آداب و رسوم مردم مالدیو چگونه است؟

  جمعه، 18 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آداب و رسوم مردم مالدیو چگونه است؟
آیا با کشور مالدیو آشنایی دارید؟ با آداب و رسوم این جزایر زیبا آشنایی دارید؟ همراه ساعد نیوز باشید تا با این جزیره زیبا آشنا شوید.

مالدیو در واقع یک کشور جزیره ای و کم عمق در اقیانوس هند و جنوب آسیا است. وجود ۱۱۹۲ جزیره مرجانی در این کشور یکی از جذابیت های آن شناخته می شود و تنها حدود ۲۰۰ جزیره مرجانی قابل سکونت و ۸۸ جزیره دیگر دارای اقامت های گردشگری می باشند. بهتر است بدانید که کشور مالدیو از نظر جمعیت و مساحت به عنوان کوچک ترین کشور قاره آسیا شناخته می شود زیرا جمعیت آن برابر با ۴۲۷۰۰۰ نفر است و دارای مساحتی بالغ بر ۲۹۸ کیلومتر مربع می باشد. به طور کلی مالدیو به دلیل جزیره ای بودن طبیعت زیبایی خواهد داشت و یکی از جذاب ترین مکان های دنیا برای غواصی شناخته می شود.

تاریخچه

بر اساس روایات تاریخی در این کشور یک روحانی ایرانی به نام یوسف تبریزی دین اسلام را به این کشور وارد کرده است. در سفرنامه ای که ابن بطوطه آن را نوشته بیان شده شخصی به نام ابوالبرکات بربری از مغرب آن ها را به دین اسلام دعوت نموده است. بهتر است بدانید که دریانوردان قدیم ایران و عرب را با لفظ دیباجات و دیبجات می شناختند و به همین نام نیز در نقشه ها به ثبت رسیده است. سال های زیادی بازرگانان عرب در راه دریانوردی به شرق دور در بنادر مالدیو پهلو می گرفتند. جالب است بدانید که به دیباجات جزایر پول نیز می گفتند زیرا معاملات کلانی از طریق صدف کوری که خرمهره نیز بدان گفته می شود و ارزش بازار پول آن محسوب می شود در این مکان یافت می شد و به همین خاطر امروزه صدف کوری نماد نهاد چاپ پول سرزمین مالدیو است.

جزایر مالدیو

دین و زبان رسمی مالدیو

دین رسمی مردم مالدیو اسلام است و پیروی از سایر ادیان در میان عموم ممنوع است و پیگرد قانونی خواهد داشت. زبان رسمی این کشور دیوهی می باشد که در واقع از دسته زبان های هندوآریایی بوده و با زبان سینهالی در یک خانواده قرار می گیرد. بهتر است بدانید که در کنار زبان رسمی سایر زبان های هندی و عربی نیز کاربرد دارند و از زبان انگلیسی نیز در محیط های آموزشی و گردشگری استفاده می شود.

فرهنگ مردم مالدیو

سه قوم سریلانکایی، عرب و شمال آفریقایی که از مسیر های تجاری اقیانوس هند عبور می کردند اکثریت مردم مالدیو را شکل می دهند. بهتر است بدانید که تبادل فرهنگ این قومیت ها مالدیو را از نظر فرهنگی بسیار غنی ساخته است. اگرچه سرزمین مالدیو همواره تحت تاثیر آداب و رسوم قومیت های دیگر بوده اما مردم آن یک هویت فرهنگی جدید و منحصر به فرد را در این کشور به وجود آوردند و به تدریج زبان دیوهی را در میان خود رواج دادند. پس از گذشت زمان و در نهایت سال ۱۱۵۳ بعد از میلاد مسیح مردم سرزمین مالدیو به اسلام گرویدند که این امر اصول و ارزش های جدید را وارد فرهنگ مردم این کشور نمود. همچنین مردم این کشور دارای پیشینه ای از اسطوره ها و افسانه های قدیمی هستند که آن را سینه به سینه و نسل به نسل به فرزندان خود منتقل می کنند.

غذاهای محلی مالدیو

  • گارودیا: یک غذای سنتی شامل برنج و ماهی است که همراه فلفل تند و پیاز سرو می شود
  • ماس هونی: یک وعده غذایی برای صبحانه، شامل ماهی دودی و نارگیل
  • فیهونو ماس: ماهی با فلفل قرمز
  • هدیکا: یک میان وعده که از ماهی درست شده و در روغن سرخ شده که در بیشتر رستوران ها یافت می شود
  • باجیا: یک شیرینی شامل ماهی، نارگیل و پیاز
  • گولها: شیرینی های توپی شکل از ماهی دودی
  • کیمیا: ماهی سرخ شده رولتی
  • کولهی بورکیبا: کیک ماهی ادویه دار
  • تلولی ماس: ماهی سرخ شده با فلفل قرمز و سیر

ماه رمضان در مالدیو

ماه رمضان که قصد آمدن می کند، کشورهای مسلمان در هر گوشه ای از این جهان رنگ و بوی رمضانی به خود می گیرند و هرکدام آداب و رسوم مخصوص به خود برای سپری کردن این ماه را اجرا می کنند. این ماه از عقیده مسلمانان ماه مهمانی خدا است و برای این ماه بسیار ارزش می دهند. در ماله پایتخت مالدیو و جزایر اطراف آن نیز مثل بسیاری از مناطق مسلمان رعایت حال روزه داران واجب است و خوردن و آشامیدن پیش از افطار در ملا عام جایز نیست. روز که با پیچیدن صدای اذان مغرب در شهر تمام می شود، نوبت افطار می رسد. در زمان افطار رستوران ها و هتل های مختلف غذاهای متنوعی را برای میهمانان خود تدارک می بینند. گولا، شیرینی معروفی که مالدیوی ها روزه خود را با آن باز می کنند و کولی بورکیبا، غذای سنتی مالدیو که در رمضان طرفداران خاص خودش را دارد تقریبا در همه سفره های افطار یافت می شوند. پس از افطار نیز برنامه های مختلفی مثل اجرای موسیقی و جشن های خیابانی تا سحر خواب را از شهر دور کرده و رنگ و بوی زندگی به آن می دهد.

رمضان در مالدیو

عید فطر

یکی از اعیاد بزرگ در مالدیو، عید فطر است که به آن «کودا» می گویند. با دیدن هلال ماه شوال صدای توپ در همه جای شهر می پیچد. صبح روز عید مردم در مساجد برای نماز جمع می شوند و پس از آن نیز به مهمانی رفته و به هم هدیه می دهند. در این روز زن ها روی دستان خود حنا می گذارند و مردان نیز لباس سفید می پوشند. تعطیلات عید فطر در مالدیو سه روز است و در این روزها ماله و جزایر محل برگزاری فستیوال های زیادی هستند که برنامه هایی نظیر اجرای موسیقی، رقص سنتی و بازی های دسته جمعی را در بر می گیرند.

سخن آخر

اگر جزو اولین کسانی هستید که قرار است از مالدیو معروف به بهشت دیدنی کوچک سفر کنید، باید بدانید که اگر برای مدتی به دنبال فضای آرامش بخش برای خود و خانواده تان هستید، سواحل آرام مالدیو بهترین گزینه سفری برای شما خواهند بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان