دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

اف 16 برای ترکیه، اف 35 برای یونان 

یکشنبه، 08 بهمن 1402
کد خبر: 372922
تصویب عضویت سوئد در ناتو با چراغ سبز اردوغان در پارلمان ترکیه، در نهایت باعث شد که آمریکا به فروش F16 به ترکیه و نوسازی ناوگان هوایی آنکارا رضایت دهد. علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه در این یادداشت ابعاد مهم این رویداد را تبیین می کند.

شامگاه سه شنبه پارلمان ترکیه بعد از 20 ماه، با 287 رای موافق و 55 رای مخالف و 4 رای ممتنع به ورود سوئد به ناتو رای مثبت داد. اردوغان پیش از این بارها به صورت تلویحی و مستقیم اعلام کرده بود که رای مثبت پارلمانش منوط به موافقت واشنگتن با فروش جنگنده اف 16 و نوسازی ناوگان هوایی فرسوده ترکیه از سوی آمریکاست.

واشنگتن از این رای استقبال کرده و وزارت دفاع و خارجه آمریکا موافقت خود با فروش بسته تسلیحاتی را اعلام کردند و این نظر مثبت بصورت رسمی به کنگره رفت تا ظرف 15 روز بررسی شود.

در صورت موافقت کنگره یا عدم مخالفت در این بازه، پنتاگون یک بسته تسلیحاتی شامل 40 فروند جنگنده اف 16 مدرن، نوسازی 79 فروند جنگنده ترکیه، بیش از یک هزار موشک هوا به هوا و حداقل 1700 بمب به ارزش 23 میلیارد$را به ترکیه خواهد فروخت که این روند بین2 تا 5سال به طول خواهد انجامید.

از سوی دیگر نیز اعلام شده که واشنگتن قصد فروش 40 فروند جنگنده اف 35 و تجهیزات نظامی مرتبط به ارزش 8.6 میلیارد دلار به یونان را دارد که می توان آن را در راستای حفظ توازن در منطقه دانست.

به نظر میرسد که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد باید شاهد فروش این تسلیحات به ترکیه باشیم که نقش مهمی در ارتقای توان نظامی هوایی آنکارا خواهد داشت. آن هم در شرایطی که آمریکا اعلام کرده از عراق و سوریه خارج خواهد شد و این می تواند فصل جدیدی از نظامی گری در منطقه را رقم بزند.


2 پسندیدم 2 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 06 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(تصاویر) زیباترین و شادترین فستیوال‌های 10 کشور جهان که شاید هرگز شانس شرکت در آنها را نداشته باشیم/ واای فستیوال مکزیک یه‌جوری بینظیره که فقط باید اونجا باشی و تجربش کنی👌
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
(ویدئو) 21 سال پیش پشت صحنه عالی سریال پاورچین
تصاویری جالب و دیدنی از جشن تولد سیاستمداران معروف و روسای جمهوری ایران؛ از احمدی‌نژاد و روحانی تا حاج قاسم و پزشکیان + عکس
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
مراحل سابمیت مقاله
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
حال بد پژمان جمشیدی لحظه بازی در سکانسی تلخ از فیلم بی بدن +فیلم/ پشت صحنه ای که برای اولین بار وایرال شد
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند