افسردگی ماسکه چیست و چه علائمی دارد؟

  چهارشنبه، 25 خرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
افسردگی ماسکه چیست و چه علائمی دارد؟
افسردگی ماسکه به افسردگی پوشیده گفته می شود، افرادی که به این نوع افسردگی مبتلا هستند احساس شادی درونی ندارند. ما در این مطلب علائم و روش های درمان این نوع افسردگی را بررسی می کنیم.

اصطلاح «افسردگی ماسکه» یا افسردگی پنهان برای توصیف شرایطی استفاده می شود که در آن فرد مبتلا به افسردگی فقط علائم جسمانی را تجربه می کند که به آن ها علائم «سوماتیک» یا «سوماتوفورم» گفته می شود، بدون اینکه علائم روانی یا خلقی را که به طور معمول با افسردگی همراه است تجربه کند. در ادامه این مقاله می توانید با نشانه های این افسردگی و نحوه درمان آن آشنا شوید.

همه چیز درباره افسردگی ماسکه

فردی که افسردگی ماسکه یا پنهان دارد ممکن است راضی و خوشحال به نظر برسد. زندگی کاری و روابط آن ها، از هر نظر ظاهری، خوب به نظر خواهد رسید. اما در باطن، در فضا های ساکتی که به تنهایی حضور دارند علائم افسردگی بر افکار، احساسات و سلامت جسمانی آن ها تأثیر می گذارد و این علائم از بین نمی روند. آگاهی از این که چگونه علائم افسردگی متفاوت است مهم است. اگر افراد دچار اختلال به موقع از روانشناسان کمک بگیرند، افسردگی ماسکه تشخیص داده نشده و درمان نشده می تواند بهتر شود و بهبود یابد.

علائم مرتبط با افسردگی ماسکه

اگرچه این اختلال دیگر یک بیماری رسمی محسوب نمی شود، اما بعضی از افراد هنوز هم از آن برای توصیف علائم خود استفاده می کنند. در دوره ای که روان شناسان و روان پزشکان از این اصطلاح به عنوان تشخیص بالینی استفاده می کردند، علائم جسمی مرتبط با افسردگی پنهان شامل علائم زیر بود؛

  • درد مزمن، به ویژه سردرد، کمر درد و درد مفاصل
  • مشکل در خوابیدن
  • افزایش ضربان قلب
  • مشکلات دستگاه گوارش
  • خستگی
  • مشکل در تمرکز
  • اختلالات جنسی
  • کمبود انرژی
  • مشکلات تحصیلی
  • کناره گیری اجتماعی
    تصویر مفهومی افسردگی با کاغذ

درمان اختلال ماسکه

در روانشناسی روش های مختلفی برای غلبه بر افسردگی وجود دارد. در بسیاری از مقالات در این مورد اشاره شده است، که می تواند برای درمان افسردگی ماسکه نیز مناسب باشد. همانطور که می دانید، برای درمان این نوع افسردگی ها باید به پزشک مراجعه نمود، زیرا در برخی از موارد دارو درمانی لازم است. یکی از شیوه های اساسی برای درمان این اختلال روان درمانی است. افراد با مراجعه به روانشناسان بالینی و مشاوره می توانند، در روند درمان کمک کنند.

در شیوه های روان درمان گری با ارائه عادت های رفتاری جایگزین به این موضوع می پردازند. برای تشخیص این بیماری باید در جلسات مشاهده شرکت کنید. با شرکت در جلسات مشاوره می توانید ریشه این اختلال را پیدا کنید توجه داشته باشید، که درمان سریع این افسردگی بسیار موثر است، و زمانی که در روند درمان اختلال ایجاد شود درمان سخت تر خواهد شد.

اگر علائم این افسردگی را تجربه کرده اید، با طی مراحل درمان روحی و جسمی می توانید، احساس بهتری به زندگی داشته باشید. درباره این علائم با پزشک معالج خود صحبت کنید. مشاوران روان درمان گران و روانپزشکان می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. همانطور که می دانیم یکی از شیوه های درمان افسردگی مصرف داروهای ضد افسردگی است، که باید توسط پزشک تجویز شود.

برخی تمرینات جسمانی مانند ورزش می تواند انرژی از دست رفته شما را باز گرداند. همچنین برخی دوست دارند، از شیوه های طبیعی برای درمان افسردگی افسردگی ماسکه استفاده کنند. مصرف داروهای گیاهی مانند کاوا و خار مریم می تواند، در درمان این بیماری موثر باشد. تکنیک های دیگری برای آرام سازی ذهن و مراقبه وجود دارد. این تکنیک ها یوگا و انرژی درمانی هستند.این شیوه ها بهترین شیوه های غلبه بر استرس و افسردگی می باشد. همچنین شیوه های درمان افسردگی بدون دارو در بهبود این بیماری ها موثر است.

با توجه به این که امروزه خستگی مفرطی در تمام ما دیده می شود، می توان گفت که این خستگی ناشی از افسردگی پنهانی است، که افراد از آن مطلع نیستند. بنابراین افزایش مهارت های فکری و قدرت تصمیم گیری می تواند ما را در مقابله با این اختلال کمک کند. اگر فکر می کنید، چنین علائمی دارید بهتر است، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

به طور کلی برای شناسایی افسردگی های مزمن در افراد نشانه های کلی وجود دارد، از مهم ترین این نشانه ها می توان به بروز اختلال در خواب و اختلال در وضعیت جسمانی اشاره کرد. اغلب افرادی که دارای افسردگی هستند، دارای منفی نگریند. وجود افکار منفی در این افراد موجب می شود، لذت کافی از زندگی نبرند. در واقع در زندگی این افراد شادی درونی وجود ندارد، و همین موضوع به مرور زمان موجب بروز افسردگی در آن ها می شود.

مصرف برخی از داروهای مکمل می تواند در درمان این دسته از افراد موثر باشد. همچنین برخی از مواقع با جایگزین کردن روش های یوگا و مدیتیشن می توانید، اختلالت خواب و خوراک خود را که ناشی از این افسردگی می باشد، درمان کنید. برای اینکه احساس شادی بیشتری در زندگی داشته باشید، باید سبک زندگی خود را نیز تغییر دهید. در این صورت می توانید زندگی سالم تری داشته باشید. قرار گرفتن در محیط های اجتماعی و انجام فعالیت های اجتماعی نیز از دیگر راه های مقابله با این مشکل است.

مخاطرات پنهان کردن افسردگی چیست؟

محتاط بودن در مورد افشای یک وضعیت سلامتی یک انتخاب شخصی است. همه اعضای خانواده، دوستان یا همکاران محل کار مورد اطمینان و حمایت کننده نیستند، بنابراین حفاظت از اطلاعات خصوصی سلامت می تواند برای برخی افراد بسته به موقعیت آن ها تصمیم عاقلانه ای باشد.اما مهم است که اگر علائم افسردگی را تجربه می کنید، به دنبال درمان باشید، به خصوص اگر علائم شما بر سلامت، تحصیلات، شغل یا کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد. یک مطالعه در سال 2017 پیشنهاد کرد که هر چه افسردگی طولانی تر تشخیص داده شود و درمان نشده باقی بماند، علائم بدتر شده و درمان آن ها سخت تر خواهد شد. افسردگی درمان نشده خطر خودکشی را افزایش می دهد. محققان مؤسسه ملی سلامت روان اشاره می کنند که افسردگی درمان نشده نیز می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی را افزایش دهد، از جمله:

  • بیماری قلب و عروقی
  • دیابت
  • سکته
  • پوکی استخوان
  • بیماری آلزایمر

چگونه به افرادی که افسردگی ماسکه دارند کمک کنیم؟

دانستن این که چگونه می توان به فردی که به نظر می رسد با افسردگی دست و پنجه نرم می کند، کمک کرد دشوار است. در این جا چند گزینه برای بررسی وجود دارد:

  • می توانید سؤالاتی بپرسید که نشان دهنده اهمیت شما باشد و فرصتی برای صحبت کردن ایجاد کند.
  • بدون قضاوت یا توصیه زیاد گوش کنید.
  • از کلیشه ها و صحبت های هیجان انگیز که ممکن است مفید نباشند، خودداری کنید.
  • پیشنهاد کنید با هم به پیاده روی بروید.
  • برای فعالیت های اجتماعی کم فشار، با در نظر گرفتن علایق طرف مقابل، ترتیبی فراهم کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (531 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان