دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

افسانه‌های محلی جزیره قشم 

سه شنبه، 25 مرداد 1401
ساعدنیوز: از میان تاریخ طولانی جزیره قشم معمولا فقط به زمان صفویه و حمله پرتغالی‌ها اشاره می‌شود. اما اما قدمت جزایر جنوب کشور و از جمله قشم به زمان تشکیل پادشاهی ایلامی(عیلامی) باز می‌گردد. مجاورت دریا و ارتباط فراوان با فرهنگ‌های دیگر به واسطه آن، فرهنگ منحصر به فرد و غنی‌‌ای را در جزیره قشم به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز به نقل از بیتوته، از میان تاریخ طولانی جزیره قشم معمولا فقط به زمان صفویه و حمله پرتغالی ها اشاره می شود. اما اما قدمت جزایر جنوب کشور و از جمله قشم به زمان تشکیل پادشاهی ایلامی(عیلامی) باز می گردد. مجاورت دریا و ارتباط فراوان با فرهنگ های دیگر به واسطه آن، فرهنگ منحصر به فرد و غنی ای را در جزیره قشم به وجود آورده است.

بخشی از این فرهنگ بی مانند قصه و افسانه های فولکلور یا بو می است. زندگی در جزیره و دوری از زندگی شهری، مجاورت دریای مواج و تخیل قوی مردم جزیره در افسانه های آن تاثیر به سزایی داشته است. دراین مقاله قصد داریم تعدادی از این افسانه ها را معرفی کنیم.

افسانه غولک

غولک موجودی است که در شکل واقعی خود مانند حیوانی با د می پر از خار دیده می شود. این موجود افسانه ای به اندازه سایر موجودات در افسانه های قشم ترسناک نیست. غولک به انسان آسیبی نمی رساند و برای وی خطری ندارد. در هیچ داستانی اشاره ای به آسیب رساندن غولک به مردم نشده اما بر اساس داستان های موجود وی از ترسناندن، آزار رساندن به انسان و در کل از درد کشیدن مردم لذت می برد و خوشحال می شود. این موجود می تواند تغییر چهره و تغییر صدا بدهد و به شکل انسان در آید. همچنین می تواند به صورت سایر حیوانات در آمده و به شکل دیگری آزار و اذیت خود را متوجه انسان نماید.

معروف است غولک خود را تبدیل به انسان می کند تا مسیر اشتباه را به افراد نشان بدهد. همچنین گاهی اوقات خود را به شکل آشنایان یک فرد در آوردت و تفرقه پراکنی می کند. گاهی هم خود را به شکل انسان تغییر داده و شخص را به جای خلوت کشانده و سپس ظاهر خود را تغییر می دهد تا از ترسیدن آن فرد لذت ببرد. طبق افسانه های محلی قشم غولک می تواند شبیه اسب یا الاغ شده و مردم یا بار آن ها را به جای اشتباه برده و رها نماید.

افسانه بوسلمه

بوسلمه یک موجود در افسانه های جنوب کشور است که بسیار ترسناک بوده و از گوشت و خون انسان و به خصوص کودکان تغذیه می کند. این حیوان قربانی خود را به عمق دریا می برد و حتی استخوان هایش را می خورد. بر اساس افسانه ها، بوسلمه فقط در تاریکی شب حمله می کند و هیکل بسیار بزرگی دارد. به گونه ای که لنج ها را در دریا غرق می کند.

این افسانه از لنج های تجاری که به مدت چندین هفته در آب سفر می کردند و به نقل از ملوانان آن ها شکل گرفت. آن ها ادعا کردند که گاهی اوقات در روشنی صبح متوجه می شدند که یکی از لنج ها ناپدید شده و این کار را به بوسلمه نسبت می دادند. همچنین این ملوان ها ادعا می کردند که بعضی دوستانشان که به روی عرشه می رفتند ناپدید می شدند و آن را نیز به بوسلمه نسبت می دادند. طبق قصه ها این موجود کودکانی که در تاریکی شب به تنهایی در آب شنا کنند را نیز شکار می کند ولی معمولا به ساحل نزدیک نمی شود و بیشتر لنج ها و ملوانانی که مسیر خود را گم کرده اند را شکار می کند.

بوسلمه برای مرد می که تمام زندگی خود را از راه ماهیگیری و تجارت بر روی آب می گذرانند یک شکارچی ترسناک در دل دریا به حساب می آید. با وجود گذشت زمان بوسلمه هیچ گاه از ذهن ملوانان بیرون نرفته و همیشه ترس را در دل آن ها و خانواده هایشان می اندازد.

افسانه ملمداس

همانطور که در افسانه های غربی پری دریایی وجود دارد که زیبا است و با صدایش ملوانان را سرگرم می کند و بعد به داخل آب باز خواهد گشت، ملمداس نیز زنی زیبا و جوان است که دریانوردان را اغوا می کند. ملمداس هم مثل پری دریایی بالاتنه زیبا و پایین تنه ماهی مانند دارد. بر طبق افسانه ها ملمداس ماهیگیرانی را که شب هنگام و تنها به کار مشغول باشند را پیدا می کند و آن ها را که نتوانند در برابر اغوای او مقاومت کنند را به سمت خود کشیده و با پاهای خود تکه تکه کرده و می خورد.

روایت دیگری نیز وجود دارد که ملمداس در زیر سایه درختان مردان جوان را اغوا نموده و بعد آن ها را می خورد. اما از ملمداس بیشتر به عنوان موجودی در دریا یاد می کنند.

کلام آخر

در آخر می توان گفت که برای تاریخ و هنر غنی جزیره قشم باید حتما یک بار به آن سفر کنید.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟