آداب و رسوم نوروز در کشورهای مختلف جهان

  یکشنبه، 08 اسفند 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
آداب و رسوم نوروز در کشورهای مختلف جهان
نوروز، جشنی باستانی که از دیرباز در دنیا برپا می شده است، از ماه ها پیش از فرارسیدن این عید بزرگ در کشورهای گوناگون همه در تکاپو هستند و کم کم آماده ی این جشن عظیم می شوند. در این مقاله تصمیم داریم به سرزمین هایی برویم که مردمانش هنوز نوروز را به باشکوه ترین صورت ممکن برپا می کنند، پیشنهاد می کنیم همراهمان باشید.

نوروز یک جشن باستانی و بسیار باشکوه است که معمولاً در فصل بهار در بعضی از کشور های مربوط به شرق میانه، آسیای مرکزی، آسیای جنوبی و بالکان و همچنین آفریقای شرقی برگزار می شود. ریشه جشن نوروز مربوط به حداقل 3 هزار سال پیش است. معمولاً در عید نوروز تعطیلات زیادی در نظر گرفته می شود. تقویم نوروزی هم بر اساس تغییر فصل ها می باشد که به زبان فارسی به آن سال نو می گویند. جشن تیرگان در فصل تابستان، مهرگان در فصل پاییز، یلدا در فصل زمستان و نوروز در فصل بهار برگزار می شود.

نوروز در جهان

نوروز جشنی از تولد دوباره طبیعت است زیرا در انتهای فصل زمستان و فرا رسیدن فصل بهار زمین دوباره نو می شود. کشور های مختلفی هستند که نوروز را جشن می گیرند که در این قسمت از ساعد نیوز بعضی از آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

جشن سال نو در ایران

جشن نوروز در ایران یک تعطیلات دو هفته ای و 13 روزه است و یکی از بزرگ ترین و مهم ترین جشن های سال محسوب می شود. بهار با جشن نوروز شروع می شود. آخرین چهارشنبه این روز را چهارشنبه سوری می گویند که در آن مردم حرکات مختلفی انجام می دهند که یکی از قدیمی ترین رسم های آن ها در چهارشنبه سوری، پریدن از روی آتش است که در حین انجام این کار ، عبارت " سرخی تو از من، زردی من از تو " را تکرار می کنند. سرخی سمبل گرمی و قدرت و زردی علامت پاک شدن از هر گونه بیماری است.

در ایران بازارها قبل از عید نوروز شلوغ می شوند. مردم به دنبال تهیه لباس نو، لوازم نو، خوراکی های خوشمزه و هدایا برای یکدیگر هستند. سفره هفت سین آماده می کنند که از سبزه، سنجد، سیب، سیر، سمنو، سرکه و سماق تشکیل شده است. همچنین ماهی داخل تنگ، گل تازه و آیینه و قران هم داخل سفره قرار می دهند. معمولاً شام عید نوروز ایرانیان، سبزی پلو با ماهی است. روز آخر تعطیلات نوروز هم به سیزده بدر معروف است که سبزه های خود را به دست طبیعت می سپارند.

جشن نوروز در ترکمنستان

از همسایگان شمالی کشورمان ایران، ترکمنستان است که در سال ۱۹۹۱ میلادی استقلال خود را بدست آورد و از آن پس مراسم کهن و آداب و رسوم قدیمی در این کشور احیا شدند که یکی از آن ها عید نوروز بود. ترکن ها به جشن نوروز (Nowruz Bayram) می گویند. مردمان این مرز و بوم دوبار در سال جشن سال نو برپا می شود بار اول در ابتدای سال نوی میلادی و بار دوم نیز در هنگام نوروز برای زنده نگه داشتن رسم و رسومات کهنه این جشن را در کشورشان برگزار می کنند. همه ی شهر را تزئین کرده و با آب و جارو کردن آن را برای رفت و آمد مهمانان خود مهیا می سازند. مردم ترکمن در مراکز عمومی به رقص، آواز و پایکوبی می پردازند و شادی خود را از آمدن بهار نشان می دهند.

علاوه بر این موارد، مسابقات اسب سواری در میان ترکمن ها ریشه ای بسیار قدیمی دارد و از فعالیت های مورد علاقه ی آن ها است، این مسابقات در ایام عید در جای جای ترکمنستان برگزار می شود و به بساط شادی و شور نوروز دامن می زند. از دیگر فعالیت های نوروزی برپایی مسابقاتی چون خروس جنگی، کُشتی و به طور کلی ورزش های دیرین گذشتگان می باشد که مورد استقبال همه ی اقوام ساکن در ترکمنستان قرار می گیرد.

جشن نوروز در ترکمنستان

مراسم نوروز در افغانستان

نوروز در افغانستان یک جشن بزرگ است و معمولاً آن را با هفت میوه جشن می گیرند. هفت میوه یک دسر شیرین است که از 7 نوع میوه خشک و خشکبار تشکیل شده است. هفت میوه از کشمش سیاه ، کشمش قرمز، کشمش زرد، سنجد، پسته، زردآلو خشک و سیب خشک تشکیل می شود.

شام نوروز در افغانستان سبزی پلوی معروف است که از اسفناج و برنج و گوشت خروس یا گوشت ماهی تهیه می شود. معمولاً یک بازی بزرگ به نام بزکاشی در جشن نوروز برگزار می گردد که همه به تماشای آن می نشینند. نوروز در مزار شریف با فستیوال های دیگری هم همراه است که در آن، گل های زیبا و خوش بو را در فضا تزئین می کنند و ماسک های آبی می زنند.

جشن نوروز در پاکستان

پاکستان هم نیز از دیگر کشورهایی که جشن نوروز را در کشور خود برگزار می نمایند و در پاکستان غالبا صفت “عالم افروز” را در مورد عید نوروز به کار می برند. مردم پاکستان هم نیز همانند ایرانیان با فرارسیدن ایام نوروز اقدام به خانه تکانی و رفت و روب خانه هایشان می نمایند. از خصوصیات بازر نوروز در پاکستان برپایی مسابقات کهن است، مسابقه هایی چون اسب دوانی و کشتی است. خریدن و پوشیدن لباس های نو و رنگارنگ در میان اقوام پاکستان هم از رسوم ایام عید محسوب می شود، که این مورد هم شبیه به ایرانیان است. پاکستانی ها خوراکی هایی شیرین مانند حلوا، شکلات، ادو، گلاب حامن، رس ملائی، برفی، شکم پاره، کریم رول، سوهن حلوا و شیرینی به یکدیگر تعارف می کنند و آمدن فصل بهار را نوید می دهند.

مراسم نوروز در ازبکستان

نوروز در ازبکستان که به آن (Navro’z Bayrami) گفته می شود، یکی از مهم ترین تعطیلات رسمی این کشور است. ازبک ها مردمانی بسیار خون گرم و مهمان نواز هستند و لباس نو به تن کرده و جشن می گیرند. در عید نوروز ازبک ها جشن ها و نمایش های زنده ی خیابانی برپا می کنند و سبزه و نهال می کارند و سمنو پخته و در سمنو سنگ ریزه ریخته و اعتقاد دارند این کار نشان دهنده ی مشکلاتی است که در زندگی با آن رو به رو خواهند شد.

مراسم نوروز در ازبکستان

جشن نوروز در قزاقستان

قزاقستانی ها نوروز را روزی می دانند که «سنگ نیلگون» سمرقند آب می شود و بر این باور هستند که در این روز ستاره های آسمانی به نطقه ابتدایی می رسند و تمامی طبیعت و کائنات تازه و تجدید می شوند. آنها قبل از سال نو اقدام به خانه تکانی و خرید لباس های تمیز و سفید رنگ کرده و به میهمانی می روند و در میهمانی ها شانه هایشان را به نشانه ی دوستی به هم می زنند. آنها در نوروز آشی به نام آش کوژه پخته و به هم تعارف کرده و انواع مسابقه های گوناگون برپا می کنند. در قزاقستان، بسیاری از شهرها مراسم های بزرگ را در خیابان ها رو به راه می کنند. لباس های مخصوص به خود می پوشند. وعده های غذایی خوشمزه درست می کنند، با همسایه های خود در ارتباط هستند.

نوروز در جمهوری آذربایجان

نوروز یکی از جشن های بزرگ در جمهوری آذربایجان است. این جشن همه ساله از بیستم تا بیست و دوم مارس که تقریبا برابر با اول تا سوم فروردین است در این کشور برگزار می شود. در آذربایجان از چند هفته مانده به نوروز مردم برای برگزاری این عید خود را آماده می کنند. پیش از فرا رسیدن ایام نوروز کارهایی همانند ایرانیان مانند خریدن لباس نو، خانه تکانی و … را نیز انجام می دهند. پختن و سرو سمنو از مهم ترین آداب در هنگام نوروز و در آذربایجان می باشد، سمنو نشانه ی برکت است. آذری ها خانواده های داغ دار را در ایام نوروز از یاد نمی برند، به دیدار آن ها می روند و با هم به زیارت قبر های خویشاوندان از دست رفته می روند.

مراسم نوروز در قرقیزستان

در قرقیزستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی، نوروز اصلی ترین تعطیلات عمومی محسوب می شود. نوروز توسط مردم ترک و فارسی زبان در این ناحیه و همچنین در شرق چین جشن گرفته می شود. در این کشورها مردم در کنار دوستان و اعضای خانواده جمع می شوند، لباس های نو می پوشند، به رقص و آواز و کشتی و بازی بزکاشی می پردازند. در قرقیزستان، مراسم های مختلفی در در جشن نوروز وجود دارد. در این روز برای یکدیگر آرزوی سلامتی و شادکامی می کنند. نوروز معمولاً در این کشورها با سمنو همراه است. سمنو یک خمیر گندم شیرین است که به شدت در جشن نوروز کاربرد دارد. حتی خانم ها برای پخت سمنو دور یکدیگر جمع می شوند.

مراسم نوروز در قرقیزستان

جشن نوروز در آلبانی

در آلبانی جشن نوروز یک جشن ملی است که مراسم های مذهبی بزرگی در آن برگزار می شود. نوروز برای آن ها تقریباً یک جشن اسلامی هم محسوب می شود و ولادت امام علی را در آن به پاس می دارند. جشن آلبانی ها برای نوروز با شروع بهار آغاز می شود. در آن وعده های غذایی بزرگی با گوشت سفید بوقلمون مصرف می شود. آن ها معمولا در عید نوروز بر مزار گذشتگان می روند؛ اقدامات مذهبی را به انجام می رسانند و در بعضی از بخش های جنوب شرق اروپا هم جشن های نوروزی به پا می شود.

نوروز در تانزانیا

تقریباً نزدیک به هزار سال پیش گروهی از ایرانیان از شهر شیراز به جزیره زنزیبار در سواحل تانزانیا رفتند و در آنجا ساکن شدند. به همین دلیل موج بزرگی از مهاجران ایرانی وارد این کشور شدند و باعث شد که آداب و رسوم ایرانی ها روی این کشور تاثیر گذار باشد. به همین دلیل آن ها جشن نوروز را به این کشور شناساندند. معمولاً این جشن را در ماه جولای برگزار می کنند که نزدیک به ماه تیر ماست. معمولاً از ساقه درختان موز برای جنگ های نمایشی در نوروز تانزانیا استفاده می کنند. خانم ها با صدای بلند آواز می خوانند و وعده های غذایی بسیار خوشمزه و بسیار مجللی را در جشن عید نوروز مصرف می کنند.

مراسم نوروز در ترکیه

اما در ترکیه هم مانند کشورهای همسایه عید نوروز جشن گرفته می شود و مردم شهرهای بزرگ ترکیه همانند استانبول، آنکارا، ازمیر، آدانا و دیگر شهرها مراسم باشکوهی به مناسبت آن برگزار می کنند که شامل نواختن سازهای خوش صدایی همچون سورنا، دهل است. پایکوبی به دور آتش های برافروخته نماد دیگری در این مراسم است که در کنار پختن شیرینی های خانگی و غذاهای خاص محلی با شادی هر چه تمام اجرا می شود.

مراسم نوروز در ترکیه

نوروز یکی از مهم ترین رسومات ایرانیان است که در جامعه ی بین الملل مطرح شده و ما به عنوان ایرانی وظیفه داریم هرچه بیشتر در پر رنگ جلوه دادن این رسومات تلاش کنیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز