد. این جشن زیبا نیز همانند جشن انگور آذربایجان در بین مردم آذری مشترک است و عموماً در استان هایی مانند آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان برگزار می شود.

تکم چی

جشن محصول

کیفیت برگزاری هر کدام از آنها با هم فرق می کند. اما در کل می توان گفت برخی از محصولات باغی و کشاورزی این امکان را ایجاد کرده اند که مردمی از شهرهای مختلف جشنواره هایی به شکرانه برداشت شان برگزار کنند. به این ترتیب آیین هایی شادی آفرین از جمله پخش موسیقی سنتی و پوشیدن لباس های محلی، چیدن گل محمدی، خرما، انار و... مناطق اطراف کشت این محصولات را گردشگر پذیر می کند.سالانه گردشگران زیادی به دیدن چنین جشنواره هایی می روند. این نوعی از «گردشگری رویداد» است. یکی از اهداف این نوع گردشگری ، حفظ و احیای فرهنگ بومی به ویژه در شهرهای کوچک و روستاهاست. گردشگری رویداد به محافظت از رخدادهای فرهنگی و اجتماعی از یک سو و بالا بردن حس غرور ملی و اعتماد به نفس جوامع محلی کمک می کند. همچنین توجه به این نوع گردشگری از نظر اقتصادی برای ساکنان روستاها و شهرهای کوچک به صرفه است. بعضی از این جشنواره ها از سنت های دیرینه به جای مانده اند و برخی نیز زاده چند سال گذشته یا همین امسال هستند.

جشن محصول

جشن انگور آذربایجان

به هنگام طلوع خورشید آخرین روز از شهریورماه، زنان و مردان در باغ های انگور تجمع می کنند. البته در زمان های قدیم این سنت از چند روز پیش تر شروع می شده است و حتی به احترام این جشن، از چند روز قبل از خوردن انگور اجتناب می کردند. شرکت کنندگان در این جشن لباس های محلی به تن می کنند و با سبد های کوچک انگور به مراسم دعا و قدردانی برای نعمت هایی که خالق در ان سال به آن ها اعطا کرده می پردازند و از خدای مهربان می خواهند تاکستان ها و زمین های کشاورزی را از بلایای آسمانی مانند طوفان، سیل، خشک سالی، تگرگ و … محفوظ نگه دارد. بعضی از مردم در این روز فرخنده، نذری می دهند و به یاری مردمان نیازمند می روند. اما جشن انگور آذربایجان در میان مردمان مسیحی عزیز این خطه به گونه دیگری برگزار می شود. جشن اصلی در کلیسا و به همراه اعشای ربانی و تقدیس یک خوشه انگور دانه سپید برگزار می شود. کشیش اعظم دانه های سفید خوشه انگور را در دهان حاضرین می گذارد و به این ترتیب خوردن انگور برای پیروان مسیحیت آزاد می شود.

جشن انگور

شب چله

مردم آذربایجان برای شب یلدا آداب و رسوم ویژه ای دارند. در واقع شب یلدا آغازی است برای مراسم های زمستانیِ مردمِ این خطه در استقبال از عید نوروز و شروع دوبارۀ زندگی و زنده شدن. همان گونه که اشاره شد، در این فصل به دلیل رکود اقتصادی و نبود کار دامداری و کشاورزی زمان به سختی می گذشت و مردم با برگزاری مراسم مختلف و متنوع، روزهای سخت زمستانی را سپری می کردند. شب یلدا فرصت مناسبی برای خانواده هاست تا دور هم بنشینند و به رسم گذشتگان تا پاسی از شب، هم صحبت شوند. جمع شدن در خانه بزرگ ترها، گفتن ناغیل (فولکلور) و داستان های شفاهی و اسطوره ای، آوازخوانی آشیق ها، شعرخوانی، بایاتی خوانی، چیلله لیک فرستادن پدر برای دختران متأهل خود، چیلله لیک بردن، خوردن هندوانه و انار و آجیل، پختن پلو برای شام و… ، چند نمونه از آداب مخصوص شب یلدا در بین مردم آذربایجان است.

شب چله

چهارشنبه سوری

چهار آتش افروزی در چهار چهارشنبه به عدد رمزی چهار اشاره دارد. فیثاغورس عدد چهار را اصل و ریشه ٔ طبیعت جاودان می داند. چهار جهت اصلی، چهار طبع انسانی، چهار عنصر حیات اشاره به امر واحدی دارد .در آئین چهارشنبه سوری، عدد چهار حکایت از چهار وجه طبیعت دارد که به تدریج عنصر واحد طبیعت، سال، مکان یا هر پدیده ٔ چهاروجهی را می سازند. به این ترتیب اولین چهارشنبه منسوب به باد است. دومین خاک است، سومین آتش و چهارمین آب که در این زمان از یخ بستن خاک کاسته می شود و زمین نفس می کشد. صبح آخرین چهارشنبه سوری مردم بر سر آب رفته و از روی آن می پرند و می خوانند :
آتیل ماتیل چرشنبه ( عاطل و باطل شود چهارشنبه )
بختیم آچیل چرشنبه ( بختم باز شود چهارشنبه )
آخرین چهارشنبه ٔ اسفند با باروری طبیعت همراه است. در روستاها چهارشنبه ٔ آخر سال را ' چرشنبه خاتون' می گویند و زنان بالای اجاق خوراک پزی با آرد شکل زنی زیبا را می کشند و زیر آن یک آینه و شانه می گذارند تا وقتی چرشنبه خاتون آمد سرش را شانه بزند. این رسم تأکید بر بارور شدن زمین در آخرین روزهای اسفند دارد. در میان مردم آذربایجان شرقی هر چهارشنبه نامی دارد.

خرید لباس

خرید لباس نو و برخی وسیله های فرسوده ای که به مناسبت نوروز نیاز به "نو" ساختن دارد، رقم عمده هزینه های فصلی و گاه سالانه خانواده ها را تشکیل می دهد. بسیاری از خانواده ها که در سوک یکی از نزدیکان لباس سیاه پوشیده اند، به مناسبت نوروز به ویژه هنگام سال تحویل لباسی دیگر می پوشند.

خرید لباس

سفره هفت سین عید

"یئددی برکت" به معنی هفت برکت، هفت سین آذربایجانی ها در عید نوروز و نماد نو شدن سال و پیام آور سالی پر از سلامتی و پربار بوده که مردم تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی با چیدن هفت برکت بر سر سفره ی عید، سال نو را جشن می گیرند. عدد هفت به ترکی "یئددی" در فرهنگ بومی آذربایجان جایگاهی ویژه داشته و تقدس عدد هفت در نزد بسیاری از ملل و اقوام بشری مانند هفت آسمان ، هفت دریا، هفت شهر عشق، هفت روز هفته و هفت وادی سلوک درتصوف، مورد توجه بوده و شاید عدد هفت هم به همین دلیل در چیدن سفره ی عید مورد توجه قرار گرفته است.

سفره هفت سین

دید و بازدید

یکی دیگر از آیین های نوروزی آذربایجان شرقی، دید و بازدید، یا "عید دیدنی" است؛ رسم است که روز نوروز، نخست به دیدن بزرگان فامیل، طایفه و شخصیت های علمی و اجتماعی می روند. در گذشته خانواده های آذربایجانی سفره سفید پارچه ای به نام "بایرام سوفراسی" سفره عید یا " یمیش سوفراسی" سفره خوراکی را در اتاق مهمان پهن می کردند و هر مهمانی که از راه می رسید پای آن می نشست و صاحبخانه از آنها پذیرایی می کرد. این سفره در واقع هم سفره پذیرایی بود و هم سفره هفت سین، اما به شکل محلی و قدیمی که بسان امروز از تشریفات مواد آن خبری نبود. زنان با سلیقه سفره عید را که پارچه ای چهارگوش مربع یا مستطیل بود با استفاده از نخ های رنگین، گل بوته هایی در چهار گوشه آن سوزن دوزی می کردند و ملزومات سفره را به شکل زیبایی روی آن می چیدند و پای همین سفره از مهمانان پذیرایی می کردند.

دید و بازدید

سیزده بدر

سیزده بدر در سیزدهمین روز فروردین ماه، آخرین مراسم از آیین های نوروزی است و این روز در تقویم رسمی ایران روز طبیعت نامگذاری شده و مردم آذربایجان شرقی این روز را بنا بر سنت فرهنگی و دیرینه به دامن طبیعت می روند. در روز سیزدهم فروردین مردم به قصد رفتن به دشت و سبزه زار از خانه های خود بیرون می آیند و آنچه از آجیل و شیرینی از ایام عید باقی مانده است در آن روز به مصرف می رسانند.

سیزده بدر

آذربایجان شرقی یکی از مهمترین استان های ایران با قدمت چندین هزار ساله دارای آیین های بسیار متفاوتی است که نقش مهمی در عرصه فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و سیاسی داشته و با انتقال دهه به دهه این آیین ها برای نسل های بعدی حفظ و نگه داری می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر...
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان