افزایش ۳۵درصدی قیمت لوازم خانگی

  پنجشنبه، 12 تیر 1399 ID  کد خبر 88042
افزایش ۳۵درصدی قیمت لوازم خانگی
ساعد نیوز: بازار لوازم خانگی این روزها به جای افزایش رسمی قیمت ها، گرفتار گرانفروشی بسیاری از کسبه هاست.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طبق مشاهدات میدانی لوازم خانگی از اول سال تاکنون دچار نوسانات قیمتی زیادی شده است به حدی که توان خرید برای بسیاری از این کالاها دیگر وجود ندارد و البته این دغدغه بیشتر به سمت زوجین جوانی رفته که قرار است یک زندگی را با وسایل نو شروع کنند اما نمی توانند آن را تامین کنند.

کیوان گردان مدیر کل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت معتقد است که در کشور ظرفیت تولید ۲۰ میلیون دستگاه را در صنایع لوازم خانگی کوچک و بزرگ داریم اما اکنون جای سوال دارد که اگر این توان وجود دارد چرا پیشرفت ها در این زمینه کم بوده است؟. بسیاری از مسئولان معتقد هستند که لوازم خانگی در داخل کشور تولید می شود اما این تولید چرا همراه با گران شدن ارز پیش می رود؟

برابری عرضه و تقاضا عاملی در کاهش قیمت لوازم خانگی

هاشمی دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران گفت: در خصوص آخرین وضعیت صادراتی محصولات ایران، گفت: از ۱۰ سال گذشته تاکنون در صنعت لوازم خانگی در سال توان صادراتی حدود ۲۶۰ میلیون دلار را داریم که ۶۵ درصد محصولات به کشور های عراق عراق و افغانستان و مابقی به شمال آفریقا، الجزایر، اتحادیه اروپا و ... صادر شده است.

دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران با تاکید بر اینکه در کشورمان تصمیم گیری ها ثبات لازم سیستماتیک را ندارد، بیان کرد: صادرات لوازم خانگی حلقه نهایی زنجیره تامین مواد اولیه و فروش است. عدم ثبات در تصمیم گیری هاست که باعث بروز مشکلاتی برای تولید کنندگان می شود.

او ادامه داد: تصور کنید هم اکنون در حوزه تولید و صادرات مس، فولاد، مواد پتروشیمی و ... تصمیماتی گرفته می شود، اما به یکباره دچار تحریم می شویم که همین تحریم مشکلاتی را ایجاد می کند یا تصور کنید به چین محصولاتی را صادر می کنیم که چین به دلیل توسعه کشورش جلوی واردات را می گیرد.

هاشمی در خصوص راهکار ها برای کاهش قیمت لوازم خانگی، گفت: در صنعت لوازم خانگی مانند بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی و ... برای کاهش قیمت ها نیاز به برابری عرضه و تقاضاست چرا که همه چیز بستگی به آن ها دارد. اگر عرضه داشته باشیم تقاضا را پاسخ می دهد.

دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران بیان کرد: باید عرضه کافی، استمرار تامین و عرضه داشته باشد تا بازار احساس امنیت و آرامش کند. در حال حاضر در کشور شاهد این هستیم که پول ملی ۱۵ درصد رو به کاهش است و با توجه به این کاهش باید به قیمت گذاری توجه کرد. تامین مواد اولیه و اجزا و قطعات الزامات تولید است. باید شرایطی را محیا کنیم که تولید کننده بتواند تولید را افزایش دهد.

هاشمی با تاکید بر اینکه زمانی که مواد اولیه در کشور وجود نداشته باشد در نتیجه شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود گفت: فرآیند ها باید شفاف شود تا تولیدکننده بتواند با اطمینان روند تولید را ادامه دهد. متاسفانه مقداری در این فرآیند سکته داریم و نرخ ها در حال تغییر است و قیمت ها حال تصمیم گیری نیست.

افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت لوازم خانگی

همچنین در ادامه منایی معاون سازمان حمایت از مصرف کننده با اشاره به اینکه بعضی شرکت ها بعد از عید بدون هماهنگی با سازمان حمایت افزایش قیمت داشتند گفت: ما با ۲۰ الی ۲۵ درصد واحد ها به صورت مستمر در ارتباط بودیم به طوری که تا شب عید هماهنگی کامل در ارتباط با بحث افزایش قیمت ها داشتیم.

او افزود: بعد از عید در اوایل اردیبهشت ماه ۸ تا ۹ واحد تولیدی که سهم موثری در بازار داشتند بدون هماهنگی اقدام به افزایش قیمت کردند، در حالی که ما مخالفت خودمان را اعلام کرده بودیم.

او با اشاره به اینکه افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت را شاهد هستیم گفت: واردات لوازم خانگی از خرداد سال ۹۷ ممنوع شد. در اواخر سال ۹۸ فضاکاملاً رقابتی بود. ممنوعیت واردات در جهت تامین نیاز داخل اقلام پرمصرف است، به طوری که میزان وابستگی به واردات بین ۲۰ تا ۸۰ درصد در برخی از کالا ها گزارش شده است.

معاون سازمان حمایت از مصرف کننده با اشاره به اینکه از ابتدای سال طی مکاتبات و گزارشات مستمر به دبیرخانه ستاد تنظیم بازار اعلام شد که در پنج گروه از کالا ها شاهد تغییرات قیمت هستیم گفت: ما طبق وظایف سازمانی نمی توانیم اقدام سلیقه ای داشته باشیم لذا ناچاریم رفتار نظارتی و قیمت گذاری خودمان را داشته باشیم.

منایی با اشاره به اینکه واحد های تولیدی و واحد های صنفی در توزیع و عرضه به موقع کالا کوتاهی کردند، افزود: متاسفانه این موضوع سبب شد تا بازار دچار عطش شود.

با توجه به اینکه بررسی پرونده های مربوط به تخلف گرانفروشی در بازار برعهده سازمان های مختلف است، در زمان وقوع این تخلف، سازمان ها برای رسیدگی به دغدغه مردمی مسائل را بین یکدیگر پاس کاری و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند. حال باید دید که قبل از ظهور سلطان لوازم خانگی در بازار مسئولان امر برای جلوگیری از عرضه لوازم خانگی با قیمت های جعلی در بازار چه اقدامی خواهند کرد و سرانجام کدام مسئول و سازمان وظیفه رسیدگی به این موضوع را بر عهده خواهد گرفت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (51 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان